Mäkin söin rapuja, mutta ei lopulta tehnyt mieli syödä paljon.
Tuun taas vauhkoamaan noista välttölistoista, joita esitellään mun mielestä neuvoloissa ihan liian haudanvakavasti. Älä lue eteenpäin jos aihe ärsyttää! Mun mielestä tää on vaan todella kiinnostavaa.
Tosi moni ruoka on listalla lähinnä lisäravinteiden tai suurkäytön vuoksi: haitalliset aineet voivat kertyä elimistöön, jos annokset on suuria ja käyttö jatkuvaa. Satunnainen käyttö ei ehdi kauheasti kuormittaa kehoa. Inkivääri, pellavansiemenet, merilevä, raskasmetalleja sisältävät kalat... se on elimistölle tosi eri asia, syökö niitä harvoin normaalin ruoka-annoksen mukana, vai vetääkö satakertaisia määriä. Monipuolinen ruokavalio on kumminkin tärkeämpää kuin se, onko noudattanut listoja pilkulleen.
Jos mä tekisin noita listoja, korostaisin sitä, että
a) röökin, monien kemikaalien ja alkoholin haitat tunnetaan ja ne kannattaa ottaa vakavasti;
b) on lista asioista, jotka voivat levittää listeriaa, mutta se riski on Suomessa todella pieni - etelämmässä kannattaa olla huomattavasti varovaisempi, ja kylmäketjusta on hyvä huolehtia aina;
c) on asioita, jotka saattavat olla suurina määrinä haitallisia, mutta pieninä ok;
d) on asioita, joiden vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu, koska ihmiskokeet olisivat epäeettisiä, ja siksi niistä varoitetaan varmuuden vuoksi.
Kun kaikki kiellot laitetaan yhteen listaan ikään kuin mitään aste-eroja ei olisi, käy vaan niin, että jotkut murehtivat asioita aivan liikaa. Toiset taas oikeuttaa oikeasti vaaralliset tapansa sillä, että joku muu on syönyt aurajuustoa.