Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

En oo kyllä etes tiennyt että meetvursti on kielletty. Normaalisti en etes tykkää,mutta nyt olen kyllä syönyt kun suolaista tekee usein mieli.
 
Ei kai meetvursti nyt sentään kiellettyä ole :eek:
 
No en minä tiiä musta se ei oo kypsennettyä vaan kuivattua lihaaa? Korjatkaa jos oon väärässä söisin ihan mielelläni meetvurstia.
 
Meillä erikseen mulle sanottiin et meetwurstia saa syödä.
 
Mä kans himoitsen graavilohta. Ei että kun sais graavilohileivän. :p Graavia kylläkin söin kypsennettynä, kun tein sushia, oli edes vähän sinne päin... :wink

Ja maksalaatikkoa tekis kauheesti mieli. Omnomnom.

Aika paljon on kyl tullut syötyä (siis pieniä määriä kuitenkin) ns. kiellettyjä ruokia, on tullut vedettyä pihviä mediumina ja aurajuustoa, tuorejuustoja, majoneesiakin (tosin siinä tais olla pastöroituja munankeltuaisia). Niin ja pellavansiemeniä on tullut syötyä leivässä, pienet määrät ei kuitenkaan haitanne...?

Mut siis saisko rapuja tosiaan syödä? Eiks niissä oo kans raskasmetallijäämiä aika paljon, kun jossain pohjamutelikoissa elelee ja sieltä kaikkee jätettä syö? Rapujuhlat olis aika jees.
 
Kyl mä oon katkarapuja syönyt.. oon syöny myös majoneesia. Pihviä en oo kehannu mediumina. Metukka olkoon mysteeri? :D oon mä sitä lämmitettynä syöny leivällä ja pizzassa. Tuorejuustoa oon syöny jos on pastoroitua..
Maksamakkaraa tekis mieli mut saa kai sitäki vähän syödä.. oon vaa jättäny kauppaan ku ite sais kuitenki koko pötkön vetää ku mies ei voi sietää. Ja kyllähän graavia saa syödä jos sen kypsentää. Tosin ei oo enää varsinaisesti graavilohta enää :D eikös sushi oo kiellettyä sen levän takia enimmäkseen ja tietty raaka kala mut se leväkin oli kiellettyä.
 
Enkä mä tiedä onks se metukka mitenkään kielletty oon vaa aatellu et on kuivattua lihaa ja oon ite vältelly paljaaltaan :D
 
Jotenkin en jaksa uskoa, että se merilevämäärä (=jodimäärä), joka kertasyönnillä sushien levämatoista tulee, olisi haitallista. Varmaan pitäisi vaan olla tarkkana, ettei liikaakaan jodia saa. Luulis, että tällaiselle kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivällä pieni jodibuustaus tekis vaan gutaa. :rolleyes:

"Merilevät sisältävät runsaasti jodia, joka on tärkeä, kilpirauhashormonien toimintaan vaikuttava kivennäisaine. Jodin päivittäinen saantisuositus on 150 mikrogrammaa. Raskaana oleville suositellaan päivässä 175 mikrogrammaa ja imettäville 200 mikrogrammaa. Jodia saadaan levien ohella maitovalmisteista, merikaloista, merisuolasta ja kananmunasta. Jodin puute aiheutti 1950-luvulle asti struumaa. Nykyään jodia lisätään eläinrehuun, joten maitovalmisteet ja kananmunat sisältävät riittävästi jodia."

Jostain luin myös, että merilevävalmisteilla tarkoitetaan luontaistuotteita (viherjauheet yms.) joiden koostumuksessa voi olla isoja eroja. Sushiin käytetty merilevä (nori) on tasalaatuista eikä sisällä jodia -on päinvastoin erittäin terveellistä. Hassua sinällään, että Jaappanissa sushin syöntiä suositellaan raskausaikana terveellisyytensä takia ja Ruotsissakin on sallitua, kunhan on tuoretta... taidan uskaltaa ihan hyvin mielin syödä. Sen kerran parissa kuukaudessa. :hungry:
 
Muokattu viimeksi:
Oon mä kypsennettyjä rapuja ainakin syönyt. Meillä ne ei oo mitenkään kiellettyjä. Tosin nää ohjeet täällä Saksassa on joiltakin osin aika erilaiset kuin Suomessa. Oon sitten soveltanut vähän molempia.. :)
 
Mäkin söin rapuja, mutta ei lopulta tehnyt mieli syödä paljon.

Tuun taas vauhkoamaan noista välttölistoista, joita esitellään mun mielestä neuvoloissa ihan liian haudanvakavasti. Älä lue eteenpäin jos aihe ärsyttää! Mun mielestä tää on vaan todella kiinnostavaa.

Tosi moni ruoka on listalla lähinnä lisäravinteiden tai suurkäytön vuoksi: haitalliset aineet voivat kertyä elimistöön, jos annokset on suuria ja käyttö jatkuvaa. Satunnainen käyttö ei ehdi kauheasti kuormittaa kehoa. Inkivääri, pellavansiemenet, merilevä, raskasmetalleja sisältävät kalat... se on elimistölle tosi eri asia, syökö niitä harvoin normaalin ruoka-annoksen mukana, vai vetääkö satakertaisia määriä. Monipuolinen ruokavalio on kumminkin tärkeämpää kuin se, onko noudattanut listoja pilkulleen.

Jos mä tekisin noita listoja, korostaisin sitä, että
a) röökin, monien kemikaalien ja alkoholin haitat tunnetaan ja ne kannattaa ottaa vakavasti;
b) on lista asioista, jotka voivat levittää listeriaa, mutta se riski on Suomessa todella pieni - etelämmässä kannattaa olla huomattavasti varovaisempi, ja kylmäketjusta on hyvä huolehtia aina;
c) on asioita, jotka saattavat olla suurina määrinä haitallisia, mutta pieninä ok;
d) on asioita, joiden vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu, koska ihmiskokeet olisivat epäeettisiä, ja siksi niistä varoitetaan varmuuden vuoksi.

Kun kaikki kiellot laitetaan yhteen listaan ikään kuin mitään aste-eroja ei olisi, käy vaan niin, että jotkut murehtivat asioita aivan liikaa. Toiset taas oikeuttaa oikeasti vaaralliset tapansa sillä, että joku muu on syönyt aurajuustoa.
 
Hki, mä oon ihan samaa mieltä sun kanssas. Sitä vaan menee hysteeriseksi. Ja toi listeria/toksoplasmoosi mikälie ahdistaa kaikessa raaka liha / juustot jutuissa sen verran että sitä yrittää välttää niitä jonkun verran. Ois kiva kun näistäkin asioista ois sellanen ehdoton totuus eikä että ehkä et tee pysyvää haittaa jos ihan vähän tätä syöt tai sitä tai tuota..
 
Hassu yksityiskohta on että melkein kaikkialla muualla maailmassa kuumat kylvyt ja saunominen kielletään odottajilta. Se on peräisin yli 30 v vanhasta tutkimuksesta, jossa löytyi epävarma korrelaatio jonkun tietyn sydänvian ja raskausajan kuumien kylpyjen välillä. Jatkotutkimusta ei tehty vaan todettiin, että kielletään varmuuden vuoksi. Suomen koko väestö (jossa ko. sydänvikaa ei ole sen enempää kuin muualla, vaikka odottajat saunoo himona sukupolvesta toiseen) tavallaan korvaa jatkotutkimuksen tarpeen: yhteyttä ei ole. Suomen ulkopuolella ketään ei kuitenkaan ole kiinnostanut ryhtyä taistelemaan sitä kieltoa vastaan, vaan se pysyy. Tavallaan tämä ei ole iso asia, mutta oishan kiva, jos odottajilla olisi mahdollisimman paljon rentoutumiskeinoja käytössä.
 
Bb äitini on metu tehtaalla töissä ja sanoi että se kypsytetään, pari vrk kuumassa savu uunissa ja päälle vielä 3-5vk jälkilämmössä (vajaa 30 astetta) :)

Mulle neukkutäti sano että mikään ei ole pahaksi jos sitä syö harvoin ja vähän.

Mulla on Toskoplasmoosi ollut niin siitä ei mulle tai siis sikiölle enää vaaraa ole. Kkm tutkimuksissa se selvisi mutta oli jo ollut kauan ennen raskautta.
 
Kiva lukea, että täällä on muitakin joille maistuu kaikki epäterveellinen. Ennen plussausta söin tosi terveellisesti, kasviksia meni paljon ja herkut jätin melkein kokonaan pois. Vaan kun pahoinvointi alkoi, niin alkuun en syöny juuri mitään muuta kuin ruisleipää, karjalanpiirakoita, banaania, nektariineja ja kauramuroja.
Sitten rupes maistumaan muutkin, mutta epäterveelliset vaihtoehdot. Kerran nälissäni ostin kaupasta roiskeläppäpizzan ja suklaavanukkaan, noita ei tule kyllä juuri koskaan osteltua!:D
Kasviksia en ole saanut alas nyt koko raskausaikana. Saapa nähdä saako tästä vaihdettua terveellisempään suuntaan. Huomenna on neuvola ja näkee onko tullut kiloja lisää. :rolleyes:
 
Takaisin
Top