Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

Mäkin oon sortunut suklaavanukkaisiin :D muut varmaan luulee että lapsi niitä syö van pah äiti herkuttelee. Ja miehelle sanoin ettei saa koskaan syödä viimestä metukkaa ja ennen en oikein sietänyt etes sen hajua, haistoin heti ku mies oli syönyt ja lähelle ei ollut tuloja
 
Mä ajattelin kyllä itse graavattua lohta syödä :) listeri riski on käsittääkseni suurempi vakuumipakatuissa kaloissa, mut esim. kaupan lihatiskin graavia söin viime raskaudessa ja nyt aattelin itse opetella pakastimessa graavaamaan :D
 
Mää aattelin jouluks pyytää, et vaari graavaa, on graavannu ennenkin. :)
Muuten ei jää mitään syötävää juuri mulle jouluna kun en laatikoista oikein perusta...
 
Voi ei Balacenia, rupesi heti tekemään mieli joululaatikoita kun ne nyt mainitsit!
 
Mmh, tässähän tulee nälkä! :) Tänä vuonna mä en edes saa kunnon suomalaisia jouluruokia, kun en pääse Suomeen joulunviettoon ollenkaan, nyyh!
 
Onneksi mä en oo muutenkaan syönyt kauheasti graavilohta viime vuosina, niin pystyn hyvin olemaan ilman. Se on ihan hyvää, mut jossain vaiheessa se ajatus, että se on raakaa vaan sai musta yliotteen ja sen jälkeen oon vaan harvakseltaan sitä syönyt. Sienisalaatti ja kinkku on mun lemppareita jouluna.
 
Ai että minä kun odotan synnytyksen jälkeen näiden herkkujen kanssa niin tehdään ainakin iso lohi graaviksi ja synnärille saa mies tuoda jättisatsin sushia!
 
Oi RS! Mahtavaa! Mäkin tilaan sushia synnärille! Ei tullut mielenkään :) hyvä miettiä nämä tärkeät asiat etukäteen, koska tuskin synnärillä on ruoka mielessä?? :D (ja tärkeät oli läppä).
 
Hei monet puhunu siitä että kalatiskin graavia uskaltaa syödä. Joudun ikäväkseni kertomaqn että suurimmassa osassa kaupoista kalatiskin graavi on ihan samanlailla vakuumista kuin muutkin. On ERITTÄIN harvassa ne kaupat joista saa itse graavattua. Olen siis itse ollut kaupoissa töissä joten faktaa löytyy :)
 
En jaksa nyt kahlata koko ketjua läpi vaan kysyn, että mites purkkitonnikalan kanssa pitäisi toimia? Sitähän ei ole neuvolan lapuissa sanallakaan mainittu, mutta jostain olin lukevinani, että sen suhteen olisin kuitenkin jotain rajoituksia?? :confused:

Normisti en kauheen usein syö purkkitonnaria, mutta nyt raskausaikana sitä on mennyt enemmän (kun tuntuu vain tietyt ruoka-aineet maistuvan).

Onko kellään aiheesta tarkempaa tietoa?
 
purkkitonnikala on kai ihan sallittua. Se ei oo tyhjiöpakattua tai raakaa kalaa.. :)
 
Tonnikalaa oon vedelly aika mukavasti pitkin viikkoja.. tosin ehkä max pari purkkia viikkoon. Se on niiiiiin hyvää :) ja tonnikalasalaatti toimii kun nakutettu :) jotenkin on kanasalaattikin jäänyt nyt kakkoseksi.
 
Minä olen syönyt tonnikalasalaattia, uuniperunaa tonnikalalla, pepperoni-tonnikala-pizzaa, tonnikalasubeja, tonnikalapastaa, jne. Veikkaan että nyt raskauden aikana tonnikalankulutukseni on vähintäänkin kolminkertaistunut normaaliin nähden, jotenkin vaan maistuu niin hyvältä.
 
Meillä täällä Saksassa sanotaan, että tonnikalaa voi syödä silloin tällöin, mutta sen runsasta käyttöä ei suositella tonnikalan sisältämien raskasmetallipitoisuuksien (elohopea) takia.
 
Tigger: Samaa mä lueskelin netistä, kun asiaa tutkailin. Siksi ihmettelinkin miksei asiasta ole sanallakaan mainittu neuvolan lappusissa. Jotkut neuvolantätit on kuulemma kieltänyt tonnarin kokonaan tai rajannut just, että max. 1prk/viikko... :eek:

Ite oon kyl vetänyt välillä ainakin 4 purkkia per viikko, kun tuntuis maistuvan...:oops:
 
Kyllä mullekin tonnikala maistuisi, mut en nyt ole kovin usein uskaltanut sitä syödä, vaan muutaman kerran kuukaudessa.
 
Takaisin
Top