Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

Mulla loppui kahvin juonti viime raskaudessa. Ei yksinkertaisesti enää haluttanut kun haisi niin pahalle. En ole nyt raskauksien välissäkään sitä pystynyt juomaan :D
 
No sepä, mullakin nimenomaan se kahvin haju oksetti ihan hitosti! :grin En pystynyt edes keittämään kahvia. Mutta nyt se haju ei töki ollenkaan ja maistuukin ihan hyvältä. No, ei se auta kuin vähän laskeskella että montako kuppia sitä oikein menee... :)
 
Mulla kans on jäänyt aiemmissa raskauksissa kahvin juonti lähes kokonaan, kun sen hajukin teki pahaa. Nyt ei ole vielä tökkinyt yhtään. Tosin aiemminki pahoinvointi on alkanut seitsemännellä viikolla, joten voi olla, että jo tällä viikolla alkaa kahvikin tehdä pahaa. :)
 
Kyllä tuntuu että nyt kun on viini ja juustot ja kylmäsavulohi "kiellettyä" niin kyllä on kaikki tarjoomassa koko ajan. Ja voi kuinka vaikeeta tekee :sad001 noh toivottavasti tulee palkinto kaikesta syliin asti :)
 
Mulla kans kahvi etoi viime raskaudessa niin pahasti että korvasin sen kokonaan teellä. Mun piti periaattesta jättää se nytkin, mutta kun sen juominen ei ole millään tavoin vastemielistä niin en ole tässä väsymyksessä kyennyt. Kuhan pysyy kohtuuden rajoissa niin turha sitä kai itseään pakottaa.
 
Kävin tänään neuvolassa ja sain ton listan käteen mitä ei suositella. Siinä ei mainita majoneesia tai raakaa kananmunaa. Yllätyksenä tuli, ettei rukolasalaattia saa syödä, koska sen turvallisuudesta ei ole tietoa. (Ilmeisesti Rukola on sama kuin Rucola)
 
LUOJAN KIITOS!! Iski himo tummiin hapankorppuihin ja aurinkokuivattu tomaatti -tuorejuustoon ja pelästyin ettei sitä juustoo sais syödä... MUTTA SAA! Kiitos creme bonjour, tuotteenne on pastöroituja :Heartred :D
 
Hienoa :) valiolla on muuten New York cheese cake-ohje. Kakku käy uunissa eli juustokakku fanit suosittelen!
 
Kävin todella runsaassa lounaspöydässä juuri sen jälkeen kun olin saanut tietää raskaudesta enkä ollut tutustunut vielä kaikkiin rajoituksiin. Jälkikäteen huomasin, että rikoin varmasti kuutta eri sääntöä syömällä inkivääriä, parmankinkkua, homejuustoa jne. Noh, olinhan syönyt noita raskausaikana jo aikaisemminkin (kun en raskaudesta tiennyt), joten en ottanut mitään stressiä. Sain vielä muutama päivä tuon jälkeen osittaisen keskenmenon, mutta tuolla ruokailulla ei lääkärinkään mielestä ollut asian kanssa mitään tekemistä. Itse yritän tietenkin noudattaa suosituksia, mutta en ajatellut asiasta liikaa kuitenkaan stressata, jos vaikka vahingossa jotain kiellettyä syönkin.
 
Aschan se inkivääri on vissiin vähän kaksijakoinen kiellon suhteen :) oon ymmärtänyt, että jotain inkivääriuutejuomia ei saisi juoda aamupahoinvointiin tms, mutta tuoretta inkivääriä voisi silloin tällöin syödä ruuassa huoletta. Aasiassahan inkivääriä syödään lähes joka aterialla ja hyvin siellä raskaudet taitaa mennä :wink en ajatellut pitää nollatoleranssia inkiväärin kanssa, mutta jos nyt intialaista joskus syö niin eiköhän se ok ole :)
 
Näistä ruoka-aineista löytyvä tieto on kyllä niin hajallaan ja eri paikoissa eri tavalla... Jostain luin, että vaikka pehmeät juustot (homejuustot, brie, tuorejuustot ym.) on pastöroitu, ne ei siltikään olisi turvallisia ilman kuumentamista, koska listeria lisääntyy pehmeissä juustoissa, jos se jostain niihin pääsee pastöroinnin jälkeen. Epätodennäköistähän se on, mut mietityttää kyllä, että uskaltaako niitä ilman kuumentamista syödä...
 
Maalaisjärjellä selviää aika pitkälle tässäkin asiassa :)
 
Mä oon miettiny noita leikkeleitä.. että saako sitä nyt syödä normaalia paketti kinkkua tai kalkkunaa? Kuumentamatta kun ne on pakattu johonkin suojakaasuun. Mä en tajua näitä ruokajuttuja ja oon aika lepsusti noudattanutkin.. toki en syö mitään raakaa yms.. aurajuustokin saiko sitä nyt syödä kuumennettuna vai ei? Käsittääkseni siinä katoaa se listeria kun kuumennetaan yli 70℃
 
Kaikkia juustoja, myös pastöroimattomia, voi syödä, kun ne kuumennetaan yli 70 asteisiksi. Näin mä oon käsittäny.
 
Mä olen niitä juustoja syönyt kyllä kuumentamattakin joka raskaudessa. :) Listeria taitaa olla aivan äärettömän harvinainen, joten maalaisjärjellä tosiaan pötkii pitkälle. :)
 
Nuo leikkeleet alkoi itseä kiinnostamaan. Eviran sivuilta löytyi tutkimus, jossa sanotaan, että suomalaisista leikkeleistä ei ole raportoitu kenenkään saaneen listerian, mutta ulkomailla makkarasta ja nakeista on saatu listeriaa. Eli jos syö suomalaisia leikkeleitä niin pitäisi olla turvassa.

Mä en ole aiemmissa raskauksissa ollut enkä aio olla tässäkään raskaudessa erikoisen tarkka noista suosituksista. Kun kuitenkin yleensä syön vain perus kotiruokaa niin niissä harvemmin käytän mitään kiellettyjä aineita. Ja kun vielä suosin suomalaista niin sekin pitäisi vähentää riskiä. Ja kunhan tässä raskaus etenee niin varmaan alkaa ruokakin enemmän ällöttää, joten uskon, että sekin varottaa sellaisista ruokatarvikkeista, mitä kannattaa vältellä. :)
 
Oho en oo ikinä kuullukaan noista leikkeleistä, että olis kiellettyjä :eek: en mä ainakaan aiemmassa raskaudessa niitä vältelly kun en mistään kuullu tollaista.

Mut kannattaa muistaa, että Suomessa suositukset on tosi paljon tiukemmat kuin monessa muussa maassa. Esim Ranskassa toksoplasmoosi on tosi yleistä ja siellä suomalaissyntyisten raskaana olevien pitää kuoria kaikki persikat ym hedelmät, etteivät saa sitä, mutta sit taas juustoja siellä vedetään kaksin käsin :)
 
Nämä suositukset kyllä tuntuu vaihtelevan pikkuisen jopa neuvoloittain. Ja maiden välillä eroja on ihan valtavasti. Mendinia, itsekin ajattelin, että jos thaimaalaiset ja intialaisetkin saavat terveitä lapsia niin pieni määrä inkivääriä tuskin on huippuvaarallista. Ystävän kanssa naurettiin, että jos kerättäisiin jokaisen maan kiellettyjen ruokien listan raskauden aikana niin emme varmaan saisi syödä juuri mitään :confused004 Yritän siis tosiaan pitää maalaisjärjen mukana suosituksia noudattaessa.
 
Minä päätin jo kauan aikaa sitten, että tässä raskaudessa en stressaa ruokien kanssa niin paljon kuin edellisessä. Yritin olla tarkka ruokien kanssa, ja se stressasi kyllä ihan liikaa. Nyt aion ottaa rennommin ja tosiaan käyttää sitä maalaisjärkeä :) Ja ihan varmasti syön hampurilaisia majoneesilla! En muutenkaan mielestäni syö mitään epämääräistä yleensä, kun olen aika nirsokin ruuan suhteen.
 
Takaisin
Top