Raskausoireet..

Täälä kans yhdet levottomat ja kuumottavat jalat. Yäk et ne on inhottavat ja aina kesken unien nii et saa valvoo pari tuntia kesken yötä.

Mulla on alhainen verenpaine, ollut aina. Huimaus on tuttua mutta sitä ei ole ollut usein. Nyt on pari päivää huimannut koko ajan, paitsi jos on maaten. Kellään muulla ollut vastaavaa ja millä lähtenyt pois? Olen koittanut juonut runsaasti, syönyt säännöllisesti ja napsinut salmiakkia ja päässä vaan heittää. Nyt viikonlopun yli sairaslomalla kun töissä niin inhottava olla.

Lakritsi on kuulemma yksi parhaimpia verenpaineen nostattajia :) Oma äitini ei niitä pahemmin saisi syödä korkean paineen takia ja yhdellä harrastuskaverille taas oli lääkäri niitä nimen omaan matalaan paineeseen määrännyt :D

Piiiitkästä aikaa meikäläinenkin liittyy keskusteluun. Alkuraskauden kauheudet takana päin ja nyt viikolla 17 olo on mitä mahtavin. Maha on alkanut kasvamaan mukavaa vauhtia ja kaikinpuolin olo on mitä mahtavin. Nyt ekaa kertaa koko raskauden aikana olen saanut puhdin ja innon liikkumiseen takaisin.elikkäs salille mars mars.ekaa kertaa pariin kolmeen kuukauteen. Hui miten aika menee.. No joo.päänsäryistä sen verran et mulla on kans pieni jatkuva särky ny tollut sellasen viikon verran. Särky ei ole kova mutta sellanen todella ärsyttävä.Panadolia olen siis joutunut popsimaan liian usein. No uskon että kun pääsee taas hikoileen ja nostaan punttia niin kaikki ylimääräiset pikkujutut häviää samoin tein  Nyt olen vain niin täynnä onnea ja rakkautta etten millään jaksa odottaa seuraavaa kertaa kun pääsen näkemään pikkuisen touhuamista neuvolassa.mahtavuutta. Ihanaa aikaa kaikille edelleen.Voidaan paksusti sisaret emoticon

Mullakin on aika alhainen verenpaine ja välillä on ollut huimausta. Ei onneksi kuitenkaan jatkuvaa.
Päänsärky on ollut aika hirveää niska-hartiakipujen takia ja koko Panadol on ihan vitsi. Siitä ei ole mitään apua. Vaikka ottaisin kolme päivässä, niin särky ei hellitä. Välillä olo on niin kamala, että vain itkettää. Kun kipu on paha, niin mikään jumppa ja venyttely ei siinä tilanteessa auta.

Tietääkö kukaan saako Turusta sellaista tukivyötä käyttöönsä fysioterapeutilta. Kun kuulemma joissakin kunnissa saa ja joissakin ei.
En tiedä mahtaako sellaisesta Anita tykivyöstä olla mitään iloa, jos se on niin iso. Kuulemma xs on sopiva ennen raskautta noin 38-40 kokoisille naisille ja itse olen 34-36. Mutta jos en sellaista voi vielä käyttää, niin en sitten tiedä mikä auttais näihin alaselkäkipuihin.

osta käytettynä? Huutonetistä löytyy luultavasti erikokoisia, eivätkä paljon maksa.

Patricialla on myös tukivöitä, jotka mielestäni parempia. Niitä ei kyllä oikein istumatyössä voi käyttää, tai ainakaan minä en voi. Anitan vyöt on mulle ihan liian hmm.. lötköjä. En ole huomannut niiden oikeastaan mitään auttavan, mutta nämähän on yksilöllisiä juttuja. Mulla siis normaalistikin selkä alkaa helposti oireilemaan.. 

Tossa kuva patrician vyöstä:

Huutokuva.net

Mulla on vaan ollut raskausoireina väsymys ja alhainen verenpaine. Toi alhainen verenpaine on RIESA, koko ajan tummuu silmissä :( ja neuvolassa vaan sanottiin että ruokaan lisää suolaa ja salmiakkia nassuun niin kyllä helpottaa mutta ei se mulle ainakaan oo tepsiny, eli normaalia tää varmaan on mutta todella inhottava ku koko ajan saa katsoa että mihin pääsee istumaan että heikotus menis pois.

Mulla on tullut kuvioihin jonkinlainen issias tyyppinen vaiva. Ei kiva yhtään... Se tuntuu lähinnä vasemmassa kankussa, kun röhnöttää sohvalla ja yrittää päästä siitä ylös. Muutenkin pitkään istuminen, esim. autossa, aiheuttaa sen, ettei ylös meinaa päästä millään. Kipu kankussa on välillä ihan sanoinkuvaamaton. Ihan kuin joku repisi pakaralihasta keskeltä kahtia. Auts... Ilmeisesti kyse on piriformiksesta, näin ainakin oireiden ja googlen perusteella voisi päätellä. Aion kyllä manita asiasta neuvolassa tällä viikolla, vaikka tuskinpa ne mitään osaavat asialle tehdä.

Muita oireita ei kamalasti enään ole. Tosin kohta varmaan alkaa tulla sitten kasa uusia mahan kasvun myötä. Ummetus vaivaa edelleen, tosin ehkä hieman aiempaa lievempänä. Rintoja aristelee edelleen hieman, mutta ei haittaa normaalia elämää. Mahankasvusta ei ole vielä aiheutunut oikeastaan minkäänlaisia oireita, ei kipuja eikä mitään muutakaan. Tuntuu hieman hassulta, koska maha kuitenkin on ihan selkästi kasvusuunnassa ollut koko ajan.

Mulla oli koko edellisen raskauden ajan oikea reisi jumissa, melkein nivusissa, mutta kuitenkin reiden puolella. Jatkuva pistävä kipu kävellessä ei todellakaan ollut ihanaa, kun sitä kesti melkosen kauan. Alkoi ollessani toisella kuulla ja loppui heti laitoksella. Ei käy kateeksi jos jollekin jotain vastaavaa tulee.. 

Mulla myös paineet olleet aina alhaiset, samoin hemoglobiini. Raskausaikana eritoten. Viimeks kun menin synnyttämään arvot oli muistaakseni 61/101 ja 101. Ei tunnu päässä mukavalta ei. 

Mutta voi luoja, nyt se sitten myrkyn lykkäs. Mua on alkanut närästämään. Saa olla tosi tarkka mitä tunkee suuhunsa tai sitten tietää hetken päästä kärsivänsä ahneudestaan. Närästyslääkkeitä en käytä, kun ns. turvallista semmosta ei ole oikeen kukaan pystynyt osottamaan. Pitäydyn siis piimässä ja luonnonjugurtissa, jotka on tähänkin asti auttaneet. Toki sitä joutuu vetämään litran päivässä, mutta tuleepahan ainakin tarpeeks kalsiumia yms. :DD

Onkos kaikki jo täysin oireettomia vai onko kellekään ilmaantunut uusia vaivoja?

Mua on vaivannut jo muutaman viikon semmoinen ikävä turvotuksen/ällötyksen tunne mahassa. Tunne tuntuu suurimmaksi osaksi istuessa ja se tuntuu tuossa ylämahassa navan ja rintojen välissä. Ihan kuin olisi kamalasti ilmaa mahassa, mutta se ei vaan tule mistään ulos. Tosi inhottava olo on aina välillä ja tuntuu, ettei siihen oikein auta mikään.
En oikein osaa sanoa, onko kyseessä jonkinlainen närästys ja voiskohan siihen auttaa ihan närätyslääke. Tuo tunne on lähinnä mahassa ja happoja ei kyllä nouse ruokatorveen. Voikohan närästystä olla erilaista?  Mietin myöskin, että voiko tuo tukaluus johtua jo tässä vaiheessa siitä, että kohtu painaa jotenkin mahalaukkua..?

Viime yö meni suurimmaksi osaksi valvoessa, kun oli jotenkin niin huono olla. Silloin kyllä tuntui poltetta ruokatorvessa ja istumaan noustessa ei tiennyt tuleeko vain röyhtäys vai oksennus. Mahakin oli hieman "sekaisin" ja alamahassa tuntui semmoista menkkakipumaista jomotusta aina välillä.

Nyt sitten väsyttää ihan armottomasti ja jokaista lihasta särkee, kun tärisin yöllä semmoisessa pahaolo horkassa...

Toinen ikävä uusi vaiva on käden puutuminen. Mulla puutuu koko oikea käsi, kun istun tässä sohvalla koneen ääressä. Sen olen ihan puhtaasti laittanut huonon asennon ja niskajumien piikkiin. Tätä on ollut nyt varmaan viikon verran ja välillä tuntuu, ettei siihenkään auta mikään. Viime yö meni pilalle senkin vuoksi, että tuo oikea käsi vaan meinasi puutua koko ajan ihan sama, miten yritti olla. Huoh....

Tästäkö tämä sitten alkaa pahenemaan?

Mulla on myös ollut nyt reilun viikon ajan tuollasta tukalaa oloa ylävatsalla, mulla se ei ainakaan ole närästystä (ei mene renniellä pois ja närästystä on ollut jo kuukauden verran ja on ihan eri tuntuista).
Öisisn heräilee juuri tuohon tukalaan oloon ja myös siihen että maha alkaa olla jo aika iso niin missään asennossa ei oikein ole hyvä olla. Miehenkin yöunet käraivät kun minä tuhisen ja puhisen jä kääntyilen ja vääntyilen sängyssä pitkin yötä.
Päänsärky on palannut parin viikon tauon jälkeen. Nyt kyllä ihan niskajumin syytä. Meillä on ylihuomenna muutto ja pakkailu hommat on saanut kyllä koko kropan jumiin. ja stressaaja luonne kun olen niin tämä muuton aiheuttama kaamee stressi ei ainakaan helpota tota pään särkyä ja niska jumia. Mobilat ja lämmin kaurapussi auttaa hiukan, mutta eipä siitäkään saa kun hetkellisen avun. Panadolia en viitsi edes syödä kun ei se minulla mihinkään auta..:D

Musta tuntuu, että mulla on öisin kaikinpuolin epämukava olo. Uni ei meinaa tulla millään, kun  kun pyörin kuin väkkärä :/ Nyt on saanu nousta useamminkin kuin vain kerran yössä vessaan.

Ja kaiken huippu! Nyt taisi iskeä se perkuleen hiivasienikin... Aargh! Ennemmin vaikka piereskelisin tauotto...

Mulla on myöskin inhaa tunnetta ylävatsalla, lähinnä rintojen alla. Lähinnä tuntuu sille, että maha yrittää työntyä kylkiluiden välistä... mulla oli ihan sama juttu edellisessä raskaudessa. Silloin oli päiviä, että Rennie-närästyslääke tuntui tepsivän, joskus ei. Työpäivän jälkeen tunne on usein tosi inha (teen istumatyötä), ja rintsikat lentää nurkkaan heti kotiin päästyä. Helpottaa hieman.

Itselläni on viimeisen kuukauden aikana lisääntynyt myös valkovuoto aivan järkyttävästi. Tuntuu, että pikkareita voisi vaihtaa parin tunnin välein...Eli kaipa sitä vaan koko raskauden ajan jotain oirieita riittää. Toisaalta onhan tää melkoinen mullistus kropalle, eli ihme kai olisi jos ei mitään oireita ilmaantuisi :)

Onko kellään ilmennyt pahoinvointia nyt näin +20 viikosta eteenpäin? Tänään tuli yllättäen todella oksuolo, vaikka oksentaa ei tarvinnutkaan. Vähän hiipi pelko persiiseen, että eikai pahoinvointi voi alkaa uudestaan. Yöh. No lisäksi nyt palelee, että mahdollisesti myös joku flunssapöpö voi olla iskemässä.

Nyt on ollu pari päivää vaikee hengittää.. voi olla ihan flunssaoireitakin kun päätäkin särkee..

Sitte niitä "noloja" vaivoja ollut kanssa, liitoskipuja myös, että max. shoppailuaika on 1 tunti ja sitten kävelen ku p****t housuissa..

Ai niin joo ja joku iskiasvaiva selässä kun selällään makoilee ei pääse enää ylös, sitten nää ihanat öiset suonenvedot vaatii sen, että pitää nukkua säärystimet jalassa, vatsa on kovana retaferista, oikeen fantsuu

Että onhan näitä..

Ja täällä alkoi kipuilut tuon leikkaushaavan kohdilla, elikkäs saa nahdä oonko sairaslomalla tästä sitten synnytykseen asti. Kiva! Perkele! 

Mun teksti ei kyllä helpota niitä joilla jo keskiraskauden tuomia oireita ilmenee. Toivottavasti teidän olo vielä paranee! Mulla ei oo muuta oiretta kun *kuiskaa* peräpukamat. Eikä nekään muuten haittaa mutta vuotavat verta jonkun verran vessakäyntien yhteydessä. Muuten kasvot alkavat päästä eroon hormoonien aiheuttamista finneistä (niitä oli koko leuka ja leukaperät täynnä) hiukset ja kynnet kasvaa vauhdilla ja olo on kaikinpuolin mainio. Alan jopa nauttia mahan kasvusta vaikka alussa sitä oli todella vaikea hyväksyä. Virtaa piisaa ja aamuherätyksetkään ei ole enää läheskään niin kauheita. Nukun yleensä selällään tai kyljellään (tyyny polvien välissä pehmikkeenä). Mahallaan en oo voinu nukkua ( vauva potkii ja on muutenkin hankala olla) vaikka ennen nukuin aina mahallaan. Tällasta tänne suuntaan.

Eipä oo oireitta täälläkään oltu, mutta eipä nuo oo haitannukkaan :)

Nyt parina viikkona oon huomannu kans jonkinlaista pistoa, oikeassa kyljessä lähinnä, aina kun lähtee ulkoilemaan. Jännä, että se tulee tosiaan vaan toiselle puolelle. Muuten kyllä on tullut nautittua liikunnasta.

Täälläkin ton nukkumisen kans menee niin, että sitä saattaa yöllä herätä ja havahtuu jos on kellahtanut mahalleen nukkumaan. Mahallaan on aina ollut niin kiva nukkua, mutta nyt vauva kyllä muistuttaa siitä aina potkuillaan :D! Mulla ei aina ees tyynyt pysy jalkojen välissä, mutta on ne onneks helpottanu kyljellään nukkumista.

Selälläkään en mielelläni nuku/makoile, kun kohtu painaa jotain niitä hermoja siellä. Selältään ylösnouseminen ei siis täälläkään enää suju entiseen malliin :D Välillä on myös vähän hankalaa nousta jostain auton penkiltä tai syvältä tuolilta. Sitä on välillä kuin kömpelö plösö pingviini liikkuessaan, mutta onneksi se vielä ainakin jaksaa itteä naurattaa. :)

Alaselkäkivutkin on mahan kasvaessa hieman lisääntyneet. Uiminen on tehnyt selälle kyllä hyvää, samaten syvähengitysharjoitukset. Joitakin joogaliitteitä ajattelin myös ottaa käyttöön jatkossa.

"Noloja" vaivoja on myös täällä. Valkovuoto on runsasta ja suolikin on hidastanut selkeesti toimintaansa. Jotkut tuolla kertoikin jo pienimuotoisesta maidon erityksestä. Täälläkin tullut muutaman kerran tipoittain. Eli liivinsuojuksia hankkimaan sitten vaan :)

Väsymys/pahoinvointi yllättää lähinnä jos ei oo muistanu syyä, mutta kyllä tää odottaminen on ihanaa kaikkine oireineen, vaikka sais se helmikuu tullaki jo vähä nopeemmin  ;)!!

Takaisin