Raskausoireet..

Olen nyt rv 13+6 ja rintakehä on täynnä punoittavia keltapäisiä finnin näköisiä näppylöitä. Tätä on jatkunut jo muutaman viikon ja näppylät myös kutittavat :( Mikään tehopesu ja puhdistus ei tunnu auttavan. En tiedä ovatko näppylät edes varsinaisia finnejä, koska puristamalla sieltä ei välttämättä tule mitään. Voiko tälle tehdä mitään? Onko muilla kokemusta vastaavasta? Vaiva on tosi ikävä ja ruman näköinen, nyt kun vielä voi kesävaatteissa kulkea.
Ruokavalio on kutakuinkin normaali, en vedä hirveenä mitään sipsiä ja karkkia.

Miu-82: minusta nuo näppylät tuossa määrin varmaankin ovat jonkin hormonin aiheuttamat. Sinuna ehkä ottaisin yhteyttä neuvolan lääkäriin ja kysyisin onko asialle jotain tehtävissä.

hei,

osaako joku kertoa vaivaako minua normaali raskauden pahoinvointi vai joku muu mahavaiva?
Aluksi minulla oli pahoinvointina vain etovaa oloa ja ruoan syönnin jälkeen huonoa oloa... nyt kuitenkin mahakipu on ollut vatkuvaa aamusta iltaan. Aamulla on ollut "normaalia" pahoinvointia, pitää olla vaaka-asennossa ainakin pari tuntia, sitten syön ja olo on hyvä hetken aikaa.. Illalla maha on turvonnut PALJON ja tuntuu että mahassa / suolessa kiertää... Ihan kuin olisi syönyt jotain "sopimatonta" tai pilaantunutta? Onko SE sitä pahoinvointia vai jotain muuta mahakipua? :/
Olen viikolla 11 + 4

Kaput: Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi, mutta hieman samanlaista oloa on välillä täälläkin. Mahaa turvottaa PALJON ja ilmaa tuntuu kertyvän. Koko ajan pierettää ja röyhtäyttää ja suolen liikkeet tuntuu mahassa. Ihan kuin tosiaan ois syönyt jotain sopimatonta... ja siihen päälle ne pari ihan puskista tullutta pahoinvointikohtausta...
Ihan samaa olen minäkin miettinyt, että onko normaalia?

Voi ehkä olla että maha reagoi herkemmin raskaus aikana....? jos vähänkin syö jotain pilaantunutta?....
Maikkie: Onko sulla ollu ruokavaliossa jotain uutta?

tänä aamuna heräsin ( taas ) 4 jälkeen järkyttävään mahan mourimiseen! Pyörin sängyssä ja yritin saada unta. Sain vihdoin pariksi tunniksi unta ja kun heräsin, oli mahakipu poissa! Oli vain aivan hirvittävä ripuli, mutta mahaa ei sattunut ollenkaan....
Epäilen kyllä vahvasti sitä edeltävinä päivinä syömiäni MANDARIINEJA. Aiemmin olen niitä syönyt eikä maha ole ( muistaakseni?) sanonut mitään. Mutta muuta en keksi... join myös pari päivää sitten appelsiini täysmehua ja maha käyttäytyi samalla tavalla... Onko kellään tietoa MITEN se voi johtua mandariineistä? Tai täysmehusta? Eikö sitä saisi juoda? :o
Olen myös aloittanut viikko sitten D-vitamiinin syömisen, voisiko mandariini + d- vitamiini yhdistelmä tehdä mahan niin sekaiseksi?

Kaput: En ole ainakaan tietoisesti muuttanut ruokavaliotani mitenkään. Ihan normaalisti syön kaikkea mahdollista. Hiilihappopitoisia juomia olen nyt juonut vähemmän, kun normaalisti. Appelsiinitäysmehua juon aika paljon, tosin vedellä laimennettuna. En kuitenkaan usko sillä olevan yhteyttä tähän omaan mahan toimintaan. Nyt en ole juonut viikkoon tuota mehua ja ihan samoin turvottaa silti.
Voihan se olla, että elimistösi reagoi pelkkään d-vitamiiniinkin. Varsinkin, jos et ole sitä normaalisti käyttänyt. En ole mikään asiantuntija tässä asiassa ja hieman hassulta tuntuu, että d-vitamiinista tulisi turvotusta tai mahakipua.

Kaput: Mulla on ollu tässä ja samalla lailla edellisessäkion raskaudessa ihan samanlaiset oireet ku sullakin. Se tää "ilmailuvaihe" tulee siinä vaihees ku se pahin pahoinvointi on antanut periksi. Sitä kestää myös viikon pari. Mulla onneksi alkaa nyt jo se pahin ilmailuvaihe loppumaan. Onneksi. Mutta siis mun kokemusken mukaan täysin normaalia ja raskauteen kuluvaa. Se on vissiin tuo kun suoliston toiminta hidastuu raskauden vuoksi niin se muutos saa aikaan tämän "ihanan" vaiheen. Ja mulla ainakin pahoinvoinnin aikana vatsa toimii ensin liiankin hyvin sitten tämä vaihe ja sitten tulee se järkky ummetus päälle. Ah et tää odottaminen on autuasta .

juu, ilmailu mahassa onlähtenyt ja olo on mitä mahtavin! :) pahoinvointi on tiessään... tuntuu melkeinpä että onko sielä mahssa nyt sittenkään ketään kotona kun ei mahassa miltään tunnu? :D
alamaha on alkanut nippailla enempi ja ruoka maistuu hassulle... tiistaina olis eka ultra, eli toivottavasti sielä kaikki kunnossa :) <3

Kun muut oireet lähtee, niin pitäähän siihen hankkia jotain uutta... Eli flunssa pukkasi päälle aika voiamakkaana nyt viikonloppuna. Ei varsinaisesti raskausoire, mutta sinänsä normaalisti mulla flunssa menee nenän niistolla ohi, nyt taas olo aika kuninkaallinen. Pää täynnä räkää, jopa kuumetta nosti sunnuntaina (ekaa kertaa ties kuinka moneen vuoteen) ja nyt mä niiskutan ja olen kuin kävelevä räkärättiteline. Sinänsä tosiaan päänsäryt ja paha olo ovat jääneet taka-alalle. Tosin oksentelu palasi, kiitos kohtuuttoman yskimisen. Tuntuu että voimakas yskiminen laukaisee oksennusrefleksin ja kun flunssassa on, niin vessa on tullut aika 'lämpimästi' tutuksi.

Kaiken kaaoksen keskellä Toukka A kuitenkin on alkanut ilmoitella itsestään. Satulatuoolissa istuminen on jees, mutta jos sohvalla öhnöttää tai sängyssä on hankalassa asennossa Toukka muistuttaa että hänkin vaatii tilaa 'oikaise runkosi tai mä potkasen'. Onneksi nuo potkut on vasta pieniä hipaisuja, mutta ootellaan kun futisjalka tai kunnon ratsuttajan pohje kehittyy ja potkuihin tulee voimaa... emoticon

Mä iloitsin jo viime viikolla, että raskausoireet olisi vähän helpottanut. Jaksoi liikkua ja ei särkenyt koko ajan päätä. No nyt parina aamuna oon käynyt moikkaan vessanpönttöä, kun alkuraskaudesta ei tarvinnut onneksi oksentaa, vaikka etova olo olikin. Viikkoja 15+3. Kai tääkin on normaalia?! Kai kaikki on.

Mulla kiusallisin oire viimeisen kuukauden aikana on ollut äärettömän nopeasti vaihtelevat mielialat. Kummallisinta on hetkessä raivostuminen pienimmistäkin asioista... itseäkin välillä ihan hävettää, kun kiljun jostain ihan olemattomasta pää punaisena emoticon  Olen toki normaalistikin aika kiivas luonne, mutta kyllä tämä raskaus on vähintään tuplannut tuon piirteen. En muista aikaisemmasta raskaudesta tällaista laisinkaan. Silloin muistan, että liikutuin todella helposti, mutta raivareita ei ollut. Nytkin kyllä huomaa, että hormoonit jyllää, kun liikutus valtaa mielen tosi helposti ja kyyneleet vierii poskia pitkin tavallista useammin.

Ummetus on myöskin ilmaantunut kuvioihin, ja sen muistan edellisestäkin raskaudesta. Ällö vaiva! Pitäisi vaan muistaa syödä kuituja paljon ja liikkua.

Mahtavin oire on seksihalut, jotka ovat ehkä triplaantuneet emoticon

Täälä ei tahdo päänsärky helpottaa. Alkuraskauden kuvotuksen ja satunnaisen päänsäryn jälkeen kuvittelin, että tästä se nyt alkaa se hyvä aika, mut EI! Päänsärky muuttu vaan pahemmaksi ja nyt sitä on huomattavasti useamminkin, joskus joutuu oksentaankin. Neuvolasta pitäs ilmeisesti saada joku resptilääke siihen, laukaisee sen kun menee oikein pahaks.
Muutoin olo suht hyvä jos vaan kerkeää levätä ja juoda paljon. Pikkuhiljaa alkaa jo huomaamaan et toi keskivartalohan alkaa oleen jo suht tanakka kun melkein päivittäin havahtuu siihen et maha on "tiellä". :)

Täälläkin on alkanut vaivaamaan päänsärky. Ei vielä mikään aivan sietämätön ja toivottavasti ei sellaiseksi muutukaan, mutta yötä päivää kun särkee, niin alkaa tuntua siltä että pikku tauko olisi jo paikallaan! Muutaman Panadolin olen koittanut ottaa kipuun, mutta ei tunnu vaikuttavan yhtään, siksi en ole viitsinyt niitä hirveästi popsia.

Alkuraskaus on mulla mennyt lähes täysin ilman oireita, että eiköhän tämä pään kipuilu ole ihan ansaittua emoticon

Kunhan ei viikkotolkulla jatkuisi...

Aloitin kesäloman jälkeen työt kaksi viikkoa sitten ja sain seurakseni jatkuvan päänsäryn. Panadol ei auta, joten ei voinut kuin kärsiä. Nyt on onneksi menty pari päivää ilman pääkipua, joka tietysti palaa, kun aloin näin kehuskelemaan!

Burana-mainoksessa sanotaan, että raskaana olevat saavat jossain vaiheessa syödä sitä. Onko kukaan syönyt tai edes kysynyt siitä neuvolassa?

Itse kärsin päänsärystä useamman päivän viime viikolla, vältän vimeiseen asti "turhaa" särkylääkkeiden syöntiä. Tuli mieleen että veden juominen saattais auttaa. Lomalla tuli juotu vaikka kuinka ja töissä se vähän jäi. Nyt olen pakottanut itteni juomaan enemmän ja tyynyn vaihto auttoi, niska vähemmän jumissa.

Tuosta buranasta...mulle sanottiin neuvolassa et voi yhen koittaa ottaa jos oikein pahaks menee, mut vähän jäi sellanen kuva et parempi kuiteski jos ite ilman pärjäis. Pitääpä muuten kysästä apteekista et miten se on, jos siinä mainoksessa kerran näin sanotaan. Panadol on kyl aika löysä lohtu päänsärkyyn....

Parasetamoli eli Panadolit, paramaxin ym. on ainoat kipu ja kuumelääkket mitä raskaana oleva voi syödä koko raskauden ajan. Buranaa ym eli Ibubrofeeni pohjaista särkylääkettä voi syödä jos on todella hyvä syy raskauden kahdella ensimmäisellä kolmanneksella. Eikä sen syöminen täysin kiellettyä ole sen jälkeenkään, mutta on todettu, että viimeisellä kolmanneksella iburofeeni saattaa aiheuttaa sen, että synnytyksessä normaalisti sulkeutuvien verisuoniteiden sulkeutumisessa saattaa esiintyä häiriöitä tai ne jäävät sulkeutumatta. Siis ei tietenkään aiheuta aina ja jokaiselle vaan saattaa...

Itsellä niveltauti, joka pyytäisi kunnon kipulääkitystä aika ajoin tai välillä koko ajan niin joutunut ottamaan selvää.

En kärsinyt alkuraskaudessa pahoinvoinnista, mutta nyt myös mulla on pää ollut kipeä viimeiset neljä päivää. Panadol on auttanut jonkin verran, mutta en niitäkään pilleritolkulla halua ottaa. Eli olen yrittänyt nyt lepäillä mahdollisimman paljon. Toivottavasti tämä helppaisi pian, se kun vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti olotilaan.

Nukkumaan mennessä kärsin lähes joka ilta levottomista jaloista. Se on pieni, mutta joskus raastava vaiva, kun ei saa rauhoituttua. Myös ummetuksen olen saanut vaivakseni, mutta se nyt on mulla aika normaali olotila muutenkin...

Muuten olo on edelleen oikein hyvä, tosin mieleen hiippii välillä ajatus siitä, että onko masussa kaikki kunnossa. Ehkä siksi, että en tunne vielä liikkeitä. Neuvolaa joudun odottamaan vielä pari viikkoa..

Heipparallaa taas!

Beijaflor: Täällä kanssa ajoittain levottomat jalat  

Siihen päälle vielä se, että nyt ei oikein meinaa löytyä sopivaa nukkuma-asentoa. Onneksi sain kaverilta lainaksi ison imetystyyny niin saan sen tungettua jalkojen väliin ja edes jotenkuten mukavan asennon. Ei meinaan maha meinaa sietää vatsallaan tai selällään oloa.
Selällään jos on niin nippailee vatsasta ja vatsallaan, nou, nou. Siihen muuten liittyen...
Kärsiikö kukaan muu kiusallisen yleisyneistä ilmavaivaoista?
Tää on ihan kauheaa, mä piereskelen koko ajan! Yksikin päivä työmatkalla pääsi keskenkaiken ruuhkassa paukku ja koska kuuntelen radiota napit korvilla niin oli pakko vain yrittää vilkuilla kanssakulkijoita, että tulikohan se äänellä vai ilman.. emoticon  Reippaat kävelylenkitkin pitää ajoittaa iltaan, jotta mahdollisimman vähän olisi ihmisiä liikenteessä kuuntelemassa mun paukuttelua. Onneksi sentään työskentelen yksin... Mutta tosiaan, varsinkin iltaisin vatsassa on enemmän ilmaa kuin laki sallisi.. Onko kohtalotovereita?

Hep! Täällä on myös yksi ilmavaivainen. Kauhulla odotan ensi viikolla alkavia koulupäiviä, jolloin muutenkin se istuminen on aiheuttanut turvotusta ja ilmavaivoja, niin nyt olo on varmaan tuplaten kaameempi.

Takaisin