Raskausoireet..

Just tänää mietin et missä se virkeä raskauden keskiaika oikein luuraa? Mä ainakin olen töissä iltapäivisin niin väsynyt ja ihan poikki siinä vaihees ku tulen kotiin. Et onnea vaan tinttiäinen jos olet tosian ihanan virkeä. Mut joo pukamat ei ole ollenkaan kivat ja todennäkösesti vaan pahenevat loppu raskautta kohden. Tsemppiä.

Tääläkin alkaa pikkuhiljaa perinteiset vaivat masun kasvun myötä. Eli selällään ei voi enään oleilla, tulee huono olo. Puoliksi massullaa voin sielä nukkua kun vetää toisen polven hyvin koukkuun niin jää vähän enemmän tilaa. Liitoskivut ovat alkaneet jokunen viikko sitten. Häpyliitos juilii aina välillä ihanasti. Kunto on tosi heikoksi mennyt jo kun yhden rappuvälin jälkeen pitää puhkua ku viimestä päivää.

Vatsan toiminta on joo tosiaan hidasta mut ne mitä täältä joku ehdottikin eli kuivatut aprikoosit ovat tosiaan auttaneet.
 
Mua on alkanut vaivaamaan mitä oudoimmat ja erikoisemmat unet. Joka yö oon mitä ihmeellisimmissä unissa mukana ja tällä viikolla on alkanut ihan järkyttävien painajaisten näkeminen. Herään ihan paniikissa kun joku jahtaa tai edellisyönä avaruusoliot yritti muuttaa mua kalaksi ja tehdä mulle kidukset!!!!

Tällä viikolla oon vielä koko viikon yksin kotona kun mies on työmatkoilla niin ei oo mikään ihanin tunne herätä joka yö ihan hirveisiin painajaisiin. Menee monta hetkeä ennenkun syke tasaantuu noiden unien jälkeen... mutta kaipa tääkin "oire" jossain kohtaa helpottaa
 
Mä oon kanssa nähnyt ihan kummallisia unia. En varsinaisesti painajaisia, mutta muuten omituisia eikä ne aina nyt niin hyviäkään unia oo olleet. Onneksi en kuitenkaan lähellekään joka yö juoksentele mm. uudistetun titanicin kannella jossain karibialla.

Vauvaunia en oo nähny pitkään aikaan. Ne ois niin kivoja, siis ne hyvät sellaiset
 
Täällä olo on aikas hyvä ja olenkin ajatellut että nyt täytyy nauttia ennen kuin taas tulee jotain vaivaa. :D Alkuraskaus meni nimittäin kovan pahoinvoinnin ja väsymyksen kourissa. Selkäkivut vain kiusaa, ja toki jaksaminen ja väsymys on toista luokkaa kuin ennen raskautta, mutta melko hyvin tässä voidaan. Muita oireita on esiintynyt mm. todella runsas valkovuoto, mikä on aika rasittaavaa kun joutuu pikkuhousunsuojia koko ajan käyttämään, vilkastunutta unimaailmaa on täälläkin havaittu, erityisesti noiden painajaisten osalta, mikä on aika kurjaa. Närästystä ja vatsantoiminnan hidastumista jonkun verran, mutta ei vielä pahasti. Muutamana yönä on pohkeet krampanneet, mutta nyt olen ottanut tavaksi ottaa illalla magnesiumia, joka on auttanut. 

Ihanaa odotusta kaikille vaivoineen. :) 
 
hei!
ajattelin kuullostella onko kellään ollut vatsakipuja. mulla on tosi usein iltaisin ja öisin vatsa kipeanä, niin etten ole saannut nukuttua kunnolla.muutenkin vatsan seutu on tosi arka. neuvolassa ei osattu sanoa mitään, ottivat vaan pissanäytteen. onko muilla ollut tämänkaltaisia oireita ja onko niihin reagoitu neuvolassa.
 
Aada28: Minkälaisia vatsakipuja? Ja missä kohdassa vatsaa? On aika monta syytä vatsakivulle olemassa. Alavatsakivut tässä tilanteessa johtuvat useinkin juuri raskaudesta tai jostain tulehduksesta ulkosynnyttimissä tais sitten virtsarakossa. Ylemmäksi sijoittuvat vatsakivut voivat olla närästystä tai sappivaivaa. Ja usein koko vatsalle sijoittuvat kivut voivat johtua ummetuksesta tai ilman kerääntymisestä. Yksi syy mikä mulla teki ekassa raskaudessa mahottomia vatsakipuja ennemminkin sijoittuen juuri kohtuun ja alavatsaan niin oli selkä. Ekaks katottiin naisteklinikalla ja vaikka eivät antureillä ym millään mittareilla saaneet näyttöä et olissivat supistuksia niin niiden syyksi silti laitettiin ja sain saikkua loppuajaksi. Mut sitten mun setä, joka on kansanparantaja ja nikaman niksauttaja laittoi muutamat nikamat paikalleen alaselästä niin se kipu loppui. En olis itekkään uskonu jos en olis ite sitä kokenu. Mut kipu oli masussa kova ja päivässä nikamien laiton jälkeen tosin niitä laitettiin uudelleen pariin kertaan kun eivät pysyneet niin kipu oikeesti loppui, eikä palannut. Setä sanoi just kohdun alaosaan menevien hermojen kohdalla oli nikama huonossa asennossa ja painoi. Ilman raskautta en todennäkösesti olis kokenu mahakipua ollenkaan.

 
Tällä viikolla on taas iskenyt kova väsymys. En jaksa tehdä mitään tai ajatella järkevästi. Töissä istun vaan ihmettelemässä, kun en jaksa keskittyä mihinkään. Työviikon päälle jatkan perjantai-illan lasityökurssilla kansalaisopistossa ja sen jälkeen lauantain ja sunnuntain päivät toisessa kansalaisopistossa korukurssilla.

Oloa ei yhtään paranna ummetus ja närästys.

Mutta on se silti ihanaa olla raskaana, kun vauvan liikkeet ovat nyt viikon verran tuntuneet entistä selvemmin ja säännöllisen usein.
 
Silveri: Harmi, että sullakin on ummetusta ja närästystä. Täällä kärsitään ihan samoista ongelmista. Etenkin ummetuksesta...

Ummetuksen hoitoon ostin apteekista jo levolacia. Aika heikosti se tuntuu auttavan, mutta on se ehkä tyhjää parempi kuitenkin ollut. Lisäksi vähensin hieman maidon juontia ja tilalle otin vettä. Aloin syömään kuivattuja luumuja ja lisäsin jugurttien sekaan leseseosta kuitujen lähteeksi. Olen myös yrittänyt vähentää vaalean leivän syöntiä. Hieman hankalaa vaan on, kun sitten tilalle pitää olla jotain ja mulla se on nyt ollut rahkaa/jugurttia. Jostain luin vaan, että runsas maitotuotteiden käyttö saattaa lisätä ummetusta.

Sitten se närästys... siihen auttaa kaikki sellainen, joka aiheuttaa ummetusta. Hankalaa on noiden kahden vaivan kanssa. Onneksi mulla närästys on aika lievää ja on pysynyt ihan hyvin kurissa päivittäisellä piimäannoksella (2dl) ja noilla hapanmaitotuotteilla. Ruisleipää tekisi kovasti mieli, mutta se närästää kovasti, joten on ollut pakko tyytyä muihin leipiin. Kaurapuikuloita olen vedellyt ja muutenkin koittanyt ostaa kaikkia monivilja/täysjyvä leipiä.

Nuo ois kyllä kuulunut paremmin tuonne ruokavalio puolelle, mutta olkoon nyt tuossa.
 
Onko muilla ollut sellaista kipua, että jommalla kummalla puolen vatsaa tuntuisi sellainen pistävä kipu, alavatsasta n. navan kohdalle, aika sivussa, sellainen aaltoina tuleva pistos joka ei kestä kuin hetken ?? Aika pienellä alueella siis. 

 
asdgf-: Minulla on tuntunut myös juuri sivulla alavatsalla sellaista vihlovaa kipua. Kipu ei minulla ole mielestäni aaltoilevaa, vaan lähinnä sellaista "repäisyä". Kipua tulee esim. silloin, kun käännyn sängyssä huonosti tai yskäisen tai aivastan. Samantapainen kipu, mutta pidempikestoinen tulee joskus, jos kävelen reippaasti. Painaminen tai tukeminen siitä kohdasta helpottaa kipua. Luulisin, että kipuilu johtuu siitä, että masu kasvaa kovaa vauhtia ja tuolla vatsassa ns. kiinnikkeet ovat kovilla. Mutta en siis ole varma. Mitä mieltä te kokeneemmat tai muuten asiasta tietävät olette? :D
 
Täältäkin päin pitää huudella taas vaihteeksi. Aurinkoinen82: mulla nyt meneillään vko 23 ja on myöskin ollut välillä laatoituksen tarvetta. Äkillinen paha olo on saattanu iskeä, olen käynyt oksentamassa ja homma on ollut siinä. Tää on tapahtunut rv 20 jälkeen varmaan kolmesti. tulee yllättäen ja lähtee yhtä nopeasti. eli et ole yksin tämänkään kanssa. Pieni mutta hyvin ärsyttävä oire mulla on alkanut nyt kun maha(ja myös rinnat) alkanut kunnolla kasvamaan, nimittäin HILLITÖN KUTINA. Aivan siis järetön syyhy tisseissä ja masussa. Rasvaan koko ajan mutta tuntuu silti kutisevan. OOn vetänyt aika paljon greippiä nassuun sellasenaan mut sit testasin olla ilman greippiä niin sama jatkui. Välillä kutinaa ei ole ollenkaan(esim nyt tätä kirjoittaessa ei tee mieli raapia nännejä irti Olisko kellään vinkkejä hyvästä ja rasvaisesta rasvasta joka olis passelia tähän.Veikkaan että kutina johtuu juurikin siitä että maha ja rinnat nyt alkaneet todella kasvaa. Muutoin täällä voidaan erinomaisesti. ei fyysisistä oireista sen verran että meikäläiselle iskee tämän tästä valtava LEIPOMISHIMO. himo ei tule niihin leivonnaisten syömisiin vaan itse siihen tapahtumaan.voi juku,Kyl on mieskin ihmeissään ku en todellakaan ole mikään pullantuoksuinen vaimoke joka kovin innoissaan leivoskelee.hah nyt sitä on tullut harrastettua jonnin verran. Toinen ei fyysinen oire-liittyen varmaan pesänrakennusviettiin on järetön sisutus/muutos innostus. Tekee mieli laittaa kaikki uusiks himassa ja dekoreerata kaiken aikaa mutta näin. huomenn kasvukontrolli ultraan. Jeepatijee.pääsee näkemään rakkaan pikkuisen taas  ei muuta kun mukavaa viikonlopua kanssasisaret. Ei oo pitkä matka meillä enää emoticon
 
Minulla oli tuollaista juuri samanlaista kipua viikoilla 10-15, säikähdin kovasti, mutta sinuna olisin huoleti, se johtuu siitä että ne kiinnikkeet/nivelsiteet venyvät. :- ) 

 
Haha ihana kuulla että joku muukin on ruvennut leipomaan :D Muakin siis leivotuttaa vaikka koskaan aiemmin en oo leiponut muuta kuin satunnaisen pizzapohjan! Ihme persoonallisuusmuutoksia kyllä saa tämä raskaus aikaan, tuntuu että oon ihan eri ihminen kuin aikasemmin...

Ja väsyttää, voisin nukkua 24/7. Enkä oikeen tiiä miksi, kun hemoglobiini on siellä 150 hujakoilla! :O Onneksi nyt oon vaihteeksi saikulla kipuilun takia niin saa nukkua niin paljon ku jaksaa, ja lopun ajan vuorokaudesta leipoa :D
 
Silveri ja Maikkie: täällä joku aiemmin ehdotti kuivattuja aprikooseja ummetukseen. Ite kokeilin niitä ja musta tuntuu et ne toimii tosi hyvin. Ne Levolacit ja duphalacit toimii vasta sit niit ottaa tarpeeks mut sit ne yleensä aiheuttaa järkkyjä ilmavaivoja. Yks ihan ok apteekin valmiste on Vi-Siplin.

Beijaflor ja asdcf: Kuulostaa juurikin noilta kohdun kannattimien venymiskivuilta nuo vihlovat kivut. Aivastaminen on ainakin mulla yks sellanen mikä saattaa sen kivun aiheuttaa. Ja se kipu voi olla aika kova.

Aurinkoinen ja PeppiPitkätossu: mulla on kaks työkaveria, jotka ovat kertoneen ihan samanlaisesta jatkuvasta pahoinvoinnista. Ja siis heillä se pahoinvointi on jatkunut läpi ihan koko raskauden. Välillä oli ollut pari hyvää viikkoa juurikin nuo 14-20 välillä olevia viikkoja ja sitten jatkunut. Toisella niin pahana et vannoi et ei ikinä tee toista lasta sen takia. Ja toinen sanoo että kolmatta ei jaksa tehdä juurikaan sen koko raskauden ajan jatkuvan pahan olon takia. Muuten olisi siis halukas. Mutta jo kaksi kertaa todenneena et ei auta toinen raskaus poistamaan sitä pahaa oloa niin ei uskalla enää kolmatta koittaa. Toiseen siis lähtenyt siinä toivossa, et raskaus olis erilainen.
 
Mulla olis ilmeisesti yksi aika kivulias supistus. Heräsin yöllä kovaan puristavaan tunteeseen vatsan ympärillä. Se kesti ehkä 10-20 sekuntia, mutta kipu oli niin kova, että heräsin ihan sikeästä unesta. En oikein edes ehtinyt tajuta, mitä tapahtuu ja kääntelin vaan kylkeä, että olisin kestänyt.
Neuvolassa sanoivat, että sen pitäisi olla ihan ok, jos eivät ala toistua liian usein.
Kutinaa on, mutta kutinaa on ollut aina, koska olen atoopikko, joten vaikea päätellä johtuuko se kasvusta vai muusta, kun oon kuitenkin vielä aika pieni.
 
kaikenlaisia outoja vatsakipuja on mullakin ollut. myös sellaisia nopeita kipeitä vihlasuja. 

Eemi03: mun vatsakivut sijoittuvat lähinnä keskelle vatsaa ja joskus tuntuu alavatsassa. Olen alkanut epäillä että ne liittyisivät jotenkin ruuan sulatukseen.Ja välillä sattuu ihan siitä syystä että vauva on huonossa asennossa, sitt kun se heittää kuperkeikan helpottaa kummasti.

Onko teillä kanssasiskoilla ollut kipua kylkiluissa. Vaikka olen vasta viikolla 25+2 tuntuu että vauva potkii ja työtyy kylkiluihin asti. aika epämielyttävä tunne. nukuin tänään taas puolentoista tunnin päikkärit!! 

Päiväunet kunniaan!
 
Täällä viikkoja 24+2 ja mulla ainoa raskauskolotus on ollut jo parin viikon ajan kipu oikealla puolella juuri kylkiluiden kohdalla. En tiedä, voisiko kohtu olla noussut jotenkin ylemmäs ja painaisi keuhkoja ja kylkiluita. Kipuun auttaa lähinnä ryhdin pitäminen hyvänä sekä vasemmalla kyljellä nukkuminen. Muuten tuntuu koko ajan siltä, kuin joku tökkisi kipeästi kylkiluun väliin. Tunne on todella epämiellyttävä.

Muuten nyt on todella helppo vaihe menossa ja mitään vaivoja ei ole ollut. Pikkuinen liikkuu ahkerasti ja oma olokin on energinen. Saa  nähdä, miten kauan tämä ilo jatkuu :)
 
Täälläkin on ollut hieman kummallisia mahakipuja, lähinnä iltaisin/öisin. Nyt parina iltana, kun olen mennyt nukkumaan, on tullut semmoinen outo mahakipu. Kipuu muistuttaa samanlaista ihan normaalia mahakipua, mitä joskus aina saattaa olla ilman sen ihmeempää syytä. Se tuntuu ylämahassa, tuossa navan yläpuolisella alueella.
Luulisin sen johtuvan ruoansulatukseen liittyvistä ongelmista ja närästyksestä. Tai sitten kohtu painaa jo sen verran noita sisuksia, että siellä on paikat ahtaalla ja kipu johtuu sitten siitä. Päivällä en ole moista vaivaa havainnut. Päiväsaikaan tuntuu vaan välillä, että maha painaa ihan järjettömästi ja sitten kiristää joka puolelta. Pitääköhän sitä munkin mennä hommaamaan joku tukivyö.

Muutoin olo on ihan hyvä ja hetkittäin jopa energinenkin. Energiaa ei tosin koskaan riitä kovin pitkiin rupeamiin, mutta aina jotain pientä saa kuitenkin aikaiseksi. Sitten täytyy jo huilia hetki ja haukata jotain suuhunsakin, että jaksaa taas.

Ummetus ja närästys ovat pysyneet ihan kivasti halllinnassa viime aikoina. Tilanne voisi toki olla parempikin, mutta täytyy olla tyytyväinen nyt tähän, kun pahimmasta on kuitenkin päästy eroon.

En tiedä, onko tämä varsinaisesti oire, mutta mua vaivaa nukkumis ongelmat. Illalla menen nukkumaan n. klo: 22.30-23.00 aikoihin. Juttelemme hetken sängyssä miehen kanssa ja lueskelemme kirjoja tai lehtiä. Saan yleensä unen ihan suhteellisen hyvin pienen pyörimisen jälkeen. Mahalle ei tahdo löytyä oikein hyvää asentoa muuten, kun vasemmalla kyljellä. Siinä asennossa ei vaan pysty kovin pitkään olemaan, kun alkaa olkapää tulla kipeäksi ja on pakko kääntyä toiselle kyljelle. Unen saatuani nukun hyvin muutaman tunnin ja sitten herään vessaan. Ja jos en herää vessaan niin ihan varmasti herään joko miehen kuorsaukseen tai koiran mölinään. Herään siis jokatapauksessa... tuon jälkeen monesti saan ihan kohtuu hyvin unen, mutta herään taas aamuyöstä uudestaan vessaan. Sen jälkeen en meinaa saada unta millään. Saatan pyöriä sängyssä parikin tuntia saamatta unta, turhauttavaa. En kuitenkaan viitsisi nousta ylös 4-5 aikaan. Miehellä soi kello 6.30 ja usein olen silloin vielä hereillä aamuöisen vessareissun jäljiltä. Unen saan vasta joskus sen jälkeen, kun mies on lähtenyt töihin. Sitten nukun melkein puoleen päivään ja pidempäänkin varmasti voisin nukkua... huoh...
Miksei vaan voi nukkua yöllä? Onkohan tämä jo valmentautumista tuleviin yöherätyksiin ja valvomisiin?

Onko kellään muulla uniongelmia?

Huh... tulipa pitkä sepustus... emoticon
 
Sun kuvailema yö"rutiini" vois olla myös suoraa mun näppikseltä. Eli uniongelmia täälläkin, ollut koko raskausajan. Tosin nyt alkanut toi että kun siinä aamuyöllä herää niin uni ei tuu enää takasin. Mäkin oon mietiskellyt että olis just valmentautumista tulevaan. Vauva tosin on oikeenki hiljainen öisin, toivottavasti jatkuu sama meno synnyttyään :D Onneksi ei tarvi käydä töissä ja koulukin alkaa vasta puolilta päivin. Sääliksi käy niitä jotka nukkuvat samoin ja joutuvat aamulla lähtemään töihin/heräämään lasten kanssa telmimään!
 
Heippa!

Joo, huonot yöunet vaivaa täälläkin. Ja taitaakin olla sit kyllä ainut vaiva mitä mulla on. Ennen nukuin koko yön heräämättä. Nyt herään joka yö klo 3 vessaan ja sit pari kertaa vielä ennen aamua. ei varsinaisesti mikään vaivaa, mutta olo on aika virkeä. Ne on naiset kuulema hormoonit jotka totuttavat meitä yövalvomisiin. Toki en aio edes ajatella, että lapsi joka yö valvoisi. Meillä nukutaan :)

Mitä mieltä ootte yösyötöistä ja vaipan vaihdoista?
Oon päättäny että meillä ei pissivaippaa öisin vaihdella ( ettei lapsonen virkoa liikaa). Samoin syömään en aio herättää, jos ei itse herää. Kyllä se nälkä kurnii vatsassa ja itku tulee jos on tarvis. Väliajat aion nukkua korvatulpat päässä ( herään kyllä jos itkua kuuluu), mutta jokaiseen pieneen tuhinaan ja kätinään en aio nousta.

Siellä ollaan tietysti aivan hiukset pystyssä ja iho kananlihalla, että mikäs äiti se tommonen on. Mutta levännyt äiti on paras äiti ja silloin ruokaa piisaa rinnoista:) näin äitini on minua neuvonut! Ja niin aion myös tehdä, jos se vaan suinkin on mahdollista!
Toki aion lapsen itkuun vastata ja lapsentahtisesti syöttäää, siitä ei olekaan kysymys.
 
Takaisin
Top