Raskausdiabetes

Mä oon ainakin saanut rampata äippäpolilla seurantaultrissa jo kolme kertaa, vaikka ensimmäiset ylitykset kotimittausarvioihin tuli vasta viikolla 28+. Kävin siis viikolla 13 sokerirasituksessa ja kaksi arvoa oli koholla. Lääkitys aloitettiin viime viikolla (tuossa kolmannessa seurantaultrassa), koska tosiaan ylityksiä edellisen viikon aikana oli useita. Nyt olen mittaillut vain muutamia kertoja diabeteshoitajan suosituksesta :) ja vaikka lääkitys ei ole vielä edes tavoitteessa (nostetaan kahden viikon aikana pikku hiljaa), niin arvot ovat normalisoituneet samalle tasolle mitä olivat ennen lääkitystä (paasto 4,3-4,7 ja tunti ruokailun jälkeen 5,5-7,2). Ihan niin tarkasti ei ole tarvinnut edes kyttäillä syömisiä lääkityksen ansiosta, koska ennen lääkitystä en kestänyt oikeastaan ollenkaan esim. leipää, täysjyväriisiä jne.

Sain mielenkiintoisen kommentin diabeteshoitajalta: oon kuulemma syönyt liian vähän, koska paino on tippunut raskausaikana 8,5kg ;) Ja oikeasti olen kyllä syönyt omasta mielestäni riittävästi.

Seuraava seurantaultra on kolmen viikon kuluttua. Tähän asti vauva on kasvanut keskikäyrällä tai hieman yläpuolella. Neuvolan pissamittaukset ovat aina olleet puhtaat.

Uskon, että omien arvojeni selvään paranemiseen, lääkityksen ohella, on vaikuttanut, että nukun nyt hyvin. Rv 25-30 oli kausi, jolloin heräilin useasti yössä ja joka kerta valvoin puolesta tunnista pariin tuntiin, joten yöunet jäivät surkeiksi sekä kestoltaan että laadultaan.

Mitä te syötte iltasin ja mihin aikaan?
Mulla on nyt alkanut oleen nuo paastoarvot ihan siinä rajalla, enkä oikein keksi miten sen sais laskeen... eilen söin 20.30-21.30 välillä yhden ruisleivät (margariini, leikkele, juusto), pari porkkanaa ja omenan. Mittaus oli aamulla klo 6 (5,4).

Miu88, mä syön illalla yleensä sitä mitä tekee mieli, tai kaapista löytyy. En nyt kuitenkaan siis mitään herkkuja, yleensä leipä jo joku hedelmä tai sitten jogurtti. Mutta siis mulle se radihoitaja sillon sano että iltapalan ja paaston mittaamisen välillä tulisi olla vähintään 10h, ja kun oon alkanut pitää että se aika on n. 10-12 h niin paastot ollu 4,5-5,1 :) Toki kaikilla erilailla, mutta mulla ainakin toimi.
Sitä ennen oli paastot aina 5,3-5,5 ja kerran yli 6..

Mä olen aina syönyt iltapalan aika myöhään, klo 22-23 (aamiainen klo 7), ja diabeteshoitaja totesi että saa pitää itselleen luonnollisen ruokarytmin. Oon kyllä ihan kiitollinen koska mulla aamuarvot riippuu selvästi siitä, kuinka pitkä aika iltapalan ja aamiaisen välillä on... Ja ensisijaisesti kai kuitenkin tavoite on pitää sokerit tasaisena sillä keinoin kun parhaiten onnistuu.

Mulla tuntuu myös auttavan jos syö vähän rasvaisemman iltapalan, esim. leikkaa juustoa (17%) kuutioiksi ja syö sen kanssa pari päärynää (=ne kuidut). Maitorahkastakin otan iltaisin mieluummin vähärasvaisen kuin ihan rasvattoman. Mutta ei mulla ole mitään tieteellistä selitystä miksi se toimii, puhdas mutu. :P

Tarkennuksena: mulla siis pidempi paasto nostaa sokereita, päivisinkin syön nykyään 2h välein jotain. Eli komppaan et tosi yksilöllistä tuntuu olevan!

Mulle on myös ohjeistettu, että kannattaa illalla syödä niin myöhään kuin mahdollista ja se on tuntunut toimivan myös parhaiten. Itse syön usein leivän kinkulla ja kurkulla/tomaatilla sekä rasvatonta rahkaa mustikoilla. Jos syön pelkän leivän, niin paastoarvo saattaa olla koholla. Tosin nyt kun on tuo lääkitys, niin tuntuu, että illalla saa syödä melkein mitä tahansa tai jättää jopa iltapalan väliin ja paastoarvo on silti alle 5. Ruokahalu on muuten vähentynyt lääkityksen aloituksen jälkeen.

Puhuin neuvolassa tänään tuosta arvojen romahtamisesta ykskaks ja terkka sanoikin, että henkilökohtaisesti hän suosittelee, että sokerirasitukseenkin mentäisiin vasta lähempänä viikkoa 28 kuin 24, koska insuliinintuotanto tosiaan yleensä hidastuu tuossa vaiheessa.

Mutta jos olisin Miu88, niin lisäisin iltapalaan proteiineja ja vähentäisin hiilareiden määrää hieman. Saattaisin myös kokeilla syödä iltapalan hieman myöhemmin, mikäli valvot pidempään.

Pitää tulla tänne marisee, aamulla oli tosiaan aamupalan jälkeinen arvo 8.5, vaikka söin tasan samaa mitä läpi raskauden syöny eli 2 ruisleipäpalaa, vähän keijua, siivumakkaraa, juustoa, tomaattia ja kurkkua sekä kahvia, joten en tiedä mistä moinen hyppäys nyt sitten, vittu että ottaa pataan, varmaan pääsen vielä ennen sitä heinäkuun alkua käymään äitipolilla tällä menolla, kun tulee tollasia yhenäkkisiä ylityksiä:smiley-angry016

No pitää vaan sinnitellä ja varmaan mun loppuajan ruokavalio koostuu tomaatista, kurkusta ja raejuustosta, eipähän tohon laskettuu olis ENÄÄ kun se 53 päivää jäljellä, joten kai se menee vaikka päällä seisoen, hope so!!!!

Kokeilepa jonain aamuna jättää leipä (ja hiilarit minimiin muutenkin) kokonaan pois ja korvaa se vaikka ihan kunnon munakkaalla :) Lääkityksen aloittamisen jälkeen mulla ei ole ollut ongelmia aamupalan jälkeisissä arvoissa muutenkaan, mutta tänään testasin tuon. Aamun paastoarvo oli tasan 5 ja nakki-juusto-munakkaan ja kahvin jälkeen tunnin arvo 5,5. Hiilareiden minimoimista aamupalalla suositteli myös radihoitaja Jorvissa, mikäli aamun arvot alkaa kohoamaan.

Mulla Radi oli näköjään sen verran vaikuttanut vauvan painoon, että se kulki tällä hetkellä +2 -käyrällä. Kaikki mitatut arvot ovat olleet hyviä, ja ehkä siksi olenkin lepsuillut erityisesti herkkujen kanssa... Oma paino ei ole noussut enää 2 kuukauteen ollenkaan, joten oon ajatellut radini olevan hyvässä hoidossa. Paastot on nykyään kaikki alle 5,0 ja tunnin jälkeisetkin reilusti alle 7,8. Jostain tämä ipana on kuitenkin sokeria saanut, sillä kasvu on ollut huimaa viimeisen 6 viikon aikana. Nyt kiellettiin kokonaan sokerin syönti loppuraskauden ajaksi. Lääkäri ja kätilö molemmat sanoivat, että jos jotakin haluat tilanteelle itse tehdä, niin tämä on se ainut keino mitä voi kokeilla. Musta ei kyllä tunnu että mahassa niin iso vauva olisi, mutta mitäpä minä ensikertalaisena tiedän mistään mitään :grin Sokerin syönti kyllä loppui nyt kuin seinään! Mä teen kaikkeni ettei tää vauva ole yli nelikiloinen syntyessään. :)

:confused: toivottavasti ei itelle (tai siis vauvalle) tulis tota, mutta ainaki viime radi-ultrassa oli ihan tasan keskikäyrällä eikä yhtään liikaa painoa... mut eipä siitä sokerin vähentämisestä silti haittaa olis.

Onko kellään tietoa/kokemusta, miten radi-vauvaa seurataan sitten synnytyksen jälkeen?

Ymmärtääkseni radi-vauvan sokereita seurataan heti syntymän jälkeen laitoksella, koska vauvan verensokerit saattavat aluksi heittää. Keuhkot lienevät toinen, joiden kehittyminen varmistetaan. Muuten ei tietääkseni sen kummempaa seurantaa?

Joo,syntymän jälkeen seurataan vauvan sokereita. Pitää olla kolme perättäistä hyvää tulosta ennen, ku kotiuttavat. Tiuhaan, ku syöttää vauvaa, ni saa ne sokerit nousemaan normaalille tasolle. Meillä kävi niin, että ku vauva vietiin multa yöksi aina kansliaan ja siellä oli rempan takia ruuhkaa, ni ei aina ehtiny sitä aamuyöstä syöttää, ni aamuarvo oli aina matala. Sitte mulla viimein loppu kärsivällisyys ja halusin vauvan vierelleni yöksi, vaikka vointini oli mikä oli. Ja kappas, aamuarvo oli ok ja vauva sai kotiutusmisluvan, vaikka minä en sinä päivänä vielä saanutkaan.

En muista, että keuhkoja olisi erityisemmin tutkittu. Lähtötarkastus tehtiin, mutta ei se mielestäni mitenkään normaalia laajempi ollut.

Kotiutumisen jälkeen ei 'sokerivauvoja' seurata mitenkään. Äidin täytyy käydä vuoden päästä synnytyksestä sokerirasituksessa.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Joo mulle kanssa äippäpolilla sanottiin, että vauvan sokereita tarkkaillaan syntymän jälkeen, koska vauvalla sitten taas saattaa olla liian alhaiset verensokerit kun on syntynyt.

Niin, taitaa tuo keuhkojen kehityksen seuranta kuulua lähinnä etuajassa syntyneille / käynnistetyille.

Avea80, mulla sama juttu. Arvot kohtuu kohdillaan mutta vauva huitelee ihan omilla käyrillään. Veikkaan että saan saman sokerittomuuskäskyn kuin sinäkin.

Nyt nostivat lääkitystä kolmeen pillerin aamuin illoin ja pitää toivoa että ne auttaisivat. Vauva on nyt nimittäin varsinainen jytky ja aikaa sillä on vielä kasvaa. En minäkään mitään nelikiloista toivo punnerrettavaksi... Jännä sinänsä että sf:n mukaan mennään aavistuksen alle keskikäyrän. En sitten tiedä mihin suuntaan on kasvanut mutta ulospäin ei isolta näytä vaikka sitä onkin :eek:.

Mua on varoteltu sokereista vaikka radi-tuomiota ei tässä raskaudessa tullukkaan. Ainahan ylenmääränen sokerin syönti kasvattaa vauvaa, vaikka mitään radia ei oiskaan. Siksipä juuri mulla on ollu niin huono omatunto näistä mieliteoista ja herkuttelusta..

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Kannattaa tosiaan lopettaa se sokerin syöminen jo hyvissä ajoin, varsinkin jos on diabetes tai muuten vauvan painoarvio iso. Meidän vauva oli vielä viikolla 30+1 ihan keskikäyrän alapuolella painossaan, eli tais olla jotain 1470g. Kuudessa viikossa on kasvanut +2- käyrälle... Toki niin kuin yks lääkäriystäväni lohdutti, että noi on aina vaan arvioita ja niissä on 15% mittavirhemahdollisuus suuntaan tai toiseen. Eli se tekee tässä painossa jo puoli kiloa. Onhan se voinut olla jo aiemmin isompi, koska silloin lääkäri mittasi vaan kerran vatsan ja päänympärykset ja otti niistä mitat. Eilinen erikoistuva lääkäri taas mittasi kaikki kolmeen kertaan ja sanoi, ettei hän kyllä näistä pienempiä mittoja saa.

Mutta nyt kyllä loppui sokerin syöminen! Aamupalaksi söin pari jälkiuuniruisleipää, keijua ja pari viipaletta kevyttä oltermannia ja join kupin teetä maidolla. Tämän syön siis joka aamu, ja aina arvot olleet hyvät mittauksen jälkeen. Yleensä olen tuohon vielä kyytipojaksi kiskaissut pienen kourallisen pähkinöitä ( mun toimivan mahan salaisuus) ja omenan. Nyt jätin ompun pois ja paistoinkin leivälle kananmunaa kaveriksi ja vielä kurkkua päälle. Saapa nähdä vaikuttaako se omenan poisjättö millään tavalla arvoihin. Sen pitäis olla ok syödä, kaikki ovat sanoneet niin, mutta mä oon valehtelematta syönyt kolme omenaa päivittäin. Nyt yritän selvitä vaan sillä yhdellä päivässä :grin

Huh joo, parempi alkaa nyt lopetteleen sitä sokeria ku vauva vielä oli normikokoinen ja täs viel muutamia viikkoja jäljellä. Vaikka lääkäris ja neuvolas vaa kehuvat miten on arvot pysyny hyvinä / paino ei oo noussu juurikaan eikä kuulemma satunnaiset ylitykset haittaa o_O

Niin on Miu88 mullekin koko ajan sanottu. Ja kehuttu kun oma paino ei oo noussut juuri yhtään pariin kuukauteen. Mutta näköjään tuo ipana on kerännyt kaikki vähätkin sokerit talteen ja elelee niillä :p

No joo mullekkin selvis sit tänään neuvolas et kun oon koko ajan haaveillu siitä "nopeesta kotiutuksesta" näin uudelleensynnyttäjänä, niin ihan turha luulo tän helvetin radin takia.. o_O

Ja kun aiemmin oli puhetta siitä synnytystapa/painoarviosta niin tääl sinne ei laiteta automaattisesti vaik radi oiski, vaan siinä tapauksessa jos on jotain epäilyksiä et vauva ois iso.. Lieneekö sit tolla sf-mitalla miten merkitystä mut ihan keskikäyräl tääl mennään eikä näillä näkymin sinne arvioon mennä..

Takaisin