Raskausdiabetes

Ja toisilla se vaan menee niin, et se vauva ottaa vaan liikaa sitä painoa, en mäkään tiedä mistä se johtuu? Kaippa se vauvan liikakasvu liittyy siihen istukan tomintaan sekin, kun toisilla sit taas sokerilapset on hirmu pieniä ja silloinhan se istukka ei oo toiminu hyvin...
 
No mun neuvolatäti on hurjan tarkka. Laitto heti Gravidaan lähetteen kun mainitsin ylityksistä ja sieltä tuli toi soittoaika. Koko-ja painoarviota ilmeisesti luvassa kanssa. Mä oon tarkka sokrujen kanssa ja pyrin niitä välttämään mutta täysin sokeritta en ole. :) Oon ollu ns. rento asian suhteen että kaikki sujuu hyvin mut suurin osa immeisistä pelottelee juurikin tuolla viisikiloisella vauvalla niin olen sit itsekkin ruvennu pelkäämään. :X Muistan ku kävin rakenneultras niin se täti vaan tokas että hvä et on arvot pysyny kurissa ja et toivottavasti emme näe niiden parissa täällä myöhemmin!!!!... :X Serkulla oli kans radi, synnytys käynnistettiin RV38 ja vaavi oli 4kg. Olisi päässy 3pv pois mutta solisluu vauvalta katkennut. Raskausaika sujui kuulemma hyvin ei ollu lääkitystä vaikka arvot heitteli. Neuvolantäti ei ollut kovin tarkka noissa mittauksissa jne.
 
Minä kävin tänään eka kertaa kysissä lääkärin pakeilla (tähän asti siis olen ollut kättärin asiakas), vauva oli normaalikokoinen ja kaikki muutenkin oikein mallikkaasti. MUTTA sain heti käskyn aloittaa insuliinin iltaisin :/ Olen nyt noin kuulauden päivät kättärin ohjeistuksen mukaan syönyt tabletteja, mut paasto arvo on silti koko ajan noin 5,8. Täällä sanoivat, että olisivat aloittaneet insuliini hoidon jo ajat sitten! Olipa vaan taas jännä huomata kuinka erilaiset käytännöt eri paikkakunnilla on!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onpa erilaiset tavat hoitaa hommat! Niin ja tosiaan vaikka kuinka oliskin radi, ei automaattisesti tarkoita isoa vauvaa mutta huolettaahan se silti. Huomenna selviää oma jatko, täytyypä tulla heti infoamaan mitä tapahtuu.
 
No niin nyt kerkesin kirjoittelemaan! :) Tiistaina olisi Gravidassa tapaaminen jossa opastetaan insuliinin käytössä eli piikillä mennään loppuaika. 12 yksikköä iltaisin pitkävaikutteista insuliinia jolla pyritään vaikuttamaan tuohon kohonneeseen paastoarvoon (max. ollut 6,2 nyt noin 2vkon ajan). Kätilö joka soitti oli todella mukava ja kehui ruokavaliotani oikeanlaiseksi ja sillä mennään loppuun saakka. Synntytystä ei kuulemma päästetä laskettua aikaa pidemmälle (27.7). Jos ja KUN saamme insuliinin avulla paastoarvot kuriin niin ei pitäisi olla hätää vauvan koon suhteen ja synnytys tapahtuu normaalisti sekä saan vauvan vierihoitoon. Senkin kätilö mainitsi ilman kysymistä. :) Kerta viikossa soitellaan ja tarkistellaan verensokeria ja n. kahen viikon välein käyn arvioituttamassa vauvan koon eli loppuun asti ainakin täällä Jyväskylässä hoidetaan homma hyvin. Sain kyllä hurjasti jaksamista puhelustamme ja nyt menen paremmilla mielin kohti tulevaa synnytystä. :Heartred
 
^ Hyvä kuulla että asiat hoituu, ja sait vastauksia kysymyksiisi (joita et edes kerennyt kysyä :wink ) :)
 
SisarMusta onko sulla ollu tabletteja lainkaan käytössä vai suoraan insuliini? Mulla alotettiin kättärillä tabletit ja nyt 4 yksikkö insuliinia iltaisin niiden lisäksi, tarvittaessa nosto 2 yksiköllä.. Kolmen mittauksen jälkeen tuo 4 riittänee.. Tuli vaan siis tuosta yksiköiden määrästä mieleen taas tuo kaupunkien eroavaisuus. Sanoivat kysillä, että helsingissä alotettaisi suoraan 10 yksiköstä mutta heillä vähän kerrallaan..
 
Hei! Suoraan insuliinista aloitetaan. Kätilö sanoi ensin että uskoisi että tableteilla aloitetaan mutta soittaa minulle keskusteltuaan lääkärin kanssa. Lääkäri oli sitten määrännyt tuon insuliinin. Meinaan tiistaina kysyä millä perusteella juuri tuo 12 yksikköä mutta uskoisin että ovat lääkärin kanssa tulleet siihen tulokseen että sen verran vaatii. :) Olen taas tiistaina viisaampi. Mutta uskoisin että tuolla ns. korkeammalla ja "turvallisella" yksikkömäärällä päästään vaikuttamaan nopeammin sokerien arvoihin ja saadaan ns. tuloksia nopeammin. :) en tiiä.
 
Mulla kanssa alotettii suoraan insuliinillä, iltaisin pitkävaikutteinen 8 yksikköä..
Enkä kyllä ole tajunnut kysyä, että miksi juuri sen verran. Ja tosiaan saan itse nostaa sitä tarvittaessa muutaman päivän väleinköhän se oli. :) En kylläkään ole nostanut.
 
Sitä mun on pitäny kysyy et missähän hinnoissa nuo insuliinit liikkuu? Onko ne ees muuten kela korvattavia?. :)
 
Ei ole kelakorvattava. Toi mun on protaphane ja paketissa on viisi kynää ja hintaa näytti olevan 43e. Muistaakseni niitä kyniä ei myydä kuin viiden paketeissa, ja mullakin tulee jäämään kaksi kynää käyttämättä :)
 
Mullekin sanottiin just, että vaan viiden paketeissa myydään. Itse pärjään tuolla yhdellä minkä sain nyt sairaalasta mukaan.. Siis sikäli mikäli ei tarvitse hirveästi nostaa sitä annostusta (sormet ristissä). Joudun siis niitä tabletteja käyttämään myös, mutta ovat kyllä paljon edullisempia kun toi insuliini.
 
Ainakin Helsingissä yliopistolliset apteekit myy yksittäin niitä kyniä, annettiin mulle ohjeeksi, tosin sen verran menee insuliinia että olen ottanut koko paketin kerralla.
 
Viime viikolla kysyin neuvolalääkäriltä että voisinko päästä painoarvioultraan radin takia, ja vastaus oli että "ei hän ole koko uransa aikana kuullut tuollaisesta käytännöstä". :eek: Näin Espoossa? Kysyin vielä uudestaan terkkarilta eilen neuvolassa, joka vaan tunnusteli koon käsin ja totesi että ei tämä nyt miltään nelikiloiselta tunnu, mut kolmikiloinen ehkä (rv 36+2). Sf-mittakin kuitenkin on aika epätieteellinen arvio vauvan koosta, niin ei tää nyt kauheesti pelkoja hälventänyt. :sad001

Mut radikuulumisia muuten: aamupaastot ollu johdonmukaisesti OK, samoin ruokailujen jälkeiset, mutta "ennen ruokaa"-arvoissa on ollu ylityksiä 5 kahden viikon aikana. Varsinkin iltapäivisin sokerit nousee itekseen ennen ruokailua. Terkkarin mielestä ei silti aihetta reagoida mitenkään, koska keskimäärin sokerit pysyy alle 6:n arvoissa koko ajan. Ei varattu aikaa radi-hoitajalle. Hmm. Ota näistä ehdottomista rajoista nyt sitten selvää...
 
Ihmeellisiä eroja kyl näis radi-jutuis.... mun ei oo koskaan ees tarvinnu mitata mitään 'ennen ateriaa'-arvoja.
Alkanu kyl meneen hermo/usko koko tähän touhuun, varsinki ku lukee miten eritaval eri paikois suhtaudutaan. Toisaal viilataan pilkkua iha olemattomista (kuten tääl välillä), ja toisaalla ei sit tutkita eikä välitetä tyyliin lainkaan o_O
 
Ihmettelen kanssa tätä toimintaa radin suhteen. Viime viikolla olivat aloittamassa mulle insuliinia, kun sairaalassa ollessa arvot oli mitä olivat. Nyt sitten viiden kokopäiväkäyrän jälkeen, jossa viisi reilua ylitystä, tuli radihoitajalta viesti että hyvin menee, toimita seuraavat arvot 3vkn päästä vanhan ohjeen mukaan. Mitä h ***? Kolme viikkoa joka päivä kahdeksan arvoa :help. Veikkaan että sormenpäät laukeaa ennen sitä... Tai pää... Pistin viestiä että tarkentaisiko sitä mikä on vanha ohje, mutta eipä siihen ole viitsinyt vastata. Tämä siis eri sairaalassa kuin missä radiseuranta tähän asti ollut. Toinen sairaala on väh. kahden viikon välein halunnut tiedot ja välillä soittanutkin että miten menee arvojen kanssa.

Nupu, eihän sulla ole liian pitkää taukoa lounaan ja päivällisen välissä? Mulla ainakin yli 3h tauko alkaa nostaa arvoja.
 
Helmerielviira, miekin luulin sun edellisten viestien perusteella että laittavat sulle insuliinit. Aika jännä käännös :0 Miu88, mulla on sama ettei ennen ateriaa arvoja tartte mitata (mutta johtuisko mun kohdalla siitä että sokerirasituksessa ei ollut kuin paastoarvo rajalla eikä ylityksiä).
 
No huhhuh! Kyllä täytyy ihmetellä, miten eri tavalla raskausdiabetekseen suhtaudutaan! Minä asustelen pk-seudun tuntumassa pienellä paikkakunnalla ja täällä on noudatettu käypä hoito suosituksia: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068. Jouduin tai siis pääsin :wink sokerirasitukseen viikoilla 13 tai 14. Sokerirasituksessa minulla ylittyivät paastoarvo ja tunti litkun juonnin jälkeinen arvo, kaksi tuntia jälkeen ollut arvo oli loistava. Saman tien neuvolasta laitettiin lähete äitipolille Jorviin Espooseen, joten mm. rakenneultran teki lääkäri ja vastaanotolla oli paikalla myös radi-hoitaja.

Ruokavalioremontin jälkeen arvojen ylityksiä taisi olla 2 kappaletta 14 viikon aikana, jotka eivät siis aiheuttaneet toimenpiteitä, mutta lääkärin tekemiä seurantaultria ja radihoitajan tapaamisia oli noin 4 viikon välein, vaikka arvot olivat hyvällä tasolla. Sitten päästiin raskausviikolle 28 ja 29, jolloin 10 päivän aikana oli kolme ylitystä ja minulle määrättiin Metformin-lääkitys. Tämän jälkeen ylityksiä ei ole ollut yhtään. Viimeisin seurantaultra oli tämän viikon keskiviikkona, jolloin lääkäri totesi, ettei ultrille ole enää tarvetta, kun vauva on koko ajan kasvanut keskikäyrällä. Tällä hetkellä minut on ohjeistettu ottamaan kahden viikon aikana kaksi kokopäiväkäyrää (eli ennen ja jälkeen mittaukset aamupalalta, lounaalta, päivälliseltä ja iltapalalta) sekä satunnaisia mittauksia eri aterioilta muutama per viikko ja lähettämään tulokset Jorvin radihoitajille, mikäli niissä on poikkeavuuksia (sekä ennen tuota perätilakontrollia, että tulokset ovat tarvittaessa käytettävissä). Seuraava seurantakäynti on kahden viikon kuluttua, mutta tällä kertaa käynti ei liity radiin, vaan siihen, että vauva on perätilassa.

Ja minusta outoa, ettei sinua Miu88 ole ohjeistettu ottamaan nimenomaan noita paastoarvoja (etenkin aamun paastoarvoa), jos kerta sokerirasituksessa juurikin paastoarvo on ollut koholla. Onneksi kuitenkin arvosi ovat pysyneet hyväll tasolla koko ajan, onnittelut siitä! :)

Helmerielviira ja tuo nyt vasta outoa onkin! Minä sain lääkityksen kolmen ylityksen takia 10 päivän sisään! Eikä ne edes olleet erityisen pahoja (kerran paastoarvo 5,7 ja kaksi ruoan jälkeistä arvoa 8,1 ja toinen 8,0).
 
Korjaus joo, siis aamun paastoarvo pitää ottaa tietysti, mutta ei aterioita edeltäviä!

Sen kanssa mulla onkin suurimmat "ongelmat" olleet, ihan pieniä ylityksiä silloin tällöin, mutta radihoitaja ei pitänyt sitä vielä mitenkään niin merkittävänä että ois lääkityksistä puhunu, käski vaan seuraileen ja kokeileen eri keinoja miten sen sais pysyyn rajoissa o_O
 
Miu88 Hyvä, että nuo aamun paastoarvot olet ottanut, koska ne tosiaan heittää helpoiten, ainakin allekirjoittaneella. Eikä tosiaan satunnaisilla ylityksillä ole merkitystä muutenkaan, mutta lyhyellä aikavälillä, kun niitä tulee useita, niin sitten lääkitys on paikallaan.

Lääkityksessä on se hyvä puoli, että pystyn syömään PALJON vapaammin :) Loppuaika ennen lääkitystä meni melkoiseksi stressaamiseksi, kun oikein mikään ei tuntunut sopivan. Ylitysten ohella siis lähellä raja-arvoa olevia arvoja oli useampia.
 
Takaisin
Top