Raskausdiabetes

On mullaki nuo aamuarvot ihan siin rajan alapuolella melkei jatkuvasti, mut ei niihin oo kiinnitetty huomiota, ainoastaan niihin jotka on menny yli. Ruoan jälkeisistä korkein oli yhden kerran 8,0 ja senki sain vaa ku söin karkkii ruoan jälkeen, et mikään tavallinen ruoka-aine niitä ei onneks nosta. Seurantaultria määrättiin 2kpl. Mitään tuloksia mun ei tarvi kelleen lähetellä, kaks soittoaikaa sain millon sit sieltä soittavat ja kyselevät.

Mut on joo näkyy olevan hyvin suuria eroja paikkakunnil, jos olisivat mul alkaneet näil arvoil tommosia määräileen ku Zhassal ni olisivat saaneet pitää tunkkinsa :grin:confused:
Vaik lääkitys varmasti antaa syödä vapaammin, mut oon vaa yleisesti tosi lääkitysvastanen näin raskaana olles, et ihan pienil perusteil ei kannata semmosta mul ehdotel.
 
Zhassa, Jorvin meiningistä mäkin olen tykännyt mutta tämä Kättärin arpominen on jotain ihan ihmeellistä. Ja kuten sanottu viikko sitten oli insuliiniä alkamassa mutta syytä en tiiä miksi ei sitten kuitenkaan aloitettu, etenkin kun elviira on täysin omilla käyrillään ollut tähän asti... Ensi maanantaina on ä-polikäynti niin pitää vähän kysellä että mitä ihmettä nyt oikein on menossa. Blondi ei nyt todellakaan ymmärrä...
 
-
 
Muokattu viimeksi:
-
 
Muokattu viimeksi:
Helmerierviira, jep oon huomannut saman et iltapäivän ruokailujen pitää olla max 2h välein, mut toisaalta sit edellinen välipala näkyy vielä kun mittaa päivällisen ennen-arvoja jne... Nää "ennen ruokaa"-arvot on kyllä aika monitulkintaisia, ei ihme ettei niitä kaikkialla ees seurata!
 
Kävin rv13 sokerirasituksessa, omasta vapaasta tahdostani. Ei olisi siis tarvinnut mennä kuin vasta siihen myöhempään rasitukseen mutta onneksi menin. Narahdin siis aamupaastosta 0,1 arvon ylityksellä ja radi tuli. Muut arvot hyviä. Ruokavaliolla ollaan menty tähän saakka mutta sitten paastot vaan kohosivat.

Nyt 34+ 6 meneillään ja tiistaista asti käyttäny insuliinia 12yksikköä iltaisin. Nostin eilen 14 yksikköön ja silti paastoarvot huitelee 6 paikkeilla, argh. Ruokavalioni on erittäin hyvä, sisältää sopivasti hiilareita jne. Paastoaika n. 9-11h ja iltaisin syön proteiiinipainotteisesti. Lisäksi pyrin pitämään n. 3h välit aterioiden ja välipalojen välissä ja hedelminä syön joskus mandariineja, ananasta ja banaania. Tottakai on seassa päiviä jolloin kaikki ei mene ihan yhtä kauniisti :wink
Tässä mietinkin mihinkä asti joudun tuota insuliinia nostamaan että aamupaasto olisi alle 5,5!!!!!?????? Ensi viikolla on soittoaika koskien noita arvoja ja jussin jälkeen koko-painoarvio. Hieman tosiaan jännittää tuo päivä, koko ajan ollaan menty normikäyrillä ja omaa painoakaan ei ole tullut kuin +5kg. Mun siis pitää mitata joka päivä aamupaastot ja 3 päivänä lisäksi lounaan, päivällisen jälkeiset arvot. Lisäksi olen tammikuusta alkaen mitannut myös iltapalan jälkeisen arvon jonka kätilö tiistaina tyrmäsi täysin. Sitä ei olisi missään tapauksessa kuulemma tarvinnut koskaan ottaakkaan, kröhöm. Silmät ristissä aina odottanut että saan arvon otettua... :wink
No mutta olen ollut todella tyytyväinen niin neuvolantädin kuin Gravidan toimintatapoihin täällä Jyväskylässä. :) Ihmettelen vaan miten toimintatavat voivat erota niin paljon eri paikkakunnilla kun kuitenkin samasta asiasta on kyse... Onhan jokaisella omanlaisensa radi ja kaikille ei samat asiat toimi mutta eikö perusasiat tulisi olla kaikkialla samoja....? Äh. Mukavaa viikonloppua toivotan kaikille!
 
^Mä olen saanut saman ohjeistuksen, ettei iltapalan jälkeistä arvoa tarvitse mitata paitsi noissa päiväkäyrissä, eikä silloinkaan ole niin vaarallista, vaikka ei jaksaisi valvoa. Meillä neuvolasta annettiin aika ihmeellisiä ohjeita, mutta onneksi Jorvin radihoitajat olivat asiantuntevampia.

Ja totta tosiaan, että on tosi henkilökohtaista mikä toimii kenelläkin. Ja ylityksiäkin on välillä "pakko" ottaa, koska melkoista kokeiluahan tämä on, mitä itse pystyy syömään ja mitä ei. Esimerkiksi itsellä pari perunaa oli nounou (ennen lääkitystä ainakin), mutta kuusi pientä varhaisperunaa ihan ok.
 
Huli, viikkoja on nyt 34+2 ja jos mitään käsitin niin nyt se vauva sitä painoa rupeaakin keräämään, ja olen monelta taholta jo kuullut että viimeisillä viikoilla ei saisi tulla ylityksiä kun kiihdyttää sitä kasvua entisestään. Pelottaa vain että miten paljon, kun jo nyt on ylipainoinen.

Käynnistyksestä radin yhteydessä ei ole muuta sanottu kuin että yliaikaiseksi ei anneta mennä. Elviiran laiskan liikehtimisen tiimoilta on jo pari kertaa ollut puhetta käynnistyksestä ja mulle tehtiin lapsivesipunktiokin jotta saatiin keuhkojen tila selville, mutta lääkärien mielestä vielä ei ole niin kriittinen tilanne kun virtaukset ja vasteet on ok että pitäisi käynnistystä tosissaan miettiä.

Mulla jää melkein aina iltapalan jälkiarvo ottamatta kun en jaksa valvoa niin pitkälle, kun syön iltapalan sen verran myöhään eikä kukaan ole huomauttanut että ne olisi pakko mitata.

SisarMusta mitäs jos se insuliinin pitkäaikaisvaikutus alkaa vähän viiveellä, kun tablettien kanssakin annetaan muutama tasoituspäivä jos annosta muutetaan ennen kuin tehdään päiväkäyrät..?
 
Joo vauva saa sitten n. 200g/viikko lisää painoa viimeisen kuukauden aikana.
 
Kuulemma pitäs ruveta nopsaa vaikuttaa ja jos on kolme ylitystä ( ei tartte olla peräkkäisinä päivinä) niin annostusta tulee nosta 2 yksikköä. Nyt menos 14 yksikköö ja jos viel ti aamuna paastot ei alle 5,5 niin sit pistetään jo 16 kehiin. Keskiviikkona taas soittoaika,katsotaan mitä katilö tuumaa.
 
RV 35+ 1 ja painoarviossa vauva 2700g eli normikäyrillä mennään. Nyt tosin se kasvu vasta onkin meneillään eli katsellaan 2 viikon päästä ollaanko vielä normikäyrillä vai sovitaanko mahdollisesta käynnistyksestä. Sokeriarvojen paasto nyt jotenkin kurissa kun yksikköjä 20 mutta jatkuvaa pelaamistahan tämä on. Nyt määrättiin paastoajaksi vain 9h eli ihanan myöhäänhän tuo iltapala on sitten nautittava... :sad001

Ärsyttävää tosin oli kun mieslääkäri ei katsonut kohdinsuun tilannetta (vuodosta ja supistuksista) huolimatta koska vauva on kuulemma valmis tulemaan maailmaan vaikka heti koska kaikki on kunnossa ja oireet ovat normaaleja synnytystä ennustavia oireita... :) Justiinsa. Mutta näillä mennään taas eteenpäin jännityksessä seuraavat kaksi viikkoa!
 
-
 
Muokattu viimeksi:
No ei ainakaan mun yli kuukauden kestäneet aamupaastoarvot olleet babyyn vaikuttaneet. Ku sehän tässä hassuinta onkin kun ne sokrut ei välttis vaikuta yhtään siihen kokoon vaan sieltä tulee sellane ku vanhempien geenit määrää. Tänään just kätilö sanoi että mulle voi syntyä normaali pieni 3kg tai 4kg vauva tai sitten kauhee sokerimichelin vauva joka painaa 4kg. :) Mullaki viimeistään käynnistetään tuo synnytys jos ei normisti ala ja se päivä katsotaan 2 viikon kuluttua. On tää kyl jännää aikaa...

Huli, en kyl usko et ne enää tossa vaiheessa laittaa insuliinia kehiin. Toivotaan parasta et olis normivesseli tai sit käynnistävät jos tarpeen. Mullaki pyörii jo ristiäiset mielessä ja synnytyski on koko ajan unissa mukana :)

Nyt oon kyl aika karkee tän lauseen kanssa mutta musta miehet sais ammattillisesti pysyy poissa noista synnytysasioista ja muutenkin kaikesta mikä liiittyy naisen värkkiin tutkimustapauksissa. Yhtään "hyvää" kokemusta ei niistä ole! :D Voihan sekin kumoontua mut tää on nyt tän hetken fiilis! :D
 
Sisko kehu mieskätilöä, että hän oli paras kaikista neljästä kätilöstä, joita hänellä on ollu. Osas neuvoa mihin kohtaan pitää ponnistaa ja oli myös empaattinen, mitä monet, varsinki vanhemmat, naiskätilöt ei oo, koska "kyllä tässä kaikki on synnyttäny ja selvinny siitä hengissä, älä sinä tyttö valita.".

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Varmasti suurin osa onkin juuri noita hyviä ja osaavia tyyppejä. :D Mulla vaan sattunu aina ihme kovakourasia hörhöjä tai sellasia jotka ei ees silmiin katso tai ovat muuten vaan empatiakyvyttömiä. :) Mun eka gynekäynti oli limainen vanha kalju ukko, joka haisi ja "sormettaessaan" paikkoja tärisi ja hikoili ku pieni possu. Erotettiin virastaan kun oli kännissä usein töissä. Asennoidun aina ennakkoluulottomasti mieslääkäräreitä kohtaan kuitenkin :D Mulle on sattunu vaan huono mäihä miesten suhteen ja hyvä naisten! :D
 
Muokattu viimeksi:
-
 
Muokattu viimeksi:
Eikö se 4 kg ole ihan ok vauvanpaino?:anyone
Ainakin minä ja mun 2 siskoa painoimme kaikki kolme yli 4kg 80-luvulla, ilman että äidillä oli mitään radia, ja kaikki tulimme normaali synnytyksellä...
 
syntymäpaino 4,5 kiloon asti normaali, jostain vauvalehdestä just luin.
 
Takaisin
Top