Raskausdiabetes

-Stardust-

Näppärä viestien naputtelija
Niinku Huli fiksusti ehdottiki, ni perustin oman ketjun kaikelle RADIiin liittyvään jutusteluun.

Itelle siis todetiin edellisessä radi, mikä tuli täydellisenä yllätyksenä, vaikka ylipainoa oliki, mutta niin oli siskoillaki eikä heille yhdessäkään raskaudessa radi ole tullu. Raskauden jälkeen tein tosi paljon töitä ja sain parikymmentä kiloa rasvaa sulatettua ja hankitua vähän lihasta tilalle. Yksi tärkeimmistä motivaattoreista oli nimenomaan radin uhka, mutta myös se, että nyt on isompi riski sairastua myös kakkostyyppiin.

By the way, mun miehellä on ykköstyypin diabetes eli tuttu aihe. Tarkoittaa myös sitä, että meän poikallapsilla on 50% mahdollisuus saada ykköstyyppi. Mun radi ei siis siihen vaikuta mitenkään, näin lääkärit on mulle ainaki vakuuttanu.
 
Niin ja nyt ekasta rasituksesta selvisin loistavilla arvoilla, mutta saapa nähä miten käy, ku paino alkaa nouseen.. Alusta tullu painoa nelisen kiloa, viimeisen kuukauden aikana paino ei oo noussu. 10 kiloa on mualla semmonen oma tavote, mikkä verran painoa saa tulla. Mutta pääasia, että pystyis liikkuun ihan loppuun asti, sillä liikunta on tosi tärkeä tekijä hyvien sokeriarvojen ylläpitämisessä.
 
Mulla oli se rasituskoe viime torstaina, mutta päättyi keskeyttämiseen, sillä se sokerineste tuli ylös puolen tunnin päästä juomisesta, jo kolmannen kerran. Eniten harmittaa se etten saanut tietää edes paastoarvoa kaiken sen kärsimisen jäljiltä. Nyt on sitten seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä diabeteshoitajan kanssa tärskyt ja saan häneltä kotimittausohjeet ja sen laitteen. Koitetaan kotiseurannalla kartoittaa riskiä radille, kun riskitekijöistä kuitenkin kolme määrettä täyttyy.

Eniten mulla olisi tsemppaamista liikunnan suhteen, mutta tällä hetkellä aika ei riitä siihen kun koitetaan puskea taloprojekti loppuun tämän kuun aikana. Ehkä ensi kuussa pääsisi jo säännöllisesti käymään taas vaikka kävelemässä...
 
Käynpäs nyt jättämässä merkkiä tänne, eli siis mulla on nyt 3 raskaus menossa ja niinkuin 2 edellisessäkin niin tässäkin on radi vaivana. Edellisissä pysyny ruokavaliolla kurissa, mut voi olla et ei pysy, tuntuu niin hirveen herkään toi paasto-arvo mulla kohoovan tässä raskaudessa.

Eli aika tarkasti saa syödä ja jonkun verran on pakko liikkuu päivittäin, niillä on nyt pärjätty, saa nähdä kun viikkoja kertyy, et riittääkö se vai pitääkö rueta ottaa tabletteja( Näin ainakin neuvolan täti mietti et alkuun kokeiltas tableteilla, eikä inskoilla) Kyllähän tää ihan omaa syytä on kun en oo saanu painoo pois raskauksien välissä( mulla siis on paino-indeksi 29,ollu joka raskuden alussa, joten eiköhän se oo yksi syy tähän mun radiin. Ja tietysti kun mie oon ite ollu sokerilapsi silloin aikoinaan eli äidillä on ollu radi mua oottaissa, sekin varmaan vaikuttaa asiaan)

No onneksi tytöt ei syntyissään kuitenkaan oo ollu ihan hirveen isoja kuitenkaan, esikko 3460g ( synty rv40+0) ja kuopus 3920g (synty rv 41+4)

Mutta nyt sit pitää yrittää et paino ei hirveesti nousisi tästä ( tyttöjen aikaan paino on ollu +10 kg lähtöpainosta, mut suurin osa on ollu ilmeisesti turvotusta, koska synnytyksen jälkeen kotiin tultua paino on ollu +1-2kg lähtöpainosta)
Nyt ei vielä ole ainakaan kotivaakan mukaan paino päässy nousemaan, enempihän tuo näyttää et olis pari kiloo pudonnu...


Toivottavasti stardust vältyt tällä kertaa radilta, eihän tämä kivaa ole. Mutta eipähän sille tässä tilanteessa oikeen mitään enää voi kun tuomio on jo tullu.
 
Moi!

Toistansa odottava mamma täällä sai maanantaina tietää radistaan. Edellisessä raskaudessa sitä ei ollut, rasitettiin sukuvian vuoksi kahteen otteeseen silloinkin. Painoa edellisessä tuli 18 kg, ne sain karistettua pois ennen uutta raskautta. Nyt painoa tullut vajaa 4 kg. Paastoarvon pirulainen oli siis rasituksessa koholla hivenen. Alkuun otti päähän niin paljon koko radi, mutta nyt olen jo tottunut ajatukseen ja sen myötä tehnyt totaalisen ruokaremontin. Oon siis herkuttelijaluonne enkä oo hirveesti kaloreja laskenu.. Raskauden alussa huonovointisuutta ja siihen auttoi vain syöminen, joten siksi kai painoakin on jo tuon verran tullut. Liikuntaa olen harrastanut koko raskauden. Ensi maanantaina saan oman mittarin ja pitäis ruveta sokereita seurailemaan.
 
Pidän hyvin epätodennäköisenä, etteikö radi tulisi myös tässä raskaudessa. Se, että aiemmin ei ole saanut, ei tarkoita etteikö voisi sitä saada. Mutta en ole koskaan ainakaan kuullut kenestäkänn, jolla radi on todettu, että seuraavassa sitä ei tulisi. Mutta peukut pystyssä.
Mulla pysyi viimeksi ruokavaliolla aika hyvin kurissa, mutta päälle nelikilonenhan sieltä tulla tupsahti.
Eikähän se sitten mahtunu laskeutumaan, vaan sektioon mentiin. Tältä toivisin säästyväni tällä kertaa ja haavelein alatiesynnytyksestä.
 
Täällä myös yksi radi diagnosin saanut. Kävin sokerirasituksessa jo rv 13+1. Taustalla sukurasite, reilu ylipaino ja edellisen myöhäiseen keskenmenoon päättyneen raskauden radi. Eiköhän näillä spekseillä radi ollut aika odotettavissa.

Tässä raskaudessa mulla on ollut koholla sekä sokerirasituksessa että nyt kotimittauksissa vain paastosokeri, joten ruokavaliolla olen saanut radin pidettyä toistaiseksi kurissa. Iltapala täytyy syödä tosi myöhään ja iltapalan laatuun ja määrään olen kiinnittänyt erityisesti huomiota. Ohjeistivat äitiyspolilta lisäämään proteiinia iltapalaan, joten syön maustamatonta jugurttia marjojen ja pähkinöiden kanssa nyt iltapalalla ruisleivän kanssa ja toistaiseksi on toiminut. Saa nähdä miten loppuraskaudessa käy, kun siitä ei ole vielä kokemusta, että pärjäänkö pelkällä ruokavaliolla.
 
Mulla on ansu toi sama ongelma, eli vain paasto arvo on koholla, 2 edellisessä ei ollu tota ongelmaa, paastot pysy hyvin kurissa ja sai syyä aika aikaseen ton iltapalakin.
Ja nyt sit taas saa miettiä tosi tarkaan ton iltapalan kanssa et monelta sen syö ja mitä syö?
 
Miul ois huomenna heti aamusta tuo sokerirasitus...jotenki miul on semmone fiilis et takuulla narahdan jostakin tai sitte kaikista arvoista....tänää on tullu käytyä kaverin luona päiväkahvilla ja äske mistään kokeesta muistamatta pitsaa tuli vedettyä kitaan...no huomista ootellessa :eek:
 
Mä liityn kanssa tähän keskusteluun :). Mulla on siis 2-tyypin diabetes, mutta nyt kelan mielestä tää on radi =D. Mun on ollu vaikea suhtautua tähän ja en oo ollenkaan ymmärtäny miks sokerirajat on tiukemmat nyt kuin normaalisti, mutta diabeteskätilö sitä sitten avas mulle ja nyt sisäistän asian hieman paremmin.
Mä olin aluks lääkityksellä mutta lääkkeet aiheuttivat lopulta pari viikkoa sitten allergisia oireita ja järjetöntä kuvotusta, joten mulle vaihdettiin insuliinihoito. Nyt sitten laskeskellaan hiukka hiilareita ja pistellään mahaa :).
Tsemppiä teille kaikille ja onneksi yleensä ruokavaliolla saa sokerit kuriin, eikä tää pistäminenkään oo mitään hankalaa, vaikka oonkin piikkikammoinen :).
 
Tervetuloa marzu33, haluatko kertoa miten pitkään sulla on ollu toi 2tyypin diabetes?
Ja kerro mullekkin toi minkä takia noi arvot on tiukemmat raskauden aikaan, kiinnostaa muakin?
 
Täällä myös yksi "kärsijä". Radi oli ekassa raskaudessa, mutta silloin pysy aisoissa (olemattomalla) dieetillä. Silloin rasituksessa koholla oli tunnin ja kahden jälkeiset arvot. Nyt sitten rasitus olikin jo vk 12 ja niinhän siinä kävi, että paastoarvo koholla. Kävin juttelemassa rd-hoitajan kanssa ja nyt mittailen (taas) kotona arvoja, nyt kyllä vahva epäilys että lääkehoito joudutaan aloittamaan sillä paastoarvo ei tunnu pysyvän kurissa :/
Olen yrittänyt juuri ennen nukkumaan menoa syödä jotain pientä, mutta harvoin jaksan juurikaan mitään... Mikä olis hyvä ja helppo iltapala?
Tällä viikolla lähetän eka kertaa mittaus tuloksia hoitajalle, saas nähä mitä se tuumaa :smiley-ashamed004
Toisaalta eipä mua se pistäminen pelota, ei kai mitään syytä? Esikoinen meni 15 pv yli lasketun, joten nyt ainakin tietää että uusi tulokas tulee sillon kun pitääkin ellei aikasemmin ilmaannu maailmaan :)
 
Mulla kanssa toi paasto-arvo tahtoo kohota, mie olen löytäny avun siitä et syön tosi myöhään iltapalan, ja tukevasti, silloin ei tule niin sanottua "aamunkoittoilmiötä", joka kohottaa ainakin mulla paasto-sokeria.
 
Sama täällä kuin Hulilla. Tukeva iltapala mahdollisimman myöhään (juuri ennen nukkumaan menoa) on pitänyt paastoarvot kurissa ja muissa arvoissa ei ole ongelmia ollutkaan (ainakaan vielä). Olen pitänyt iltapalan ja aamuplan välin maksimissaan siinä 10 tunnissa. Mulla toimiva iltapala sisältää mahdollisimman kuitupitoista ruisleipää ja jotain proteiinipitoista (mulle suositeltiin rahkaa, maustamatonta jugurttia marjoilla ja pähkinöillä tai raejuustoa).
 
Ja yks minkä mie oon havainnu hyväks on ihan pirkan ruisnäkkäri, kuitua on 21g/100g, mulla ainakin toi toiminu tosi hyvin iltapalana ja just jotain raejuustoa, jugua tai rahkaa, tai maustamaton viilikin on ollu ok lisäks, ja onpa nyt muutama iltana menny jopa mansikoita joku 1dl, eikä siis paasto ole kohonnu tosta.
Mut kannattaa tietysti kokeilla mikä toimii itsellä parhaiten, miekin hain tota nyt jonkun 2-4vk ennenkuin löysin toimivan systeemin, millä ei paasto kohoo.
 
Kiitos vinkeistä! :)
Täytyy yrittää skarpata, jotenkin se vaan tuntuu hankalalle saada myöhään mitään alas.
 
Hankalaa se mullekin oli, mut kyllähän tuohon tottuu pikkuhiljaa et pitää hirveen paljo syödä illalla ennen nukkumaan menoa. Ja kannattaa tosiaan koittaa et tartteeko sitä ihan kamalasti syödä, voihan olla et saat apua siitäkin et myöhennät vaan iltapalaa ekaks ja katot tehoaako se? Ja jos esim vaihat iltapalan enempi proteiinia sisältäväks, sekin voi auttaa tohon paastoon.
 
Mulla siis todettiin viime kesänä tää dmi2, ja sillon alotettiin lääkitys. Arvot on tiukemmat jo ihan siksi että lapsi ei pääse kasvamaan liikaa, mutta myös sen takia että sokerit menee suoraan istukan läpi, ja vauva ei kestä sellaista määrää sokeria, koska on heikentynyt insuliinin tuotanto. Tää jäi mulle mieleen, vaikka tarinaa tulikin vaikka kuinka ja paljon :)
 
Kiitos selvennyksestä! Vähän ajattelinkin sen tuolla tavalla, ei vaan ole tullu kysyttyy keltään:)
 
Proteiinipainotteinen iltapala on hyvä,mutta muistakaa että siinä pitää olla sitä hiilariaki. Esim 250g rasvatonta maitorahkaa+100g marjoja ja vaikka siihen kylkeen ruisleipä. Jogurtissa on hirveesti hiilareita, sitä kannatas käyttää varoen.
 
Takaisin
Top