Raskausdiabetes

Ok. Mä en oo kyllä yhtään ajatellut miksi mä pissi n joka kerta purkkiin neuvolassa...ku neuvolatäti vaan sanoo aina että kaikki puhtaat.. :eek:.. ekassa raskaudessa kävin siis juomassa sen litkun, ajattelin että se on se millä sitä radia testataan.. ei tullut mieleenkään että pissasta... hahhaa.. tyhmä minä:rolleyes: plondi....:laughing002
 
^ Joo siis onhan se se sokerirasitustesti, jossa juodaan se makea litku ja mitataan verestä kolmeen kertaan sokereita, niin se ratkaiseva tekijä radi-diagnoosiin. Mutta myös joka kerta neuvolassa pissasta sokereita katsotaan. Katsotaan siitä toki muutakin, eli onko pissassa valkuaista (viittaa raskausmyrkytykseen) tms. en edes tiedä mitä kaikkea siitä katsotaan...
 
Ne sokerit-insuliinivaste
Proteiinit-raskausmyrkytys
Nitriitit-en muista miksi nuo, mutta tais liittyä jotanki pissan väkevyyteen
Leuciinit-antaa vissii viitettä tulehduksesta
ja on niitä jotain muitaki vielä, mutta enpä äkkiseltään muista

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Vaikuttaa siltä radi on vaikuttanut vauvaan :sad001 Oli huiman isokokoinen tänään ultrassa ja oli aika järkytys nähdä ne vastaavuusviikot siinä ruudussa. Tais ne viimeisetkin suklaahimotukset häipyä sillä samaisella hetkellä. Ja suuri huoli astui tilalle. Lääkärin mielestä vielä ei tarvitsis olla liian huolissaan, kasvu voi tasaantua kunhan lääkitys saadaan balanssiin, mutramutta... Varmaan ensi yönä näen painajaisia 10 kgn megavauvoista...

Edelleen mulla on ongelmia aamuarvojen kanssa, päivän muut arvot on ok, mutta tuo aamu. Siihen pitäis keksiä jotain uutta. Yöpaastonkaan ei pitäis olla liian pitkä. Ehdottivat että leipä vapautetaan iltapalalle viikon ajaksi ja tuumaillaan sen jälkeen tilannetta.
 
Onko sulla mitään lääkitystä ollu noihin aamuarvoihin?
Harmi että sokerit on vaikuttanu vauvaan! Mut onneksi ne sit kuitenkin seuraa tarkemmin vielä vauvan kasvua, ja jos on jo kaikkesa tehny ei sille enää sit ite mitään voi!

Tsemppiä nyt tuleviin viikkoihin ja toivottavasti sokerit rupeis tasaantumaan, mulla ainakin on edellisissä käyny et viimeisillä viikoilla on sokerit ruennu hiukan tasaantuu ja heittoja ei oo niin herkästi enää tullu, on siis saanu vähän vapaammin syödä!
 
Helmerielviira, mulla oli kanssa aamuarvoissa tai siis ei paastoissa vaan aamupalan jälkeisissä ihan hirveesti heittoja ja alottivat iltainsuliinit, sen jälkeen ei ole ollut heittoja. Ennen kuin insuliinit alkoi niin vauva kasvoi +1 käyrällä eli yläkäyrän yläpuolella, n. kuukauden olen käyttänyt insuliinia ja viime pe oli kokoarvio ja vauva kasvoi tasan keskikäyrällä eli kasvu normaalia tällä hetkellä ainakin :)
 
Eilen kävin neuvolassa ja ei vielä ainakaan pistäny sitä lähetettä äippäpolille koska mulla oli vaan se yks ylitys.. Ja se pitäs olla 2 ylitystä saman viikon aikana, jotta laittavat sen lähetteen.. Mutta seurailua jatketaan edelleen. Tänään aamulla alotin uuden viikon ja heti pamahti paastoarvo yli, hitto..

Mä muuten testasin niitä nuudeleita uudestaan niin ei ylittyny mut oli kyl korkeempi arvo ku normaalisti.. Neuvolassa aikansa ihmeteltyä sitä, alko se jankutus siitä lautasmallista ja että olis pitäny ilmeisesti olla niitten nuudeleiden kanssa vihanneksia mitkä ois sit tasottanu niitä sokruja.. :rolleyes: Mutta kun se nyt vaan on sellanen juttu että mä en koskaan pilaa hyviä nuudeleita millään vihanneksilla vaan nudskut kuuluu vetää pelkilleen ja joskus pieni ripaus creme bonjour valkosipuli-yrtit settiä sekaan.. :wink
 
Minä en mennyt sokerirasitustestiin. Sanoin neuvolassa etten halua ja mitään riskitekijöitä ei ole, joten ei onneksi tarvinnut mennä. Sovimme, että jos tulee jotain raskauden edetessä, niin sitten toki menen, mutten ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Pommiina, mulla ei ole ollut yhtään ylitystä kotimittailussa, ja silti menen äippäpolille sitten sinne paino- ja synnytystapa-arvioon... o_O
 
Martuti, No justiinsa, näköjään se on sit paikkakohtaista noissakin, katoin viel noista omista lapuistaki niin niissäki luki et vasta kahesta ylityksestä.. Onkohan tolla sf-mitalla mitään merkitystä noihin..? Meinaan vaan ku mulla se menee hädintuskin keskikäyrällä ( Joo, mä siis oon koko ajan kuvitellu et mun maha ois tosi iso! ) ni tuskinpa vauvakaan mikään jätti voi olla.. o_O
 
Täällä seuranta määrätään sokerirasituksen tulosten perusteella, kotimittaustulokset ei vaikuta siihen. Itellä ylitty kaikki arvot kokeessa: seuranta. Kotona ylittynyt kerran.
 
Joo mä luulen kans että täällä vaikuttaa se, että rasituskokeessa mulla oli se pieni ylitys siinä 2h arvossa. Kotimittauksissa ei tosiaan yhtään ylityksiä. Mutta en mä siellä äippäpolilla käy sitten kuin sen kerran, jotkuthan joutuvat ravaamaan siellä useampaankin kertaan, eikös?
 
Mullekin on nyt annettu vasta yksi aika (ylihuomiseks), mutta terkka puhui että ainakin kaks tulis. Pitää äitiyspolilta kysyä sitten että miten se homma oikein menee. Ehkä eivät nää kaikilla tarpeelliseks useempia käyntejä, jos ylitykset on ollu tosi pieniä ja vauva on siinä yhdessä tarkistuksessa ok.
 
Mulla ainakin ekan odotuksessa oli silleen, että jos oli siinä rasituksessa 2 tai 3 arvoa yli, niin silloin lähete suoraan äitipolille "tarkempaan syyniin" juurikin sen takia että onko jo vaikuttanut vauvan kokoon ja saamaan tarkempaa ohjeistusta radista ja jatkosta, kotimittailut eivät vaikuttaneet tuohon lähetteeseen millään lailla, kun ohjeistus oli silloin yksiselitteinen tuossa rasituksessa....

Toisen kohalla oli sillai että mulla ei rasituksessa ollu kun yks arvo koholla, joten ei tarvetta mennä heti äitipolille ja rakenne-ultrassa sit sanovat että jos ei tule kotimittailussa ylityksiä niin ei tartte tulla käymään ennen kuin on rv 37, silloin katotaan paino-arvioo ja mietitään synnytys tapaa ja tietysti katotaan et tartteeko käynnistää aikasemmin...Mut mullahan oli siis niiitä ylityksiä silloin tällöin ja mie kävin äitipolilla rv 31 kotrolli-ultrassa ja sen jälkeen sit 37 vielä uudelleen siellä paino-arviossa.

Ja näin luulisin että teilläkin aika pitkälle etenee toi homma, tietysti jos vauvan kasvussa on poikkeavaa niin sit varmaa käynnit on vähän tiheemmin...
 
^ Ok, eli koska mulla rasituksessa 1 arvo oli ylittynyt mutta kotimittailussa kaikki ok, niin siksi sitten se yhden kerran käynti joskus rv 36-38 tienoilla äippäpolilla, jossa tehdään paino- ja synnytystapa-arvio.
 
Mulla oli rasituksessa se yks yli eli ei siitä vielä lähettäny, mut tosiaan jos kotimittailussa tulee saman viikon aikana kaks ylitystä niin sit lähete.. Aika touhua.. Mua ei kyl yhtään haittais ylimääräiset ultrat.. :rolleyes: Mut tietenkin parempi ny vaan ettei niitä ylityksiä tulis..

Mä en oo muuten tollasesta rv 36-38 äippäpolikäynnistä kuullukkaan, tääl ei taida moista paino/synnytystapa arvioo ollakkaa tai sit mä oon vaan ihan pihalla ku ei mitään kerrota.. o_O
 
Kyllä se pitäs automaatisesti tehä kun kerta radi on ja niin ollen riskiraskaus kyseessä! Kyseleppäs neuvolasta että laittaavat lähetteen äitipolille, koska kyllä se kuuluu tehä kaikille joilla radi tai yleensä on jotain poikkeavaa raskaudessa!
 
^ Juu siis ei mullakaan muuten ole radin takia mitään ylimääräisiä ultrakäyntejä, koska niitä ylityksiä ei ole ollut kotimittailussa. Mutta tuo yksi ultraus on tosiaan tiedossa 36-38 viikoilla, terkka teki jo lähetteen mutta ei ole vielä posti tuonut mulle varattua aikaa. Se tehdään siis äippäpolilla, ja siinä ultrauksessa katsotaan ja arvioidaan vauvan kokoa, ja tyyliin jotain napanuoran kalkkeutumaa yms. Ja katsotaan vissiin mun paikat, että onko miten tilaa jne. En tiedä siitä sen tarkemmin... Mutta käsitin kanssa että ainakin tuo käynti kuuluu automaattisesti kaikille, joille radi-diagnoosi on napsahtanut, vaikka muuten ylityksiä mittailuissa ei kauheasti olisikaan. Eli kysyppä Pommiina seuraavalla neuvolakerralla tuosta :)
 
Joo tosiaan kun sokerit voi vaikuttaa siihen istukan toimintaankin vähän, eli voi rueta kalkeutumaan nopeammin ja myöskin lapsivettä voi olla normallia enemmän radiodottajalla! ( Mulla siis ilmeni maanantain ultrassa että on vähän normaalia enempi tota vettä tällä kierroksella, onneksi ei tartte tuosta ainakaan vielä olla huolissaan...)

Mutta siis kannattaa ihan oikeesti pommiina pitää huoli tosta et pääset siihen ultraan, ettei sit tartte synnytystä jännitää sen takia et mahtuuko vauva oikeesti tulee alakautta ulos! Kaikki neuvolantätskyt ei vissiin oo ihan perillä noista ohjeistuksista...
 
Takaisin
Top