Raskausdiabetes

Ite katon että se on "noin tunti", yleensä syömisen lopettamisesta. Ei mene tod mitenkään minuutilleen.

Se "korkein piikki" voi olla tosi nopee, mulla ainakin olis menny useempikin korkee arvo ohi jos en olis ton ajan kanssa tosi tarkkana, sillä mie otan aina mittarilla sen ennen arvon ja laitan hälyn mittariin siihen tunnin päähän, koska sillä saa ne oikeesti korkeet arvot kiinni, ja olenpa testannu jos on ollu korkee arvo niin noin 5min päästä ottaa uudestaan arvon ja se on jo laskenu "sallitulle tasolle", ihan vaan vikkinä....

Mä olen ottanut sen ennen-arvon juuri ennen syömistä, ja sitten se jälkeen-arvo tunti siitä kun olen syömisen lopettanut. Kellon olen siis laittanut soimaan. Ja terkan mukaan ok näin.

Samoin mäkin olen toiminut, että tunti siitä, kun olen lopettanut syömisen, mittaan arvon. Näin mun terkka opasti. Joskushan ruokailut venyy pidemmäksi ja silloin ei ole mitään järkeä mitata kesken syömisen, koska luvut ovat varmasti taivaissa. :)

Joskus mullakin on ollut puhelin hälyttämässä sen tasan tunti jälkeen, joskus sitten taas voi heittää ~5-10min, mutta samaa luokkaa on ollut arvot aina. Ennen ruokailua ei ole käsketty ees mitata.

Mua alkaa pikku hiljaa ahdistamaan. Viimeisen viikon aikana en oo millään meinannut saada pidettyä arvoja kurissa, tähän asti ei ole ollut ongelmia :( En enää tiedä mitä tekisin. Paino sen kun jatkaa putoamista, joten en nyt ihan metsässä voi olla, koska syön kuitenkin niin ettei ole nälkä ja paino jatkaa tippumista (tällä hetkellä "raskauskilot" -8,5). perunat, leivät, riisit jne minimissä ja tilalle olen lisännyt salaattia, protskuja, marjoja yms. Ehken sitten vain pärjää ilman lääkitystä :/

Muutenkaan tämä raskausaika ei ole ollut mitenkään helppo, joten v-käyrä alkaa olemaan aika korkealla...

Tiedän tunteen, turhauttaa kun en saa kiinni tästä logiikasta joilla sokerit heittelee. Jos syön liian vähän hiilareita, kroppa kompensoi ja parin tunnin päästä on sokerit pilvissä. Jos taas syös liikaa hiilareita, kropalla kestää hullun kauan pilkkoa sokerit pois kuleksimasta. Ja sit taas välillä mun sokerit käy ennen syömistä 3.8:ssa (ja sellanen on olokin! Huimaa ja heikottaa) VAIKKA olen syönyt 2-3 tunnin välein, mitä ihmettä? Koko ajan on nälkä ja paino tippuu tahtomatta.

Mulla oli tänään puhelinaika radi-hoitajan kanssa, mutta sillä oli niin kiire että puhelu jäi alle 10min, ja siinäkin vaan todettiin että jatketaan seurantaa. Stressaa kun en osaa kontrolloida arvoja, enkä oikein saa konkreettisia neuvoja tai vastauksia miten toimia. :(

Tähän asti kaikki menny tosi hyvin, pystyny syömään ihan mitä vaan ja arvot ollu hyviä, vähän jopa tossa laiskistuin mittaamisen suhteen kun aattelin et paskat mulla mitään häikkää oo.. No tänää tuliki sit ihan puun takaa! 6tuntia tuli taas aamupalan ja lounaan väliin, paastoarvo oli hyvä, lounaaks vetäsin nuudelia ja maitoo ja tuntiarvo olikin sit humpsahtanu, 10.3! Dääm.. o_O

Pommiina, mulla ainakin yhtäkkii alko maito nostamaan arvoja, ihan jo teen sekaan laitettunakin.. Insuliinien aloituksen jälkeen on taas voinut maitoa laittaa teehen ja vaikka lasillisen juodakin :) mutta ehkä sulla toi oli vaan tilapäinen nousu eikä tartte maidosta luopua :)

Epäilisin Pommiina ennemmin nuudeleita tohon sokerien pompsahtamiseen, itellä ainakin nuudelit on pannassa, koska heti kun syö nuudeleita, sokerit kohoo yli 8... Maitoa ja piimää ym maito tuotteita kärsii syyä aterialla sen pari desii ihan huoletta, aamulla en oo ny kokeillu, kun yhessä välissä aamupalalla nautittu maustamaton, vähärasvainen viili nosti sokereita, joten en oo viittiny leikkiä enää sillä kun ei oo pakko... Makean nälkään mä vedän purkillisen vähärasvaista rahkaa ja purkillisen ananasmurskaa sekaisin (mieluiten vielä jääkaappi kylmänä) Ai että kun on hyvää ja ei ainakaan mulla hyppyytä sokereita ylös...

No ei kai täs muu auta kun testailla, mut aika jännä et jos toi nuudeli heittää ne noin mut sit muu pasta ei kuitenkaan vaikuta mitenkään, et mitähän eroo nois nyt niin paljo on.. o_O On tää kyl sinänsä mielenkiintosta seurata kun herkkujakin oon pystyny syömään ilman mitään heittoja, niin mikä hitto vois olla nuudelissa! Tai sit jos se onkin toi maito tullu yhtäkkii.. Tämä täytyy selvittää.. :rolleyes:

Ellet ole viime aikoina hirveästi mittaillut, niin kannattaa muistaa, että näillä viikoilla insuliinin tuotanto myös hidastuu entisestään. Itselläni ainakin reilu viikon aikana arvot ovat muuttuneet paljon huonommiksi ja pieniä ylityksiä on tullut useampia. Useinhan lääkitys / piikittäminen aloitetaan näillä viikoilla, jos sille tulee tarvetta.

Itse luulen, että joudun lääkitykselle, kun menen maanataina seurantakäynnille äitipolille :(

Hyvä pointti muuten! Kyl mullakin noin viikko tais tulla tohon väliä, täytyy nyt taas ahkerammin niitä mittailla!

Ja pitäähän sitä testata että mitä se oma kroppa sietää, toisilla juurikin maito saattaa olla että aiheuttaa heittoja, toisilla taas leipä tai puuro, jokaisella kun vaan kroppa toimii eritavalla ja ei voi sanoa yleisesti että vältät tuota ja tuota, niin ei hätää. Mulla kroppa kestää syödä leipää, puuroa ja maitotaloustuotteita, kunhan muistaa vaan ettei vedä noita liikaa...

Ja toi nuudeli homma on jännä ja oon miettiny ittekki samaa, mie nimittäin kärsin kans syyä tummaa pastaa ruualla, mut nuudeleita ei ollenkaan, heti pomppaa tosiaan sokerit, mut mie oon aatellu et oisko sit noissa nuudeleissa et ne on ns vaaleeta vehnää? Ainakin ne mitä mie oon syöny on ollu vaaleeta, kun mulla ainakin toi ns pulla leipä nostaa arvoja aika huolella...

Ja juurikin ollaan nyt niillä viikoilla milloin yleensä rupeaa tulemaan niitä ylityksiä herkemmin kun insuliinin tuotanto heikkeneee, joten näillä viikoilla kannattaa mittailla, että mikä itelle aiheuttaa niitä ylityksiä...

pakko kysyä että meillä neuvolassa ei oo ees ehotettu mulle testausta. ekaa oottaessa kuuluin "riskiryhmään" ikäni takia mutta kuulema uusien suositusten mukaan en kuulu testattavien joukkoon...o_Oo_O neuvolatäti vaan sanoi että jos toi paino alkaa nousemaan hälyyttävästi niin sitten testeihin....
miten toi radi oireilee?? mulla ei oo hajuakaan raskausajandiabeteksestä........
nyt mulla on paino noussut siitä lähtöpainosta 64 sinne 73...... mun varmaan pitää kysyä sitä ens viikon neuvolassa että mikä se käytäntö on. aika nopeesti mulle on tullut nyt noi kilot mutta varmaan ihan normia kun pystynyt nyt nää pari kuukautta syömään normisti kun ekat kuukaudet tuli kaikki ulos.......

Pissatestissä katotaan ne sokerit joka kerta neuvolassa. Ja yleiset korkean verensokerin oireet on kova jano ja sitä myöten jatkuva virtsaamisen tarve, koska nesteet ei imeydy vaan menee läpi. Yleinen huono olo ja väsymys myöskin.. tietysti nää nyt on muutenki raskaana ollessa vaivana nää kyseiset oireet.. mutta diabetesta sairastavalla tuo jano on siis jotain ihan käsittämätöntä.. tuskin radin aikana ihan samassa mittakaavassa kuitenkaan. Mutta tuo pissatesti on se mitä seurataan..

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Joo siis mulla on kyllä ihan oireettomia olleet näissä 3 raskaudessa nää diebetekset, ei oo ollu mitään yleisiä diebetes oireita ja eikös roi 2 tyypin diabetes muutenkin voi olla oireettomana pitkänkin aikaa, ennen kuin rupee ittestään ilmoittelee. Näin ainakin lähipiirissä useemmalla käyny....

Mulla ei ole ollut virtsassa sokeria koko neuvolaseurannan aikana, ei kohonnutta verenpainetta, ei merkittävää painonnousua ja sikiön kasvukin on normaalikäyrällä... Olo ollut muutenkin normaali. Mutta niin vaan ne sokerit sormenpäämittauksissa heittelee välillä ihan tolkuttomasti. Eli ei välttämättä oireile näkyvästi muuten kuin verensokeriarvoissa. Mulle sanottiin että mun kunnassa rasituskoe tehdään kaikille yli 24-v juuri siksi, että oireettomatkin saadaan kiinni. Diabetesgeeni on suomessa jo niin levinnyt, että radikin yleistyy koko ajan. Kannattaa kysellä onko suvussa 2.tyypin diabetestä.

Mullakaan ei ole mitään oireita tuon radin myötä tullut. Pissassa oli ekan kerran sokeri yhdellä plussalla viimeksi kun kävin, eli viikolla 33+0. Sitä ennen ei mitään. Eikä mulla oo kohonnutta verenpainetta, pikemmin supermatala normaaliin verrattuna, paino on noussut vaan 9kg, ja sitä ei ole tullut yli kuukauteen yhtään lisää ja sikiökin oli viimeksi ultratessa 30+1 viikolla keskikäyrän alapuolella. Mulla on tosin ollut nyt se tilanne, että kaikki mittausarvot ovat olleet kotona ihan priimakamaa, joten en ole huolissani. Toki niitä mittailen useamman kerran viikossa ja tiedostan, että loppuvaiheessa ne voi nousta vaikka mitä tekisi. Päivittäin oon liikkunu ja puuhaillu kaikenlaista kun minkäänlaisia kipuja ei ole missäänpäin kroppaa. Sekin varmaan auttaa pitämään verensokerin aisoissa paremmin. :)

Mun veljellähän on 1.tyypin diabetes ja papalla oli 2.tyypin diabetes, joten jonkinlaista sukurasittetta on olemassa. Nyt vaan pitää raskauden jälkeenkin pitää itsestä paremmin huolta, niin ei pääse toi 2.tyypin diabetes iskemään myöhemminkään. :)

Takaisin