Raskausdiabetes

Joo toisilla vaan herkemmin se vauva kerää sitä painoa vaikka arvot olis kunnossa ja sehän on sellanen juttu mihin ei sit hirveesti ite enää voi vakuttaa, makrosomiahan sillä on nimenä....

Ja onpas Pommiina hölmöä että et pääse siihen paino-arvioon, missä päin tollanen käytäntö on?

Ja ei munkaan muksuilta oo keuhkoja seurattu, vaikka käynnistetyt ovatkin!

Sokeriseurannassa ovat muksut ollu syntymäsä jälkeen muutaman päivän, mut sokeritippaan eivät ole joutuneet onneksi...
 
Huli, Hyvinkäällä toimitaan näin, en sit tiiä onko missään muualla noin vai onko kenties ainoa laatuaan..
 
No jo on käytäntö, aika persiistä!
 
Oon itsekin miettinyt viime aikoina miten erilaisia käytäntöjä synnytyssairaalasta ja alueesta riippuen on. Mie kuulin kyllä tänään että neuvolakäytännötkin voi jopa paikkakunnan sisällä vaihdella. Se tuntuu vielä hassummalta, kun kuitenkin saman paikkakunnan pyörittämiä ovat.
 
Voi apua. Nyt kun luin teidän kokemuksia niin rupes pelottamaan minkä kokoinen muksu on tulossa. Mulla radihoitajan tapaamiset lopetettiin kun mitkään arvot ei ollu hälyttäviä, ja neuvolaterkkari sanoi että painon putoaminen sais jo loppua, joten oon syönyt vähän vapaammin... sillä seurauksella et oma paino on nyt kahessa viikossa noussut kaks kiloa. :/ Mulle ei oo ees puhuttu mistään painoarvioinnin mahdollisuudesta, mut päätin varata ultraan ajan vaikka yksityiseltä jos ei muuten... Jos tilanne näyttää pahalta niin nyt ehtis tehdä edes jotakin vielä. Huomenna on neuvolalääkäri, pitää ottaa siellä puheeksi.
 
PERSE, ei voi olla ihminen taas niin tyhmä, aamulla oli paasto koholla, no muut mittailut oli ok ja sit menin syömään liikaa perunaa tossa iltaruualla ja kas kummaa aterianjälkeinen oli 8.2, vitun kiva, nyt on ylityksiä ihan kivasti tullu vähälle aikaa, joten varmaan vauvakin kirii kasvussa ihan kivasti, no onneksi ensi viikolla on neuvola niin pitää siellä sit kysellä et laittaako lähetettä enää äitipolille, kun siitä 2 viikkoa eteenpäin on kuitenkin seuraava ultra.

Mut kyllä taas ei voi kun itteesä syyttää, et ei osaa hillitä itteesä ja syyä oikein, vähä sellainen olo että hakkaan päätä seinään ja meen peiton alle piiloon pahaa maailmaa ja etenkin diebetestä!!!

Kiitos ja anteeksi!
 
Huli, ymmärrän tuskasi. Itsekin pari kertaa uusien perunoiden kanssa moiseen tyhmyyteen langennut, mutta kun ne on niin hyviä.... :oops:

Mä en tällä hetkellä voi vaikuttaa ruokiin yhtään. Sairaalan puolesta tulee murkinat ja en voi sanoa muuta kuin että syön nyt huonoiten mitä tämän vuoden puolella syönyt, pottua ja hiilaria on julmetusti ja prode loistaa poissaolollaan. Omissa ruuissa en ole kertaakaan mitannut yli 9 arvoa, mutta näillä mössöillä se on onnistunut moneen kertaan, jopa ennen ruokailua arvoksi. Ja mulle on laitettu Radi - ruokavalio ruokatietoihin. Tänäänkin iltapalalla oli ainoana proteiinilähteenä juustosiivu, ou jee, ja pakkopaastoa on yli 12 h ilta -ja aamupalan välillä. Sitten vielä ihmetellään että onpa iso ipana :smiley-angry016.

Ja tämän päivän arvoilla tehdään päätös lääkityksen suhteen --> ei tarvi kovin Einstein olla jos veikkaa että insuliiniä aloitetaan.
 
Onhan mulla tabletit ollu jo rakenne- ultrasta asti...

Kuulostaapa aika paskalta Helmielviira, mut mie huomasin saman kun olin noita edellisiä tekemässä, että se sairaalan radi ruokavalio on ihan samaa mitä muutkin syö ja kysyin siitä niin vastaus oli että se on ihan perus terveellinen ruokavalio ja käy näin ollen myös radilaiselle vallan mainiosti!!! Mikä musta on kyllä väärin, koska siinä on juurikin hiilaria ihan älyttömästi, perunaa, leipää ja puuroa, ja mulla ei näköjään ainakaan tässä vaiheessa enää hirveesti kestä juurikaan noita enää syödä, joten ymmärrän turhautumisesi vallan hyvin!
 
^ No onpa outoa ettei sitä radi-ruokavaliota oikeasti oteta sairaalassa huomioon :confused:
 
Mulla on ruvenneet paatoarvot oleen koholla. :sad001 maksimissaan 6,2 ja paastoaika n. 10-12h. Muut arvot huitelee 5,5 ja 7,5 välillä, useimmin kuiteskin 6 alkavalla. Nyt mittaan päivittäin ja pidän ruokapäiväkirjaa. Gravidasta kätilö soittaa mulle perjantaina ja kait me sen kanssa käydään läpi ruokavaliota ja mitä seuraavaksi tehdään. En nyt sitten tiiä aloitetaanko tabletit/insuliini kun en usko että arvot tästä paranee. :X Rv34 starttaa sunnuntaina ja painoarvio vko:lla 32 oli oikein hyvä eli 1700g ja sokerit olivat jo silloin olleet hetken koholla. Kyllä tää vaan harmittaa mutta ehkä tuo perjantain puhelu auttaa! :)
 
Mua on vähän pistäny mietityttään toi koko radi diagnoosi, sen jälkeen ku neuvolassa sanottiin siitä että ei voi synnytyksen jälkeen kotiutua nopeesti kun äidin pitäs olla terve ja koska on radi ni pitää seurata vauvalta niitä sokereita.. Siis tottakai hyvä että seurataan enkä halua edes sieltä kotiin ennenku tiiän et vauvalla on kaikki kunnossa, mut jotenkin vaan jännä fiilis et muuten mulla ei sit senkoommin mitään seuratakkaan..

No joo mittailen kyl kotona, mikä tuntuu välillä sekin ihan turhan touhulta ku koko tänä aikana ei oo tullu ku se 2 ylitystä, ne nuudelit ( oon senki jälkee niitä syöny ja arvot ollut hyvät) ja sit yks yö paasto 5.6 (edellis iltana olin syöny ihan saman setin ku yleensäkin ).. Yhtenä aamuna mitattiin huvikseen ukoltaki yö paasto ja silläki tuli ylitys, eli onko silläki ny sit automaattisesti joku diabetes..??? Mitkään herkut tai mättösafkat ei vaikuta mun sokereihin millään lailla..

En tiiä, jotenki vaan tullu sellanen turhauttava fiilis et tavallaan sitä radia pidetään "isona juttuna" mut sit ei kuitenkaan niin isona et sitä mitenkään haluttas tarkemmin seurata.. Ja nyt puhun siis omasta hommastani.. o_O
 
Toi on juurikin niitä neuvola kohtaisia eroja, joita mie en ymmärrä, kun kuitenkin ohjeistustahan pitäs olla kaikilla neuvoloilla sama ja eihän ne terkkarit siitä kärsi vaan juurikin se äiti ja lapsi...

Onks sulle Pommiina puhuttu mitään siitä synnytyksen jälkeisestä rasituksesta?

Ja noihan raja-arvot radilaisella on ihan eri kun normi 2 tyypin diabeteksessä, joten jos miehelläs ei oo paukkunu yli 7 toi arvo niin ei mitään hätää oo!!
 
Minkä olonen sun neuvolan täti on? Sekin vaikuttaa siihen et kuin hyvin se on perehtyny tohon radiin, toiset ei pidä sitä sen kummasempana ja toiset taas tietää et se on oikeesti riskitekijä sille raskaudelle ja etenkin vauvalle, koska istukka voi vanheta ennen aikojaan, ja lapsi ei saa enää ravintoa, joten kasvu pysähtyy/ huononee kohdussa ja keikkea tälläistä mukavaa, joten kyllähn se terkkarin pitäs osata otta tuollaiset asiat huomioon sitä vähätellessään...
 
Huli, No niimpä! Ilmeisesti niitten mielestä tälläsen lähettäminen esim. siihen painoarvioon on turhaa ajanhukkaa kun ei ole sitä KAHTA ylitystä SAMAN VIIKON AIKANA.. Kuulostaa kyl helvetin tyhmältä..

Eikä mulle oo mitää tosta synnytyksen jälkeisestä rasituksestakaan mitään puhuttu..

Jaa niin ne raja-arvot on eri, no ei siinä sitten mitään.. :rolleyes:
 
Sie voit sit synnytyksen jälkeen pyytää vaikka lasten neuvolasta sitä lähettä sinne sokerirasitukseen, jos eivät muuten älyä sitä antaa, näin ainakin tääläpäin pystyny. Pitää vaan olla tiukkana, koska se riski on siinä kuitenkin aina olemassa että sairastuu siihen 2tyyppiin jossain vaiheessa elämäänsä....
 
Siis se tätsä on sellanen näin kivasti sanottuna "mummeli".. Ja se on sellanen tyypillinen, vähän hömppä.. Se kyl vastaa aina kun jotain kysyy, mut oikeestaan ainut mistä jaksaa joka kerta selittää on tää lautasmalli!! Neuvolaan mennessäki nään jo pelkkiä vihanneksia ja salaatteja silmissäni.. :grin

Mul on kyl toi lääkäri tos tulossa et voisin vähän sielki keskustella asiasta niin näkee vähä et millä kantilla se puolestaan on tossa asiassa..
 
Huli, mä en oo tommosista vaikutuksista ees kuullu / kukaan ei oo kertonu, ei ees sairaalasta saadus radi-esittees puhuttu tommosista o_O toitotettu vaa sitä et vauva voi kasvaa liikaa.
Ja tosiaan jatkuvasti vaa kehutaan mun arvoja / vauvan koko oli viimeks iha normi, mut mitä välii noil mittailuilla ja hyvil tuloksil ny sit kuitenkaa on jos se vauva SILTI voi alkaa kasvaa liikaa o_O
 
Vaikutus myöhempään terveyteen
Raskausdiabeteksen sairastaneilla on suurentunut vaara sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen (ks. «Diabetes (sokeritauti)»4). Jos raskauden aikana tehdyssä sokerirasituksessa on ollut kaksi tai kolme poikkeavaa arvoa, on tämä sairastumisriski jopa 40–60 % seuraavan 10–15 vuoden aikana. Sairastumisriskiä lisäävät erityisesti ylipaino, lähisukulaisen diabetes tai insuliinihoidon tarve raskauden aikana. Raskauden jälkeen paastoverensokeria on syytä seurata myöhempinä vuosina, esimerkiksi vuosittain. Riskiä voi pienentää laihduttamalla normaalipainoon, liikkumalla ja syömällä terveellisesti.

Äidin raskausdiabetes, erityisesti sen liittyessä äidin ylipainoon, lisää lapsen myöhempää liikapainon ja sokeriaineenvaihdunnan häiriön riskiä.

Tossapa kopsattu terveyskirjastosta toi vaikutus myöhäsempään terveyteen...
 
Takaisin
Top