No nyt on käyty raskausdiabetesryhmässä enkä ole kovin vakuuttunut oikein mistään. Varoitus siis, nyt seuraa pitkällistä valitusta. :)
Täällä on näemmä eri ohjeet kuin muualla Suomessa. Meidän pitää mitata joka toinen viikko neljä aamupaastoarvoa ja joka toinen viikko yhtenä päivänä aamupaasto, aamupalan jälkeen 1h, ennen lounasta, lounaan jälkeen 1h, ennen päivällistä, 1h päivällisen jälkeen, ennen iltapalaa ja 1h iltapalan jälkeen. Eli 8 mittausta yhtenä päivänä. Raja-arvot pitää aina olla alle 5.5 ennen ateriaa ja alle 7.8 tunnin aterian jälkeen. Musta tää on aika absurdia. Eikö niitten aterianjälkeisten arvojen heittely pitäisi olla se, joka vaikuttaa vauvaan eniten? Ja niitä seurataan vain kerran kahdessa viikossa ja ilmeisesti vaikka ne heittelis niin tilannetta seurataan monta viikkoa ennen kuin tehdään yhtään mitään. Sen sijaan aamupaaston ja muiden ateriaa edeltävien kanssa ollaan tosi natseja ja jos tulee 2 ylitystä viikossa niin tehdään heti lähete äitiyspolille.
Pitäis syödä 5-6 ateriaa päivässä 2-3 tunnin välein. Ongelmaksi tulee toi iltapala ja sen jälkeisen arvon mittaus. Jos haluan pitää yöpaaston mahdollisimman lähellä 8 tuntia niinkuin varmaan haluan jos aamupaastoarvon kanssa on ongelmia, niin se tarkoittaa että mun pitää syödä klo 23 ja mitata keskiyöllä, että voin syödä aamupalan seitsemältä. Eli tulis reippaasti alle 7h yöunet. En halua nukkua noin vähän joten käytännössä en sit varmaan mittaa tota iltapalan jälkeistä.
Koko ajan pitäis syödä leipää ja laskea hiilareita. Hiilareita ei saa tulla liikaa eikä liian vähän. Käytännössä ilmeisesti hiilarit pitäis ottaa täysjyväleivästä, jota pitäis syödä tyyliin joka aterialla. Mä en kauheesti syö leipää enkä oikein näe syytä aloittaa. Ehkä tohon iltapalaan vois kokeilla, jos se pitää aamuarvot hyvinä.
Saatiin mittari ja siihen minimaalinen määrä neuloja ja liuskoja, jotka riittää tyyliin viikoksi jos ei tee yhtään ylimääräisiä mittauksia. Lisää pitää hakea jostain omahoitotarvikejakelusta, mutta sinne saa lähetteen vasta ens viikolla ja sinnekin pitää erikseen soittaa ja sopia milloin on tulossa. Mä ainakin haluan nyt alkuun mitata jatkuvasti että saan jonkun käsityksen siitä, miten mun sokerit käyttäytyy, joten vissiin pitää ostaa omat liuskat ja lansetit.
Jos tulee outo testitulos niin testiä ei kuulemma saa toistaa, koska "mittari menee sekaisin", vaan sit pitää vaan olla kirjaamatta mitään arvoa ja mitata joskus toiste. Laitteen valmistaja on mukamas sanonut näin. No, laitteen ohjekirja kyllä sanoo ihan toista kun neuvoo mittaamista muualta kuin sormenpäästä: "Jos testin tulos ei sovi tuntemuksiisi, toista koe sormenpäästä". Sitä paitsi mulle IT-alan ihmisenä on jotenkin täysin absurdi väite, että digitaalinen mittari menisi sekaisin tuollaisesta, kun kumminkin käytetään eri liuskaa. Kellonaika on kuitenkin vähän eri ja mittarinhan voi vaikka sammuttaa välillä varmuuden vuoksi. Ehkä ne sanoo noin, koska tietävät, että mittari on epätarkka, eivätkä halua, että ihmiset "shoppailee" hyvää tulosta, mutta huvitti vaan tuollainen väite.
Söin tunti sitten lounaaksi ihan reilun annoksen lasagnea (ei täysjyvä) ja vähän salaattia. Mittasin äsken niin sokerit 5,4. Luulen että tää mun radiruokavalio tulee olemaan lähinnä ateriarytmin ja iltapalan kanssa kikkailua ja voin heittää vesilintua noilla niitten leivänpuputtamisehdotuksilla. Toivon vaan, että saan noi paastoarvot pysymään kurissa, en oo erityisen huolissani aterianjälkeisistä.