Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei sorry, nyt kun aloitan tämän raskauden osalta sokeriseurannan, niin sain minäkin ihan samat ohjeet Yxvaan! Mittaussysteemit ovat siis viime vuodesta muuttuneet, jippii! Mulla oli just edellisessä raskaudessa ongelmana nuo paastoarvot päivän aikana, keikkuivat usein just rajalla. Th:n kanssa pohdittiin, että ilmeisesti ne paastomittaukset ei olekaan niin oleellisia ja raskaus voi niitä vähän nostattaa. Kiva, jos ihan vaan niiden takia turhaan ravasin viime raskaudessa äippäpolilla ja nyt onkin todettu, että paastomittaukset ovat turhia! Mutta Yxvaan, ei paniikkia! Anteeksi virheellinen tieto :/

No hyvä juttu, minä jo säikähdin ymmärtäneeni väärin ja tulin siihen tulokseen, että tuo sun ohje oli oikein. Mulla on nimittäin näin selkeät nämä ohjetarrat, toisen mukaan tehdään toisella tavalla :D.
02a747c83f54d9578af2645ce2860b9f

Mun käskettii mitata aamu arvot ja 2x viikossa lounaasta,päivällisestä ja iltapalasta 1h jälkeen, ei siis niitä edeltäviä ollenkaa.

Mun pitää mitata kuuden päivän ajan neljä kertaa päivässä eli aamulla ennen aamupalaa ja sitten aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. Ja nuo rajat on samat kuin tuossa Yxvaan lapussa. Tähän asti arvot ovat olleet ihan normaaleja.

Verensokerimittarin sain tänään minäkin. Jokainen sokerirasitusarvo oli hieman koholla. Terkka käski mitata aamulla ennen syömistä, 1h aamupalan jälkeen ja 1h pääaterian (päivällinen tai lounas) jälkeen, paastoraja 5.5 ja ruuan jälkeinen 7.8. Mittauksia jatketaan nyt aluksi 7pv putkeen. Mitenköhän tuo aamupalaa edeltävä, tarviiko sen olla 12h paastolla? Hankalaa jos tarvii aina iltaisin syödä viimeiset ruuat jo kuudelta.

Pitkä yöpaasto nostaa sokereita. Yöpaasto saa olla maks 10h. Jos aamupaastoarvot alkaa olla kohollaan voi joutua säätämään iltapalan sisältöä ja paaston pituutta.

No nyt on käyty raskausdiabetesryhmässä enkä ole kovin vakuuttunut oikein mistään. Varoitus siis, nyt seuraa pitkällistä valitusta. :)

Täällä on näemmä eri ohjeet kuin muualla Suomessa. Meidän pitää mitata joka toinen viikko neljä aamupaastoarvoa ja joka toinen viikko yhtenä päivänä aamupaasto, aamupalan jälkeen 1h, ennen lounasta, lounaan jälkeen 1h, ennen päivällistä, 1h päivällisen jälkeen, ennen iltapalaa ja 1h iltapalan jälkeen. Eli 8 mittausta yhtenä päivänä. Raja-arvot pitää aina olla alle 5.5 ennen ateriaa ja alle 7.8 tunnin aterian jälkeen. Musta tää on aika absurdia. Eikö niitten aterianjälkeisten arvojen heittely pitäisi olla se, joka vaikuttaa vauvaan eniten? Ja niitä seurataan vain kerran kahdessa viikossa ja ilmeisesti vaikka ne heittelis niin tilannetta seurataan monta viikkoa ennen kuin tehdään yhtään mitään. Sen sijaan aamupaaston ja muiden ateriaa edeltävien kanssa ollaan tosi natseja ja jos tulee 2 ylitystä viikossa niin tehdään heti lähete äitiyspolille.

Pitäis syödä 5-6 ateriaa päivässä 2-3 tunnin välein. Ongelmaksi tulee toi iltapala ja sen jälkeisen arvon mittaus. Jos haluan pitää yöpaaston mahdollisimman lähellä 8 tuntia niinkuin varmaan haluan jos aamupaastoarvon kanssa on ongelmia, niin se tarkoittaa että mun pitää syödä klo 23 ja mitata keskiyöllä, että voin syödä aamupalan seitsemältä. Eli tulis reippaasti alle 7h yöunet. En halua nukkua noin vähän joten käytännössä en sit varmaan mittaa tota iltapalan jälkeistä.

Koko ajan pitäis syödä leipää ja laskea hiilareita. Hiilareita ei saa tulla liikaa eikä liian vähän. Käytännössä ilmeisesti hiilarit pitäis ottaa täysjyväleivästä, jota pitäis syödä tyyliin joka aterialla. Mä en kauheesti syö leipää enkä oikein näe syytä aloittaa. Ehkä tohon iltapalaan vois kokeilla, jos se pitää aamuarvot hyvinä.

Saatiin mittari ja siihen minimaalinen määrä neuloja ja liuskoja, jotka riittää tyyliin viikoksi jos ei tee yhtään ylimääräisiä mittauksia. Lisää pitää hakea jostain omahoitotarvikejakelusta, mutta sinne saa lähetteen vasta ens viikolla ja sinnekin pitää erikseen soittaa ja sopia milloin on tulossa. Mä ainakin haluan nyt alkuun mitata jatkuvasti että saan jonkun käsityksen siitä, miten mun sokerit käyttäytyy, joten vissiin pitää ostaa omat liuskat ja lansetit.

Jos tulee outo testitulos niin testiä ei kuulemma saa toistaa, koska "mittari menee sekaisin", vaan sit pitää vaan olla kirjaamatta mitään arvoa ja mitata joskus toiste. Laitteen valmistaja on mukamas sanonut näin. No, laitteen ohjekirja kyllä sanoo ihan toista kun neuvoo mittaamista muualta kuin sormenpäästä: "Jos testin tulos ei sovi tuntemuksiisi, toista koe sormenpäästä". Sitä paitsi mulle IT-alan ihmisenä on jotenkin täysin absurdi väite, että digitaalinen mittari menisi sekaisin tuollaisesta, kun kumminkin käytetään eri liuskaa. Kellonaika on kuitenkin vähän eri ja mittarinhan voi vaikka sammuttaa välillä varmuuden vuoksi. Ehkä ne sanoo noin, koska tietävät, että mittari on epätarkka, eivätkä halua, että ihmiset "shoppailee" hyvää tulosta, mutta huvitti vaan tuollainen väite.

Söin tunti sitten lounaaksi ihan reilun annoksen lasagnea (ei täysjyvä) ja vähän salaattia. Mittasin äsken niin sokerit 5,4. Luulen että tää mun radiruokavalio tulee olemaan lähinnä ateriarytmin ja iltapalan kanssa kikkailua ja voin heittää vesilintua noilla niitten leivänpuputtamisehdotuksilla. Toivon vaan, että saan noi paastoarvot pysymään kurissa, en oo erityisen huolissani aterianjälkeisistä.

Muokattu viimeksi:
Jos katsoin vanhan viestisi Lettuhei oikein, niin sullahan oli siis vaan se paastoarvo rajalla? Ja jouduit heti tuollaiseen diabetesryhmään??? Ja noin tiukasti mittailemaan... Huh huh!

Mulla siis sama ongelma ja sain vaan mittarin (ja hirveän määrän tarvikkeita) ja ruokavalio-ohjelapun neuvolasta ja 6päivää pitää mittailla ja sen jälkeen katsotaan sitten tilannetta. Niin ja nyt tällä viikolla pitää mitata aamulla ennen aamupalaa ja sitten sen jälkeen ja lounaan ja päivällisen jälkeen eli 4mittausta päivässä.
Sitä en vielä tiedä mitä sen jälkeen, mutta ei mulla ole kyllä kanssa yhtään pielessä olevaa arvoa ja vaikka jouduin verikokeen vuoksi pitämään 12h paaston, niin silloinkin oli arvo hyvä. Olo muuten pakottaa syömään kyllä parin tunnin välein, joten se on varmaan auttanut asiaa kyllä. Ennen mittauksia en niin välittänyt tuntemuksistani, vaan töissä tuli mentyä liian pitkillä ruokaväleillä, mutta nyt on tullut syötyä välipaloja, että jaksaa paremmin.

Toki vielä en ole testannut mitä tapahtuu jos syön jotain täytekakkua tms. mitä nyt parin viikon päästä ylioppilasjuhlissa tulee eteen, mutta jotenkin en minäkään usko, että minulla on suurta ongelmaa arvoissa.

Lettuhei, aika säätämiseltä kuulostaa! Mulla oli useinkin viime raskauden aikana rajalla pomppivia paastoarvoja. Tuntui, että voi kamala, kun tehdään numero pienestä... Aterian jälkeiset arvot oli aina hyvät. Toki joku erikoistilanne, kuten mulla silloin laskiaispullien syönti sai arvot koholle. Me ihmeteltiin just, että ei joku pieni heitto paastoarvoissa voi aiheuttaa suurempia vahinkoja vrt. aterian jälkeisiin liian korkeisiin arvoihin. No, sen äippäpolirumban ja tappodieetin jälkeen saimme terveen, normaalipainoisen ja hyvät verensokeriarvot omaavan pojan. Tuntui, että tyhjästä tehtiin ongelma. Nyt meillä ei sitten tarvii mitata edes muita paastoja kuin aamupaasto.

Kannattaa ehkä vähäsen kyseenalaistaa noita systeemejä ja huomauttaa, että ei se jatkuva stressaaminen ylitarkasta sokeriseurannasta ole hyväksi! Voihan sitä vaikka vähän udella, että MIKSI jossain päin ollaan luovuttu kokonaan paastomittauksista päivällä ja illalla. Tuskin niitä on turhaan poistettu, vaan siihen on joku selitys, että hieman kohonneet paastoarvot eivät niin vaikuta vauvaan ja äitiin...

Joo, mulla oli rasituksessa paastoarvo just rajalla ja muut arvot hyviä. Ehkä toi ryhmä on vaan Helsingin tapa hoitaa mittareiden jakelu ja ohjeistus isommalle porukalle kerrallaan. Jos ei tuu ongemia niin en kai joudu takaisin ikinä. Tuntuu tosiaan vähän siltä, että tyhjästä tehdään sairautta. Ei oo mikään ihme, että "paastoarvojen" kanssa tulee ongelmia, jos pakotetaan syömään 2-3 tunnin välein ja kutsutaan ruokailua edeltäviä arvoja paastoarvoiksi. Ei se ole mikään paastoarvo vaan 2 tunnin arvo! Tarkottanee, että mitään tukevia aterioita ei pidä syödä ikinä vaan päivässä on se 6 välipalaa. :arghh:

Onneks mulla ei ole noita horror mittauspäiviä kuin yksi kahdessa viikossa. Tota aamupaastoarvoa nyt mittailee ihan helposti, kun ei tarvi säätää aikataulujen eikä ajastimien kanssa eikä raahata mittaria töissä. En vaan yhtään tajua mitä järkeä tässä on. Minkälaista seurantaa voi tehdä jos aterianjälkeisiä arvoja mitataan vain kerran 2 viikossa?? Mittaan sit varmaan viikonloppuisin koska ruokailut ja mittaukset on helpompi järjestää silloin, joten tolla niitten mallilla ei sais mitään käsitystä mun arkiruokailuista.

Mä taidan tehdä niin, että mittailen nyt oma-aloitteisesti aterianjälkeisiä arvoja mun normaaleilla ruokailutavoilla ja jos niissä ei oo ongelmaa, niin jatkan samaan tyyliin ja harvennan mittauksia niin, että mittaan lähinnä silloin jos syön enemmän tai epäterveellisemmin kuin tavallisesti. . Lisään vaan myöhäisen iltapalan että saan ton aamupaaston varmasti kuriin. Nyt kun söin ennen nukkumaanmenoa raejuustoa niin mun aamupaasto oli 4.2. Se kerta kahdessa viikossa on kai pakko mennä tolla kuuden välipalan mallilla, että terkka pysyy tyytyväisenä.

Mittari on jo pari kertaa antanut jotain erroria joten nyt mulla on neljä liuskaa jäljellä. Jippii. Noi liuskat maksaa jotain 50 senttiä kappale ja mun on kyllä pakko ostaa omia, jos haluan toteuttaa jotain järkevää seurantaa.

Lettuhei, onpas taas fiksusti järjestelty siun osalta tuo arvojen mittaus >:( toivottavasti saat hyviä arvoja kun mittailet normaalina päivänä. En voi käsittää kuinka voi olla niin erilaiset mittausohjeistukset suomessa.

Miullahan oli silloin 1,5kk sitten neuvolassa sokerit ++, joten jouduin rasitukseen. Rasitus oli viime viikolla ja ihmeen hyvin meni vaikka vielä kotona ennen lähtöä oksensin. Arvot olivat ok (en tarkkoja tiedä) eikä siis radi-diagnoosia tullutkaan. Kaikki arvot otettiin kyynärtaipeesta.
Joku hetkellinen kehonhäiriö vaan se kun pissassa oli sokerit pahasti plussalla :) silti mietityttää vähän mikä sen häiriön vois aiheuttaa..

Noi virtsan sokerit voi näyttää plussaa ihan superhelpostikin välillä. Todennäköisesti plussa tai pari pamahtaa jo pelkästä hedelmän tai maustetun jogurtin syömisestä aamupalalla. Oon ymmärtänyt, että illallakin nautittu esim. leivos saattaa ainakin aamuvirtsassa näkyä.

Lettuhei no jopas on sulle sirkuksen järjestäneet. Kannaisiko kysyä vielä joltain toiselta neuvolatädiltä käytäntöä ja lisää liuskoja? Olen ainakin ennen saanut liuskoja lisää kun on loppuneet. Tuo peukku ei ollut tykkäys jutusta vaan tsempitys, onhan tuo jo stressaavaa mikä nostaa arvoja entisestään. Jouduin itse viime raskaudesta kotimittausylitysten jälkeen vasta gravidaan ja silloin mittailtiin myös noita ennen ruokailua arvoja..

Hain myös uuden mittarin eilen, kiinni napsahdin minäkin. 2 krt viikossa mittaus ja 4 mittausta päivässä. Aamupaasto ja 1 h aterian jälkeen.

Kiitos sympatiasta. :heartred: Tää ei vaan ollut mun neuvolantäti vaan ilmeisesti diabeteshoitaja. En tiedä onko koko Helsingissä järjestetty homma näin. Meitä oli siis 6 hengen "diabetesryhmä" eri neuvoloista ja se järjestettiinkin ihan eri puolella kaupunkia. Saatiin kaikki samat ohjeet.Ja lisää liuskoja saa jostain omahoitotarvikepisteestä jälleen eri puolelta kaupunkia, kunhan hoitaja on saanut tehtyä sinne lähetteen. En oikein tajua sitäkään, miksei sit voinut valmiiksi tehdä. Hienoa tietty että heti päästiin ns. asiantuntijalle, mutta on tää nyt aika omituista että käytännöt on näin erilaiset eri puolilla maata. Ja mulla oli niin hilkulla diagnoosi tossa rasituksessa ja nyt kotona ollut hyviä arvoja, että tuntuu vähän turhauttavalta tällanen sirkus.

Sinänsä mä mittaan mielelläni aamupaastoja ja aterianjälkeisiä arvoja ihan oman mielenrauhankin takia. En vaan haluais tällaista sirkusta enkä muuttaa ateriarytmiä radikaalisti, jos sille ei oo oikeeta tarvetta.

Meillä ainakin, kun aloitetaan neuvolassa sokeriseiranta alkuinfolla th:n kanssa, niin heti saa lähetteen hoitotarvikejakeluun. Mä menin suoraan neuvolasta hakemaan liuskoja ja neuloja mittariin. Tarvikkeita saa hakea aina uudestaan, kun ne loppuvat. Aika uskomattomalta kuulostaa touhu teillä päin. Vähän niin kuin väkisin kaivetaan ongelmaa. Sama kuin pitäisi mitata verenpainetta jatkuvalla syötöllä. Ja sitten, kun tilapäisesti tulisikin vaikka hermoilun seurauksena kohonnut tulos, niin sitten heti passitetaan tutkittavaksi... No, eiköhän sullakin aleta harventamaan mittauspäiviä, jos ne tulokset on hyviä.

Täällä sitä köllötellään sokerirasituksessa. Sokerilitku oli kamalaa, vauva riehunu masussa siitä asti kun sen join :D Ekan tunnin sinnittelin pahoinvoivana aulassa mutta nyt pääsin onneksi toiseksi tunniksi makoilemaan kun päässä heitti sen verran ettei hoitaja uskaltanu jättää mua istuskelemaan. Toivottavasti ei olis radia!

6 päivää mittailtu sokereita ja ei yhden yhtä ylitystä arvoissa, eikä edes lähellä olevia arvoja juuri. Ennemminkin aika alhaisia arvot. Välilä jopa herkuttelinkin, mutta eivät nekään tehneet mitään arvoille. Tänään olisi pitänyt soittaa neuvolaan, mutta en vaan töissä mitenkään ehtinyt joten soitan sitten huomenna jos vaan ehdin.
Mielenkiintoista mitä sitten kun kerran arvot ovat noin hyvät...

Täällä tänään oltu rasituksessa aamusta. Tulokset saa huomenna, joten vielä voi vain arvailla mut litku meni hyvin alas ja koko kaksi tuntia sutjakkaasti töitä tehdessä odotusaulassa. Ei minkäänlaisia oireita, joten toivon että on hyvä merkki.

Samalla ottivat muut verikokeet mitä olin huomiselle varannut. Ei tartte taas juosta labraan siis.

Hei, minä olen kanssa helsinkiläinen (kuten Lettuhei) ja sain pienellä paastoarvoylityksellä diagnoosin.. Soitin omatarvikejakeluun ja sain seuraavana päivänä paketin lähikaupan automaattiin! Nyt ei tarvitse liuskoista säästellä. Epäilyttää tuo mittarin luotettavuus, kun mittailin aterian jälkeisiä arvoja niin 1 h oli 5.9 ja 2 tunnin 8.5!! Mietin, että joku pielessä, vaihdoin neulan ja pesin kädet vielä uudelleen niin oli arvo 4.9. Mietin mahtoiko käsivoide olla syynä vai mikä.

Muokattu viimeksi:
Haha, kylläpäs kuulostaa tosiaan luotettavalta! Täytyy muistaa jos tulee jotain outoja arvoja. Paitsi että uudestaanhaan ei saisi mitata kun "mittari menee sekaisin", hahah. Taitaa olla sekaisin alunperinkin.

Mullakin oli lähete nyt tehty omatarvikejakeluun ja paketti tulee toivottavasti parin päivän sisällä niin pääsee mittailemaan vähän enemmän. Nyt oon mitannut sen ekan päivän jälkeen vain aamupaastoja, kun ne liuskat on ihan finaalissa. 4,3-4,8 että tosi radinen olo täällä.

Tuliko sulle sama mittausohje, että kerran 2 viikossa 8 mittausta päivässä ja muuten pelkkiä aamupaastoja?

Takaisin