Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä oli aamun paastot 5,7 & 3,8. Keskiarvon merkkasin vihkoon, komea on virhemarginaali koneella kyllä ;).

Mulla oli tänään aika diabeteshoitajalle: huomenna olisi tarkoitus alkaa noudattamaan ruokavalio-ohjeita. Mitata pitää 6 kertaa päivässä, kolme kertaa viikossa näin alkuun. Tuo hoitotarvikejakelu on onneksi ihan neuvolan vieressä, niin sain sieltä haettua lisää neuloja ja liuskoja. 200 kpl antoi alkuun ja käski hakea tarvittaessa lisää.

Mahtavaa Nuska! Kiva että suhtaudutaan noin järkevästi! Mä en oikein usko koko radidiagnoosiini, kun arvot on kotona olleet niin hyviä. Mun sisko, joka on lääkäri, ihmettelikin, että miten yhden arvon perusteella voidaan antaa diagnoosi, että pitäis vähintäänkin kontrolloida ettei kyseessä ollut joku satunnainen poikkeama.

Lettuhei, joo sain samat ohjeet. Mäkin mittasin aluksi vaan aamupaastot, kun siinä aamupaastossa oli vain ylitys.. Mun neuvolatäti on onneksi lunki. Kysyi, mitä arvot on olleet ja kun sanoin normi niin eipä teemasta sillä käynnillä enää puhuttu. Ilmoitin myös, että en tahdo kokoarvioon, kun ne voi heittää tosi paljon ja haluan alatiesynnytyksen, jos mahdollista. Eka lapseni oli iso, mutta ei ollut radia eikä sokereissa mitään. Lääkäri sanoi jälkikäteen "hyvä, kun ei tiedetty, että on niin iso. Et olisi muuten saanut synnyttää alakautta!" (synnytys meni hyvin ja toivuin nopeasti), joten en tahdo mitään hössötystä mahdollisesta isosta koosta. Ja nyt paino samoissa kuin viimeksi. Tosin silloin lähtöpaino alhaisempi. Nyt sit kiloja tullut vähemmän. Ja neuvolatäti nyt totesi, että niinhän ne arviot heittää, ei sitten lähetetä kokoarvioon.

Minä en joudu enää mittailemaan. Tai no joskus on hyvä mittailla, mutta mitään oikeaa seurantaa ei tarvitse enää tehdä. :) Yhtään pielessä olevaa arvoa kun ei kuuden päivän aikana tullut. :)
Mikä arvo sulla oli pielessä sillon kun sait radi diagnoosin? ☺

Mikä arvo sulla oli pielessä sillon kun sait radi diagnoosin? ☺

Paastoarvo oli tasan 5,3.
Diagnoosihan mulla toki edelleen kummittelee tiedoissa, joten synnärillä vauva joutuu varmaan tarkempaan tarkkailuun sokerien suhteen ja painoarvioo vauvalle tehdään kai muutenkin kun mulla on muita vaivoja ollut. Virtsan proteiinien vuoksi mut siis ultrataan heinäkuussa ja silloin saan painoarvionkin.

Mulla harvennettiin mittauspäivät 2-3:een per viikko. Ekan viikon piti mitata jokaisena päivänä. Ei ollut yhtään ylitystä, yks illalla mitattu melkein rajalla. Sen kyllä huomaa, että herkut nostattaa tosissaan verensokeria lähemmäs rajaa, joten kuri pitää säilyttää. Ihan ei voi heittää ruokapäiväkirjaa olan yli, vaan täytyy sillai olla tietoinen mitä suuhunsa pistää... Niin tiukkapipoinen en ole, etten soisi välillä pientä mässäilyä, mutta ei kärsi alkaa syömään mitään päivittäisiä berliininmunkkeja limpparin kanssa...

Mulle diabeteshoitaja sanoi että mun pitää päättää, syönkö päivässä yhden pienen herkun vai jätänkö kokonaan pois. Olen sitten syönyt yhden jäätelön/pullan tms ruoan jälkeen joka päivä. Ei ole nostanut sokeria yli viiterajan, jos olen syönyt ohjeen mukaisen aterian. Sitten yhtenä iltana söin "iltapalaksi" sipsejä: ruokailun jälkeinen arvo oli normaali, mutta seuraavan aamun paastoarvo oli liian korkea. Eli tosiaan saa aika tarkkaan miettiä, mitä syö. Ainoa, mikä tuossa ruokailuohjeessa häiritsee on se, että leipää pitäisi syödä joka aterialla ja se, etten ehdi päivän aikana syömään yhtä usein kuin tuon ohjeen mukaan pitäisi..

Mä olen kyllä nyt alkanut syödä kuin pellossa eikä tunnu olevan mitään vaikutusta. Korkein aterianjälkeinen on ollut 6.8 ja korkein aamupaasto 4.8. En enää usko koko diagnoosiin. Mulla on myös toi, että on vaikee mahduttaa päiviin noin monta syömiskertaa kuin pitäis.

Mulla ei myöskään oo paljon vaikutusta mitä syön. Kertaakaan ei mikään arvo oo menny yli rajojen. Välillä tuntuu niin turhalta tuo mittaaminen ku niin hyviä arvoja aina ollu.

Mulla ei syömiset vaikuttaneet mitenkään, kunnes nyt "riskiviikkojen" (28-32) aikana viimeisimpinä mittauspäivinä ovat aamupaastot ja aamupalanjälkeiset arvot olleet nousussa. Pahimmillaan paasto 5,4 ja sen jälkeinen arvo 7,4, aikaisemmin korkeimmillaan alle 5 ja pitkän matkaa alle 7. Toivottavasti pysyvät kuitenkin rajoissa ja minullekin kävisi niin, että myöhemmillä viikoilla taas alenisivat.
Rv 30+3.

Kannattaa myös huomioida että jos on illalla syönyt liian vähän ja huonosti voi sokerit yöllä laskea liian alas, jolloin elimistö alkaa nostaa sitä ja aamupaastot ja aamupäivän arvot voivat olla sen vuoksi korkeammat.. Sen huomaa yleensä yöllä jos näkee esim unia ruuasta niin voi tarkoittaa että sokerit liian alhaalla.. Myös liika stressaaminen lisää kortisolin tuotantoa mitä erittyy aamuisin eniten ja tämäkin nostaa sokeriarvoja..

Huh, aikamoista pyöritystä ja muistamista teillä noissa radijutuissa... :o itsellä ei oo koskaan tota ollu mutta aina se jännittää kun sokerirasituskokeeseen joutuu että mitä jos kuitenki narahtaa. Torstaina olis sekin edessä :P ei yhtään huvittais mutta kai se on käytävä. Kuopus oli reilusti isompi kuin kaksi ekaa vauvaa ja se kyllä synnytyksessä tuntui joten väistämättä sitä miettii onko omalla iällä ja raskautta edeltävällä ylimääräisellä painolla ollut asiaan vaikutusta kolmannen syntymäpainon kohdalla... Nyt oli lähtiessä vielä enemmän ylimääräisiä kiloja kuin viimeksi ja ikää kuitenkin jo päälle 30 joten hiukan jännittää...

Ja toisaalta vaikka esikoista odottaessa oli ikää vasta 26 ja painoa huomattavasti vähemmän ennen raskautta niin vauvalla oli silti huonot sokeriarvot ja joutui tehoruokintaan keskolaan synnytyksen jälkeen. Synnytys tosin tuolloin oli aika pitkä että se varmaan vaikutti enemmän noihin sokereihin kuin mikään muu, mutta kuitenkin. Vähän tuntuu henkimaailman jutuilta ja tuuripeliltä nämäkin välillä...

Nyt on viikko mittailtu ja aamuarvot ei meinaa pysyä alle rajan. Lisäksi sokeri nostaa kyllä aterianjälkeisen verensokerin ylös. Että saattaapi olla sit lääkitys tiedossa.

En minäkään kertakaikkiaan saa mahtumaan päivään kuin max. sen 5 ateriaa ja silloinkin se viimeinen menee kyllä myöhään. Noi kaikki ateriaohjeet ja -kokonaisuudet on niin viimesen päälle, että ei Erkkikään jaksa tai ehdi niihin panostaa noin tarkkaan! Itsellä ainakin hurahtaa monta tuntia esikoisen ruokintaan, leikkiin, pukemiseen, vaipan vaihtoon, ulkoiluun, kotitöihin yms. niin äkkiä, että välillä meinaa ateriavälit venyä liikaa. Eikä ihan viitti joka paikkaan ottaa evästä. Sitä paitsi mulle tuntuu toimivan paremmin hieman pidemmät ateriavälit. 2-3h jos olis tahti, niin tuntuisi, että joko taas pitää syödä!?

Blaah, tänä aamuna aamupalan jälkeinen sokeri oli sitten 7,8 :( Tähän asti kaikki arvot olleet normaaleja. Söin neljänviljanpuuroa, sokeritonta mehukeittoa ja raejuustoa, leivän kurkulla, kinkulla, juustolla ja paprikalla ja satsuman. Pitänee huomenaamulla kokeilla ilman satsumaa.. Vai ilman raejuustoa? On kyllä melkoista tasapainoilua!

Kuulostaa mun edelliseltä raskaudelta. Jos syöt tuon, niin tähän ei kosketa. Tai jos syöt sitä, niin tätä voi syödä vähän... Tiedän tunteen! Ja samaan aikaan täytyisi kuitenkin saada vatsa täyteen... Hoh hoijaa! Raejuusto, avokado ja kanasuikaleet on mulla hyviä tasapainottajia hiilaripitoisen ruuan kaveriksi ja muutenkin auttavat pitämään nälkää kurissa ;) Viime raskaudessa ostin myös sellaisia vähähiilihydraattisia rahkoja, joissa muistaakseni oli mukavasti myös proteiinia.

Muokattu viimeksi:
Mä ostin Skyriä: ainoa vaan ku en haluais niin paljoa syödä makeutusaineita, mutta kuulemma pitää olla vähärasvaista/rasvatonta.. Noh, huomenna kokeiluun aamupala ilman hedelmää tai leipää :P

Takaisin