Raskausdiabetes (radi)

Ensimmäisessä raskaudessa laskin hiilarimäärät tarkkaa ja söin mitä sai syödä paljon :) Hirveää taiteilua. Oli ihan koko ajan nälkä. Nyt arvot pysyneet kurissa, mutta jo luonnostaa korvaan hiilihydraattipitoisia ruoka-aineita toisilla. Näköjään ruisleipä auttaa ettei tule taas heti nälkä ja ratkettua väärään ruokaan. Tsemppii muillekin!
 
Mun kaveri, jolla raskausdiabetes jäänyt ns. päälle, sanoi että edellisenä päivänä syödyt herkut kuulemma vaikuttaa seuraavan päivän aamupalan jälkeiseen arvoon.. Mutta en tajua, miten se on mahdollista?? :O Jos sen päivän kaikki arvot on ok ja seuraavan aamun paastoarvo.. Miten se voi "hypätä" sinne aamupalan jälkeiseen arvoon?
 
Muokattu viimeksi:
Musta tuntuu, että asiantuntijatkaan ei osais antaa tuohon tyhjentävää vastausta. Radiruokavaliota tunnutaan toteuttavan yritys ja erehdys -menetelmällä. Ehkä siinä on jotain, että edellinen päivä on rasittanut elimistöä ja siksi on tavallista enemmän insuliiniresistenssiä, kuka tietää.

Mä lähetin eilen kahden viikon mittausarvot diabeteshoitajalle. Nyt tuli vastaus että täysin normaalit on eikä tarvi enää lähetellä niitä sinne, ellei tilanne muutu. Pitää kumminkin jatkaa seurantaa, eikä se sanonut mitään että voisin vähentää mittauksia tms. En kyllä aio enää tehdä noita 8 mittauksen päiviä, ne on tosi stressaavia ja sotkee mun aikataulut täysin. Ajattelin tehdä satunnaismittauksia ja sit erityisesti jos tulee syötyä tavallista epäterveellisemmin. Vois 2h arvojakin joskus seurailla varsinkin isompien aterioidenkin jälkeen. Tää verensokeriseuranta on ihan mielenkiintoista jos ei tarvi koko elämää laittaa pyörimään sen ympärillä.
 
Niinpä, kyllä minäkin jopa mielelläni seuraan arvoja. Jos siitä tulee kauhean pakko pakko pakkopullaa ja aikataulutettua stressaamista, niin ei kiitos! Viime radissa mittasin melkein 3kk sen 10 kertaa päivässä. Ei naurattanu ja kyllä hallitsi elämää. Samaan en todellakaan olis ryhtynyt tällä kertaa, kun ei vaan aika riittäisi samalla tavalla. Pitäisi olla jo suurta ongelmaa arvoissa, jos oikeasti näkisin yhtä paljon vaivaa.
 
Mulla oli rimaa hipoen arvot normaalit eli ei ainakaan neuvolasta laitettu uuteen kokeeseen tai annettu mittaria mukaan. Ilmeisesti kuitenkin hyvä kiinnittää ruokavalioon huomioo ja karsii sokereita vähän. Voiko loppuraskaudesta vielä muuttua paljonkin rasitusarvot kun noi aikasemmat otettu n. vko 20?
 
Mulla oli rimaa hipoen arvot normaalit eli ei ainakaan neuvolasta laitettu uuteen kokeeseen tai annettu mittaria mukaan. Ilmeisesti kuitenkin hyvä kiinnittää ruokavalioon huomioo ja karsii sokereita vähän. Voiko loppuraskaudesta vielä muuttua paljonkin rasitusarvot kun noi aikasemmat otettu n. vko 20?

Jotkut viikot näillä nurkilla on kaikkein pahimmat, olikohan 28-32? Sen jälkeen ilmeisesti helpottaa. Aika aikasin sulla ollut tuo rasitus, että siinä mielessä voi muuttua.
 
Joo, olisko ollu rv 26:sta eteenpäin muutamia viikkoja, jolloin se sokeriaineenvaihdunta reistailee eniten.
 
Blaah, tänään sitten ekaa kertaa paastoarvo koholla :sad001 Tosin eilen illalla söin bosnianburgerin ja kakkua eka työviikon päättymisen kunniaksi. Joten eiku paluu ruokavalioon! Tosin aamupalan jälkeinen arvo sitten normaali. Nyt alkaa mullaki ne "riski"viikot: tänään 28+0.
 
Mullekin napsahti tänään diagnoosi... Googlettelin netistä että jos kaksi tai kaikki kolme arvoa koholla niin radi on vaikeampi hoitoisempi ja saattaa tarvita lääkehoitoa. Mulla oli siis kaksi arvoa koholla. Mites teillä? Onko kukaan tarvinnut insuliinia tai muuta? Mä pääsen vasta tiistaina hakemaan sen mittarin neuvolasta.... Jotenkin ahdistaa!!:sorry:
 
Tsemppiä! Kokemuksia mulla ei ole jakaa, kun mulla kotimittauksissa oli kaiki hyvin ja rasituksessakin vain paastoarvo rajalla.
 
NeitiS, mulla oli kaksi arvoa rasituksessa koholla, paasto ja 2 h arvo, mutta ruokavaliolla pysynyt arvot kurissa eikä diabeteshoitaja ainakaan maininnut mitään. Tänään soitin hänelle ne verensokerikäyrät. Jatkossa 2 kertaa viikossa täytyy mitata sen 6 krt päivässä ja välillä voi tarkistaa paastoarvon, jos on syöny jotaki erikoista ☺ Nuo on vissiin kauheen yksilöllistä että kuka tarvii insuliinia ja mikä kelläkin nostaa niitä arvoja..
 
Kiitos, mulla paastoarvo myös rajalla 5,3 ja 1h oli 10,7. Katsotaan miten käy kotimittauksien, toivotaan että ruokavaliolla pysyy kurissa:) yksilöllistä varmasti...
 
Mullekin napsahti tänään diagnoosi... Googlettelin netistä että jos kaksi tai kaikki kolme arvoa koholla niin radi on vaikeampi hoitoisempi ja saattaa tarvita lääkehoitoa. Mulla oli siis kaksi arvoa koholla. Mites teillä? Onko kukaan tarvinnut insuliinia tai muuta? Mä pääsen vasta tiistaina hakemaan sen mittarin neuvolasta.... Jotenkin ahdistaa!!:sorry:
Mulla on mittaukset ollu menossa ja ihan ok viime viikkoon asti. Sitten viimeviikolla (31+) neljän aamun paastoarvot ylittyi, ja lääkityshän siitä napsahti. Valitsin tabletit, koska oli vaihtoehtona ja tarpeeksi saa pistellä sokereita mitattaessa. Nyt 3 pvä 1 tabl/pvä, eikä mittauksia. Sitten 2 tabl/pvä ja mittaus 4*pvä/7pvää. Sitten soittavat polilta et miten arvot on muuttunut, ja päätetään lääkityksen jatkosta.

muoks. Rv 32+0
 
Mullakin oli kai 2 arvoa yli rasituksessa, kotimittauksessa arvot suurimmaksi osaksi ok paitsi jos menen syömään yhtään sokeria. Ens tiistaina olisi aika Taysiin äitiyspolille asian tiimoilta, toivottavasti selviän ilman lääkitystä. :yuck:
 
Mulla ylitty sillon paasto ja kahen tunnin arvot. Kotimittauksissa kaikki arvot ollu hyviä eikä oo ollu lähelläkää nuita rajoja. Nyt rv 31+4. Ja ihan samallalailla oon syöny ku ennenki, eli oon vetäny mitä mieli tehny ja silti hyviä arvoja eikä siis oo tarvinnu lääkkeitä yms. Oon hämmentyny tästä diagnoosista :D
 
Olen kanssa syönyt ihan kuin ennenkin, mitään en ole muuttanut. Lauantaina tuli herkuteltua ihan hulluna juhlien tiimellyksessä ja vielä illalla viimeiseksi prinsessakakkua. Sunnuntaina paastoarvo oli 5.0. Eli mitä enemmän sokeria sitä paremmat luvut, vai :wink sunnuntaina kun taas syötiin kanasalaattia (ite tehtyä ilman kastiketta) eikä herkkuja, niin ma aamulla oli paasto 5,7. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.
 
Olen kanssa syönyt ihan kuin ennenkin, mitään en ole muuttanut. Lauantaina tuli herkuteltua ihan hulluna juhlien tiimellyksessä ja vielä illalla viimeiseksi prinsessakakkua. Sunnuntaina paastoarvo oli 5.0. Eli mitä enemmän sokeria sitä paremmat luvut, vai :wink sunnuntaina kun taas syötiin kanasalaattia (ite tehtyä ilman kastiketta) eikä herkkuja, niin ma aamulla oli paasto 5,7. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.

No jo on! :eek: :D
 
Kiva lukea miten teillä muilla mennyt tämä. Jotenkin helpottava tietää jos lääkitystä tarvitsee, että on joku pilleri vaihtoehto, eikä tarvitse ruveta insuliinia pistelemään:rolleyes: mutta mä tosiaan odottelen tiistaihin asti että saan mittarin ja ruokaohjeet....
 
Ja sen lääkkeenkin kanssa on sitten pelivaraa annostuksen suhteen aika paljon.. ellei sitten sokerit huitele kovin korkealla.. Pari päivää sitten sisätautilääkärillä kun kävin oli hän sitä mieltä että tässä vaiheessa raskautta ne sokerit tosiaankin saattaa heitellä ja temppuilla jonkun verran joten ei kannata huolestua muutamasta raja-arvostakaan vielä :-)
 
Mä jotenkin uskon kanssa, että mulla heitteli noilla viikoilla eniten nuo sokerit. Enemmän tosin tuntui alaspäin heittävän. Silloin tuli muutamaan kertaan toooosi huono olo ja meinasin pyörtyä kun en ollut syönyt riittävän usein ja kun jouduin mittailemaan sitten sokereita, niin yhteys löytyi sieltä. Nyt ei enää ole pakko niin usein syödä ja sokerit tuntuu pysyvän tasaisempina silti ja viikkoja jo yli 32.
 
Takaisin
Top