Raskausdiabetes (radi)

Fii

Puuhakas puhuja
Elomammat 2016
En huomannu että tästä olis täällä keskustelua. Onko muut saaneet lähetettä sokerirasitukseen? Itellä on viikolla 15 ja joudun myöskin toisen kerran myöhemmin uudelleen mutta en nyt muista millä viikoilla se tehdään. Pelkään että arvot menee yli rajojen painon ja sukurasitteen takia. Olin sokerirasituksessa työterveyden kautta viime vuoden lopulla, jollon arvot oli vähän kohollo, mutta ei hälyttävästi, nyt siis pelkään että raskauden takia ne on vielä enemmän koholla..
 
Mä olin heti alkuraskaudessa rasituksessa muistaakseni rv 9+jotain. Arvot oli normaalit, mut kuitenki siinä rajoilla, joten sain sen mittarin kotiin ja seuraan kotona nyt kolmena päivänä viikossa 4x päivässä arvoja. Kertaakaan ei oo mennyt suositusten yli ja ollut ihan normiarvot, joten tuntuu ehkä vähän turhalta, mut hyvä kun tutkitaan. Toinen vaihtoehto olis ollut sokerirasitus uudestaan, jos en ois ottanut tota mittaria.
 
Passituksen sain kans kokeeseen. Tuntuu vain hirveelle miten pystyn oleen juomatta vettä! Käyn öisin juomassa joskus 3 krt..päivät juon kylmää vettä myös. Jano on hirveä
 
Mulla on ensi viikon tiistaina rasitus. :sad001 Sinänsä hassua, että edellisestä raskaudesta jouduin vasta myöhemmin... Mutta nyt kun kunta on eri, niin laittoivat jo aiemmin. Viikoill 12-16 pitää mennä. Ensi viikolla 14+5 siis käyn... Edellisestä raskaudesta pääsin hyvin arvoin läpi ja toivottavasti nytkin!! Tästä oli keskustelua silloin joskus ihan tuolla höpinäketjussa, mutta hyvä, että on nyt erikseenkin niin löytyy paremmin. :)

Jossain oli muuten, että sitä ohjeistettua paastoaikaa ei kannata myöskään ylittää eli esim. meillä on ohjeistus olla 12 h. syömättä ja juomatta niin kauempaa ei kannata olla... Muuten maksa voi alkaa ihan sen vuoksi tuottaa sokereita ja eka verikoe eli paastoarvo voi sen vuoksi paukkua yli.
 
Nuska83, hyvä tietää tosta paastoasiasta, eli ei siis kannata ainakaan pidentää paastoaikaa. Mulla rasitus on vasta kahen viikon päästä.
 
Nuska, THLn sivuilla tai jossain luki ett jos edellisessä raskaudessa joutunut rasitukseen, niin seuraavassa joutuu noin aikasin ku sie, ja jos arvot on nyt hyvät, niin joutuu vielä uudelleen rasitukseen myöhemmin.
En nyt tarkalleen muista siun tarinaasi (monta lasta jne) mutta ei siis välttis johdu vaan kunnan vaihtumisesta, vaan voi olla ihan vaan tuo suositus takana siinä ett jouduit nyt näin alkuun jo sinne :)
 
Minä jouduin myöskin sukurasitteen takia sokerirasituskokeeseen. Ohje oli käydä siellä viikkojen 12-16 välillä ja taisin aikalailla puolessavälissä tuota käydä. Kokeen tuloksissa ei onneksi ollut mitään sanomista, joten toistaiseksi kaikki kunnossa. Toinen koe on edessä vielä olikohan joskus rv20+.
 
Mulla tulee olemaan se rasitus jossain kohtaa painon puolesta ☺
 
Nuska, THLn sivuilla tai jossain luki ett jos edellisessä raskaudessa joutunut rasitukseen, niin seuraavassa joutuu noin aikasin ku sie, ja jos arvot on nyt hyvät, niin joutuu vielä uudelleen rasitukseen myöhemmin.
En nyt tarkalleen muista siun tarinaasi (monta lasta jne) mutta ei siis välttis johdu vaan kunnan vaihtumisesta, vaan voi olla ihan vaan tuo suositus takana siinä ett jouduit nyt näin alkuun jo sinne :)
Auts, toivottavasti ei ole noin, en halua kahteen kertaan siihen joutua!!
Th ei puhunut mitään toisesta rasituksesta kuitenkaan viimeksi. SIksi vaan asiaa epäilen, kun mulla oli vaan sijainen joka pitkään tuijotteli jotain lappua jossa luki ne ohjeet ja kun itsekin unohdin sen ohjeen ja soittelin sitten perään niin toinen th ihmetteli pitkään kanssa samaa lappua ja ei oikein saanut siitä selvää... joten menen nyt vaan sijaisen ohjeen perusteella kun en ole kehdannut toista kertaa soitella perään asiasta :wink
Ja ekassa raskaudessa jouduin iän ja/tai painon ja arvot olivat hyvät. Sen tiedän, että jos edelliselkerralla on jäänyt kiinni, niin siten on tarkempi seula, mutten ole kuullut, että hyvistäkin tuloksista joutuis seuraavalla kerralla tarkemmin tutkittavaksi.
Niin ja siinä lapussa mitä tiirailivat luki selvästi, että sukurasituksesta joutuu kanssa aikaisin, mutta eivät oikein löytäneet neuvoa mitä tehdä minulle. :wink
 
Huh Nuska, toivotaan sitten ettet joudu toista kertaa, kun oli vähän epäselvä tilanne siellä muutenkin :)
 
Mulla oli radi edellisessä raskaudessa (ruokavaliolla hoidettava) sukurasitteen takia. Sen takia joudun tällä kertaa rasitustestiin jo ensi viikolla (13+) ja arvojen ollessa hyvät vielä uudestaan joskus rv26 muistaakseni. Ei huvittaisi! Mutta kuulemma raskausdiabeetikolla voi vaihdella paljonkin arvot eri raskauksissa, eli radi ei tule joka kerralla. Äidillänikin tuli vain toista lasta odottaessa.
 
THLn sivuilla oli linkki käypähoito-sivustolle, josta itse luin radista ja suosituksista. Tässä vielä linkki, jos jotakuta kiinnostaa lukaista :)
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00076&suositusid=hoi50068

No tuopa selitti... Painoa on liikaa ja siksi joudun jo heti nyt ja jos tuon mukaan mennään täällä niin joudun tosiaan uudestaankin. :sad001 Mutta olen vaan aivan saman painoinen kuin olin ensimmäisen raskauden alussa ja silloin meni eri tavalla... Vaikka vain kolmisen vuotta on eroa. Ei kyllä yhtään huvittaisi kahteen kertaan käydä kun se juoma on niiiin pahaa.
 
Niin ja tosiaan mulle tuo itse testi ei ole suurempi haaste! Paljon enemmän jännitän sitä, tuleeko diagnoosi taas vai ei. Jos voisin valita radin tai sokerirasituksen välillä, kävisin vaikka viisi kertaa testissä, jos saisin välttää tuon ärsyttävän rumban. Ei ole siis järin kivat muistot radista, koska aikamoista pyörittelyä oli ainakin mulla noiden elintarvikkeiden, hiilaritaulukoiden ja verensokerimittausten kanssa. Mutta jokaisen elimistö on vähän erilainen ja joillain pysyy arvot kurissa ilman mitään kummempia muutoksia ruokavaliossa.
 
Mua pelottaa radi ihan älyttömästi. Siis pelkään ensinnäkin sitä että se olis jo nyt eikä sitä havaittais ennen kuin rasituksessa joskus viikolla 22+ ja vauvalle aiheutuis vahinkoa. Ja toiseksi pelkään sitä että se diagnoosi sit tulee ja joku ihan natsidieetti joka ei ees toimi.... oon jopa harkinnut että hankkisin ite sokerimittarin ja testailisin itsenäisesti arvoja radin omaseurannan mukaisesti. Mut ehkä tässä pitäis vaan relata, kun virtsakokeet on olleet puhtaita toistaiseksi ja paastosokeri myös ok.
 
Minulla oli sokeritesti tänään. 12 tuntia syömättä ja juomatta ja kun joi sokerinestettä heitti päässä. Yritin tankata pitkäkestoisia hiilareita (näkkäriä) niin verensokeri ei lähtisi niin nousemaan paastosokerin mittaukseen. Ja kävin päivällä ulkoilemassa. Edellinen radi opetti syömään säännöllisesti ja toivon todellakin että se ei ole tullut uudelleen. Täytyy pitää sormet ristissä. Tsemppiä muillekin!
 
Lettuhei voit varmaan olla ihan huoletta! Yleensähän insuliinin toiminta saattaa heiketä tai heitellä pidemmällä raskaudessa, jolloin sokerirasituskin tavallisimmin tehdään. Testi on ilmeisesti todettu tarpeelliseksi tehdä vasta siellä rv25> Ei niissä arvoissa pitäisi olla aiemmin häikkää, ellei näin ole ollut jo ennen raskautta. Mutta jos on yhden kerran radi todettu, joutuu rasitukseen seuraavassa raskaudessa jo aiemmilla viikoilla. Tällä kai varmistetaan, ettei ole kyseessä mikään krooninen sokeriaineenvaihdunnanhäiriö. Jos noi arvot on muutenkin ennen raskautta olleet mitä sattuu, niin toki ne voisivat jo alkuraskaudessa olla haitaksi.

Mutta mä olen ymmärtäny, että liian korkeat verensokerit lähinnä kasvattaa sikiötä normaalia enemmän. Mitä lähempänä synnytystä äidin arvot nousee liikaa, sitä enemmän nousee myös vauvan verensokeriarvot, mikä ei ole hyvä. Eli loppua kohden on aina tärkeämpää ja tärkeämpää pitää sokerit kurissa, silloin ne vaikuttavat kaikkein eniten vauvaan. Mä olen jostain kuullut myös, että korkeat paastoarvot nostattaa enemmän äidin painoa ja aterian jälkeiset korkeat arvot enemmän vauvan painoa. Mulla oli ongelmana just korkeat paastoarvot (tai vaikea saada pidettyä tarpeeksi alhaalla) ja poikahan oli aivan keskikokoinen syntyessään.

Tavallaan on kyllä helpotus päästä nyt jo maanantaina testiin, kun ei noita verensokereita muuten oikein pääse mittailemaan. Eli en voi tietää, vaikka mulla olisi ilman raskauttakin sokeriaineenvaihdunnassa häikkää. On se hyvä tietää jo alussa mahdoliset ongelmat, ettei iloisena herkuttele hiilaripommeja viikkotolkulla tietämättä... Mutta jos kyseessä on pelkästään raskauden aiheuttamaa heittelyä vs:ssa, niin yleensä se tosiaan tapahtuu vasta siellä rv25-28, jolloin mitään vahinkoa ei lapsellekaan tapahdu. Ja silloinhan radia aletaan heti hoitamaan.
 
Mä olin ihan varma, että joudun kokeeseen ikäni vuoksi, mutta ei. Olin ekassa raskaudessa ja tulokset olivat silloin hyvät. Tokasta en ollut enkä näköjään tästäkään. Ellei terkka vaan unohtanut asiaa. Mulle se testi oli tosi helppo. Entisenä sokerihiirenä sen sokerilitkun juominen oli herkkua.
 
Vaa_veli kiitti hyvästä tietopaketista, hyvä tietää, että se vaikuttaa loppua kohden enemmän. Näin raskaana sitä on alkanut stressata hirveästi ja nähdä kaikkialla mahdollisia peikkoja, pitäis osata vähän rentouua. Mulla on tosiaan painon takia sokerirasitus edessä, mutta niin paljon sitä ei ole, että olisi laitettu testiin nyt vielä alkuraskaudessa. Sukurasitusta ei ole, mutta kai mulla on jatkuvasti pieni pelko persiissä, että diabetes tulee vielä jossain vaiheessa ton ylipainon takia. No, jospa nyt sais pudotettua kun neuvolassa sanottiin ettei paino sais raskauden aikana paljon nousta. Jos ton saiskin pidettyä niin vois lähteä synnäriltä kevyempänä kuin vuosiin. :)
 
Takaisin
Top