Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä istutaan kans. Neuvola oli unohtanut tehdä lähetteen, onneks aloitettiin koe kumminkin siitä huolimatta ja soittelin sitten sinne, että hoitavat homman kuntoon. Nyt pitäis olla lähete ok ja labrakin tietää milloin niitä näytteitä otetaan. Litku oli pahaa mutta meni kumminkin alas aika helposti. Nyt jälkeenpäin vaan on etova olo. Eka näytekin otettiin kyynärvarresta ja labralla oli vaikeuksia löytää suonta, joten mulla on jo nyt teipit molemmissa käsissä. Saa nähdä miltä käsivarret näyttää kun kaikki kolme näytettä on otettu....

Voi kurjuus Anskimanski! Millasia ylityksiä tuli?

Koe on ohi mut edelleen on aika kamala olo vaikka söinkin. Mulla ei vielä näy Kannassa mitään tuloksia.

En tiiä, soitti se mun th ja sano että on nyt tämmönen, tuloksia ei sanonu. Tiistaina meen käymään neuvolassa nii tietää paremmin... hemmetin perjantai 13! :D

Plääh! Mulla meni 2h arvo yli, 9,2mmol :( Diagnoosi ei mua haittaa, toivon vaan, että arvot pysyy kurissa. Viime raskaudessa oli aika vääntäminen paastoarvoissa ja ruokavalio oli niukka samaan aikaan, kun mun nälkä oli loppuraskaudessa suuri. Ei siis hyvä! En halua, että tästä tulee kesää hallitseva pirulainen...

Kävin kans tänään rasituksessa, juoma oli pahaa ja lämmintä mut kuitenkin juotavaa. Inhottavinta oli se 2h istuminen odotusaulan kovilla penkeillä. Tulokset tulee kuulemma maanantaina.

Minkälaisia arvoja nyt pitäs tulla ku mittailee ennen syömistä ja tunti syönnin jälkeen? Ja pitääkö mitata myös 2h syönnin jälkeen vai miten? Oon tiistaina vasta menossa neuvolaan neuvottavaksi mutta sain äitini mittarin lainaan että mittailen jo valmiiksi vähän.

Minäkin kävin rasituksessa. Arvot ilmeisesti ok, kun ei ole yhteydenottoa neuvolasta tullut. :) Mutta tiiättekö onko kuin yleistä/normaalia, että se 2h arvo eli se viimeiseksi otettava on vähän korkeampi kuin se joka otetaan tunnin päästä sen sokerijuoman juomisesta? Ero ei kyllä ollut iso, mutta oli siinä pieni ero kuitenkin.

Ruokailua edeltävä alle 5.5 ja tunti aterian jälkeen alle 7.8. Mulla ohjeistus, että ennen ruokailua ja tunti ruokailun jälkeen mitataan, 4-6 mittausta päivässä ja 2-3 päivänä/vko.

Muokattu viimeksi:
Minäkin kävin rasituksessa. Arvot ilmeisesti ok, kun ei ole yhteydenottoa neuvolasta tullut. :) Mutta tiiättekö onko kuin yleistä/normaalia, että se 2h arvo eli se viimeiseksi otettava on vähän korkeampi kuin se joka otetaan tunnin päästä sen sokerijuoman juomisesta? Ero ei kyllä ollut iso, mutta oli siinä pieni ero kuitenkin.

Mulla oli esikoisesta (2013) 2h arvo korkeampi kuin 1h. Kunhan oli raja-arvojen alle niin ei huolestuttavaa :) Mulla taisi olla 1h 5.6 ja 2h 5.9.

Tässä raskaudessa ei tarvinnut käydä rasituksessa.

Mä kävin viime viikolla sokerirasituksessa, silloin viikot 24+4. Ekan kerran kävin joskus viikolla 12 tms. Ilmeisesti ylipainon ja sukurasitteen takia jouduin sinne.

Ekalla kerralla ei mitään huonoa oloa, mutta viime viikolla tuli tosi huono olo ja kauhea väsymys :( Onneksi pääsin toiseksi tunniksi käytävälle pötköttämään.

Paastoarvo oli 5,4 ja 2 h arvo 9,0 eli terveydenhoitajan mukaan tarkoittaa radia.. Laittaa mulle kuulemma lähetteen diabeteshoitajalle, joka kertoo ruokavaliosta ja kotimittauksista. Yhtenä päivänä täytyy pitää ruokapäiväkirjaa sitä hoitajaa varten.

Muokattu viimeksi:
O ou! Mun on lähdettävä sitten lenkille. 5.3 saattaa olla paastoarvo nyt. Liikunta ja pitkäkestoiset hiilarit pienentävät paastoarvoa. Stressi taas nostaa. Olen mitannut kotona aamuisin. Varasin vielä aikaisen aamuajan ettei ylity aliian pitkälti se 10 h aika, sen jälkeen alkaa arvot nousemaan jos ei syö.

Mä joudun johonkin diabetesryhmään torstaina. Odotan vaan että saan mittarin, että näen oikeasti, mikä tilanne on. Toivon että selviäis liikunnan lisäyksellä tosta pienestä paastoarvon ylityksestä, kun muut arvot oli kumminkin ihan ok, enkä tiedä miten paljon pystyn ruokavaliolla tohon paastoarvoon vaikuttamaan. Liikuntaa nyt olis muutenkin hyvä lisätä. Työmatkapyöräilyt vaan taas kehiin kun katupölyt on saatu pois ilmasta.

Mulla eka päivä mittailuja takana tai siis aamulla ei paastoarvoa vielä ole mitattu, kun mittarin sain aamulla. Ruoan jälkeiset mittaukset ok, mä nyt lounaan jälkeen meni turhankin alhaiseksi kun olin sen tunnin verran joutunut ravailemaan ympäriinsä kiireessä. Sen verran alhainen tosin oli, että sain työkaverin (jolla diabeteslapsi) huolestumaan siitä että pysynkö tajuissani vielä. ;) Lapselleen kuulemma olis äkkiä jo antanut ruokaa.
No mulla on kyllä pari viikkoa ollut tosi huono ja heikko olo jos en ole ehtinyt syömään säännöllisesti eli kai mulla on alhaisia verensokereita ollutkin tässä jo. Saa nähdä miltä loppuviikon mittaukset näyttävät.
Mittailu onneksi ei ollut niin paha homma kuin alunperin pelkäsin.

Mitä ihmettä!? Kyllä mulle on ainakin toitotettu, että JOKAISTA ateriaa edeltävä mittaus pitäisi olla alle sen 5.5.

Mulle oli viime raskaudessa tyypillistä, että verensokeriarvot jäi keikkumaan sinne 6-7 välimaastoon vähän pidemmäksi aikaa. Arvo saattoi kohota sen tunnin mittauksen jälkeen vähän ylöspäin. Joskus nimittäin mittasin huvikseni myös 2h aterian jälkeen.

Kiitos selvennyksestä vaa_veli. Meillä on sit vissiin taas käynyt joku ymmärryskatkos neuvolahenkilökunnan kanssa, ihmettelen kun mulla on useita ruokailua edeltäviä arvoja välillä 5.6-5.9, niin aina on neuvolan mukaan "oikein erinomaiset sokeriarvot" :O. Synnärillä saavat varmaan slaagin..

En mä kyllä ole kuullut että missään tarvis mitata muita ateriaa edeltäviä arvoja kuin aamupaasto. Mut katsotaan nyt millaset ohjeet tulee torstaina :)

Takaisin