Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Moikka Toffeli! Kokeile aterioilla syödä jotain pitkäkestoisia hiilareita, kuten näkkäriä. Olen huomannut että minulla laskee sokerit aina kun syön perunaa tai vaaleaa leipää ja tulee hirveä väsymys ja tuntuu että sokerit laskee vauhdilla. Tällä kerralla ei ollut radia.Heippa! Täälläkin sokerirasituksessa käyty ja paastoarvosta jäi kiinni. Ei ehkä olis pitäny vetää sitä ähkyä viimiseks illalla.. Mutta, paastoarvo oli siis 0,1 koholla, nyt omaseurannassa kotona ja verensokerit laskee ruuan jälkeen tolkuttoman alas, paristi alle 4,0 (3,8, 3,9), muuten neljän pinnassa, maksimissaan ollut 4,6. Mittaus 1h ruokailun jälkeen. Selittäisikö alhainen verensokeri heikotuksen ja kylmyyden tunteen joka tulee syömisen jälkeen? Mikäköhän voisi olla syynä verensokerin heilahdukseen? Mietityttää, mutta en viitsis soitella neuvolaankaan, kun oma täti lomalla..
Muokkaan sen verran, että verensokeri laskee syömisen jälkeen siis alemmas kuin ennen ruokailua!
Moi Telluk! Meillä on melko tarkka ruokavalio kolmatta vuotta käynnissä, vaaleaa leipää tai perunaa ei juurikaan syödä. Pastakin on korvattu täysjyväversioilla, kun niitä syödään. Eli pääosa "höttöruuasta" on jo karsittu, mitä nyt harvoin sitäkin..
Koska olen lasten kanssa kotona, syön samassa rytmissä heidän kanssa. Rytmi menee pääpiirteittäin näin: 8 aamupala, 12 lounas, 15 välipala, 17 päivällinen ja 20 iltapala. Syödään paljon kalaa, kanaa ja lihaa eri muodoissa. Ruisleipää ja näkkäriä leipinä, hedelmiä välipalaks, puuro ja marjat aamupalaks. Maito rasvatonta ja muutenkin väittäisin ruokavaliota suht terveelliseksi, koska välillä ruokakaavio on lähes hysteerisen tarkkaa oman syömishäiriöisen historian takia. Eli en voi juurikaan lipsua tai sitten taas mennään eikä meinata ihan väärään suuntaan.
Näin ollen siis myöskään ruokavälien en uskoisi vaikuttavan heilahteluun. Enkä osaa syyttää ruokavaliotakaan, vaikka siinäkin yhä edelleen pienen pieni askel kerrallaan hifistelen kohti parempaa.
Neuvolassa kohauteltiin vain olkia, että ei tietoa mikä tuo heilahtaminen on, ei kuitenkaan pitäis vaikuttaa negatiivisesti vauvaan. Outous on nimenomaan siinä jatkuvuudessa, joka ruuan jälkeen sama homma.. Neuvoton olo
Mulla oli tänään sama tulos eli diagnoosi tuli mullekin vaikka tosiaan kanssa vain tuo paastoarvo oli 5,3. Maanantaina saan sitten mittarin ja mittausohjeet. Neuvolan th kyllä arveli, että hyvin todennäköisesti kotimittauksessa kaikki saattaa olla ihan ok, kun vain tuo yksi arvo oli rajalla. Toivottavasti pääsis helpolla tässä...Jahas, paastoarvo oli 5,3 eli just rajalla. Radi-diagnoosi tuli että napsahti muut arvot oli sitten jo alle raja-arvojen. Lievästi sanottuna harmittaa. Joudun jo keliakian vuoksi miettimään ruokaa ihan tarpeeksi
Mä tapaan diabeteshoitajan vasta 1.6. jolloin saan sen mittarin eli pitkään saa sitäkin odottaa. Ruokapäiväkirjaa tässä välissä ja sain ohjeita syömiseen puhelimessaMulla oli tänään sama tulos eli diagnoosi tuli mullekin vaikka tosiaan kanssa vain tuo paastoarvo oli 5,3. Maanantaina saan sitten mittarin ja mittausohjeet. Neuvolan th kyllä arveli, että hyvin todennäköisesti kotimittauksessa kaikki saattaa olla ihan ok, kun vain tuo yksi arvo oli rajalla. Toivottavasti pääsis helpolla tässä...
Mä tapaan diabeteshoitajan vasta 1.6. jolloin saan sen mittarin eli pitkään saa sitäkin odottaa. Ruokapäiväkirjaa tässä välissä ja sain ohjeita syömiseen puhelimessa