Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ylipainoa (BMI 33) ja isoäidillä oli kakkostyypin diabetes, mut neuvolassa lähinnä kysyi, et mitä mieltä ite olen ja haluanko sokerirasitukseen. Ja mainitsi et monilla arvot saattaa olla hieman koholla ja se ei tarkoita vielä välttämättä mitään. Tietty painoo mulla ei oo onneksi tullut juurikaan lisää raskauden aikana. Mulla on nyt sitten sokerirasitus vasta raskausviikolla 24-28, jolloin samalla tutkitaan vasta-aineet ja vauvan veriryhmä (oon rh-neg veriryhmältäni).

Heippa! Täälläkin sokerirasituksessa käyty ja paastoarvosta jäi kiinni. Ei ehkä olis pitäny vetää sitä ähkyä viimiseks illalla.. Mutta, paastoarvo oli siis 0,1 koholla, nyt omaseurannassa kotona ja verensokerit laskee ruuan jälkeen tolkuttoman alas, paristi alle 4,0 (3,8, 3,9), muuten neljän pinnassa, maksimissaan ollut 4,6. Mittaus 1h ruokailun jälkeen. Selittäisikö alhainen verensokeri heikotuksen ja kylmyyden tunteen joka tulee syömisen jälkeen? Mikäköhän voisi olla syynä verensokerin heilahdukseen? Mietityttää, mutta en viitsis soitella neuvolaankaan, kun oma täti lomalla..

Muokkaan sen verran, että verensokeri laskee syömisen jälkeen siis alemmas kuin ennen ruokailua!
Moikka Toffeli! Kokeile aterioilla syödä jotain pitkäkestoisia hiilareita, kuten näkkäriä. Olen huomannut että minulla laskee sokerit aina kun syön perunaa tai vaaleaa leipää ja tulee hirveä väsymys ja tuntuu että sokerit laskee vauhdilla. Tällä kerralla ei ollut radia.

Moi Telluk! Meillä on melko tarkka ruokavalio kolmatta vuotta käynnissä, vaaleaa leipää tai perunaa ei juurikaan syödä. Pastakin on korvattu täysjyväversioilla, kun niitä syödään. Eli pääosa "höttöruuasta" on jo karsittu, mitä nyt harvoin sitäkin..

Koska olen lasten kanssa kotona, syön samassa rytmissä heidän kanssa. Rytmi menee pääpiirteittäin näin: 8 aamupala, 12 lounas, 15 välipala, 17 päivällinen ja 20 iltapala. Syödään paljon kalaa, kanaa ja lihaa eri muodoissa. Ruisleipää ja näkkäriä leipinä, hedelmiä välipalaks, puuro ja marjat aamupalaks. Maito rasvatonta ja muutenkin väittäisin ruokavaliota suht terveelliseksi, koska välillä ruokakaavio on lähes hysteerisen tarkkaa oman syömishäiriöisen historian takia. Eli en voi juurikaan lipsua tai sitten taas mennään eikä meinata ihan väärään suuntaan.

Näin ollen siis myöskään ruokavälien en uskoisi vaikuttavan heilahteluun. Enkä osaa syyttää ruokavaliotakaan, vaikka siinäkin yhä edelleen pienen pieni askel kerrallaan hifistelen kohti parempaa.

Neuvolassa kohauteltiin vain olkia, että ei tietoa mikä tuo heilahtaminen on, ei kuitenkaan pitäis vaikuttaa negatiivisesti vauvaan. Outous on nimenomaan siinä jatkuvuudessa, joka ruuan jälkeen sama homma.. Neuvoton olo :sad001

Täälläkin yksi radi-diagnoosin saanut (jo rv 14) :( Arvot omamittauksissa pysyneet hyvissä lukemissa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tänään sain terkkarilta lähetteen mennä rasitustestiin uudelleen. Jäi kaihertamaan, että miksi sinne pitää mennä uusiksi? Se litkun juominen oli kertakaikkisen kammottavaa ja jokatapauksessa kotiseuranta jatkuu..

Moi Telluk! Meillä on melko tarkka ruokavalio kolmatta vuotta käynnissä, vaaleaa leipää tai perunaa ei juurikaan syödä. Pastakin on korvattu täysjyväversioilla, kun niitä syödään. Eli pääosa "höttöruuasta" on jo karsittu, mitä nyt harvoin sitäkin..

Koska olen lasten kanssa kotona, syön samassa rytmissä heidän kanssa. Rytmi menee pääpiirteittäin näin: 8 aamupala, 12 lounas, 15 välipala, 17 päivällinen ja 20 iltapala. Syödään paljon kalaa, kanaa ja lihaa eri muodoissa. Ruisleipää ja näkkäriä leipinä, hedelmiä välipalaks, puuro ja marjat aamupalaks. Maito rasvatonta ja muutenkin väittäisin ruokavaliota suht terveelliseksi, koska välillä ruokakaavio on lähes hysteerisen tarkkaa oman syömishäiriöisen historian takia. Eli en voi juurikaan lipsua tai sitten taas mennään eikä meinata ihan väärään suuntaan.

Näin ollen siis myöskään ruokavälien en uskoisi vaikuttavan heilahteluun. Enkä osaa syyttää ruokavaliotakaan, vaikka siinäkin yhä edelleen pienen pieni askel kerrallaan hifistelen kohti parempaa.

Neuvolassa kohauteltiin vain olkia, että ei tietoa mikä tuo heilahtaminen on, ei kuitenkaan pitäis vaikuttaa negatiivisesti vauvaan. Outous on nimenomaan siinä jatkuvuudessa, joka ruuan jälkeen sama homma.. Neuvoton olo :sad001

Oi voi! No ei ainakaan kuulosta että olisi hirveästi korjattavaa syömisissä. Toivottavasti kotimittauksissa kaikki ok.

Sain uuden lähetteen siihen sokerirasitustestiin. Taas sama jännäys edessä, täytyy varmaan tehdä vähän pidempiä lenkkejä.

Varsin ajan sokerirasitukseen toukokuun alkuun, tutkivat samalla sitten vauvan veriryhmän. Toivottavasti ei todeta raskausdiabetestä, ei jaksaisi keliaakikkona ja laktoosi-intolerantikkona (karmeita sanahirviöitä :) ) enää lisää miettiä mitä saa ja ei saa syödä

Miekin joudun nyt rasitukseen sitten tän kuun lopussa. Neuvolassa käydessä pissassa sokerit 2+ vaikka alle viikkoa aiemmin oli kaikki hyvin sairaalassa.
Miten esim aamupala (aamupalasta n. 1h neuvolaan) vaikuttaa pissassa oleviin sokereihin? Söin sokerisia muroja aamupalaksi tyhmyyttäni ja neuvola täti oli sitä mieltä että todennäköisesti se on syynä sokereiden nousuun. Joku kuitenkin sanoi tämän jälkeen ettei aamupala vaikuttaisi pissassa olevaan sokeriin? Oon nyt aivan ymmälläni.

Lisäksi kärsin vieläkin rv22+6 aamupahoinvoinnista (joudun heti syömään jotain kun silmät avaan, tai muuten laatta lentää) ja pelottaa älyttömästi miten selviän siitä rasituksesta oksentamatta... :S

Pissassa ei normaalisti ole sokeria, vaikka söisi pelkkiä sokeripaloja. Joillain kai raskauden aikana munuaiset päästää sokeria läpi, mutta kai sekin on aika harvinaista ja siksi tuosta joutuu heti rasitukseen. Tsemppiä, toivottavasti ei ole radia!

Onko täällä tullu kellää yllätyksenä radia? Mulle th varas toho rasituksee aja ens perjantaille vaikka en ees ymmärrä että miksi, koska missää arvoissa tai missää ei oo ollu mitää siihen viittaavaa. Äidilläni oli radi nyt viimeisessä raskaudessa, mutta hälläkin ikää oli 40v ja ylipainoa varmaan ainaki 40kiloa. Tämä on siis ilmeisesti ainoa syy miksi minullekin annettiin aika tuohon rasitus testiin. Tympäsee mennä.

Maanantainanpitäisi mennä rasitukseen. Valmiiksi karmaisee miten selviän 40min autolla ajosta ja 1km kävelystä sinne labraan asti. Vieläkin (rv 25) menee aamut aika heikoissa merkeissä. Ilman mehulasia tmv. en ole vielä kertaakaan selvinnyt mihinkään ilman pahoinvointia ja huimausta :confused:

Täällä ens viikolla uusintarasitus, kävin alkuraskaudesta kerran ja tulos oli normaali ja nyt olis uudestaan. Jännittää miten tällä kertaa käy, viime viikot on tullut syötyä normaalia epäterveellisemmin remontin takia (ilman keittiötä pari viikkoa) joten uskoisin että se näkyy tuloksessa jotenkin.. Rasitustesti ei omasta mielestä ole mitenkään paha, väsyttää ja on tylsää odotella se pari tuntia siellä mutta ei muuten mitään huonoa sanottavaa. Sokerilitkukin menee hyvin alas, on sen verran pieni määrä ja ainakin itsellä annettu kylmänä niin ei maistu edes pahalta.

Minä sain tällä kertaa (pe) sen litkun lämpimänä ja ei kyllä mennyt niin hyvin alas kuin edellisellä kerralla kylmänä, maku oli sama sitruunainen nytkin. Huomenna soittelen sitten tuloksia.

Jahas, paastoarvo oli 5,3 eli just rajalla. Radi-diagnoosi tuli että napsahti :( muut arvot oli sitten jo alle raja-arvojen. Lievästi sanottuna harmittaa. Joudun jo keliakian vuoksi miettimään ruokaa ihan tarpeeksi

Toffeli mulla oli sama juttu. Sokerit laskee 2 h ruokailun jälkeen samalla tavalla. Kerro mitä se diabeteshoitaja sanoo. Toivottavasti kaikki ok.

Jahas, paastoarvo oli 5,3 eli just rajalla. Radi-diagnoosi tuli että napsahti :( muut arvot oli sitten jo alle raja-arvojen. Lievästi sanottuna harmittaa. Joudun jo keliakian vuoksi miettimään ruokaa ihan tarpeeksi
Mulla oli tänään sama tulos :( eli diagnoosi tuli mullekin vaikka tosiaan kanssa vain tuo paastoarvo oli 5,3. Maanantaina saan sitten mittarin ja mittausohjeet. Neuvolan th kyllä arveli, että hyvin todennäköisesti kotimittauksessa kaikki saattaa olla ihan ok, kun vain tuo yksi arvo oli rajalla. Toivottavasti pääsis helpolla tässä...

Mulla oli tänään sama tulos :( eli diagnoosi tuli mullekin vaikka tosiaan kanssa vain tuo paastoarvo oli 5,3. Maanantaina saan sitten mittarin ja mittausohjeet. Neuvolan th kyllä arveli, että hyvin todennäköisesti kotimittauksessa kaikki saattaa olla ihan ok, kun vain tuo yksi arvo oli rajalla. Toivottavasti pääsis helpolla tässä...
Mä tapaan diabeteshoitajan vasta 1.6. jolloin saan sen mittarin eli pitkään saa sitäkin odottaa. Ruokapäiväkirjaa tässä välissä ja sain ohjeita syömiseen puhelimessa

Mä tapaan diabeteshoitajan vasta 1.6. jolloin saan sen mittarin eli pitkään saa sitäkin odottaa. Ruokapäiväkirjaa tässä välissä ja sain ohjeita syömiseen puhelimessa

Meillä alun hoitaa ihan oma neuvola, josta sitten lähetetään eteenpäin jos noissa mittauksissa jotain tulee... Ja kun sattui olemaan muutenkin ensi maanantaille aika varattuna, niin sopivasti hoituu samalla tämä.

Tänään tuli tulokset ja arvot oli normaalit, oli jo toinen sokerirasitus tässä raskaudessa ja molemmat tulokset nyt ok. Oon niin tyytyväinen kun alkuun jännitin niin että se todettaisiin mulla kun neuvolassa oltiin aika varmoja että se tulee historian perusteella..

Puoltoistatuntia istuttu tk:oossa. Meinaa vähä väsyttää tämmönen pelkkä istuminen. Ja herrajumala ku täältä pääsen kotia syön jääkaapin tyhjäksi! Nii joo ja se litku ei ollu kyllä ees kovin pahaa. Oli onneks jääkaappi kylmää ja en kyllä ees tiiä mitä makua ois ollu. Tota pikku kyytiläistäki taitaa kyllästyttää tää istuminen, hirvee aamu jumppa taas menossa. Tai sit silläki on nälkä :D miten nopiaa näistä saa tietää onko radia vai ei? Ja soittaako ne vai miten?

Takaisin