Raskausdiabetes (radi)

Meille ainakin diabeteshoitaja sanoi että satunnaisesti esim juhlissa voi ihan hyvin herkutella ja jos niistä tulee ylityksiä niin ei tarvi raportoida tai välttämättä ees kannata mitata (mä kyllä mittaan koska haluan itse tietää). Mut siis ei vaan sit kannata kovin usein syödä niitä lakupiippuja jos huomaa että ne nostaa.
 
Radihan se mullakin todettiin. Mulla ongelmana paastoarvo ruokailuja edeltävät arvot. Toki ihmettelen, miten niissä voi olla viitearvot samat, mitä aamun ensimmäisessä mittauksessa. Ohjeistettiin syömään 5-6 krt päivässä, niin eihän ne arvot ehdi laske, jos meinaa, nin usein syödä..
Itse olen huomannut, että jos syö leipää tai muuta viljatuotetta, maitoa ja perunaa samalla aterialla pitää pitkään paastoarvoja koholla. Hedelmät vaihdoin marjoihin. Myös proteiini pitoinen aamupala, eli kahden munan munakas ja sitten siihen kasviksia ja marjoja, niin pysyy hyvin kurissa noi aamupäivän sokerit. Välillä syönyt minihiilari leipää jo aamusta. Maitoa hivenen koska kahvi ei uppoo mustana. Maitotuotteet kuulemma nostaa joillakin sokereita ja niitä voi sitten iltaa kohti enemmän nauttia. Vähän kuulemma saan pääaterioilla syödä perunaa, riisiä, pastaa tms, mutta en ole nyt vieläkään ihan vakuuttunut siitä, mitä ne tekee mun sokereille. Minusta se virallinen ohjeistus, miten syödä on kyllä vähän outo. Ihan liikaa leipää, maitoa sekä hiilarilisäkkeitä. 160 g pitäisi tulla hiilareita. Sain kuitenkin neuvolasta neuvon, että voisin pitkälti nyt ottaa ne kasviksista ja marjoista ja korkeintaan yksi hedelmä per päivä. Saa kyllä aika paljon noita kasviksia nyt puputtaa, että hiilarit täyttyy. Nyt vielä siltikin ongelmana nuo ennen syöntiä olevat arvot. Niitä ei kuulemma kannata edes mittailla jos edellisestä syönnistä alle kolme tuntia, mutta eihän sitä sitten niitä välipaloja voi syödä... hmmm... Mitä neuvoja te muut ootte saanut?
 
Siis pitääkö sun mitata ne paastoarvot ennen jokaista ateriaa? Meillä ei tarvitse, vain aamupaastot ja ne aterian jälkeiset(1h). Mulla oli ekassa raskaudessa ongelmana juurikin se, että varsinkin iltapäivästä ja illasta ne paastoarvot meinas mennä yli viitearvojen. Jouduinkin viivyttämään seuraavaa ateriaa siksi, että sokerit ehtisi laskea tarpeeksi. Tuntuu naurettavalta, että jouduin äitiyspolille noiden raja-arvojen takia useasti ja nyt niitä vastaavia mittauksia ei tarvii edes tehdä! No, mulla ainakin alkoi sitten toimimaan, että syön aina tasapainoksi joka aterialla jotain vähähiilihydraattista, mutta täyttävää, kuten raejuustoa, avokadoa tai kanaa. Ja oon huomannu, että mä reagoin aika vahvasti vaaleisiin leipiin ja piirakoihin. Esim. Kaksi karjalanpiirakkaa nosti liikaa yks päivä, mutta joku hiilaripitoisempi (pizza esimerkiksi) ei sitä tee. Joten aikamoista tutkiskelua myös on, miten oma elimistö reagoi mihinkin...
 
Palaanpa minäkin tähän asiaan sen verran, että äitipolilla olivat punakynällä ympyröineet ne kaksi ruokailua edeltävää ylitystä, jotka seurannan aikana on tullut, eli synnytyssairaalasta olisin ilmeisesti alunperinkin saanut eri ohjeistuksen seurantaan mitä neuvolasta. KYSillä siis "paasto" tarkoittaa koko päivän ruokailua edeltäviä arvoja, mikä on kyllä älytöntä: usein syömällä sokeri tosiaan ei välttämättä ehdi laskea paastorajan alle parissa tunnissa. Onneksi nuokin ovat kuitenkin pysyneet noin hyvin rajoissa, olisin jo stressillä saanut paljon enemmän ylityksiä jos olisin eri ohjeistuksesta tiennyt aikaisemmin.
Proteiinipitoinen (ja rasva, eli juuri päinvastoin mitä pitäisi syödä..) ruoka on ollut minulla hyvä, ei tule nopeita vaihteluita sokereihin ja aamupaastotkin pysyivät riskiviikoilla hyvinä, jos iltapalalla söi esimerkiksi raejuustoa.
 
Mä oon tullut siihen tulokseen että ne kotimittarit on ihan huijausta. Jos mittaa muutaman kerran peräkkäin eri sormista, tulee aina eri luku. Ja vaikka syö kahtena tai kolmenakin päivänä aivan samalla tavalla arvot heittelee ihan hulluna. Testasin senkin kun harmitti jotkut luvut. Nyt oon tehnyt niin, että vaikka joku mittaus unohtuisi, niin olen hatusta heittänyt jonkun luvun siihen vihkoon. Vauva kun on kuitenkin ihan OK mitoissa. Joka päivä syön myös karkkia,hedelmiä ja jäätelöä. Ja ihan surutta :p.
 
Joo tosiaan vaa_veli sain ohjeeksi, että alkuun aamupaastot, sitten pari päivää niin, että aina ennen ruokailua (välipaloja ei tarvi mitata) ja tunti syömisen jälkeen. Niin ensimmäinen viikko. Jatkossa 3 krt aamupaasto/vk ja olikohan se joka toinen viikko sitten kerran koko päivän arvot (aamupalaa, lounas, päivällinen, iltapala). Kuitenkin kun mulla juurikin tuo ongelmana ollut, että iltaa kohden "paastoarvot" ylittyy helposti, niin oon nyt saanut ohjeistuksen mittailla taas tarkemmin. Katsotaan joudunko diabetes hoitajalle. Harmittaa kyllä jos nyt turhasta tehdään ongelma...
 
Mulla kans oli ohjeena että neljä kertaa viikossa aamupaastot ja sit yhdeltä päivältä kaikki. Jos ei oo mitään häikkää niin sit voi pitää viikon tauon. Mut Mä oon mittaillut vähän sieltä täältä, ihan omasta mielenkiinnosta välillä et mikä nostaa ja mikä ei.... ja mäkin oon miettinyt tota mittarin luotettavuutta, välillä mulla ollut et paastoarvo on enemmän kun syönnin jälkeinen :bored: tai en tiiä onko sit ihan normaalia semmonen:D
 
Se mittari on enemmän suuntaa antava kuin mitään muuta. Varmaan mittarissakin vikaa mut sormenpäästä mittaaminen ei myöskää oo erityisen luotettavaa. Mulla oli samat mittausohjeet ja sit kun 2 viikossa ei tullut ylityksiä tai ees lähellä niin sanottiin ettei tartte enää niistä raportoida vaan seurata itsenäisesti. Tulkitsin sen niin että heitin myös tolla ruoka-aikataululla vesilintua koska 5-6 krt päivässä miniannoksia ( mitä niitten pitää olla jos 2-3 tunnin päästä pitäis olla sokerit taas alle 5,5) oli ihan helvettiä ja sotki mun päivät täysin. Nyt oon syönyt itelle luontaisessa rytmissä 4-5 kertaa päivässä ja hyvinä on pysyneet arvot. Mut mulla ei ollutkaan rasituksessa kuin paasto rajalla ja senkin sain kun puputin illalla väkisin paljon täysjyväviljaa kun kuvittelin että se kannattais. No ei kannattanut, varmaan jos olisin vetänyt jätskiä niin ei olis koko "radia" nyt.
 
Mun mielestä koko radista paasaaminen on ihan hanurista! Hyvä, että verensokeriongelmien lisääntyminen tiedostetaan. Mutta... miksi niitä ongelmia etsimällä etsitään, kun monilla diagnoosin saaneista on ollut hyvin vähäiset ongelmat mittauksissa, jos ollenkaan. Kuitenkin on niitä, joilla ihan oikeasti sokeriaineenvaihdunta menee aivan sekaisin ja ne arvot pomppii vaarallisen korkealla. Silloin ymmärrän tarkat ruokavaliot ja mahdolliset lääkitykset ja kontrollit. Kyllä mun mielestä raskaudessa on olemassa paljon suurempia riskitekijöitä ja mahdollisia huolenaiheita kuin pari raja-arvoa verensokerimittauksissa :wideyed::bored:
 
Täysin samaa mieltä vaa_velin kanssa.
Keskittyisivät holhoomaan niitä joil on oikeesti ongelmia.. alkoholi, huumeet, lääkkeet, tupakka jne..
 
Mä kanssa alkanut vähän ihmettelee koko hommaa. Jos en olis raskaana, niin mun sokerirvot olis ihan normaalit, jos viitearvoja katsoo. Myös stressi nostaa muuten sokeriarvoja, joten turha stressaaminenkin pahasta. Syömisellä vain osittain voi vaikuttaa arvoihin. Mulla tosiaan paastoarvo oli 5,6 sokerirasituksessa. Muut arvot oli ok. Syömisen jälkeen ei ole kertaakaan noussut yli 7,8. Tänä iltana oli ruokailusta jo kulunut yli neljä tuntia, niin tulos oli 5,8, kun pitäisi olla alle 5,5. Vähän se on ilmeisesti nyt sitten koholla iltaa kohden, vaikka nyt olikin yli kolmen tunnin väli ruokailussa. Varmaan pitää nyt soitella neuvolaan ja eiköhän sitä sitten tule diabetes hoitajalle käynti ja toivottavasti saan lähetteen kokoarvioon. Eihän ne arvot nyt ole pahasti ylittynyt, mutta en tiedä sitten, että voiko noista pienistä ylityksistä olla haittaa.. Kokoonhan ei voi enää vaikuttaa, vaan kuulemma määräytyy viikolla 32. Vauvan sokereihin voi kuitenkin vielä vaikuttaa. Esikoisellani oli sokerit matalat syntyessään. Eikä jaksanut sitten edes syödä. Hänelle laitettiin nenä-mahaletku. Lypsin tiheästi ja täysimetyksellä lähdettiin sairaalasta, mutta imetys ei alkuun meinannut millään sujua. Tuttipullosta juotin lypsettyä maitoa. En millään jaksais enää tuota lypsämistä. Toivottavasti en syömisilläni tee mitään ongelmia noiden sokereiden suhteen... Ensimmäisessä raskaudessa mulla ei todettu radia. Oon kuitenkin alkanut miettiä, että saattoi hyvin ollakin, sillä ei mulla nytkään aina ylity nuo paastoarvot. Ihan hyvä sinänsä oli jäädä kiinni tuosta rasituksesta, mutta oon vaan vähän pihalla siitä, että mikä nyt olis oikea ruokavalio hoitaa tätä. Varmaan syntyy ennen kuin saan tän ruokavalion kuntoon!
 
Mä oon tyytyväinen, että olin rasituksessa ja että oon mittaillut. Nyt on paljon levollisempi olo sen suhteen, koska onhan ne riskit kiistattomat. Siitä en oo tyytyväinen, että tota diagnoosia ei saa "peruttua" mitenkään. Muuten ei haittais yhtään, lisäseuranta nyt on ihan tervetullutta, mutta se kiusaa jos vauva joutuu synnyttyään kauheeseen härdelliin jos siihen ei oo syytä. Toivon, että jos vauvalla on sokerit ok syntyessä niin sitä ei sit kauhean kauan enää seurattais.

On vähän jännää, että diagnoosin saa tosiaan yhden kertaluonteisen arvon perusteella, joka tulee kumminkin aika kontrolloimattomissa olosuhteissa. Eli vaihtelee kauheesti miten pitkä paasto on, saako juoda ja etenkin mitä ja milloin on syönyt edellisenä iltana ja stressi, valvominen, flunssat yms vaikuttaa. Mä tiedän nyt, että mun sokerit toimii paremmin kun kuuntelen kroppaani enkä yritä väkisin syödä kun ei tee mieli syödä. Mulla ei haittaa vaikka paasto olis reippaasti ohjeita pidempi, mut tiedän että monilla alkaa sitten sokerit kohota jos paasto venyy. Tuntuu ettei tästä tiedä ammattilaisetkaan oikein mitään ja on pakko löytää omat keinot yritys ja erehdys -menetelmällä.

Mitä sä olit Liinanna syönyt silloin edeltävällä aterialla kun sait ton 5.8 arvon? Ja oliko sulla yhtään nälkä? Vaikka meidän diabeteshoitaja sanoi kyllä että nälkä ei pitäis tulla ollenkaan, mutta kyllä mun mielestä pitää tulla ainakin sellanen olo että nyt vois syödä jotain, vaikkei nyt varsinaisesti vatsa kurisis. Mulla pysyy sokerit kauimmin pikkusen koholla jos syön reilun annoksen ns terveellistä ruokaa eli proteiinia, hidasta hiilaria yms. Edes mitkään karkkiöverit ei aiheuta sellasta kuin iso ja ravitseva lounas. Ja kun ajattelee niin onhan siinä järkeäkin, ne on hitaasti sulavia ja kropalla menee aikaa sulattaa ne. Sitä en oikein sit tajuakkaan että mitä se mukamas haittaa? Kuvittelin että päivällä tasaisena pysyvä verensokeri ilman isoja piikkejä olis ihan hyvä asia mut tää HUS:n mittausmenetelmä ei oikeestaan tue sitä kovin hyvin.
 
Takaisin
Top