Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja olisko se paastoarvon rajalle nousukin johtunut siitä että pitkässä paastossa sokerit meni aivan liian alas ja keho rupesi korjaamaan... muut arvothan mulla oli ihan hyviä.

Mulla on nyt takana yksi viikko aamun paastoarvoja neljänä aamuna ja tunti aamiaisen jälkeen viime viikolta ja tällä viikolla yksi koko päivän mittaus (8kpl, paastoarvo+tunti aterioista). Ainoastaan ekan aamun aamiaisen jälkeinen arvo oli liian korkea ja johtu siitä, et söin ensin ja meikkailin yms olin tosi hissukseen kotona. Muina aamuina lähdin töihin, joten kävelin jonkun verran ja muutenkin olin aktiivisempi, joka heti vaikutti sokereita laskevasti.
Mulle sano diabeteshoitaja, et yksikään arvo ei saa heittää ellei pysty sitä selittämään jollain. Muuten tulee lähete eteenpäin ja lääkitys päälle. Mielestäni pystyn kuitenkin selittämään tuon yhden arvon sekä aamiaisella että passiivisuudellani.
Mul oli kans ainoastaan sokerirasituksessa se paastoarvo koholla ja hoitaja sanoikin, et tarkoituksella luodaan tuollainen ääritilanne sillä 12 tunnin paastolla, et katsotaan, miten keho reagoi. Mulla just alkoi keho nostamaan sokereita. Yritänkin pitää nyt iltapalan ja aamiaisen välin lyhyenä. Hassua, ku just ennen raskautta saatoin skipata aamiaisen täysin

Mulla oli tänään äitiyspolilla käynti diabeteshoitajalla ja gynellä. Kaikki kotimittausarvot on olleet rajoissa ja mun oma paino on laskussa joten tuli kiitosta hyvästä ruokavaliohoidosta ja vältyin lääkitykseltä (ainakin toistaiseksi). Mutta lapsen koko on yläkäyrillä, rv 30+3 jo 1,8kg arvio joten 4vk:n päästä ultrataan taas. Positiivinen fiilis jäi käynnistä.

Mulla on nyt pari päivää väsyttänyt ihan kauheesti: voisin vaan nukkua.. Sokeritki on ollu korkeammat ku aikaisemmin, vaikkakin rajoissa enimmäkseen. Aamupalan jälkeen tuli tosi huono olo, hiki nousi pintaan ym. En nyt tiiä, johtuuko tämä radista vai mistä.. Viimeksi neuvolassa paino oli noussut 200 g edellisestä käynnistä ja kohdun koko oli kuulemma normaali, kun neuvolatäti veti mittanauhan oikein tiukalle.

Säännöllistä mittailua 4*pvä takana nyt 6 päivää, että nähdään miten lääkkeet vaikuttaa.
Tänään söin lounaaksi kanasalaattia ja raejuustoa ja juomana kivennäisvettä. Tunnin päästä mittasin sokerin oli 7,9!!! Otin heti uuden mittauksen eri sormesta ja tulos 8,3! En vaan voinut uskoa että olis ylhäällä tollasen lounaan jälkeen, ja vielä et minuutissa nousisi 0,4:llä. Kolmas mittaus oli siis pakko ottaa, vaihdoin jo kättäkin. Siitä tuli 6,2. Ja tämä kaikki siis vajaan 5 minuutin sisällä. Että mites kovasti niihin mittareihin kannattaa luottaa? :smiley-angry019 ihan kevyesti nyt ärsyttää.

rv 32+6

Mulla käytössä toi bauerin mittari mihin noita contour next liuskoja käytetään ja on ollut luotettava.. Kuulostaa kyllä aika hurjalta että noin paljon vaihtuisi tulos minuutissa :-O itse luottaisin ehkä lähinnä siihen viimeiseen mittaukseen..

Olisin ehkä omia silmiä voinukin epäillä, mutta mies ja anoppi oli kanssa keittiössä ja näkivät saman.
Mittari on Bayer contour xt ja liuskat contour next. Nyt aamun arvo 5.0.

Kuinka tarkkaan teillä käytiin tuota pistämistä läpi hoitajan kanssa? Mulle ei sanottu oikeastaan muuta kuin että reikä sormen sivuun ja siitä mitataan. Netistä kuitenkin kun lukee noita ohjeita niin löytyy paljon muutakin, esim saako vai ei saa käyttää ekaa veripisaraa (voi sisältää enemmän kudosnestettä ja siksi laimeampi) ja miten paljon sormea saa puristaa (ei ollenkaan vai esim tukeva ote sormesta). Mitä neuvoja te siis saitte? Tiedän näiden nyt ainakin vaikuttavan mittaustulokseen suoraan. Lisäksi huomasin että käsidesi vaikuttaa jos ei odota useita minuutteja sen käytön jälkeen.

Meille neuvottiin että ei ekaa pisaraa ja voi puristaa nivelen kohdalta sormen sivuilta pitäen kättä alhaalla jos ei meinaa tulla. Tää oli oikein diabeteshoitaja. Ja hänen mukaansa mittari menee sekaisin jos mittaa monta kertaa peräkkäin joten niin ei vois tehdä. :hilarious: Vaikka siis mittarin ohjekirjassakin neuvotaan mittaamaan uudestaan jos tulee outo tulos. Mulle tuli joku aamu tulokseksi vaan vaan joku "lo" eikä numeroa niin katoin ohjekirjasta mitä se tarkoittaa. Vaarallista hypoglykemiaa alle 1,1 ilmeisesti. No mittasin uudestaan kun ohjekirja kehotti niin tekemään ja tulos oli 4.0. Ei ollutkaan oikein sellanen olo, että olis heti pitänyt alkaa kiitää lääkärille.

Mä epäilen, että ne kieltää uusintamittaukset, koska muuten selviäisi miten epätarkkoja noi mittarit on ja ihmiset alkais shoppailla hyvää tulosta.

Mulle ei oo noin yksityiskohtaisesti neuvottu:o oon ottanut ihan ekan pisaran, hyvä jos sekään välillä riittääo_O mutta voikohan se nyt niin paljoa heittää että ois sen takia väärin mennyt....

Mulle neuvoi diabeteshoitaja kanssa että sormen sivuun reikä ja eka pisara pyyhitään pois. Sitten jos ei meinaa tulla, voi pukata sitä verta sieltä alemman nivelen kohdilta sormenpäähän päin. Oon kyllä joskus kylmästi puristanu siitä sormenpäästä, jos on ollu tiukassa saada se pisara.. Ai niin, ja kädet pitää kuulemma pestä eka lämpimällä vedellä. Ohjeessa käskettiin pistämään keskisormeen ja nimettömään, mutta ite pistän etusormeen ja keskisormeen ku tulee paremmin se pisara.. Uusintamittauksesta ei ollu puhetta. Ja samaa neulaa voi kuulemma käyttää sen kolme kertaa.

Täällä kans diabeteshoitaja neuvoi että ei ekaa tippaa ja joko keskisormesta tai nimettömästä sormen sivulta.. eikä saisi puristaa kovasti.. mulle tosin sanottiin että samaa neulaa voi käyttää noin viisi kertaa :-O

Neuvona kanssa, ettei ekaa pisaraa ja hiukan voi puristaa että tulee paremmin. Ja neulaa voi käyttää 4-8 kertaa, miten nyt tuntuu toimivan. No tänään diabeteshoitaja soittaa, niin saan vähän jotain tietoja. Tuli myös mieleen lukea sokerilääkkeen sivuvaikutuksista, kun on tuo kutina pahentunut vaan koko ajan. Maksa-arvot oli siis ok, kaksi eri tutkimusta, viime viikolla ja nyt maanantaina. Sivuvaikutuksina oli yliherkillä ihmisillä mm. nokkosrokkoa ( Mulla on diagnosoituna piirtonokkosrokko), eipä ihme että sormien sivut täynnä pientä "vesikelloa", ja koko kroppa kutiaa ihan järjettömästi. Antihistamiinia syön muutenkin siis päivittäin, nyt määräsivät vain jotain tujumpaa, mutta ei sekään mitään auta. Täytynee tätäkin kysyä hoitajalta..tykkää varmaan taas kun on miljoona eri asiaa, mutta mun mielestä liittyy ihan selvästi niihin sokerilääkkeisiin. Omaisuus mennyt jo erilaisiin lääkkeisiin, kun koko ajan vaihdellaan. Löytyispä joku helppo ratkaisu. Onko muilla ollut vastaavaa?

No joo, lettuhei, jos sun verensokerit olis 1,1, niin et ihan olisi kartalla, tuskin tajuissasikaan... Mulla on kanssa joskus heitelly mittaustulokset hassusti. Aika hyvin itse osaan päätellä, jos tulos on virheellinen. Sitten pesen kädet ja pistän toiseen sormeen ja yritän saada puristamatta sen 2. tipan tulemaan. Otan varoiksi kaksi mittausta ja yleensä saan niistä jälkimmäisistä suurin piirtein saman arvon. Mä luulen, että muutaman kymmenyksen heitto on ihan normaalia vaihtelua. Kyllähän verenpainetuloskin voi jonkin verran muuttua kahdessa minuutissa. Se on niin pienestä kiinni, just joutuuko liuskaan pieni tippa kudosnestettä, kuinka reilusti verta tulee, kuinka vanha neula on ja kuinka puhdas/ehjä on sormi...

Mulla aika samanlaiset neuvot annettu. Eka tippa pyyhitään pois ja ei saa puristaa, mutta voi "lypsää" niveleen asti. Puristamalla sormen päätä voi tulla kudosnestettä mukaan, jolloin tietty matalampi tulos. Mulla sanottiin, et voi käyttää samaa neulaa sen päivän kerrallaan. On kyllä ollu vaikeuksia saada verta tulemaan, vaikka oon pessyt ekaksi lämpimällä vedellä ja neula on toiseksi pisimmällä. Ja tosiaan joko keskisormi tai nimetön niin kahdeksan mittauksen päivinä on ihan sormenpäät hellinä ja ihan jännittää pistoa, vaikka ei mitään neulakammoa ikinä ollutkaan. Työkaveritkin oli ihan, et oonko elossa, kun ei verta tuu :) ja käsidesiä tosiaan ei sais käyttää vähään aikaan ennen mittausta

Jouduin nyt osastolle vuodelepoon ja mulle annettiin jotain rauhoittavaa lääkettä supistuksiin ja pistetään kortisonia kaks piikkiä vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Toinen noista kuulemma nostaa verensokeria (en nyt muista kumpi) ja voi näkyä viikonki arvoissa.. Eli ihan turhaan ens viikolla mittailen. Pitänee sanoa diabeteshoitajalle soittoaikana asiasta (jos siis vauva ei päätä syntyä ennen sitä). Mutta ainaki täällä sairaalassa on nuo ateriat koostettu aika hyvin sen ruokavaliohjeen mukaan :)

Tsemppiä kaikille joilla sokerit heittelee ja joutuu mittaileen + lääkitystä käyttämään. :) Itellä oli raja-arvoissa toi sok.rasituskoe mutta luulis tosiaan että erittyy virtsaan myös sokeria jos oikeen pahasti pielessä olis?

Ihanaa! Sain puhtaat paperit sokerirasituksesta. Menin nimittäin työterveyden kautta paastosokeritestiin, ja se näyttikin yllättäen 5,4 eli reilusti yli radi-rajan :depressed: Tästä kauhistuneena varasin heti ajan sokerirasitukseen ja sieltä sain onneksi hyvät arvot. Nyt neuvolan ohjeiden mukaan seuraan radi-ruokavaliota, mutta en joudu piikityksiin ja mittauksiin. Huh helpotus! :)

Mullaki eilen aterianjälkeinen sokeri ihan normaali, vaikka söin hampurilaisaterian ja jätskiannoksen juhannuksen kunniaksi. Myös täällä osastolla on mittailtu sokereja osana tarkkailua ja arvot on ollu tosi hyvät. Kuulemma verenkiertohäiriö voi nostaa sokereita.. Eli onkohan niin, että alkaa ne "riskiviikot" olla ohi tuon radin osalta? Huomenna 31+0. Toki yritän kotonaki edelleen noudattaa sitä ruokavaliota parhaani mukaan.

Mulla ollut arvot muuten hyvät mutta äsken muutaman lakupiipun jälkeen oli 7,9 eli pikkasen yli. Ei kai tosta jo tarvitse mihinkään soitella? :wideyed:

Takaisin