Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli kaikki arvot hyvät paitsi paastoarvo. Sen pitää olla alle 5.3 vai oliko 5.6? No kuitenkin mulla oli just tasan eikä alle. Huomenna neuvolaan hakeen verensokerimittaus laitteet ja ohjeet. Kyllä vähän harmittaa :shifty:

Tänään mulla oli paasto vs 4,6 ja 1h aamupalasta vs 6,0.
Lounaalla ennen vs 4,1 ja 1h lounaasta vs 5,6.

Huojentaa kummasti ku noi arvot on noinkin hyvät, sokerirasituksen hurjista luvuista huolimatta.. Tarvii vaa jättää herkuttelu pois.. Josko ne sokerit vaikka sillä pysyis kurissa.. Kaikkein eniten ärsyttää vaan tämä jatkuva mittaaminen.. Pläääh..

Sokerirasitus tääläki meneillään.. Paasto oli sormenpäästä 5.2. Häiritsee ku en yhtää muista mitä arvoja mulla oli edellises raskaudes mutta ei mulla ainakaan raskausdiabetesta todettu niin oli ne ilmeisesti sen verran hyvät vaikka herkkui vetelin kaksin käsin :grin
Toivottavasti ei tuu tässäkään raskaudessa mitää.. En jaksais olla mittailemassa montaa kertaa päivässä :sad001 varsinki ku päivisin tulee syötyä sitä mitä on tarjolla niin ei hirveesti ole valinnanvaraa ruuan suhteen :eek:

Otetaanko sokerirasituksen kaikki verikokeet sormenpäästä vai suonesta pistämällä?

Mulla otettiin kyynärtaipeesta kaikki. Ja meillä oli viitearvot muistaakseni 5,5 11,0 ja kolmas 8,6 tai 8,9. Swgx, se voi olla, että juurikin sokeri nostattaa sulla verensokeria. Toisaalta tosi hyvä, jos kuitenkin pystyy syömään ihan normaalisti ruokaa.

Mulla oli viimeks todella tarkkaa: Leipää vain kohtuudella, pelkästään näkkärit ja ruisleivät oli ok, hedelmiä niukasti, puuroa pieninä annoksina, ei mitään maustettuja jogurtteja, myslejä tai muroja. Aterioissa piti olla mahdollisimman vähän riisiä, makaronia tai perunaa. Kaikki piirakat, leivokset, kakut no! Ei pikaruokia, sipsejä saati karkkeja. Maitoakin piti käyttää vähän kerrallaan. Ja huom! Mulla ei koskaan aterian jälkeiset arvot noussu korkealle, harvemmin edes yli viitearvojen. Mulla meinas paastoarvot keikkua rajalla.

Meni mun mielestä terveydenhuollon osalta niin överiksi, että tällä kertaa käytän vähän maalaisjärkeä ja pidän pintani, että kyllä ihmisen syödä tarvitsee! Jouduin monet kerrat kitkuttelemaan salaateilla ja porkkanoilla sekä raejuustolla ja kanasuikaleita. Ja pihvejä piti ostaa niin p*******sti, että saisi mahan täyteen jollain. Muhun suhtauduttiin niin kuin lapsestani olisi varmuudella tulossa 5-kiloinen ja minä olisin ikuinen diabeetikko, vaikka kyseessä oli vain pienet ongelmat paastoarvoissa. Jos noissa arvoissa tulee oikeasti suurta heittelyä ja ongelmaa, niin mieluummin vaadin insuliinit, niin voi elää vähän vähemmällä ahdistuksella kuin silloin. Ja tosiaan pistin sen 10 kertaa päivässä sormeen useamman kuukauden. Hoh hoijaa... Onneksi usein radin hoitaminen onnistuu ilman suurempaa vääntämistä.

Vaa_veli oho onpas sulla menny säätämiseksi tuo homma.. Huh Huh!
Ite olen joskus ollut tolla vhh dietillä ja silloin vatta voi tosi hyvin, turvottava olo hävis kokonaan.. Joten nyt olen suosiolla jättänyt perunat, pastat ja riisit pois.. Ruis puuroa olen syönnyt jonkun 1,5 dl aamuisin ja ruisleipää muutaman palan päivän aikana + salaatit kasvikset ja lihat päälle.. Tuntuu että on lähes koko ajan nälkä, mutta kun syö ei jaksa kuin ihan pienen annoksen.. Alkuraskauden pahoinvoinnilla on ollut kyllä osansa tähän asiaan, joka jatkuu yökkäilyn merkeissä edelleen (16+4).. Väsymyskin vaivaa edelleen, ensin ajattelin kun kuulin radista että väsymys johtuu siitä, mutta en usko että se vaikuttaa jos kaikki arvot on ollu alle 7.. Josko sitä kohta pian jo siirtyisi siihen seesteisempään vaiheeseen :D

Mulla otettiin kyynärtaipeesta kaikki. Ja meillä oli viitearvot muistaakseni 5,5 11,0 ja kolmas 8,6 tai 8,9. Swgx, se voi olla, että juurikin sokeri nostattaa sulla verensokeria. Toisaalta tosi hyvä, jos kuitenkin pystyy syömään ihan normaalisti ruokaa.

Mulla oli viimeks todella tarkkaa: Leipää vain kohtuudella, pelkästään näkkärit ja ruisleivät oli ok, hedelmiä niukasti, puuroa pieninä annoksina, ei mitään maustettuja jogurtteja, myslejä tai muroja. Aterioissa piti olla mahdollisimman vähän riisiä, makaronia tai perunaa. Kaikki piirakat, leivokset, kakut no! Ei pikaruokia, sipsejä saati karkkeja. Maitoakin piti käyttää vähän kerrallaan. Ja huom! Mulla ei koskaan aterian jälkeiset arvot noussu korkealle, harvemmin edes yli viitearvojen. Mulla meinas paastoarvot keikkua rajalla.

Meni mun mielestä terveydenhuollon osalta niin överiksi, että tällä kertaa käytän vähän maalaisjärkeä ja pidän pintani, että kyllä ihmisen syödä tarvitsee! Jouduin monet kerrat kitkuttelemaan salaateilla ja porkkanoilla sekä raejuustolla ja kanasuikaleita. Ja pihvejä piti ostaa niin p*******sti, että saisi mahan täyteen jollain. Muhun suhtauduttiin niin kuin lapsestani olisi varmuudella tulossa 5-kiloinen ja minä olisin ikuinen diabeetikko, vaikka kyseessä oli vain pienet ongelmat paastoarvoissa. Jos noissa arvoissa tulee oikeasti suurta heittelyä ja ongelmaa, niin mieluummin vaadin insuliinit, niin voi elää vähän vähemmällä ahdistuksella kuin silloin. Ja tosiaan pistin sen 10 kertaa päivässä sormeen useamman kuukauden. Hoh hoijaa... Onneksi usein radin hoitaminen onnistuu ilman suurempaa vääntämistä.

Voi kamala! :o
Muistan itekki esikoisen raskausajasta tuon tunteen, kun käyttäydyttiin mua kohtaan kuin olisi yli 5 kiloinen vauva tulossa ja näin ylipainoisena 100% varmasti diabetes jää vaivaksi raskauden jälkeenkin. Koskaan kukaan ei huomioinu sitä, että arvot oli todella hyvät kotimittauksissa. Mutta kyllä muuten vouhotettiin, että "kun sulla on tuo raskausdiabetes".

En ole varma onko automaattisesti, mutta jos verensokerit meinaa heitellä ja epäillään sikiön kasvavan keskimääräistä enemmän, ultrataan tiiviimmin. Mulla oli edellisessä radiraskaudessa muistaakseni 3 ylimääräistä ultraa äitiyspolilla. Ultrat oli jossain siellä 32-39 viikoilla.

Mulle Th sanoi että hän on jo varannut ajan äpolille ja että eka aika tulee rv 20 jälkeen ja toinen on loppuraskaudessa. Mulla tosiaan jäi vaan paastosta kii. Oli tasan 5.3. Mietin vaan että onko nuo niitä ultra aikoja vai mitä sitten..

Heippa! Täälläkin sokerirasituksessa käyty ja paastoarvosta jäi kiinni. Ei ehkä olis pitäny vetää sitä ähkyä viimiseks illalla.. Mutta, paastoarvo oli siis 0,1 koholla, nyt omaseurannassa kotona ja verensokerit laskee ruuan jälkeen tolkuttoman alas, paristi alle 4,0 (3,8, 3,9), muuten neljän pinnassa, maksimissaan ollut 4,6. Mittaus 1h ruokailun jälkeen. Selittäisikö alhainen verensokeri heikotuksen ja kylmyyden tunteen joka tulee syömisen jälkeen? Mikäköhän voisi olla syynä verensokerin heilahdukseen? Mietityttää, mutta en viitsis soitella neuvolaankaan, kun oma täti lomalla..

Muokkaan sen verran, että verensokeri laskee syömisen jälkeen siis alemmas kuin ennen ruokailua!

Höh, onpa hassua Toffeli. Voisit soittaa ihan kaupungin diabeteshoitajalle, hän varmasti osaa neuvoa.. Onko vielä puolentoista tunnin kohdallakin laskussa? Tai 2 tunnin?
Minullakin välillä on vs laskenut, tosin olen syönnyt todella pieniä annoksia, jotka ovat olleet myös erittäin niukka hiilihydraattisia..

Swgx, me asutaan niin pienessä kylässä että myös diabeteshoitaja on lomalla! Tuolla terveyskeskuksessa ei ole kun kaksi varaterkkaria paikalla tän viikkoa, ei edes yhtään lääkäriä, vaan lääkäriasioissa pitää lähteä isompaan kaupunkiin vähän matkan päähän. Ajattelin odotella tän kanssa nyt maanantaihin ja soitan sitten. Jos mietin pelkkiä oireita ilman lukemia, kun en ole niitä aiemmin tiennyt, niin mulla ok ollu kyllä aina sellanen "tapa" että jokin aika ruuan jälkeen tulee kylmä, väsynyt ja heikottava olo.. Nyt mittausten kanssa sanoisin että se jatkuu sen 1-1,5h. Eli 1,5h jälkeen mittaus on myös useimmiten alle, mutta 2h mittaukseen jo noussut.

Kunnei nyt olis mitää isoa vikaa.. Mitenkähän tällänen ailahtelu vaikuttaa vauvaan.. :sad001

Heips. Mulla rv 16+4 ja kävin sokerirasitustestissä viikko sitten. Mulla BMI36, en ollut uskaltanut käydä puntarilla moneen vuoteen :((. Paino oli tippunut 2kg ensimmäisen ja toisen neuvolan välillä, olen siitä ihan tyytyväinen.
Noh, paastosokeriarvo on koholla (mulla 5.5, saisi olla 5.3), muut arvot ok ja ensi viikolla mulla on diabeteshoitajan kanssa keskustelu. Ahdistaa järkyttävän paljon ja muutenkin mun elämäntilanne on todella stressaava ja henkisesti negatiivisesti kuormittava, en jaksaisi mitään ylimääräistä. Toivon vain, että jaksan skarpata ruokavalion suhteen ettei lääkkeisiin tarvitse turvautua.

Tsemppiä Saara! Itsekin odottelen sokerirasitusta kauhulla. Mitä oon näistä kokemuksia lukenut, niin jos ainoa mikä sulla mätti oli paastoarvo niin muiden kanssa ei luultavasti tule ongelmia kotonakaan ja toisaalta tohon paastoarvoon on aika vaikea vaikuttaa ruokavaliolla, paitsi että lyhempi paasto voi olla parempi kuin pitkä. :)

Siis onko muualla ohjeena että ennen rasitusta ei saa juoda? Tässä Helsingissä saamani ohjeet:

"Kokeen onnistumisen kannalta on tärkeää, että koetta edeltävänä päivänä syöt ja juot normaalisti
ja nautit riittävästi hiilihydraatteja siihen asti, kunnes aloitat PAASTON.
Paasto eli ravinnotta olo aloitetaan 10 - 14 tuntia ennen glukoosikoetta, ja sitä jatketaan kokeen
loppumiseen saakka. Koko paaston ajan sinun tulee olla täysin ravinnotta.
Paaston aikana saat nauttia vettä, mutta virvoitusjuomien, makeisten, pastillien, purukumin, kahvin,
teen ja kaikkien alkoholipitoisten juomien nauttiminen on kiellettyä."

Eli veden juomista ei tällä perusteella rajoiteta lainkaan! Tais se terkka sanoa että älä nyt litroittain lipitä just ennen mut lasi illalla ja aamulla täysin ok.

Rasitukseen joudun siis minäkin (viikolla 24-28), koska isovanhemmilla on 2.tyypin diabetes.

Takaisin