Raskausdiabetes (radi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän neuvolassa passitetaan vissiin kaikki, koska munkin pitää mennä vaikka ei ole ikä-, paino- tai sukurasitetta :arghh:
Mua ei itse testi stressaa vaan se, että taas joutuu ottaa saldoo töistä. Näin raskaana ollessa sitä on otettava ihan jatkuvasti, kun mitään ei voi hoitaa virka-ajan ulkopuolella!

Mä oon nyt reippaasti yli viikon verran mittaillut noita sokereita. Turhauttaa älyttömän paljon, koska yksikään arvo ei ole ollut lähelläkään sitä ylärajaa. Tietysti hyvä, että tutkitaan mut tällä hetkellä tuntuu turhalta tutkimiselta. Sokerirasituskin johon jouduin painon vuoksi oli täysin normaali.

Muokattu viimeksi:
Laittoiko ne Marilin sut siis lisäksi vielä itse mittailemaan sokereita vaikka rasitus oli ok??? Pelkän painon vuoksi, ei ole edes sukurasitusta tai aiemmassa raskaudessa ongelmia? Onpas erikoista!

Laittoiko ne Marilin sut siis lisäksi vielä itse mittailemaan sokereita vaikka rasitus oli ok??? Pelkän painon vuoksi, ei ole edes sukurasitusta tai aiemmassa raskaudessa ongelmia? Onpas erikoista!

Joo se terkka passitti mut ekasta neuvolasta siihen rasitukseen rv 9. Ja siinä tosiaan ei ollut mitään kummallista ja itsekin näin ne tulokset niin jokainen arvo oli viitearvojen sisällä. Sain sitten sen sokerimittarin kotiin kun vaihtoehdot oli se tai uus rasitus myöhemmin. Ehkä muutenkin hiukan loukkaa toi neuvolan "läskivalistus". Ihan kun en ite sitä tajuais että sitä ylimäärästä on ja se häiritsee muakin niin tää terkka oikeen lietsoo sitä muistuttamalla siitä joka tilanteessa. Onneks se jää nyt vuorotteluvapaalle ni ei tarvi hetkeen kuunnella. :/ meillä kun ei ole minkäänlaista sukurasitetta siis diabeteksen suhteen, ikää on 24v. Ja tää on mun eka raskaus, voisko se vaikuttaa?

Aika paha... Tuota toista rasitusta pelkään kanssa, mutta luultavasti valitsisin sen mieluummin kuin kotimittailut... Itsekin siis joudun painon vuoksi ekaan rasitukseen ensi tiistaina. Ja on toki mulla ikääkin jo yli30, mutta ei myöskään mitään sukurasitusta...

Mulle ei ole onneksi neuvolassa sanottu yhtään mitään painosta (ei siitä minusta ole mitään hyötyä kun tiedän itsekin että painoa on liikaa), mutta saa nähdä miten käy ens viikolla kun on ekaa kertaa ihan oma th paikalla. Ekassa raskaudessa oli mukava terkka joka osas ottaa asian tosi hyvin. Eikä painoa sitten kyllä kertynytkään.Ja en siis silloin joutunut kuin kerran rasitukseen sitten myöhemmin raskaudessa ja kun arvot oli ok, niin asia oli sillä selvä. Ja painoa oli ihan yhtä lailla liikaa kuin nytkin. Melkein kilolleen. ;)

Mullekin painotettiin, että raskausdiabetes EI ole ylipainoisten naisten juttu, vaan tosi monet hoikatkin sairastuu. Vaikka totta kai ylipaino altistaa, enemmän merkkaa, onko lähisuvussa diabetesta tai muuten sokeriaineenvaihdunnassa ongelmaa.

Se, jos painoa on liikaa tai sitä tulee liikaa raskausaikana, riski sairastua 2.tyypin diabetekseen kasvaa. Mutta tuo ei mua pelota, koska 2. on elintapasairaus, josta voi parantua. Luin, että joillekin radi-äidille voi puhjeta joskus 1.tyypin diabetes. Mulla on muutenkin perimässä mahdollisuus sairastua 1.tyyppiin. Enemmän kammoksuttaa ajatus siitä, koska kyseessä on kuitenkin elinikäinen sairaus.

Minkä takia se tieto, ettei saa juoda mitään aiheuttaa kauhean janon? ;) Huomenna rasitukseen siis. Toivottavasti pääsen helpolla ja tulokset on hyvät!

On teillä kyllä aikaiset rasituskokeet, mulle terkka pisti sen vasta viikoille 23-26. Mielelläni olisin kyllä jo aiemmin tarkistanut ettei ole mitään ongelmaa.

Mulla on ollut kahdessa edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen radi. Nyt on jo valmiiksi tablettilääkitys päällä ja mun ei tarvitse mennä edes rasitukseen, kun hoidetaan jo alusta lähtien raskausdiabeetikkona. Nt-ultran yhteydessä käyn jo diabeteshoitajan puheilla. Saan torstaina mittarin kotiin ja alan tehdä sitä 3xvko:ssa mittausta.

Rasituksessa käyty. Eniten väsyi selkä kun oman sähläyksen vuoksi missasin varatun ajan ja jouduin sitten jonotusnumerolla jonottelemaan sisälle joten odottelinkin sitten yli kolme tuntia yhteensä... Juoma oli tällä kertaa paremman makuista kuin viimeksi (kylmää ja sitruunan makuista), joten meni helpommin alas ja vaikka taas kolmas verikoe oli vaikea ottaa, niin aika helpolla kaivelulla sekin suoni lopulta löytyi. Nyt sitten vaan torstaina neuvolaan kuulemaan tuomio ja kuulemaan heittääkö ne vielä uudetaan rasitukseen sitten myöhemmin raskaudessa.

Mä olin hätäinen ja soittelin jo neuvolaan tuloksista. Hyvät arvot oli, eli en ole raskausdiabeetikko ainakaan vielä!

Huomennahan mäkin voisin ne tulokset soitella, mutten taida töistä ehtiä taas soittamaan mihinkään neuvolan soittoaikana, joten taidan odottaa torstaihin kun on neuvola joka tapauksessa. Saapahan olla autuaan tietämätön ainakin päivän enemmän. ;)

Rasituksessa käyty. Eniten väsyi selkä kun oman sähläyksen vuoksi missasin varatun ajan ja jouduin sitten jonotusnumerolla jonottelemaan sisälle joten odottelinkin sitten yli kolme tuntia yhteensä... Juoma oli tällä kertaa paremman makuista kuin viimeksi (kylmää ja sitruunan makuista), joten meni helpommin alas ja vaikka taas kolmas verikoe oli vaikea ottaa, niin aika helpolla kaivelulla sekin suoni lopulta löytyi. Nyt sitten vaan torstaina neuvolaan kuulemaan tuomio ja kuulemaan heittääkö ne vielä uudetaan rasitukseen sitten myöhemmin raskaudessa.

Neuvolan jouduin perumaan kun lapsi sairaana edelleen ja mies ei voinut jäädä vahtimaan ja mummi ja vaari sopivasti reissussa. Soittaessani uutta aikaa sain kuitenkin tulokset. Läpi meni vaikka paastoarvo olikin aika lähellä ylärajaa (mutta sen mukaan mitä jostain luin, niin voisi johtua siitä, että sähläyksen vuoksi paasto venyi reilusti yli 13 tuntiin). Ja joudun tosiaan sitten puolenvälin jälkeen uudestaan. :( Mutta jos se silloinkin menis yhtä helpolla. :)

Noniin nyt on litku juotu. Nyt on viikot öö 14+5. Joudun painon, sukurasitteen ja edellisessä raskaudessa olleen radin takia nytkin tähän. Meillä on annettu ohjeeksi, että aamulla saa juoda vesilasin. Ja illallaki join vielä puoli 9 aikaan, vaikka tää testi oli 7.35. Mutta labrasetä sano, että se on ok ettei kroppa kerkiä kuivaa.

Edellisessä raskaudessa arvot heitti sillain, että paasto oli 0,2 liian korkea ja 2h arvo oli just se raja-arvo. Niin sillon thlla oli HIRVIÄ hätä, että mun piti heti seuraavana päivänä hakia mittari kotiin ja käyä diabeteshoitajan ja ravintoterapeutin tykönä.. huoh, ku on niiiiin paha radi. Pelottaa kyllä, että taas tulee diagnoosi ja joutuu seuraileen sitte kotona.

Mullakin luki ohjeissa, että saa juoda aamulla lasin vettä :o itse nyt sokerirasituksessa ja just join ton sokerilitkun ja kyl on tekemistä ettei tuu takasin päin :( yök!

Njääääääh! Paastoarvo oli just se raja-arvo, eli 5.3, 1h 8.4 ja 2h 7.2. Eli radihan sieltä taas tulee diagnoosiksi, kun tuo paasto oli kerta just tuon raja-arvo. Bläääääh!

Njääääääh! Paastoarvo oli just se raja-arvo, eli 5.3, 1h 8.4 ja 2h 7.2. Eli radihan sieltä taas tulee diagnoosiksi, kun tuo paasto oli kerta just tuon raja-arvo. Bläääääh!

Ihan uteliaisuudesta, kuinka pitkä paasto sulla oli? Kun kuulin toisessa ryhmässä, että liian pitkä paasto voisi aiheuttaa ongelmia juuri tuossa paastoarvossa, vaikkei muuten olisikaan radia... Eli että uusimmissa suosituksissa siksi ei suositella ihan niin pitkää paastoa. Itselläni venähti vahingossa paasto reilusti yli 13h ja paastoarvo jäi vaan hieman alle rajan.

Takaisin