Raskausajandiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suspaus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Munkin d-hoitaja tosiaan sanoi, että oli kovin yllättynyt mun arvoista, että oli odottanut ihan muuta. Monet hänen asiakkaansa ovat sellaisia, joilla painoindeksi yli 30, että oli kiva kuulemma saada tällainen hoikka äiti.
Kutsui mua sitten jatkuvasti hoikaksi äidiksi, mikä alkoi jossain vaiheessa kuulostamaan enemmänkin, että se on huono asia kuin hyvä..:confused004
Kiva kuulla, että pikkuinen on kasvanut hyvin :gen014

Minä se olen nyt vähän pettynyt itseeni..:violent001
En ole oikein pitänyt ruokapäiväkirjaa enkä ole pitänyt kiinni omasta ruokavaliostani.

Aamuisin ei jostain syystä ole maistu yhtään mikään eikä myöskään päivällä.
No, sitten illalla tapahtuukin se, että tulee syötyä koko päivän edestä ja inhottavinta on, että makeaa tekee mieli ihan sikana....:sad001

Olo on fyysisesti aika kamala, koska väsyttää niin paljon ja luultavasti just sen takia, kun ei verensokeri pysy tasaisena.

Tänä aamuna join kahvia, mutta syöminen jäi, kun aloin touhuamaan kaikkea muuta.

Nyt mittasin sokerin ja oli 4,6.
Taidanpa tehdä itselleni pari ruisleipää välipalaksi ja kolmen tunnin päästä syön jotain vähän tuhdimpaa.

Jos sitä taas ryhdistäytyisi! :smiley-angelic002

Kyllästyinpä sitten siihen ruokapäiväkirjan pitämiseen enkä arvojakaan ole mittailut ihan joka päivä...

MUTTA, nyt tänään sitten päätin keskittyä taas tähän omaan toimintaa, kun tuli niin huono omatunto omasta laiskuudestani.

Päänsärky, vatsantoiminta ja huonovointisuus päivän aikana on omalla kohdallani niitä oireita, kun en huolehdi syömisistäni.
Viime viikosta on parisen kiloakin tullut näköjään ja se on ehkä vähän liian nopeaa painonnousua, kun aikaisemmin se on ollut paljon tasaisempaa.

Tänään oli ennen aamupalaa arvo 6,2 ja se oli rangaistus heti siitä, että tui eilen kymmenen jälkeen syötyä aika paljon karkkia (taas)..:smiley-ashamed008

Aamupalan jälkeen oli 5,9 ja äsken ennen kuin söin välipala/lounaan oli 3,9.

Eli taidanpa nyt alkaa taas pitämään huolta tuosta 3h ruokailuäännöstä sekä jättää nuo makeat juhlapäiville.

Olettekos muut saaneet pidettyä itsenne kurissa? :)

Samat oireet mullaki jos syömiset ja säännöllisyys lipsuu. Pääsiäinen reissattiin ja syömiset ei ollu ihan mallikelpoiset. Oli turvotusta, huonovointisuutta yms. Nyt taas tiukkana niin olo parempi ja tietty sokerit kunnossa:) perjantaina oliski neuvola käynti:)

No niinpä, tuo pääsiäisviikonloppu sotki kyllä aika paljon noita syömisiä ja sitä ennen kävin kaverin kanssa ulkona syömässä ja piti sitten syödä oikein pitkän kaavan mukaan ja en oikein ehtinyt siitä palautua..

Tänään on ollut tosi huonovointinen olo.
Ihan kuin olisi ollut jotain vierotusoireita, kun en syökään silloin kun mieli tekisi :silent

Kevensin aterioita ja oon syönyt 3h välein, mutta ei mulle mitään nälkää ole jäänyt.

Kaikkea hyvää tekisi just nyt mieli, vaikka onkin tosi huono olo.. Ihan kuin olisi tänään alkanut taas pahoinvoinnit, kun ajattelen syömistä, vaikka oksettaakin :p

Tällä viikolla pitäisi ottaa yhteyttä mun d-hoitajaan.
Vähän harmittaa (ja nolottaa), kun en ole niin tarkkaa pitänyt huolta noista syömisistä ja sokereista :smiley-ashamed008
Viime viikon kyllä yritin skarpata ja muistaa kirjata kaiken ylös.

Herkuista pysyin erossa pääsiäisen jälkeen kunnes tuli sitten viikonloppu ja taas oli juhlan aihetta kahdeksi päiväksi, joten tuli mussuteltua makeaa enemmän kuin olisi ollut sallittua. Hyvä asia oli, että vain siinä päivällä söin enkä jatkanut makean syömistä pitkin päivää, jolloin iltaa kohden arvot taas normaalisoitu.

Kaapit olisi täynnä herkkuja, mutta morkkis viikonopusta ja stressi on näköjään vienyt makeanhimon sekä oikeastaan ruokahalun kokonaan.
Muutenkin ollaan miehen kanssa puhuttu, että aletaan molemmat olla kyllästyneitä tähän joka viikkoiseen herkutteluun, jota on ollut koko huhtikuun.. :oops:

Tässä aamulla tarkistin painoni ja yllätyin, kun on kuitenkin mussutuksestani huolimatta pudonnut.. :think005

Esikoisen kohdalla paino vain nousi nousemistaan ja hypähti välillä muutamankin kilon vähän liian lyhyessä ajassa.

Vaikka oma paino ei nyt ole noussut, niin olen huolissani kuitenkin, että mikä on vauvan koko..

Mua jotenkin tympäsee että tämä diabeteksen hallinta ja seuranta on pelkästään mun omalla vastuulla. Siis kuukauden välein terkka kattonut ettei ole ollut sallittujen ylitystä ja siinä kaikki. Jotenkin itse siitä kuitenkin stressaa ja olis kiva vähän asiasta puhua. Etenkin kun viimeksi lääkäri ei osannut tehdä painoarviota ja laittoi lähetteen äitiyspolille mutta se tuli vasta viikolle 37+0 eli kuukauden päähän. Nyt pitäis vain koittaa pitää mahdollisimman hyvää kuria itelleen jatkuvasti. Stressinhallinta meinaa vain vaikuttaa tuon kurin tasoon.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Tosiaan, ei kukaan ole munkaan perään kysellyt sen jälkeen, kun kävin mun diabeteshoitajan luona.
Mun pitäis ottaa yhteyttä häneen.. o_O

Kävi vaan vähän nyt huonosti, koska en löydä sitä perhanan paperia, jossa olisi ollut sen suora oma numero kännykään. En muista edes sen naisen nimeä..
Ärsyttävää, kun pitää kaikki hoitaa itse.

Hemmari, onko sulla arvot olleet kuitenkin hyvät?

Söin vapun kunniaksi munkin ja lasillisen simaa:) lähdin kyllä sit suoraan kävelylle ettei niin hirveesti omatunto soimaa.. No tunnin arvo oli sitte 6,5 joten liikunta pelasti:) Itellä oon ainaki huomannu että jos ei liiku niin ei paljoa tarvi kun sokerit korkealla!
Ei munkaan tarvi diabeteskätilölle ilmotella sokereita, käski soittaa jos ei pysy kurissa. Seuraavan kerran äitipolille 12.5. Sillon taas ultrataan vauvan koko ja käyn samalla juttelemassa synnytyspelosta.

Toi liikunta auttaa kyllä tasaamisen kanssa :)

Tänään vähän herkuttelen. Arvot oli nyt 4,3, joten kaikki toistaiseksi ok.
Ei vaan syö niin paljon makeaa kerrallaan :p

Hei, mulla kanssa todettiin radi. Epäilinkin että todettaisiin, kun on isän puolella sukurasitusta ja paastoarvot olleet jo ennen raskautta korkeita (mutta vielä "normaaleja"). Sokerinrasituksessa sitten paasto oli juuri siinä rajalla eli 5.3, ja 1h ja 2h arvot taas olivat tosi hyviä (esim. 2h arvo 5.1).

Kotiseurannassa vahvistui, että paastosokeri on tosiaan tavallista korkeampi, mutta aterianjälkeiset on kaikki olleet ihan normaaleja söin melkein mitä vaan - ainoastaan pari kertaa ollut lähellä sitä rajaa jos oon syönyt esim. kiinalaista. Paastosokeri oli sillä kuuden päivän seurannalla yli sallitun kahtena päivänä (5.5-5.7, yleensä väliä 5.2-5.4), joten kun poikkeavia arvoja oli alle puolet niin nyt on neuvolassa vaan se linja että mittailen kotona silloin tällöin ettei ole nousseet ja se siitä. En ole mitään oikeastaan edes muuttanut ruokavaliossani, että käytännössä tämä ei ole vaikuttanut mihinkään. Olen paljon kyllä mittaillut ja testaillut onko paastosokeri parempi jos syön tosi terveellisesti ja liikun enemmän, mutta mitään muutoksia ei ole juuri ollut - pikemminkin paasto on korkeampi, jos syön illalla tosi kevyesti. :(

Vähän harmittaa oikeastaan, kun olisi ollut kiva käydä diabeteshoitajalla tai jollakin asiantuntijalla keskustelemassa, kun se paasto on kuitenkin selkeästi poikkeavan korkea ja en tiedä mikä sen aiheuttaa. Olen siis melko nuori ja hoikka ja ruokavalio ihan ok, en usko että elämäntavoilla saisin paastosokeria kovin paljoa ainakaan alemmas. Itse asiassa luulen, että tässä voi olla kyseessä jokin geneettinen juttu (esim. MODY2) taustalla, sillä siskolla ja isällä on ihan samanlainen käyrä ollut sokerirasituksissa - aina aika korkea paasto, ja normaalit/hyvät aterianjälkeiset arvot. Normaalisti se ei sitten jää kiinni missään diabetestesteissä, mutta radissa on niin tiukat raja-arvot että tässä helpommin jää.

Mutta no, lähinnä jännittää että vaikuttaako tuo korkea paastosokeri sitten vauvan kokoon, varsinkin kun radi-diagnoosi ei ole tuonut juuri käytännön muutoksia ruokavalioon tai insuliinihoitoja tai muutakaan. Paastosokeri on siis ollut jatkuvasti yli 5:n kun olen seurannut, mutta silti useimmiten alle sen rajaksi määritellyn 5.5. Neuvolan terkka lohdutteli ettei vauva vaikuta vielä tavallista isommalta ja sokerit on olleet ihan hyviä ettei pitäisi vaikuttaa, niin toivottavasti näin sitten on.

Jännä kyllä, miten käytännöt vaihtelee, kun mullakin oli rasituksessa paasto rajalla ja muut arvot suht ok, eikä asiasta seurannut mitään toimenpiteitä, kun kerran ei arvot ei ylittynyt. Mä oon jatkanut esim. karkilla, pullalla yms. mässäilyä ihan normaaliin tapaan ja enemmänkin, kun jostain syystä tekee sokeria mieli 24/7 ja nyt ihan viime aikoina on ruvennut omatunto kolkuttelemaan, että mitä vahinkoa tässä vielä saadaankaan aikaan tällä herkuttelulla. Olo on sellanen, että jos rasitus uusittais ni kiinni jäisin. Itsekuri herkuttelun suhteen nollissa, jos kaapissa on jotain hyvää ni sehän sitten kans syödään, plääh. Ja muutenkin hiilareita tulee, kun leipää ja hedelmiä uppoaa myös ihan järkyttäviä määriä.

Itselläni on noita päiviä, kun ei vaan jaksa kiinnostaa ja sitä syöpöttelee mitä sattuu.
Välillä arvot on hyvät, vaikka makeaa on syönyt ja mun kohdalla auttaa tosi paljon tuo 3h sääntö.
Jos sitä en noudata ja syön pitkin päivää herkkuja niin sitten on arvot päin peetä.

Mulla ei sitä insuliinia ole vieläkään vaan mittailen sokeriarvoja ja tarkkailen syömisiä..

Pieni pelko on koko ajan, että minkä kokoinen vauva on, kun minkäänlaista arvioita ei ole missään vaiheessa tehty.

Esikoisen kohdalla tehtiin arvio neuvolassakin jo ennen radin puhkeamista.

Arvot pysyy kurissa jos syöminen pysyy kurissa. Ongelma on vain kolmatta synttärit kahden viikon sisään ja nytkin tämä pitkä viikonloppu meni ihan reisille. Miehelle iskenyt aivan järetön karkkihimo ja se kantaa koko ajan karkkia kotiin. Ja just tuo pelko vauvan painoarviosta häilyy taustalla kun kuukausi vielä pitää odottaa synnytys tapaa arvioon. Motivaatio hukassa ja gradun tuomat stressihormonit tuottaa suuuuuuurta ahdistusta vaikka pitäis ruveta ennemminkin rentoutumaan.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Meillä on mun radi ruokavalio laihduttanu miehestä reilut 10 kiloa:) Mulla tällä hetkellä paino +500g lähtöpainoon eli hyvin toistaiseksi menny. Mutta välillä motivaatio niin hukassa tän kyttäämisen kans... Mulla sitte ainaki auttaa tämä hirvittävä pelko jättivauvasta kun kaikki kolme edellistä ollu pienia!
Se on kyllä hankala pitää ittensä tiukkana jos toinen mussuttaa vieressä karkkia.
Viikon päästä äitipolille painoarvioon ja näyttämään sokeriarvoja.

Mullakin meni nuo huhtikuun viikonloput ihan herkutteluiksi.. Toivottavasti ei kauheasti mitään haittaa tapahtunut.

Onneksi on tällä viikolla neuvola niin, jos edes siellä voisi vähän tunnustella, että miltä vauva tuntuu.

Ei se th mitään vauva kokoa lähtenyt arvioimaan, sen tekee sitten neuvolalääkäri...

Viime viikolla mittailin uskollisesti arvoja ja hyvät olivat.
Nyt on ollut pari päivää, kun en kirjaillut mitään ylös ja syönyt miten sattuu..
Arvotkin kävivät yhdessä vaiheessa yli 8, kun olin vähän piristänyt itseäni suklaalla.. JA jos totta puhutaan niin ei ollut edes vähän... :smiley-ashamed008 Sanoin kyllä neuvolassa, että näitä repsahduksia on ollut, mutta ei kuulemma tarvitse olla huolissaan, jos ei ole joka päiväistä..

Sain s.postin mun diabeteshoitajalle ja ajattelin tänään kirjoitella hänelle, että miten on mennyt ja että toiveena olisi päästä kokoarvioon.
Vaikka maha ei ollut kasvanut kuin sentin, jos edes sitäkään (Th ei ollut oikein varma..), niin silti olen huolissani vauvasta.
Esikoisen painoarvio meni ainakin aikoinaan ihan väärin ja sen takia pelkäänkin, että jos tämäkin on isompi mitä pitäisi.
Ja kuulin ettei välttämättä mitään käynnistystä ei tehtäisikään, vaikka onkin radi. Alussa mulle taas sanottiin ettei ainakaan yli lasketun ajan mennä, jos on radi...
Oon ihan pihalla.. Toivottavasti diabeteshoitaja antaisi jotain faktatietoa, että kuinka tässä edetään ja mihin mun pitää oikein nyt henkisesti valmistautua..

Juuri tuo tieto käynnistämisestä ja yliaikaisuuteen suhtautumisesta olisikin se mistä mä kaipaisin tietoa. Tänään on perhe valmennuksen viimeinen kerta ja se on sitä synnärille tutustumista jne. Jos siellä sais kysyttyä.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Hemmari, kysy ihmeessä ja kerro saitko mitään tietoa :)
Mä ilmoittelen, jos se mun d-hoitaja kertoisi myös jotain oikeaa tietoa :p

Ei mulle ainakaan viime raskaudessa puhuttu mitään ettei yli saisi mennä kun diagnoosin sain, ja ei mennytkään kuin 5 päivää yli, mutta että itsestään käynnistyi ja diagnoosin sain tässäkin, eikä mitään puheita mistään käynnistyksistä, vaan vauva tulee kun tulee, ja jos ei muuten niin sitten käynnistetään silloi 41+6. Että ei täällä ainakaan käynnistetä pelkän raskausdiabetes-diagnoosin takia viimeistään laskettuna aikana, vaan sitten on pitänyt kyllä tulla arvio vauvan koosta, että on niin iso, että sen takia käynnistetään. Enkä kyllä ole mihinkään kokoarvioonkaan pääsemässä vaikka kuinka on raskausdiabetes.

Mun esikoisen kohdalla oli niin, että painoarvio oli 3400g- 3500g ja silti mulle sanottiin, että jos ei viimeistään laskettuna päivänä tule niin sitten käynnistetään. Tyttö tuli päivää ennen laskettua ja oli 4kg ja 53cm.

Nyt tämän kohdalla mulle sanottiin sama asia ja oikeastaan sanottiin vielä, että käynnistetään jopa ennen laskettua aikaa, mutta vain jos näyttää siltä, että vauvan paino on paljon viikkoihin nähden. Muuten aletaan sittenkäynnistämään laskettuna päivänä.

Nyt vain haluan tietää, että mikä on totta ja mikä ei tämän kohdalla, kun th kertoi asiat ihan eri tavalla.

Takaisin