Raskausajandiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suspaus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näin on ainakin mun kohdalla toimittu täällä pääkaupunkiseudulla :confused013

Samasta paikasta ollaan!
Ihan uskomatonta.. Mä tosiaan otan selvää tästä asiasta.
Kyllä mä sen ymmärrän, että jokaista meistä tietysti hoidetaan yksilöllisesti.
Mutta radi on kuitenkin radi, niin miksi mulle sanotaan, että se on syy käynnistykseen ja sulle ei... :think005

Minkä kokoisia sun muut lapset ovat olleet?

Kun nykyäänhän tuo 4kg on kait ihan normaalikin paino..kait??

No alle neljä kiloisia on olleet, eka 2965g, toka 3695g ja kolmas 3718g. Eli liekö vaikutusta että niin "normaalin" kokoisia olleet?

Tuo saattaisi olla kyllä yksi syy, kun ei sun radi näytä vaikuttavan sen pahemmin vauvan painoon :)
Toivottavasti tämä neljäskin pysyisi "sallituilla painorajoilla" ettei tule yllätyksiä, niin kuin se mun kätilö synnytyksessä möläytti hämmästyneenä ettei mikään pieni tyttö olekaan tulossa :p

Tuntuu kyllä vaihtelevan käytännöt! Mä oon äitipolin seurannassa tän radin takia vaikka ei mun hirveen usein tarvi käydä siellä. Viimisin kokoarvio tehty noin 4 viikkoa sitte ja maanantaina on seuraava. Mulle ainaki terkka sano että jos vähintään kaksi arvoa pielessä sokerirasituksessa niin lähete äitipolille. No mullahan heitti kaikki kolme arvoa ja nyt kuukauden ollu iltainsuliini käytössä. Esikoisesta (v.2000) mulla oli myös radi ja sillonki seurattii äitipolilla. Kaks seuraavaa meni ilman radia. Tosin esikoinen oli pieni 2,5kg. Sillon tuli myös istukan vajaa toiminta.

Mulla on kans radi ja oon seurannassa naistenklinikalla, käynnistämisestä on sanottu sen verran et jos vauvan koko on suuri niin sit käynnistetään enne la:ta, jos ei ole iso niin ei käynnistellä. Mun kohdalla vaan on nyt niin et käynnistetään joka tapauksessa ennen jos ei itekseen ole käynnistynyt, mutta syy ei oo radi(vauva on radista huolimatta ollut pieni ultrissa) mulla syynä on tuo aiempi synnytys joka meni hätäsektioksi. Käynnistetään ettei kohtu ehtis venyä niin äärimmilleen ja kestäis paremmin supistukset, tai tällaisesta on ollut puhe, vielä pitää odottaa lääkärin viimeinen sana, se voi olla et se kieltää alakautta synnyttämisen mut katsotaan.

Itsellä on nyt synnytystapa-arvio ensi viikolla, ja jännittää kyllä minkä kokoinen pallero sieltä on tulossa!
Varsinkin kun tää mun radi ei ole käytännössä vaikuttanut mitenkään raskauden seurantaan tai elämäntapoihinkaan kun kotiarvoissa ei ollut tarpeeksi poikkeavaa. En ole edes nähnyt kertaakaan diabeteshoitajaa tms vaikka olisin kyllä halunnut, ainoastaan saanut pari ruokavalioesitettä kotiin ja seurannut itsekseni kotona. Toivottavasti kaikki on sitten kunnossa!

Mulla on vielä kaiken lisäksi tullut aika paljon raskauskiloja (tosin lähdin lievästä alipainosta) ja mahakin on (omasta mielestä ainakin) tosi iso, että vähän kyllä huolestuttaa. :/ Käynnistämisestä tai muustakaan erityisseurannasta radin takia ei ole puhuttu oikeastaan mitään, mutta luulen että mun terkka on sellainen tyyliltään että siltä pitää itse osata nyhtää tuollainen tieto.

Annisla, aika jännä, että sut on sitten tavallaan jätetty radin kanssa oman onnensa nojaan.. Eli sulla ei ole th:kaan sanonut mitään tuosta sun painonnoususta tai kysellyt arvoista?
Tietenkin, jos ne sun arvot ovat olleet kotona hyvät, niin kilothan saattavat olla sitä peruspainonnousua, jota tulee :)

Mulla on tuota painoa jonkun verran tullut, mikä huolestuttaa, mutta ainakaan mitään monen kilon hypähdystä lyhyessä ajassa ei ole tapahtunut, vielä ainakaan..

No siis on th sanonut nätisti, että voisin vähän katsoa ettei painonnousu jatku yhtä kovassa tahdissa, mutta tosi vähän ollaan puututtu. Tähän mennessä siis tullut ekasta neuvolakäynnistä n. 13 kg (ja nyt rv 34), mutta itse raskauden alusta kuitenkin jopa 15-17kg. Varsinainen lihominen on ehkä kuitenkin tasoittunut ja oli osittain sitäkin että olin alussa normaalipainoani laihempi. Jai olen tietysti vielä normaalipainoinen, sokerirasituksessa jäin vain just ja just kiinni (paasto oli rajalla, muut ok) ja kotiarvot on olleet yleensä normaalit lukuunottamatta muutamia ylittäviä paastoarvoja (kuuden päivän mittausjaksoissa 2 poikkeavaa, tosin paasto on silti ollut aina vähintään 5.0 eli aika korkea). Sanottiin siis neuvolasta, että jos on 3 poikkeavaa arvoa tai enempi yhdellä seurantajaksolla niin sitten pitää soittaa ja ne lähettää diabeteshoitajalle, ja muuten ei kuulemma tehdä muuta kuin seurata kotona. Olis kyllä ollut kiva puhua jonkun diabeteshoitajan kanssa, kun noi paastoarvot on mulle olleet jatkuvasti ongelmallisia enkä tiedä miten ne saisin alemmas, mutta ilmeisesti ei ole tarpeeksi huonoja että saisin sen enempää neuvontaa.

Ajattelin kyllä ottaa tän radin puheeksi synnytystapa-arviossa lääkärin kanssa, ja mittailla itsekseni vielä uuden 6 päivän seurannan sitä ennen.

jos paasto on 5.0 niin se ei kyllä ole korkea vaan ihan normaali

Niin no, 5.0 se on ollut mulla siis alimmillaan, yleensä 5.3 tai 5.4. Tänään oli taas 5.6, mut söin kyllä pizzaa illalla ja siitä se vielä laski 5.2 asti kun viivästytin aamupalaa. Kuulemma "ideaali" paastotaso olisi alle 4.7 ja mulla ei ole ollut sitä lähellä kertaakaan tein mitä tahansa.

Toivon kuitenkin että mun paastotasot on sen verta lähellä normaaleja ettei ole haittaa vauvalle. :)

aamupaastot pitäis olla alle 5,5 ja tunti syömisestä alle 7,8. Mulla on nyt meneillään toinen radi raskaus, ekassa kaikki arvot heitti ja lopputuloksena tosiaan 2,5kg painoinen jättiläismäinen sokerivauva ja nyt tässä toisessa on paastot alkanu heittää ja ne on koko ajan 5,8- 6,5. Jos sitä ruokailuväliä pidentää niin ne alkaa heittämään vielä lisää. Paastosokeri nousee korkeemmaksi jos ruokailussa on liian pitkäväli, koska elimistö menee ns säästötilaan ja alkaa tuottaa itse sokeria pitääkseen tasapainoa yllä, eli tuo et syö sen sokerin takia aamupalan myöhemmin on väärä tapa ja ajan kanssa pahentaa sitä sokeritilannetta. Mulle naistenklinikan diabeteshoitaja ja ravitsemusterapeutti neuvoi et jos alkaa paasto nousemaan, niin pitää lyhentää sitä väliä joka on aamu ja iltapalan välillä, jotta se saadaan takaisin tasaiseks. Radi ei aina meinaa makro vauvaa vaan korkeet sokerit vaikuttaa myös istukan toimintaan ja heikentää sen toimintaa, minkä seurauksena vauva ei saa tarpeeks ravintoa ja ei kasva.
Ootko tavannut raskausaiakna diabeteshoitajaa tai ravitsemusterapeuttia?

eikun sähän olit kirjoittanutkin tuol ylempänä ettet oo :(
Tärkeintä sokereiden kannalta on et ruokailuväli on kohtuullisen samanmittainen koko ajan, sillon sokerit pysyy tasasimpana. Aamupaaston saa liian korkeaksi jos syö illalla liian raskaasti ja ilta ja aamupalan väli on liian pitkä. Mä ite syön täl hetkellä iltapalan 22-23 ja aamupala siinä 8 aikaan ja nyt kokeillut et yöllä juon lasin maitoa ja se on auttanut nyt niin et kahtena aamuna paasto on ollut just 5.5 kun ennen tota kokeilua oli koko ajan reilusti yli 6.

Kiitos vinkeistä! Olen kyllä kanssa huomannut, että raskas iltapala tai sitten että iltapala on liian "karppi" (esim. lohisalaatti tms) tai liian aikaisin nostais aamuarvoja. Pitääpäs koittaa muistaa syödä kevyesti ja myöhään. :)
Olin kanssa kuullut, että jäätelö ihan ennen nukkumaanmenoa voisi auttaa, mutta maitolasi kuulostaa kyllä järkevämmältä.

Seurataanko sulla vielä vain, vai onko puhuttu iltainsuliineista tms noiden paastoarvojen kanssa? Mä mietin että kun olen aina jäänyt vain yhdestä kiinni ettei tullut liikaa poikkeavia/seurantajakso, se saattaisi nyt ehkä täyttyä kun aloitin taas uuden seurannan tänään (ja heti poikkeavalla aamuarvolla), ja sitten varmaan joutuisin tarkempaan syyniin ja mahdollisesti insuliineille? En tosiaan yhtään tiedä miten radia hoidetaan sitten diabeteshoitajalla.

Mä en oo uskaltanu laittaa s.postyia mun d.hoitajalle kun tiedän et se ilmottas et alkaa insuliini iltasin ja mä en halua itteäni pistää... Mulla ei pistäminen tee mitenkään pahaa yms, mulla vaan on muista syitä miksi en itseäni halua piikittää, tietty jos koittas tablettihoitoa niin se olis ihan ok.
Mä oon tota seurantaa tehny niin et 4 päivää viikosta aamuarvo ja 2 päivänä 8 mittausta päivän aiakna ja mulla oikeestaan ainoot heitot on paastoissa.

ja joo seurataan synnytykseen saakka ja sen jälkeen myös hetki et palautuu normaaliksi ja vielä on 23.5 ainakin yksi ultra jossa kahtotaan vauvan kokoa

Mullakin ainoat poikkeavat on olleet aamuarvot, ja silti aina käsketään tekemään 6 päivää kaikki aterianjälkeiset ja aamu. Tai no, kaksi kertaa olen joutunut tekemään sen 6 päivän seurannan ja kun niissä oli vaan 2 poikkeavaa, niin nyt sitten oli kai ohjeena että kerran viikossa koko päivän mittaukset ja muuten voin vaan olla seuraamatta. Mun mielestä kyllä se on mittaliuskojen tuhlausta mittailla aterianjälkeisiä mun tapauksessa, ja toisaalta sitten aamuarvoja noinkin harvoin kun aamuarvot on olleet pielessä.

Ja mulle ei nyt sitten kai sen kummemmin tule mitään ylimääräisiä ultria tai muitakaan. TOSIN nyt synnytystapa-arviossa meinaan vielä ottaa tämän radin puheeksi, ja mittailla vielä yhden 6 päivän seurannan ja kysellä mahdollista ultran tarvetta. Semmoinen kutina on, että vauva olisi suuri, mutta vaikea sanoa kun olen ensisynnyttäjä.

mulla oli sillon esikoisenkin odotusaikana niin et otin vaan 4päivänä viikossa joista kahtena oli toi koko päivän seuranta. Ne vielä laski tosi tarkkaan hoitotarvikeyksiköstä montako liuskaa saa antaa :D
Mulal on juurikin synnytystapa-arvion yhteydessä tuo seuraava ultra ja kyllä mulla katottiin esikoisenkin koko sillon samassa yhteydessä, esikoisen kohdalla painoarvio oli tossa s-tapa-arviossa 2,8kg ja syntyessään oli tosiaan sit kuitenkin vaan 2,5kg. Kannattaa kertoa kun meet sinne käynnille et sua huolettaa vauvan koko, mä luulen et kyllä ne sen sulle tarkistaa jos pyydät :)

Takaisin