Hei, te diabeetikot! Ja muutkin saavat toki vastailla, jos tätä päätyy lukemaan :)
Oletteko tehneet mitään muutoksia elämäntapoihinne?
Esimerkiksi ruokavalioon, että mitä syötte ja kuinka usein syötte? Tahtoisin vielä udella, että onko paino noussut kuinka paljon tähän mennessä? :)
Itselläni on nyt lähtenyt n. 1kg painosta alle viikossa eli sen jälkeen, kun sain tietää että kaikki kolme arvoa oli pahasti koholla. Aloin saman tien syömään n. 3h välein, mikä on ollut todella haasteellista, koska normaalisti syön hyvin epäsäännöllisesti ja saatan olla pitkiäkin aikoja syömättä, jonka seurauksena on monesti sitten se, että syön liian paljon kerralla enkä edes mitään terveellistä. Ja annoksia olen pienentänyt nyt kun syön useammin ja poistanut roskaa pois syömisistäni.
Olin raskaaksi tullessani normaalipainoinen ja tähän mennessä itselläni on painoa tullut vähän yli 8kg. Oon viikolla 26+.
Tavoitteena on myös liikkua päivittäin vähintään puolituntia ulkona ja se jo hoituu hyötyliikuntaa lisäämällä.
Nyt kun kevätkin alkaa vihdoin olla täällä (toivottavasti ei enää lunta ja pakkasta!), niin on helpompi mennä nauttimaan ulkoilmasta ja mielikin virkistyy.
Ollut vähän syyllinen olo, kun en ole huolehtinut omasta terveydestäni niin hyvin. Stressi, kiire ja väsymys on vaan mennyt edelle ja tässähän se monen kuukauden tulos sitten nähdään, että kun psyyke on koetuksella niin kehokin on.
Ajattelen kuitenkin, että jos nyt keskityn terveellisiin elämäntapoihin, niin on sitten raskauden jälkeenkin helppo pysytellä niissä ja palautuminen on helpompaa ja jaksan sitten paremmin vauva-arkeakin.
Ensi viikolla sitten neuvolaan keskustelemaan tästä tilasta. Otin siis tavallaan jo varaslähdön, kun on jo ensimmäisessä raskaudessa ollut tämä sama, niin tiedän että tulevat neuvolassa sanomaan näistä samoista muutoksista, joita olen jo tehnyt.
Ja pakko vielä tähän lopuksi erikseen mainita, jos joku on vahingossa mennyt ymmärtämään väärin kirjoittamani, kun kerroin että painoni on laskenut, niin ei tarkoituksenani ole tosiaan laihduttaa tässä raskauden aikana näillä muutoksillani vaan saada painonnousu sekä verensokerini pysymään tasaisena.
Olen jo nyt huomannut, että iltaisin kokemani pahoinvointikohtaukset ja päänsäryt ovat vähentyneet. Ne ovat olleet varmaan ne syyt miksi olen ollut monesti iltaisin niin huonolla tuulella