Raskausajandiabetes

Tänään tuli rasitukset tulokset 2 viikon viiveellä ja samalla radi diagnoosi, nyt oli heittoa vain yhdessä arvossa, mutta se oli toi keskimmäinen eli 1h arvo, jonka pitäs olla alle 10.0, mulla se oli 11.2 2h arvo oli ihan ok eikä edes yläkanttiin. Terkka määräs ruokavaliolle ja seuraamaan sokereita tiheesti. Mulla oli radi myös esikoisen kanssa ja en olis todellakaan kaivannut sitä takasin :sad001
 
Esikoista odottaessa todettiin loppuraskauden aikana raskausdiabetes, hoitona oli ruokavaliohoito. Arvot heitteli ja suunniteltiin lääkehoitoa, mutta sitten kuitenkaan ei aloitettu. Poika syntyi kaks päivää ennen laskettua aikaa ja ihan normi painoisena (3400g). Itsellä vaan silloin tuli painoa 20+
Vielä ei ole tämän raskauden aikana tarvinut käydä rasituksessa, mutta itse katsonut, että painoa on tullu ihan reippaasti. Jännittää kyllä, että pitäneekö ruveta verensokereita taas mittailemaan ja katsomaan, minkä verran ja mitä suuhun laittaa.. :)
 
Se alkaa sitte sokerien seuranta mulla. Paastoarvo oli hyvin vähä koholla (5.7 kun pitäs olla 5.3 ja sormenpäästä mitattu oli 5.1) ja kahen tunnin arvo oli just raja-arvo. Nii nyt sitte täytyy alkaa seuraamaan niitä. Mun pahin pelko toteutu nyt sitte. :angry3
Pitäs vaan keksiä, että mihin väliin päivästä mää lisään liikunnan.
Mua ahistaa, ärsyttää, kiukuttaa, itkettää, v*tuttaa, surettaa koko asia.. :'(
 
Joudun minäkin seuraamaan, mutta ei mun elämä millään tapaa ole muuttunut, en edelleenkään harrasta liikuntaa ja kotimittauksen arvot on olleet ihan hyvät nyt, ei se paljon ole vaatinut, kun että hieman vain katsoo mitä suuhunsa laittaa :) Semmoinen herkkuperse olen, että voisin elää leivoksilla :D Elä suviiit ota paineita siitä, mulla paastoarvo heitti enemmän. Ja kun tietyt päivät kun kotona mittaili ja oli arvot kohillaan, niin ei niitä edes joka päivä tarvitse mittailla :) Edellisessä raskaudessa heitteli kotiarvotkin, mutta ei siltikään diabeteshoitaja ollut huolissaan :)
 
Se alkaa sitte sokerien seuranta mulla. Paastoarvo oli hyvin vähä koholla (5.7 kun pitäs olla 5.3 ja sormenpäästä mitattu oli 5.1) ja kahen tunnin arvo oli just raja-arvo. Nii nyt sitte täytyy alkaa seuraamaan niitä. Mun pahin pelko toteutu nyt sitte. :angry3
Pitäs vaan keksiä, että mihin väliin päivästä mää lisään liikunnan.
Mua ahistaa, ärsyttää, kiukuttaa, itkettää, v*tuttaa, surettaa koko asia.. :'(

Älä anna asian sen enempää pilata odotusta! :) Tottakai kannattaa diagnoosi ottaa tosissaan, mutta voi olla että pääset hyvinkin vähällä. Mulla auttoi viimeksi diagnoosin jälkeen se, että lisäsin proteiinia jokaiseen ateriaan ja koitin välttää turhaa sokeria. Liikunta oli sellaista hyötyliikuntaa mitä 2-v esikoisen kanssa saattoi tehdä, mutta mihinkään salille en lähtenyt. Pienillä muutoksilla arvot pysyi pieniä heittoja sillon tällöin lukuun ottamatta aisoissa, painon nousu lakkasi (viimeisellä kolmanneksella tuli alle 2kg painoa) ja hoitajat ja lääkärit oli tyytyväisiä. Herkkuttelinkin joskus (varmaan viikoittain) mutta en enää entiseen malliin. Hyvin kaikki menee! :)
 
Alkuun mun oli vaikea ymmärtää mikä kaikki nostaa niitä sokeriarvoja. Luulin syöväni terveellisesti ja silti arvot "meni yli". Esim. aamupuuro ja maito tai kasvissosekeitto nosti arvoja. Mutta kun vaihdoin aamupuuron maustamattomaan jugurttiin ja mustikoihin ja laitoin kasvissosekeittoon raejuustoa niin johan helpotti! :)
 
Mulla oli tänään "hieman" sokeria virtsassa.. Katotaan ens kerralla sitten et meenkö sokerirasitukseen. Ikäähän mulla on sen 23 v ja painoindeksi 23 ja suvussa ei kellään diabetestä, eli ei pitäis periaatteessa olla edes riskiä..
Oon ollu koko päivän tosi kiukkunen kun stressaa ihan hulluna!! Oonko nyt itse aiheuttanut tän :sad001
Mulla on tosi matalat verenpaineet(sukuvika) ja sen takia lääkäri pari viikkoa sitten kehotti juomaan vishyä, ja salmiakkia sais syödä kans "huoletta" eli sen max 50g. Ja verensokeri on kans alhainen (käski syömään rautaa). Että mitä mä nyt teen? Syön noita salmiakkeja vai en syö ja pyörryn?? Ahdistaa tällä hetkellä ihan kaikki..
Onko muilla samoja ongelmia?
Ja tiedän, että mieluimmin matala verenpaine ku korkee, mut ei se pyörtyminenkään kivaa ole :/
 
Mulla on menossa toinen raskasu ja tässäkin raskaudessa on toi radi todettu. Mä syön muutenkin terveellisesti ja alusta asti syöny niin ettei nostaios arvoja kauheesti ja kuitenkin diagnoosi tuli. Ei se maailman loppu ole, kun vaan hahmottaa ne syömiset oikein niin hyvin se pysyy ojennuksessa ihan syömiselläkin ja tosi moni pärjää ruokavalion turvin :) Viimeksi mun olisi pitänyt aloittaa insuliini, mutta en suostunut niin vähän oli raskautta jäljellä, nytkin sinnittelen mahdollisimma kauan ilman, toivottavasti loppuun saakka.
 
terveisiä sokerirasituksesta :angry1 ensimmäinen tunti oli ihan hirvee mut nyt alkaa jo helpottaa ja kohta onkin jo ohi :) sit kaupan kautta hakemaan esikoinen hoidosta :) mikäköhän ois sellanen näppärä pikainen välipala ettei tule yrjö?
 
löytykö välipala? mun hätävara on yleensä juotava jugu
 
mä vedin banaanin ensihätään :) ja maitokaakaojuoman. Huh ku pelottaa tulokset. Mä rehellisesti sanon et järkytyn ennemmin siitä et jotain häikkää ei ois ku et käry kävis...
 
Meillä kun on niin ihana neuvolan täti, niin se soitti mulle jo samana päivänä kun olin kokeessa käynyt että arvoissa heittoja, ei montaa tuntia tarvinnut odottaa :D
 
Voi hohhoijaa!
Tännää kävin neuvolassa kuuntelemassa jälleen kerran (oon saanu kuulla samat asiat 17 vuoden aikana lähes vuosittain) ruokakolmiosta ja lautasmallista jne. jne. jne. Joo ymmärrän, että ne on hyvät neuvot sellaselle, jolla ei oo hajuakaan oikiasta mallista tai diabetesruokavaliosta. Mutta sanoin jo edellisellä kerralla, että mää kyllä tiiän miten mun pittää syyä. Vaan silti istuin tunnin kuuntelemassa samaa jauhantaa.
Sitten otettiin verensokeri ja se oli tasan kaks tuntia syönnistä, tulos oli 4.6.
Ja lähete laitettiin ravitsemusterapeutille. Terkka kysyä haluanko, aattelin että se on kyllä turha mulle, mutta sanoin että sama kai se on käyä sen luona. Kun terkka meinas, että se kuuluu raskausajan diabeteksen hoitoon. Noh, nyt se terapeutti sitte soitti. Oli saanu pikaviestin, että mun on päästä sen puheille mahollisimman pian. Mää en ymmärrä mikä hätä mulla on?! Mää ymmärtäisin tän hädän, jos mulla arvot olis TODELLA korkiat tai ei ois kokemusta diabeteksestä. Mutta mää oon ite hoitanu siskoa, kun sillä on 1-tyypin diabetes. Esim. olin sen rippikoulussa henk.kohtasena avustajana, ku kaupungilla ei ollu vara palkata ketään muuta siihen.
Ihan ku oisin kuolemaisillani tai vauvalla olis hengenvaara nuitten mun "korkeiden" sokereiden takia.
 
Noi terkkoja on moneen junaan, mä oon ammatiltani lähihoitaja ja esikoisen raskausaikana oli radi ja mun uus terkkari oli sitä mieltä et mun on pakko mennä neuvolaan opettelemaan kuinka mitataan sokerit.... mä sanoin sille moneen kertaan et olen sitä tehnyt töissäkin ja antanut insuliineja ja ruokavaliot on täysin tuttua kauraa ja oon muutenkin syöny alusta asti terveellisesti kun syön niin jo muutenkin. Kerroin myös et oon seurannu sokereitani jo ennen tota koko rasitusta ja ei vaan menny sille perille. Ei sitä kiinnosta pätkääkään mun raskauden seuraaminen vaan se et osaan ottaa sen hiton sokerin iteltäni. Mulla on tosiaan tähän mennessä ollut tasan yksi neuvolakäynti ja koskaan en vielä ole tämän lapsen sydänääniä kuullut ja tuo seuraava kerta jonka pakotti mulle on vain sokerin mittaamiseen, ei raskauden seurantaan.... Mulla on vielä riskiraskaus muutenkin ja ei tota kiinnosta pätkän vertaa mun vointi.
 
Miten voi olla ettei oo sydänääniä kuunneltu vieläkään? Eikö sulla oo ollut lääkärikäyntiä sitten vielä vai? Ja eikö neuvolakertojaki pitäis olla jo ainakin pari noihin raskausviikkoihin mennessä?
Inhottavaa kun joutuu näin ison ja huolestuttavan asian kanssa vielä vaatimaan hyvää hoitoakin erikseen :S
 
Täällä normaalit ekat neunolakäynnit on se ensimmäinen, ja seuraava sitten joskus rv21-22 ja se on kyllä monessa paikassa aika vakio. Monet vaan ottaa yhden ylimääräisen siihen ennen tokaa ultraa jos niillä vaan resurssit riittää, niin täällä meillä on. Eli eipä niitä ääniä hirveesti pääse kuuntelemaan. Näin nämä käynnit siis uudelleensynnyttäjillä.
 
Kyllä noita käsittääkseni olis pitäny olla, mutta mun th anto ekalla kerralla mulle muistilapun ja sano et varaa itelles seuraava käynti kun tarttet kelan paperit ja kolmas sit johki 36 tuntumaan... Mulla oli tosiaan esikoisesta raskausmyrkytys ja sen uusiutumisriski on kohtalainen, mulla riskiä lisää entisestään perussairaus, mun maksa ei ole terve ja sit on taas raskausajan diabetes ja tuo neuvola on noista täysin tietonen, mut ei huomioinu mitenkään. Mulla on ollut varhaisultra, jonka teki lääkäri ja lisäks toi normaali seulonta, jonka teki kätilö, ei mitään muuta.
 
tää samainen th jätti soittamatta mun labratuloksista ja sokerirasituksestakin, labroista oli menny yli 4 viikkoa ja rasituksesta 2 viikkoa kun soitin itse vastaukset muualta ja sit kun olin ne vastaukset jo saanut ja kuullut et verikokeissa maksa-arvot taivaissa ja muutkin jutut heittää ja et rasituksessa on keskimmäinen arvo liian suuri niin myöhemmin tää th sit soitteli et mul ois sun vastauksia.... se itse viel sano et soittaa heti kun tulokset on tulleet, mutta ei tuo soittanu. Menee vaihtoon kyseinen pelle...
 
Takaisin
Top