Raskausajandiabetes

Mulle diabeteshoitaja sanoi, että pitäisi aina laittaa se ensimmäinen arvo, jonka mittaa ennen syömistä ja syömisen jälkeen.
Itsekin tein tuota alussa, että mittailin monta kertaa ja niin ei kuulemma saisi tehdä (varsinkaan lyhyellä aika välillä), koska sille mittarille pitäisi antaa ns. palautumissaika.
Verensokeri muutenkin muuttuu jatkuvasti, joten ei siitä ole mitään hyötyä.

Saman ohjeen oon saanut myös verenpainemittaukselle, että siinäkin pitäisi pitää tauko ennen kuin mittaa uudelleen.

Se, että syö ei tarkoita, että se verensokeri aina nousisi. Mulla on välillä verensokeri ollut syömisen jälkeen alhaisempi, mitä se oli ennen syömistä.

Mä odottelen vieläkin vastausta, että miten hommat jatkuu ja ottavatko tutkittavaksi.

Eilen nousi kerran syömisen jälkeen arvo yli 8, mikä vähän ihmetytti, kun en mitään makeaa syönyt.
Saattoi sitten johtua hiilareista, kun ei saisi syödä niin paljon kerrallaan :rolleyes:

Käyttääkö kukaan muuten sitä hiilarilaskentaa? :)
 
Ai, en mä tiennytkään tosta palautumisajasta! Toisaalta sitten sanotaan, että jos tulee outo arvo niin pitäisi mitata uudestaan, kun mittaliuskoissakin voi olla virheitä? Mut joo, en enää harrasta sitten tuota sarjamittailua.

Tänään ei ollut aamulla koulua, niin nukuin 9h ja hyvien yöunien jälkeen oli verensokerikin 5.3, vaikka olin syönyt ihan reippaasti eilen ja leipää illalla ennen nukkumaanmenoa. Vois tietysti olla vielä parempikin, mutta silti kiva että oli ns. sallittu arvo taas ja sillä tasolla millä mulla on yleensä ollut. Mä luulen, että kun olen joutunut heräämään ns. kesken yöunien tässä muutamana aamuna ja nukkunut vain n.6h, ja silloin heti mitannut, niin se on saattanut oikeasti nostaa sitä arvoa.
 
Annisla, kait syöt tummaa leipää? :p

Mä niin rakastan leipää, kaikenlaisia leipiä ja täytettyjä sämpylöitä :Heartred
Jouduin aika paljon vähentämään leivänsyöntiä, mikä oli aluksi todella vaikeaa ja tekikin mut tosi ärsyyntyneeksi :grin

Säännöksi kuitenkin tuli, että ruokailun yhteydessä 1 tumma leipäpala/viipale.
Mutta sitten, jos on muutenkin jo ruoassa paljon hiilareita niin leipä jätetään pois.
Aamulla, jos syön leipää, niin otan kaksi palaa tummaa leipää.

Ja mulla on siis se 3 tunnin välein "sääntö", mikä on todettu mulle hyväksi.
Diabeteshoitaja ehdotti, että yöllä heräisin jotain pientä popsimaan, mutta aamuarvot on olleet hyvät ilman sitäkin, joten enpä ole heräillyt.

Oon ihan älytön juomaan maitoa ja vetäisin (ja on muuten tullut vedettyäkin, nam nam :rolleyes:) sitä vaikka kolme litraa päivässä, jos voisin. Vituttaa edelleen tää 6dl per päivä :smiley-angry002

Mä niin haaveilen vaaleasta leivästä ja maitoa litroittain :Heartred

Ja yksi mistä haaveilen myös on peruna ja kaikki sen olomuodot. Sitäkin pitänyt vähentää niin paljon, kun ei saa ottaa kuin pari pikku perunaa ja mä voisin syödä niitä vaikka kuin monta :p

Huomasin, että hedelmät nostattaa kyllä tuota arvoa nykyään aika paljon, prkl..
 
Mä oon huomannu et mulla kaura nostaa vähemmän ja ite syön täysjyvä kauraleipää tai kaurasydän leipää, tummaleipä nostaa mulla sokereita enemmän. Välillä tulee syötyä myös real tummaa leipää mut aika harvakseltaa, ruispaloja söin alkuraskaudesta mut ne nosti liikaa, niin totesin et kaura oli parempi.
 
Joo, toi leipähomma on kyllä sellaista,että pitää olla tarkkana. Kun sellaiset, jotka vaikuttaisi olevan terveellisiä, niin ei välttämättä olekaan, kun niissä saattaakin olla aika paljon sokeria :meh:

Mä oon nyt jogurtitkin jättänyt kokonaan pois. Maitorahkan sekaan laittanut osan tai kokonaisen pilttipurkin antamaan makua.

Odotan kyllä jo, että pääsee syömään normaalisti, kun ei vaan jaksa kiinnostaa enää tuijotella kelloa ja laskeskella, että minkä verran tulee mistäkin hiilaria.
Toisaalta nyt on turvotus alkanut laskemaan ja panokin vähän tippunut siitä, mitä se tuossa viime viikolla nousi yhtäkkiä, joten jotain positiivista tästäkin touhusta.

Voisi tuota hyötyliikuntaa alkaa lisäämään enemmän päivään niin pitäisi sokerit ja kilot ehkä vähän paremmin kurissa :)
 
Mä kans niin odotan vapautta syömisten suhteen kun mulla tuo kiellettyjen lista on pitkä!!! Tosin vähän pelotta että mitä jos sokerit jatkuu synnytyksen jälkeen korkeana....
 
Mulla taas on niin et mä en ole ruokailuja ton radin takia muuttanut mitenkään kun on ennestään allergioiden takia aika tarkkaa mitä suuhuni laitan, ainoa ero on et syön vaan tiheemmin nyt, normaalisti syön harvemmin ja pakko pullalle tuntuu kun ruokahalu puuttuu mutta pakko on jotain aina vaan syödä et pysyis kaikki tasasena
 
Äippä, samaa pelkään omalla kohdallani :oops:
Diabeteshoitaja sanoi kyllä, että uskoisi mun arvojen tulevan olemaan normaalit, kunhan palaudun takaisin normaalipainoiseksi ja alan liikkumaan taas normaalisti.

Tämä ruokavalio on ihan jees, mutta tahtoisin vaan vähän enemmän syödä sitä mitä tykkään ja silloin kun haluan.

Eli tällainen peruskapina päällä, kun se mikä on kiellettyä niin sitä just haluaa eniten :grin
 
Mä söin eilen ihan miehen leipomia uunituoreita vaaleita sämpylöitä! Voilla, juustolla ja kananmunalla. Ei ehkä ihan diabeteshoitajan hyväksymää, mutta oli kyllä hyvää. :wink Mutta siis yleensä en syö paljoa leipää, kun mulla on gluteeniton ruokavalio. Silloin tällöin kyllä ostan kotiin sellaista tattarileipää, joka on vähän niin kuin ruisleipä.

Jos syön jossain ravintolassa tai kahvilassa tms. niitä gluteenittomia vehnä-mitälie leipiä, oon huomannut että ne nostaa verensokeria tosi paljon, varmaan enemmän kuin tavallinen vaalea leipä. Ne on niin sellaista teollista höttöä kuin vaan voi, ja vielä kaiken lisäksi ne vehnäjauhojen vähäiset proteiinit poistettu niin eipä kai ihmekään.

En ole kanssa viitsinyt kamalasti muuttaa ruokavaliota radin takia, kun on jo tuo gluteeniton rajoituksena, ja mies on myös kasvissyöjä. Pastaa ja sellaista olen koittanut välttää ainakin suuria annoksia ja lisätä enempi proteiinia aterioihin (esim. joku lihalisuke mulle meidän yhdessä kokkaamaan kasvisruokaan), mut muuten aika sama. Ja en ole itse asiassa huomannut mitään vaikutusta sokereihin näiden (lievien) parannusten myötä, paitsi jos vedän illalla jotain pizzamättöä tms niin sitten yleensä paasto on pari pykälää korkeampi ja ylittää sen sallitun (tosin se tekee sitä joskus myös vaikka oisin syönyt tosi terveellisesti ja joskus taas paastot ja kaikki on ihan jees vaikka oisin syönyt sitä pizzaa, mut ehkä stressi/uni on sitten se ratkaiseva tekijä). Liikuntaa (eli käytännössä hitaanpuoleista kävelyä) vois kyllä lisätä, se ehkä vaikuttais tehokkaammin.
 
Muokattu viimeksi:
Eiiiiiih, mäkin haluuun ja vielä itsetehtyjä!! :grin
Kauhee nälkä taas eikä enää voi syödä, damn!
 
Mun iltapala tänään on ihan tavallista banaanijugua ja ananasta josko lähtis nesteitä vähän pois kun oon tosi pahasti turvoksissa yläkropasta.
 
Grrrh. Mä söin päivälliseksi munakasta joskus 8 pintaan ja 1h arvo oli 5.6. Mutta ajattelin sitten, että olisi hyvä syödä vielä jotain vähän hiilihydraattipitoista ennen nukkumaan menoa, ettei tule liian pitkää paastoa, ja söin pari tomaattia ja neljäsosapaketin Saarioisten maksalaatikkoa, vaikkei ollutkaan nälkä. Ja maraboun 86% tummaa suklaata vielä sen päälle muutaman palan. No tämä oli kyllä suuren suuri virhe! En katsonut aikaa ihan tarkkaan, mutta suunnilleen tunnin päästä tuosta mittasin 1h-arvon ja se oli 7.6! Ei mulla ikinä yleensä mene yli seiskan vaikka söisin mitä. Nyt se on jo laskenut 6.5:een (n. 2h-arvo, oli pakko tarkistaa että oli lähtenyt laskuun), mutta varmasti tulee aamuarvokin olemaan sitten aika pepusta jos se on nukkumaan mennessä noin korkea. :sad001

Täytyy kyllä muistaa, että kaikki riisiruuat ja varsinkin vähänkään rasvaiset sellaiset on ehdoton nou-nou mulle tästä lähtien. Mulla kerran aiemminkin kiinalaisen jälkeen kävi samanlainen yllättävä 1h piikki, vaikka silloin annoskoko oli kyllä myös paljon suurempi.
 
Mun ruokailu kestää yleensä n.20 min ja sen jälkeen, en syö enkä juo mitään muuta kuin vettä. Tunti sen jälkeen, kun olen viimeisen kerran syönyt, mittaan arvon ja siitä vielä 2h niin voin juoda ja syödä sitten seuraavan kerran (paitsi tietty sitä vettä juon pitkin päivää)
Mulle tämä on osoittanut todella hyväksi keinoksi pitää sokerit kurissa, kunhan vain aina jaksaisin toimia näin ettei syö mitään silloin, kun ei pitäisi. :rolleyes:
Sitten jos jää kova nälkä niin tietää ettei se annos ole ollut sopivan kokoinen ja miettii sitten miten sen voisi terveellisesti saada toisella kertaa paremmaksi.
Sitten on tetty niitä poikkeuspäiviä juhlaa tai muuta sukuloimista, niin en ole niin tarkka, jolloin arvot on monesti korkeampia, kun sitä makeaakin tulee syötyä.
Iltasin pyrin olemaan syönyt iltapalan kello 21.30
Niin, ja tietenkin tämä ruokavalio on varmasti yksi hyvä syy, kun annokset ovat pienentyneet enkä tosiaan ota kuin sen 2-3 kpl perunaa sen 6kpl sijaan :p

Ja tosiasiahan on, että loppuraskaudessa saattaa nuo arvot nousta, vaikka tekisikin kaiken oikein. Se on vain tämän kehon tapa reagoida. Sitten viimeistään onkin siitä insuliinistä apua.

Kävin vaa'alla herätessäni paino tipahtanut alkuviikosta melkein yli 2 kg :oops:
 
Tää on ihan hauska kuinka jokaisen kroppa toimii eri tavalla ja se mikä toiselle sopii niin saa toisen sokerit pilviin:) mullahan on pannassa perunat, riisi, pasta, vaalea leipä, tavalliset jugurtit, murot, myslit, puurot yms. Ruisleipää voin jonku verran käyttää. Aamulla syön munakkaan, lounaalla yleensä ruokaisa salaatti ja näkkäri, välipalaksi omena ja maitorahka, päivälliseksi mukailen jotaki siitä mitä teen muulle perheelle, iltapalaksi marjoja turkkilaisella jugurtilla ja ruisleipä. Silloin tällöin herkutteluhetkiin jäätelöä:) Näillä mun sokrut pysyy kunnossa. Jos yrittäisin syödä ihan niiden virallisten ohjeiden mukaan niin olis jo ateria insuliinitki käytössä. Eilen söin lohikeittoa niin heti oli sokerit korkealla.

Minä just kaipaan että sais taas perunat ruokavalioon. Se mikä nyt on positiivista niin kasviksia tulee syötyä tosi reilusti.
 
Mä sain nyt vastauksen mun diabeteshoitajalta.

Sanoi, ettei tarvitse huolestua, kun arvot menee silloin tällöin vähän yli, koska muuten arjet on mennyt hyvillä arvoilla.
Pisti mulle kuitenkin kutsun tulemaan varmuuden vuoksi, niin hän voi sitten itse arvioida kokonaisuutta paremmin, kun otan mun ruokapäiväkirjan myös mukaa :)

EDIT: Just huomasin, että mulla on siis näköjään äitiyspoliklinikalla lääkärillekin laitettu aika eli näköjään pääsekin sinne sitten tuon diabeteshoitajan lisäksi.

Arvioiko ne lääkärin vauvan kokoa :confused004
 
Muokattu viimeksi:
Uskon kyllä että lääkäri ultraa ja tekee kokoarvion:) nyt pitää hypätä autoon ja lähteä neuvolaan näytille.
 
Kiva kuulla, että teidän sokerit on pysynyt hyvissä lukemissa. :)

Mun aamuarvo oli tänään sen 5.5. Nukuin taas huonosti, eli sekin on voinut vaikuttaa. Seurantajaksolla tuli siis neljänä päivänä kuudesta liian suuri arvo (tosin se oli aina siinä rajalla 5.5 paitsi kerran 5.7). Tänään oli myös neuvolalääkäri, jossa mun piti puhua näistä raskausdiabetes-huolista ja vauvan koosta yms, ja koittaa saada aika diabeteshoitajalle. Mutta olin vähän tyhmä enkä maininnut aluksi terkalle tästä mun itsenäisestä kotiseurannasta ja poikkeavista arvoista, vaan ainoastaan lääkärille. Ei lääkärit vissiin lähetä diabeteshoitajalle kuitenkaan, vaan terkka? Tai mua ei ainakaan lähetetty minnekään. Lääkäri vain totesi, että painoa ei kuulemma ole tullut liikaa ja arvot on olleet ihan hyviä kokonaisuutena, ja ei pitäisi vaikuttaa vauvan kokoon ja ei tarvi sen kummempaa hoitoa. Sitten oli se kokoarvio, ja vauva oli kuulemma ihan keskikokoinen (nyt n. 2800g) ja ei tarvitse murehtia koosta tai ultrata. Ja se oli sitten siinä. En älynnyt itse kysyä diabeteshoitajista sun muusta, ja vasta jälkeenpäin tajusin, että väärälle henkilölle taisin puhua mun kotiseurannasta.

No, jatkan vielä aamuarvojen seurantaa päivittäin ja jätän varmaan aterianjälkeiset nyt toistaiseksi mittaamatta. Ja soitan varmaan terkalle maanantaina vielä ja kysyn näistä arvoista ja diabeteshoitajasta.
 
Juu lääkäri on yleensä se joka sen koko arvion tekee, mulla on ens viikon perjantaina synnytystapa-arvio ja samalla katotaan vauvan koko ja istukan tila ja sektioarven tilanne yms. Mä oon ymmärtäny et radi vaikuttaa vauvan kokoon vaan kun kaikki arvot heittää eli sekä paastot et ne aterian jälkeiset ja sillonkin ne joko tekee suuren vauvan tai vanhentaa istukkaa ennenaikasesti jollon vauva ei saa tarpeeks ravintoa ja ei kasva kunnolla.
 
Ai voi vaikuttaa istukan toimintaan radi??
Tosta mulle ei ole puhuttu mitään... :eek:
 
juu kun radi on riskitekijä raskausmyrkytykseen. Sen takia tuo mun esikoinen oli niin pieni syntyessään. Mulla oli sillonkin radi ja sokerit heitteli aivan hemmetisti ja niitä ei saatu aisoihin millään ja ne jatkuvat sokerit sit luonnollisesti kuormitti elimistöä ja istukkaa. Mulle tuli raskausmyrkytys ja ultrissa todettiin istukan olevan ihan kalkkeutunut ja loppuvaiheessa todettiin et istukka ei toimi enää koska ei muodostunut enää lapsivettä ja vauva lopetti kasvun. Mun esikoinen syntyi täysaikasena ja painoi vain 2,5kg noista jatkuvasti korkeena olleista sokereista huolimatta eli ei todellakaan ollut mikään jättimäinen sokerivauva. Tää on asia josta mulle puhu vain se d.hoitaja, kaikki muut jauhoi vaan et korkeet sokerit niin tulee jättiläisvauva, toi hoitaja oli ainoa joka kertoi et radilla ja myrkytyksellä on yhteys ja et radi vaikuttaa siihen istukkaan sillon kun ne sokerit on jatkuvasti korkeet, eli 24/7 korkeet, ei pelkät paastot tai pelkät aterian jälkeiset vaan ihan koko ajan.
 
Takaisin
Top