Raskausajandiabetes

Kaikkialla missä tosta raskausmyrkytyksestä puhutaan niin mainitaan et radi on yksi riskitekijä siihen, mulla itelläni on veemäinen tilanne kun riskiä lisää tuo mun maksasairaus ja edellinen myrkytys, sillä näitä oireita niin pirun tarkkaan seurataan tällä kertaa. Viimeks sain asian suhteen todella ala-arvosta kohtelua, menneisyyteni takia.
 
Mä tapasin tänään STA:n yhteydessä myös d.hoitajaa ja se katteli noita mun arvoja kun paastot on päivittäin liian korkeet, mutta ennen ja jälkeen aterian on ihan ok. Paastot on ollu nyt 5.5-6.5 se totes et kaikki on nyt kiinni siitä minkä kokoinen poika on, noh vauva oli 2513g ja kasvaa edelleen prikulleen 0 käyrää mitä kasvanut jo usean kuukauden eli ei todellakaan tarvitse aloittaa insuliinia tai muutakaan lääkitystä ja ei ole tulossa tästäkään mitään jätti vauvaa :Heartred Käynnistys 38+ jos ei ole ennen sitä käynnistynyt itsestään :)
 
Laho pää kun on, niin oliko sulla Odecca joku syy tohon että niin aikaisin käynnistetään, koska vauvan iso koko ei ainakaan vissiin ole syy?
 
juu, mun esikoinen syntyi hätäsektiolla ja mulla on se arpi kipuillut koko raskauden ja sitä on seurattu et kestääkö se vaiko ei ja vauvan kokoa seurattu tosi tarkasti kun on radi ja sit myös kasvun takia kun esikoinen oli niin mini. Eli jotta alatie synnytys olis mahdollinen ja arpi kestäis ratkeamatta auki niin vauva ei saa kasvaa liian isoksi :) Tänään sen edellisen sektion arven paksuus oli enää 3,5mm, viimeksi oli vielä 5mm ja siitä on kuukausi.
 
Osaako joku sanoa, että pitääkö sinne lääkärinkin vastaanotollekin ottaa ruokapäiväkirja (itselläni on myös mitatut arvot siinä)? :)
 
Mä ottaisin ruokapäiväkirjan, tuskinpa on haittaakaan.

Hyi yök, vedin juuri semmoiset jätskiöverit, etten edes muista koska viimeksi syönyt jotain makeaa näin paljon. Purkit joista voi syödä suoraan lusikalla pitäis kyllä kieltää. En tosiaankaan ajatellut mitata verensokeria nyt. :smiley-ashamed008 Aamulla kyllä ehkä vois, ja jos se on korkea niin opinpahan tästä sitten. Tosi ällöttävä olo.
 
Annisla, täällä myös taistelu jäätelöä vastaan..
Ihan älytön himo, jolle annoinkin viime viikolla periksi vähän liian monena päivänä :oops:

Kohta puolin lähtö äippäpolille tutkittavaksi, saas nähdä miten käy..jännittäää..
 
Mulla on tullu nyt tämmönen ilmiö että sokerit pysyy hyvinkin alhaalla ja monta ruokaa kestää nyt syödä mitkä vielä reilu viikko sitte nosti sokerit ylös... Kummallistao_O Pitänee keskiviikkona kysäistä neuvolasta asiasta. Äitipolille meen ens maanantaina jos vauva vielä kyydissä:wink
Jätskiä on tullu täälläki jonku verran syötyä:oops:
 
Tuli tännekin sitten radi diagnoosi viimeisillä viikoilla. Kävin viime to sokerirasituksessa ja nyt kun litku pysyi sisällä niin tietty siellä oli jotain heittoa. Paastoarvo oli ok, mut 1h jälkeen oli 10,1 (raja10,0) ja 2h jälkeen 8,5 (raja 8,6). Eli just ja just ylittyi toi toinen arvo.

Sain nyt ruokavalio-ohjeet (ei kauheasti eroa nykyiseen, mitä nyt hedelmiä oon syönyt enemmän). Pitää ny vaan muistaa syödä pieniä annoksia usein ja juoda paljon. Ja ananasta oon vetänyt aika paljon, kun aattelin, että auttaa turvotukseen, mut siinäkin on kuulemma tosi paljon sokeria. Se pitää nyt sit vissiin jättää. Ja jätskiä ei joka päivä. Sitä on tehny näillä helteillä mieli...

Pikkasen masentaa, kun kaikki mun kotiseurannan arvot on kuitenkin ollu reippaasti kaikkien rajojen alapuolella. :sad001
 
Eikös ne kotiseurannan arvot kuitenkin ole ne, jotka ratkaisee vauvan kannalta? :) Eli tuskinpa käytännön merkitystä, vaikka diagnoosi tulikin.

Mun aamuarvo jäätelön ylensyönnin jälkeen oli 5.1 eli tavallista alhaisempi, hah. Tosin nousin myöhään eli mittasinkin sen tavallista myöhemmin, mikä yleensä vaikuttaa.

Mä sain mun synnärikäynnistä sairaskertomuksen kotiin. Jotenkin ärsytti, että siinäkin piti mainita että oli olleet poikkeavat tulokset sokerirasituksessa ja lueteltu ne arvot, vaikkei ne mitenkään mun mielestä ole vaikuttanut tähän raskauteen saati sitten siihen synnärikäyntiin. Ei ketään ole edes kiinnostanut mun arvot missään vaiheessa, vaikka itse olen sitten tuskaillut sen paaston kanssa ja mietin jo onko se geneettistä (kun suvussa muillakin on juuri se paasto tavallista korkeampi, ja ainakin yksi tunnettu geenimutaatio voi aiheuttaa sitä ja se periaatteessa pitäisi juuri raskausdiabeteksessa tällöin testata koska se vaikuttaa hoitokäytäntöihin, mutta ylläri ei ketään neuvolassa kiinnosta). Kai ne sitten aina tulee jatkossa joka välissä mainitsemaan että radi-äiti, vaikka mitään käytännön vaikutusta sillä ei ole ollut raskauden kulkuun.
 
Jahas, nyt ehkä selvisi miksi mulla on joinakin aamuina ollut yllättävän korkea paastosokeri! Mun maitohappobakteerivalmiste taitaakin nostaa verensokeria, ja oon usein ottanut sen ennen paastoarvoa. Se on siis sellainen jauhe vaan, jossa on sitä bakteeria ja se juodaan veden kanssa (eli ei mitään makeutusta tms), ja se pitää ottaa tyhjään mahaan ja olla syömättä mielellään pari tuntia, niin otan sen usein heti kun herään tai jos aamuyöllä nousen vessaan. Epäilin kyllä, että voisiko se vaikuttaa verensokeriin, mutta kuvittelin vaikutuksen olevan niin pieni jos sitä olisi, ettei olisi käytännön merkitystä. Tänään kuitenkin oli aamuarvo 5.2, sitten otin maitohapon ja otin puolen tunnin päästä toisen arvon, ja se oli noussut 5.7.

Ihan kiva kyllä, jos mun ongelmalliset aamuarvot selittyisivät tällä! Neuvolassa on siis kyllä muutenkin linjana, että mun arvot on sen verran hyviä, ettei tehdä mitään erityistä, mutta mua noi korkeat arvot on vaivanneet.
 
Mulle d.hoitaja totes synnytystapa-arviossa et ei tehdä mitään vaikka paastoto on 6.0-6.5 aamusin ja välillä hitusen korkeemmat, tämä siksi et vauva ei oo yhtään normaalia isompi, kasvanut koko ajan tasaisesti samalla käyrällä :)
 
Takaisin
Top