Raskausajandiabetes

Mulla toi sokeri pysyisi kohdillaan, jos vaan söisin 3h välein.
Ja kun syö jotain epäterveellistä niin söisi silloin, kun on aika syödä eikä söisi niin suuria määriä..

Tämä viikko on mennyt kyllä taas aika penkin alle ja huomasin, että turvotusta on vähän lisääntynyt ja sitä mukaan painokin.

Noh, ensi viikolla uusi viikko ja parempi tsemppi päälle! :)
 
Mä olen huomannut, että syön paljon paremmin aina silloin kuin pitää mitata verensokereita. :smiley-ashamed008 En mitenkään tarkoituksella, mutta jotenkin sitä on paljon tietoisempi valinnoistaan, kun pitää ajatella verensokereita usein. Mikä taas on sinänsä vähän huono kun mittailen kuitenkin aika harvoin nykyään, ja yleensä siis syön selkeästi huonommin kuin mittauspäivinä - mullahan saattaa siis keskimäärin olla arvot paljon huonompia kuin mitä mitattuina päivinä sitten on. Mutta no, lohduttaudun sillä että aterianjälkeiset on ollut aina suht ok vaikka vetäisin pizzaa tai melkein mitä vain (ne aamuarvot ei sitten kyllä ole ok).

En kyllä usko, että saan helposti ultraa kun ei meidän neuvolassa ole, ja pitäisi sitten tehdä lähete jonnekin muualle. Tietysti jos sikiö vaikuttaa suurelta, niin varmaan ne sitten lähettää. Ja mun neuvolalääkäri vaikutti kyllä aika pätevältä silloin ekassa tarkastuksessa, niin toivon kyllä että se kuuntelis mua ja jos on oikeasti huolen aihetta koosta, niin laittaa sitten ultraan.

Jännittää taas nähdä paljonko paino on noussut ensi viikolla. Mulla ei siis ole vaakaa kotona, niin en yhtään itse tiedä miten tän painon kanssa menee. Neuvolassa on usein tullut ikäviä yllätyksiä että paino onkin nousut vähän liian kovalla tahdilla kuulemma, mutta viime kerralla se olikin yllättäen laskenut. En yhtään tiedä edes miksi. En ole muutenkaan hyvä arvioimaan ruokamääriäni ja mikä on sopiva annos, kun ennen raskautta oli se ongelma että olin jotenkin laihtunut vähän liian laihaksi ja vahingossa söin liian vähän, ja nyt raskauden ajan se onkin ollut toisin päin. Tai no, alkuraskauden koitin tietoisesti oikein mässäillä etten vahingossakaan söisi liian vähän, ja se meni vissiin vähän yli, ja nyt en sitten tiedä riittääkö se että jätän selkeät ylimässäilyt pois, vai pitääkö olla tosi tarkkana joka suupalasta. Mutta siis joo, ehkä hankin vaa'an meille niin ei tarvi arvuutella ja jännittää neuvolan punnituksia.
 
Mulla nousi sillon esikoista odottaessa 26kg paino ja kertaakaan siitä ei mulle naputettu, lähtö oli 57kg/163cm silloinen terkka vaan sanoi et kun olin lähdöltä hoikka niin oli ihan luonnollista et painoa tuli reippaasti ja lopussa sitä tuli myrkytyksen takia, turvotus oli tosi kova sillon. Nyt tän toisen kanssa on tullut 3-4kg koko aikana, mutta mulla on lähtö paljon korkeempi koska yksikään esikoisen tuomista kiloista ei lähtenyt :sad001
Mulla toi synnytystapa-arvio on synnärillä, ei neuvolassa tosin mulla on muutenkin lääkärikäynnit ollut synnärin äippäpolilla ja siellä tosiaan ultrataan. Ei meilläkään neuvolassa ultraa ole.
 
Voi perse, itse katsoin aamun vaakaa ja on paino vähän hypännyt viime viikosta enemmän kuin luulin..
Stressi + unettomat yöt + olematon tarkkailu syömisistä, niin eipä toisaalta tullut yllätyksenä.
Täytyy katsoa, jos kyse onkin vain tästä turvotuksesta ja lähtisi helpottumaan.
Pakko alkaa pikkuhiljaa paremmin keskittymään tähän omaan hyvinvointiin niin vauvakin voi varmasti paremmin.
 
Äitipolilla käyty ja kaikki kunnossa:) vauvan paino arvio nyt 35+5 oli 2,5kg. Hieman keskikäyrän alapuolella menee. Seuraava käynti kolmen viikon päästä. Nyt lääkäri sanoi että kun insuliini hoitoinen radi ei niin ei päästetä yli ajan. Muuten tuli lääkäriltä kehut kun paino ei ole noussu ja sokerit hyvät :)
 
Tosi kiva kuulla, että kaikki on hyvin ja sirokin vauva vaikuttaisi olevan :)

Mä odottelen yhteydenottoa mun diabeteshoitajalta, että kutsuuko mut tutkittavaksi vai ei.
Kovin hyvin ei ole tämä mun kuri aina pitänyt, joten saa nähdä miten käy.
 
Niin sanoivat siellä synnytysvalmennuksessa että radi itsessään ei vaikuta synnytykseen vaan vauvan koko jonka suhteen käyttäydytään kuten muillakin äideillä. Nyt siis pännii vain se että ensimmäinen yhtään minkäänlainen arvio vauvan koosta tulee vasta 37+0 ja siihen on vielä aikaa sen kolme viikkoa. Samaten neuvola on vasta sillon. Luulin että ne käynnit tihenis loppua kohti mutta sama kuukausi tässä taas on käyntien välissä.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Mulla on seuraava neuvolakäynti taas kolmen viikon päästä (tai nyt siis kahden, kun viime viikolla kävin) ja silloin on sitten neuvolalääkäri ja viikkoja sinä päivänä 36+0

Luulin laittaneeni sille mun diabeteshoitajalle viime viikolla s.postia, mutta olinkin saanut väärän s. postiosoitteen, joten nyt sain vasta lähetettyä...
Kyselin siinä viestissä, että onkohan mahdollista saada mitään kokoarviota.

Saa nähdä mitä vastaa, kun kerroin suoraan etten ole mielestäni kovin hyvin pitänyt kiinni ruokailusta, sen kirjaamisesta ja arvojen mittailusta..

Paino on kyllä noussut ensimmäistä kertaa lyhyessä ajassa vähän enemmänkin.. :meh:
 
Tsemppiä, Gemini! Eiköhän ne sieltä osaa ohjeistaa hyvin. :)

Mulla on tänään olleet verensokerit ihan kamalat. :sad001 Aamulla oli 5.7, ja aika tyhmää varmaan, mutta päädyin sitten jättämään aamupalan ja lounaankin sen takia väliin koska halusin odottaa, että se oli laskenut sinne alle 5.5 ennenkö pystyin syömään hyvällä omallatunnolla.

Mittailin sitten useasti pitkin päivää (tämän takia ne mittatikut multa aina loppuu kun teen omia testejäni), ja aamuarvosta sokeri aluksi jopa nousi 6.0 asti, ennenkö todella hitaasti laski 5.4-tasolle yhden maissa. Sitten söin maitorahkan minkä olin kahvilasta ostanut, ja kotona päästessä mittasin 5.2 ennenkö söin ekan kunnon aterian. Ja aterian jälkeen taisi olla verensokeri 6.1 tai mitä lieneekään.

En taas tiedä, mikä tuon korkean arvon aiheutti. Tai aika monikin tekijä on mahdollinen, mutta periaatteessa ois pitänyt olla ihan ok aamuarvo. Meillä oli todella myöhään eilen illalla (21-22) myöhästyneet äitienpäiväkakkukahvit joissa söin suklaakakkua, mutta 1h jälkeen arvo oli 5.9. Sen jälkeen söin ainoastaan juuri ennen nukkumaanmenoa jugurttia (turkkilaista johon vähän sekoitettu valion mustikkajugurttia), joka ilmeisesti sitten onnistui nostamaan sokereita. Nukuin myös todella huonosti, ehkä n. 6h yhteensä useasti heräillen ja aamulla oli todella vaikeaa herätä kouluun. Oisin todellakin jäänyt kotiin nukkumaan jos oisin voinut. Aiemmin tuo huonosti nukkuminen ei ole niin paljoa vaikuttanut mun mielestä paastosokeriin, mutta kyllähän se voisi. Samaten mulla oli ekaa kertaa menkkamaista alavatsakipua aika kauan viime yönä (kipeitä supistuksia ehkä??), niin mietin olisiko tuo kipu voinut nostaa verensokeria.

Mutta anyway, nyt on siis saldona kolme seurantapäivää, joista kahtena liian korkea paastosokeri! Tällä tahdilla todellakin niitä poikkeavia tulee liikaa ja pääsen tiukempaan seurantaan. Vaikea olla tuntematta syyllisyyttä, vaikka toisaalta kai se on hyväkin jos seurattaisiin tarkemmin.
 
Muokattu viimeksi:
lykkäämällä syömistä saa sokerit vaan korkeammiksi. Elimmistö alkaa tuottamaan sokeria itse ja kun syöt kun olet lykännyt syömistä niin sit on korkee kun on ruoan nostama ja elimistön nostama yhtä aikaa. Tärkeintä on syödä säännöllisin välein pieniä aterioita. Ateriaväli pitäs olla semmonen 3h eli aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala ja niiden lisäksi 1-2 välipalaa, sillon ne pysyy tasasena ja syö sellasia mitkä nostaa hitaasti ja tasaisesti. Syömisen jälkeen mittaus pitäs olla tunnin päästä ja arvon olla sillon alle 7.8
Tosiaan jos ne sokerit ei pysy tasasina ja sahaa koko ajan esim sen vuoksi ettei säännöllisesti syö niin vaikak vauva ei syntyessään olisi iso se ei välttämättä "osaa" pitää sokereita itse ja joutuu sokeritiåppaan, vauvoilla sokerit laskee tosi helposti ja heittoa tulee herkästi.
 
Annisla, mulla oli paastot koko ajan 5,5-6 eikä auttanut vaikka kuinka yritti värkätä ruokailujen kans. Diabeteskätilö sanoikin että niihin aamupaastoihin ei ihan hirveesti voi itse vaikuttaa. Nyt mulla ollu reilu kuukauden iltainsuliini käytössä ja paastosokerit kunnossa:) mutta kuten jo odecca totesikin että syömättä jättäminen ei ole ratkaisu. Neuvolaan vaan tiukkana että pääset diabeteshoitajalle ja kunnon ohjausta.
 
Mun 1h arvo sen pikkuisen rahkan jälkeen olikin yllättävän korkea (6.5), mutta onneksi yleensä noi 1h arvot on olleet ihan kunnossa, kuten tänäänkin. Paastosokerit on kyllä ärsyttäviä, kun tuntuu ettei niihin tosiaan voi juuri itse vaikuttaa. Helpompi olisi mun mielestä, jos olisi 1h arvot se ongelma.

En osaa syödä kamalan säännöllisesti, se ehkä voi olla osa ongelmaa. Yleensä onneksi noudatan aika hyvin ateriarytmiä koulupäivinä, mutta toisaalta olen aina aika helposti jättänyt aterioita väliin.

Toivottavasti nyt saisi vähän enemmän apua neuvolasta, kun aiemmin on tosiaan ollut liian vähän poikkeavia arvoja seurantajaksoilla, niin en ole saanut mitään neuvoja paastoarvojen kanssa tai muutenkaan nähnyt ketään tästä radista kuin mun perusterkkaa sen tasan kerran kun se verensokerimittari annettiin.
 
Muokattu viimeksi:
Ja unohdin vielä sanoa, mä en ole muuten ainoa meidän suvussa jolla on korkea paastosokeri. Sisko ja isä on olleet myös glukoosirasituksessa kun isän suvun puolella on diabetesta, ja niilläkin se käyrä meni niin että 1h ja 2h arvot on olleet hyviä verrattuna yllättävän korkeaan paastosokeriin. Mä itse asiassa epäilen, että se voi olla geneettistä että juuri paastossa on ongelmaa, ja ehkä kysyn tästä myös neuvolalääkäriltä nyt perjantaina.
 
Annisla, mulla oli paastot koko ajan 5,5-6 eikä auttanut vaikka kuinka yritti värkätä ruokailujen kans. Diabeteskätilö sanoikin että niihin aamupaastoihin ei ihan hirveesti voi itse vaikuttaa. Nyt mulla ollu reilu kuukauden iltainsuliini käytössä ja paastosokerit kunnossa:) mutta kuten jo odecca totesikin että syömättä jättäminen ei ole ratkaisu. Neuvolaan vaan tiukkana että pääset diabeteshoitajalle ja kunnon ohjausta.
Ihan uteliaisuudesta, onko sulla laskenut paastosokerit reilustikin iltainsuliinista (jonnekin 4.0-4.7 tasoille), vai pysyykö ne nyt alle sen 5.5 tuolla määrällä? Mietin vaan kuinka suuren eron se insuliini voisi tehdä.
 
ei insuliinia aloteta ellei ne paastot ole oikeesti jatkuvasti korkeet, se että on lähellä ylärajaa ei ole sama kuin et sokerit on korkeet. Lisäks raskaana nuo rajat on matalammat kuin mitä normaalioloissa eli raskaana ollaan tarkempia. Sen paaston ei tosiaan tarvi alkaa 4 numerolla vaan riittää kun on alle 5.5 vasta jos ruokavaliooista ja muusta huolimatta ei pysy alle ton, niin sille tehdään lääkkeellisesti jotain. Raskaana arvot heittää muutenkin huomattavasti herkemmin.
 
Insuliini kun aloitettiin niin tavoite oli saada ne viiden pintaan. Nyt mulla paastot4,7-5,2 välillä. Pidä vaan kirjaa niistä paastoista ja yhteys neuvolaan/äitipolille:) Muut arvot mulla pysyy ihan ruokavaliolla hyvänä.
 
Tänään mun paasto oli 5.5 herätessä ja 5.4 noin puoli tuntia heräämisestä, kun olin pukenut tms perussettiä. Jouduin nousemaan taas vähän kesken unien ja nukuin vain 6h aamun tentin takia, jos se nyt vaikuttaa. Kumpi arvo nyt sitten pitäisi laittaa ylös, kun toinen on mukavasti liian korkea ja toinen on vielä ns. ok?

Nimim. en kuitenkaan haluaisi poikkeavia yli sen sallitun määrän. :smiley-ashamed008
 
Mä mittaan paaston ennen aamiaista ja sen laitan ylös. En oo tehny monia mittauksia aamun aikana.
 
Mä kans laitan sen minkä eka mittaan, turha on huijata itteensä ja kikkailla niillä. Mä mittaan aamulla heti kun herään sit teen aamuhommelit ja syön ja mun on laitettava kello muistuttamaan tunnin päästä koska muuten en muista ottaa sitä 1h syömisen jälkeen arvoa. Sit jos pidän koko päivä seurannan niin otan just ennen syömistä, syön mitä syön ja taas kello soimaan tunnin päähän, en kato et onko sokeri sopiva syömiseen vaan katson kelloa et kauanko on edellisestä syömisestä ja päivisin sokerit on mitä pitääkin.
Tänään oli aamuarvo 6.5 mutta se johtuu ihan siitä et söin iltapalaks omenapiirakaa, yleensä syön pari viipaletta täysjyväleipää leikkeleellä, juustolla ja rehuilla, tai täysjyvämuroja ihan tavallisella sokeroidulla jugurtilla tai normaali sokerista mehukeittoa niillä muroilla.
 
Joo, taidan laittaa molemmat arvot ja saa neuvolassa sitten päättää miten tulkitsee. Mulla on vähän paha tapa että aina jos on korkea arvo, niin sitten pitää testata uudestaan ja vielä vähän ajan päästä josko olisi laskenut. Sitten oonkin vähän pulassa että mitä teen, kun on useampi arvo joista osa on just rajan alapuolella ja osa yläpuolella. Yleensä oon laittanut joko kaikki arvot tai sitten arvojen keskiarvon (jos on ihan peräkkäin mitattu).

Veikkaan, että vähän korkeammat aamuarvot johtuu osittain viime päivien stressistä ja huonosti nukutuista öistä. Mutta eipä tota nyt arvioinnissa kannata edes ottaa varmaan huomioon, kun stressiä ja poikkeuksellisen huonosti nukuttuja öitä on aika säännöllisesti ollut koko kevään koulukiireiden takia. :/
 
Takaisin
Top