Raskausajandiabetes

Suspaus

Näppärä viestien naputtelija
Kesäkuunmammat 2014
Moi!

Mulla eka raskaudessa todettiin puolivälin jälkeen raskausajandiabetes, jonka hoidoksi onneksi riitti pelkkä ruokavalio. Vikat kuukaudet mentiin aikalailla maitorahkalinjalla, koska kaikki leivästä lähtien nosti sokereita ylös. Poika kuitenkin syntyi ihan normipainoisena (3660 g, 39+4) ja hänen sokerinsa olivat alusta saakka kunnossa. Nyt kuitenkin mietityttää jo näinkin alussa, että tuleeko sama mittausrumba taas eteen ja auttaisiko alusta saakka ruokavalion hallinta ehkäisyssä. Sokerien syöntiä olen kyllä yrittänyt rajoittaa, mutta hiilareita tullut vedeltyä ihan normitahtiin, pahoinvoinnin takia ehkä normaalia enempikin...

Onko muilla aiemmissa raskauksissa ollut samaa? Tai ykkös-/kakkostyypin diabetesta jo valmiiksi? Tuohan kai herkemmin tulee, jos kertaalleen ollut. Ei se sokerirasituskaan kyllä mitenkään suosikkitutkimusten listalta löydy, mutta se nyt tuon esikon jälkeen on varmasti edessä.
 
Mulla ei ole raskausdiabetesta ollut kummassakaan raskaudesta. Mutta sokerirasitukseen varmasti tulen joutumaan painon ja iän vuoksi. En tiedä miten herkästi mulle voisi tulla, kun ei suvussakaan ole rasitetta, mutta syönpä kuitenkin RD ruokavalion mukaan jo nyt :) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029 Ja toivottavasti voin välttää kyseisen kurjuuden (ja ylettömän painonnousun).
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa RD. Kävi ilmi kans puolivälissä tehdyn sokerirasituksen yhteydessä, ja koska vain yksi arvo oli pielessä, riitti hoidoksi ruokavalio. Oman painon nousu lakkasi, mutta poika kasvoi niin että synnytys käynnistettiin jo 38+2. Poika painoi 4050g ja oli 51cm pitkä. Nyt pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja siirtyä hyvissäajoin siihen rd-ruokavalioon! Tässä pahoinvoinnin keskellä olen syönyt "mitä vaan" ja paino onkin jo noussut jopa kolmisen kiloa!
 
Mulla oli esikoisen aikan RD ja oli niin paha et tuputtamalla tuputtivat insuliinia, mutta en suostunut sitä ottamaan vaan hoidin ruokavaliolla, tyttäreni syntyi 38+0 ja painoa oli 2575g. Nyt olen alusta asti katsout mitä suuhun menee ja hiuken seuraillut sokereitakin ihan ennaltaehkäisevästi ja toistaseks kaikki ok. Rasitukseen varmastikin joudun ainakin kerran ja menenkin, en siinä mitään häviä :)
 
Mulla myös viimesimmässä raskaudessa yksi arvo heitti testeissä, joten diagnoosi tuli, mutta mittailemalla ja hieman ruokavaliota parantamalla hoidettiin, ja ei ihan hirveästi heittoja tullut.
Nyt siis tällä kertaa joudun ekan kerran rv 12-16 ja toka kerta sitten rv26 tai jotain.

Todella typerää mielestäni, että heti tule RD-diagnoosi, jos yksikin arvo on sen raja-arvon. Sehän nyt voi johtua mistä vaan, eikä todellakaan tarkoita mitään diabetesta. Mutta onhan se toki hyvä että seurataan :)
 
Mulla sama tilanne kun akidilla ja pitäisi varailla ensimmäinen sokerirasitus heti joulukuun alkupuolelle. Meillä on suvussa äidin puolella paljon isoja vauvoja, suuri osa ollut syntyessään 4-5,5kg, mutta en tiedä miten mun tädeillä yms on esim sokereita seurattu raskausaikana. 2-tyypin diabetesta löytyy suvusta myös. Onhan ne raja-arvot tiukemmat RD:n kohdalla kun "tavallista" diabetesta tutkittaessa, mutta parempi varmasti että puututaan ajoissa heittoihin..
 
Voinko mää kysyä.. kun sanoitte että yksi arvo heitti, niin tarkoitittako sitä, että yks mitatuista arvoista oli liian korkee vai mitä se käytännössä tarkottaa? :D
Ite joudun kans ylipainoni ja siskoni 1-tyypin ja äitini 2-tyypin diabeteksen takia tutkimuksiin.. En vaan haluais mitään diabetesta.. :/ Ei varmaan kukaan muukaan, mutta jotenki ahdistaa koko sana! Ehkä johtuu juurikin siskoni diabeteksestä, kun sitä oon joutunu hoitamaan pienestä asti, jos vanhemmat ei kerenny pistämään jne.
 
Eli sokerirasituskoe tehdään aamulla kun on oltu 10-12 tuntia syömättä. Se menee muistaakseni niin, että ensimmäinen verikoe otetaan heti tullessa (paastoarvo), sitten juodaan jotain sokerilitkua ja toinen verikoe otetaan 1h päästä tästä (1h arvo) ja viimeinen 2h päästä litkun juomisesta (2h arvo).. joku voi korjata jos muistan väärin. :)
Ja sitten on olemassa tietyt raja-arvot mitä ei saa ylittää. Ja mulla viimeksi muistaakseni 1h tai 2h arvo ylitti rajan, josta diagnoosi RD ja hoitona ruokavalio ja sokeriarvojen seuranta.
 
12 tuntia pitää olla syömättä ja juoda saa vain ihan vähän vettä jos on pakko. Raja arvot onpaasto: 5,3 1 tunnin päästä 10,0 ja 2 tunnin päästä 8,6. Itselläni oli heittoa kaikissa kolmessa arvossa ja luulen että osittain johtui siitä ettei paastoa ollut kuin 10h takana.
 
Mulla oli viimeksi tuo keskimmäinen vissiin 10.5 ja sen takia sit loppuraskaus mittailtiin sokereita ja ultrattiin ylimääräinen kerta rv 35. Mutta tosiaan ruokavalion seuranta riitti ja nappula oli 3660 g syntyessään. Vauvalta kanssa ekat 12 h muistaakseni mitattiin sokereita, mutta niissä ei ihmeitä. Nyt olin tänään ekassa rasituksessa (10+5) ja jos siinä kaikki ok, niin uusiksi joskus keväällä. Tuli kyllä niin hirveä olo taas siitä sokeriliemestä (taisi olla 75 g sokeria siinä minipullossa...) mutta toivotaan, että kaikki ok. Ja vauvan hyväksihän tuo on. Oli vaan niin järkky olo koko aamun ja onnistui hoitaja vielä tuikkaamaan neulan kolmannella kerralla huonosti, niin nyt käsi kipeänä.
 
No onkos kenelläkään käry käynyt?

Eilen kävin sokerirasituksessa ja tänään neuvolasta hain mittarin. Paastoarvo oli 0,1 yli sallitun eli 5,4. Muut olikin sitten jo varsin hyviä, mutta ei auta. Nyt seuraillaan sitten pari viikkoa ja sitten lääkäri ja todennäköisesti jatketaan sen jälkeen. Kiva vain tämä joulun aika tässä. Ei tee ainakaan helpommaksi asiaa. Muutenkin olen aika maassa koko asian takia. Tiedän ettei tämä maailmanloppu ole mutta olisin paljon mieluummin ollut ilman. Nytkin oon kahtena päivänä oksentanut ulos lähes kaiken mikä on sisään mennyt niin vointi sen verran heikkoa ettei jaksais enää mitään sokereita miettiä.
 
Huomenna vasta rasitukseen ja ylihuomenna saa sitten tietää. Toivottavasti tällä kertaa ei tarttis alkaa mittailemaan :)
 
Kävin viime viikolla testissä ja soitin tänään tulokset. Kuulemma ihanteelliset. En nyt muista lukuja, mutta jäivät reippaasti alle maksimiarvojen. Ihan hyvä vaan... Mun äidilläni on diabetes, joten joudun myöhemmin vielä samaan testiin uudestaan.

Tsemppiä hemmarille!
 
Kerrompa minäkin kokemukseni :)

Esikoinen syntyi marraskuussa 2010. Raskausdiabetes todettiin rv 26 muistaakseni tuolloin, painon takiahan mä testiin jouduin. 2h arvo oli silloin hitusen liian korkea, kotimittauksilla ja ruokavaliolla mentiin. Oyssin äitipolilta sain tosi hyvät ohjeistukset ruokavalioon ym.
Arvot pysyi kurissa ja terve poika syntyi rv 40+2 3850g ja 55cm mitoin, Sokerit vauvalla oli kunnossa, samoin itsellä.

Toinen lapsi syntyi joulukuun alussa 2013 :) Jouduin tietenkin sokerirasitukseen jo alkuraskaudessa tuon edellisen raskauden RaDi-diagnoosin vuoksi. Rv 11 ja rv 23 kävin rasituksessa ja yllätyksekseni molemmista tuli hyvät arvot, ei siis RaDia. Toinen poika syntyi tosiaan rv 39+6 mitoin 3410g ja 53cm. Pieni mies, vaikka sf-mitta kulkikin omissa sfääreissään koko raskausajan :D

Jos RaDi-diagnoosin saa, niin ei se tosiaankaan mikään maailmanloppu ole. Päinvastoin, itsellä ainakin siitä sai lisää motivaatiota syödä terveellisemmin kuin ennen, kun tiesi että vauvan hyvinvointiinhan sillä pyritään. Ja muutenkin, kun mullakin tuota painoa oli jo valmiiksi liikaa niin hyvin pysyi sekin puoli kurissa tiukemman ruokavalion ansiosta. Ja tuolla tiukemmalla meinaan siis sitä etten syönyt roskaruokaa/makeita kuin kerran pari kuussa :D Ja söin muutenkin 3-4 tunnin välein, hiilareita vähentelin, niitähän ei kokonaan saa pois jättää kuitenkaan.

Tuota ruokavaliota vois noudattaa edelleen, paino pysyy kurissa mutta niin pysyy nälkäkin :D
 
Mulla oli tosiaan nyt ekalla kierroksella noi arvot hyvät. Viime raskaudessa yksi arvo heitti ja sen takia sit viimeisen 10 viikkoa mittailin koko ajan sokereita, mutta onneksi ruokavalio riitti hoidoksi. Nyt sitten uusi rasitus joskus puolivälin jälkeen. Toivottavasti siitäkin puhtaat paperit. Nyt tosiaan yrittänyt tuohon ruokavalioon kiinnitää vähän enempi huomiota alusta saakka.
 
No niin se terkkari tuumas, että tää ruokavaliohan on sellainen, että jokaisen pitäis noudattaa sitä vaikka ei olisikaan mitään. Ja todellakin oon tosi tyytyväinen tästä motivaatiosta mitä oon saanut. Painohan on sen kymmenisen kiloa tippunut. Saa kuulemma tippua ihan reilusti eikä haittaa ja sikiön kokoa seurataan tarkemmin koska oon saanut laihdutettua ettei vaan tulis mitään ongelmia. Oon kyllä syöny monipuolisesti.

Eniten mua kuitenkin tympäsee tämä joulu. Oon aina oppinu siihen et jouluna ei katota mitä suuhun laittaa ja jo kotona on aina oltu muuten tarkkoja mutta jouluna mässäilty ihan älyttömästi... miten mä selviän :sad001
 
Tänään aamulla kävin testeissä ja jo äsken neuvolan täti soitti, että paastoarvo heittää, joten ei muuta kun mittailemaan sitten taas :) Onneksi mittari löytyy jo kotoota, niin ei tarvitse sitä erikseen lähteä enää hakemaan :)
 
mä kävin tänään rasituksessa ja saas nähä mikä on tuomio, olin sit 14h syömättä ennen sitä kun muistin aloitusajan väärin :D Viimeksi mulla heitti kaikki kolme arvoa.
 
Mulla oli tässä ekassa rasituksessa kaikki arvot reippaasti alle rajojen joten ei huolta tässä vaiheessa. Rasitus uusitaan kuitenkin rv 24-26.
 
Takaisin
Top