Raskausajan ruokavaliot ja mieliteot

Tsemppiä Maatunen. Muistan hämärästi miten voimaton ja väsynyt olo oli esikon aikaan, kun oksensin koko raskauden ajan. Olo tuntui välillä suorastaan toivottomalta. Toivottavasti sullakin helpottaisi edes sen verran, että ei tarviisi oksentaa kuin vaikka kerran viikkoon ja muuten voisi olla suht normaalisti. Tulisi vähän sitä energiaa puuhastellakin vauvaa varten.
 
Kiitos, kaikki tsemppi on kyllä tarpeen :) mutta eiköhän tää tästä. Viimeistään huhtikuussa! :P Kyllähän se vähän iloa vie tästä odottamisesta, jotkut päivät on olleet tosi raskaita. Mutta eiköhän sitä vielä muutaman kuukauden kestä, sitten kaikki tämä oksentaminen ja kipuilu palkitaan parhaalla mahdollisella tavalla :love7
 
Mulla on mieliteot alkaneet muuttua oudoiksi, ainankin miehen mielestä. Miehen oli pakko hakea yks päivä mansikkajäätelöä ja semmosta valmista kermavaahtoa, kun alko vaan tekemään mieli. Eilen sitten huomasin sen kermavaahtopurkin jääkaapissa ja aloin ääneen miettimään minkä päälle se sopisi. Noo sehän sopi hyvin noitten broilerifileiden(semmonen HK:n ohuen ohut, leivälle laitettava), korvapuustin, suklaakeksin ja nakkejen kanssa. Mies vaan katteli vieressä ja naureskeli. Lisäks oon hurahtanut niihin irtomyynnissä oleviin maistekurkkuihin ja perunamuussiin. Toisaalta esim. kiinalainen ruoka on alkanut etomaan ja jauheliha missä tahansa muodossa.
 
Ooh, pitäisi itsekin tehdä puusteja pitkästä aikaa! Meillä meni koko omppupiirakka lähes yhdeltä istumalta :D ja suklaata on taas mennyt ihan laittoman paljon... ja kävin kahtena päivänä peräkkäin hampparilla... oho :P
 
Tulipa eilen pyöräytettyä ne korvapuustit, mutta en ole syönyt kuin yhden. Ei tee yhtään mieli :D Tuntuu, että en oo tänään muuta tehnyt kuin syönyt, mutta kun aloin täyttää ruokapäiväkirjaa niin hups... puolikas ruisleipä, riisikakku, mandariini ja 50g suklaata. Ja olo on ihan ähky ja turpea...
 
Muokattu viimeksi:
Mä just tajusin, että onhan mulle tullut yks hassumpi himo! Oon koukussa jäisiin ranskalaisiin :D Voisin vetää niitä kilon suoraan pakastimesta. Ja toinen himo on riisikakut, joiden päälle sulattaa juustoa.
Onko kukaan muu huomannut outoja mielitekoja?
 
Mä oon alkanu tykkäämaan avokadoista ja maissista.. Ja Tupla, ai se on hyvää. Voisin vaikka joka päivä syödä..
Muuten kaikki menee normaalisti alas, eikä mitään ole tullut ylös koko aikana.
 
Mä söin alkuun mandariineja kilo kaupalla joka päivä sai melkein hakea lisää. Sitte ku ne ei ollu enää niin hyviä yhteen väliin niin sitte appelsiineja monta päivässä.. Nyt on molemmat alkanu tökkimään. Välillä teke mieli mut ei voi enää syödä edes päivittäin. Yhteen väliin söin nuudelia monena päivänä peräkkäin ja sitten sekin alkoi ällöttää. Hmm.tällä hetkellä ei oo varmaa mitää super himoa. Mitä nyt tietty herkkuja tekis mieli koko ajan mut oon itseni asettanu herkku kieltoon/lakkoon. Ettei kiloja tulis liikaa enää..
 
Mulla on tomaatti kaikissa sen muodoissa! Siis keittona, kastikkeena, salsana, tuoreena :D Varsinkin mininluumutomaatit on semmosia että niitä voi syyä sen purkillisen kerralla :D
 
Mulle on alkanut maistumaan light-limpparit, erityisesti zero-cokista tekis hirveesti mieli. Ja jaffaa. En siis normaalisti ikinä osta limppareita, lightia eikä tavallista. Mut noi tuntuu nyt niin hyvältä. Ja sitten haluaisin syödä homejuustoa ja maksamakkaraa kokoajan. Jälkimmäistä vähän käytänkin ja kyllä mä aurajuustoakin olen pari kertaa ostanut... Ja hedelmiä vois vetää kilokaupalla. Taisin koko marraskuun ajan syödä tuoretta ananasta joka päivä reilun köntin! Sitten se alkoi närästämään ja jouduin lopettamaan :-( Enkä sais kyllä hedelmiäkään tolkuttomasti syödä!
 
tosta homejuustosta vielä. valion aura on semmoinen mitä sais syödä. valion sivuillakin lukee, että se käy myös raskaanaolevan suuhun :) en kuitenkaan oo ite sitä syönyt muuten kun kuumennettuna, kun on painunu niin syvälle päähän että sitä ei sais syödä kuumentamattomana :D
 
Joo mä tiedän, siksi sitä olenkin syönyt. Se on pastöroitu, joten siltä osin turvallinen ja itseasiassa moni brie-juustokin on pastöroitu. Mä olen käyttänyt noissa rajoituksissa aika paljon omaa harkintaa muutenkin...
 
Meillä käytetään nykyään tilamaitoa, ruvettiin maidontuottajiksi vuoden alusta, joten vähän pöljäähän se oli maito kaupasta kantaa. Sitä paitsi, tilamaito sisältää enemmän energiaa, eikä liene pahitteeksi tälle mun älyttömälle painonlaskulle. Nimim. Taas tämä aamu yökkäilty
 
Kauhee himo oli hetki sitten suklaaseen nimenomaan Fazerin punaiseen mut se onneks nyt vaihtunut hiukka terveellisempään eli viinirypäleisiin! Pitää olla nykyään aina varalla :)
 
Makean himo kasvanut taas.
Mielialat olleet mitä onkaan.. huonot siis ja karkkia tekee mieli.
Karkkia, keksejä, jugurttia, hedelmiä.. Toki kaikkea kohtuuden rajoissa..
Nyt se kaikki vaan valitettavasti kertyy ympärille..
 
Suomalaisia juustoja voi syödä kyllä ilman rajotuksia!!
ulkomailla kannattaa olla tarkempi.

Tökkönen:
Light limuja ei suositella raskaana oleville, makeutus aineiden takia!
Mielummin sokerilla makeutettuna.
 
Mä käytän niitä missä on aspartaamia, se on sallittua kohtuuden rajoissa. Mulla radi, joten se sokerilimu ei vaan mitenkään käy...
 
Itse olen kauhean kova friikki noiden makeutusaineiden kanssa. En syö normaalistikkaan mitään missä niitä on, mutta jos minulla olisi sokeriongelmia niin niitä tulisi varmaan käytettyä.
 
Juu en mäkään normaalisti käytä makeutusaineita. Ei oikeastaan ole tarvetta, kun ei tule juotua limua ja tai mehua juuri koskaan. Sitten kun juon, niin mieluiten "oikeeta" tavaraa. Nyt sen ihmeellisen limpparihimon takia oon juonut niitä light-limuja, en usko että väliaikaisella käytöllä on niin suurta vaikutusta kuin miten esim. sokeri vaikuttaisi tilanteessani vauvan kokoon ja hyvinvointiin syntymän jälkeen.
 
Takaisin
Top