Raskausajan ruokavaliot ja mieliteot

Salmiakkia, lakua,, oi että ootan et pääsee taas syömään kunnolla!! :D
Toki oon nyttenkin syönyt ko näihin on himonsa ollut, mutta määrät oon nyt pitänyt pienempänä.

Ja kaikkeen suolaseen on ollut kunnon himoja, nyt montapäivää oon jo himoinnut että koska pääsee leipoon vegepiirakoita, no nyt tehtiin jätti pizza ni jos niitä sitte seuraavaksi..
 
Mä en juo lainkaan maitoa, hapanmaitotuotteita menee jonkun verran. Kysyin neuvolassa jo alkuraskaudessa että pitäisikö huomioida, mutta sanoi ettei tarvitse.
Kyllähän se sikiö sen kalsiumin löytää, jollei muuten, niin pihistämällä äidin luustosta...
 
Jostain tosiaan luin joskus, että vauva kyllä ottaa sen, mitä tarvitsee ja se on äiti, kun jää ilman, jos jotakin ravintoainetta on liian vähän. Eli on tärkeää syödä monipuolisesti paitsi vauvan, myös ihan itsensä takia. Siihen on pyritty, joskus paremmalla, joskus (niinku esim. tänään) vähän huonommalla menestyksellä.
 
Tääläkin maitoon tullut ihme himo. Päivässä voi mennä jopa litra :P

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Itsellä tulee muuten syötyä monipuolisesti ja terveellisesti. Joka päivä paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Aamu alkaa aina isolla lautasella talkkunaa, voi että on hyvää. Saa nähdä kestääkö tämä maidon kuvotus koko raskauden ajan.
 
Mun ongelma on ollut, että mikään ei maistu. Paino ei ookaan pariin viikkoon noussut, vaikka vauva onkin kasvanut normaalisti, onneksi :) Tää oksentelu sais jo loppua! Oon syönyt ihan mitä vaan mikä menee alas. Tänäänkin iski aivan jäätävä suklaan himo, ja oonkin nyt sit vetäny rasiallisen konvehteja :smiley-ashamed004 no, maistuupahan hyvältä kun tulee takasinpäin... kolmeen viikkoon en oo oikeestaan syönyt kun pari palaa pizzaa ja muutaman ranskalaisen. Että näin terveellistä täällä.
 
Minä stressaan siitä, että hedelmät ja vihannekset eivät oikein tahdo maistua. Varsinkin vihannekset maistuvat välillä suorastaan pahalle. Olen kuitenkin yrittänyt pakottaa itseäni syömään niitä, vaikka siitä tulee joskus jopa paha olo. Olen jostain lukenut, että raskausaikana pitäisi maistaa paljon erilaisia terveellisiä ruokia, koska vauva saa jo silloin makuärsykkeitä ja oppii sitten myöhemmin paremmin syömään juuri sellaista ruokaa mitä odottava äiti on syönyt. No yritän lohduttaa itseäni sillä, että tärkeintä on kuitenkin syöttää niitä hedelmiä sitten suoraan lapselle. Vitamiinilisääkin käytän. Makeiset maistuvat sen sijaan vähän liiankin hyvin. Alkuraskaudesta suklaata ei tehnyt mieli, mutta nyt joulukonvehtirasiat kaupan hyllyillä näyttävät todella kutsuvilta.
 
Itselläni oli ensimmäisen kolmanneksen lopussa himo naudanlihaan, mikään muu liha ei kelvannut. Parin viikon jälkeen himo meni pois ja nyt on taas normaali olo.

Raskauden alussa olin hyvin tiukka, että noudatin tarkkaan annettuja ruokakieltoja. Mitä pidemmälle raskaus on edennyt, sitä enemmän kiellot ovat tulleet ohjeiksi ja ne on välillä unohtuneet. Söin esim. vahingossa katkarapusalaattia (rapuja ei varmana ollut kuumennettu sulatuksen jälkeen) ja sen jälkeen tuli hirveä pelko listerioosista. Mietin siinä syödessäni että onpa hyvää, miksi viime kerrasta on aikaa..sitten kielto iski tajuntaan ja pelästyin. Rakenneultrassa kun kaiken todettiin olevan hyvin niin pelotkin on sitä kautta vähentyneet. Kätilö sanoikin, että jos odottava syö edes jotenkin terveellisesti niin sikiö kyllä saa ja ottaa kaiken tarvitsemansa äidin kropasta. Neuvolan hoitajan mukaan nuo ruokakiellot ovat ohjeita eikä ehdottomia kieltoja. Eli olen alkanut suhtautua rennommin ruokailuun, vaikka yritänkin noudattaa annettuja ohjeita. Yritän syödä kaikin puolin terveellisesti, mutta välillä sallin itselleni herkutteluakin.
 
Millä kannalla olette Brie-juuston suhteen? Itse olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyä mozzarellaa, fetaa ja vuohenjuustoa myös kuumentamattomana, joten luulisi Brie juuston olevan ihan yhtä turvallista kuin nämä, mutta netistä löytyy tosi ristiriitaista tietoa eikä missään sanota tarkkaan pitäisikö jättää syömättä. Neuvolassa en ole kysynyt asiasta.
 
Itse yritän tehdä niin, että jos en tiedä niin jätän syömättä. Mun neuvolasta saadussa listassa brie-juusto kuuluu vältettävien listaan eli en söisi. Tosin itse tuossa juuri tajusin, että olen syönyt termisoidusta maidosta tehtyä juusto, mutta kun on kyse kovasta juustosta niin vaaraahan ei pitäisi olla (listan mukaan kovissa juustoissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään).
 
Mä olen brietä syönyt, mutta se ei taida varsinaisesti "sallittua" olla. Ei taida löytyä ainakaan pastöroituna, jolloin vois rauhassa syödä. Mä olen syönyt noita pehmeitä juustoja vaikka ovat olleet pastöroimattomia, silloin kun tiedän miten ne on säilytetty. En ehkä noutopöydästä ottais, mutta olen kaupasta ostanut ja kaverilla syönyt.
 
Tosiaan noi vältettävät aineet on suosituksia ja neuvoja, ei ehdottomia kieltoja. Itse olen oman mielenrauhani takia yrittänyt noudattaa annettua linjaa, sillojn en stressaa turhaan. Koska kyseessä siis ensimmäinen ja kovin odotettu lapsi niin itselleni tuo sopii paremmin. Tosin olen huomannut, että jos jotakin vältettävää syö niin se ei tarkoita heti pahinta eli rennompi mieli noidenkin suhteen on tullut koko ajan. Tosiaan se säilytys on kuitenkin aika ratkaisevaa, mitä tuoreempaa sen parempaa.
 
Mulla tekee ihan hulluna mieli sushia! En oo tietenkään syöny sitä.

Juusto leivänpäällä kyllä maistuu :)
 
Päätin sitten jättää brie-juuston väliin, vaikka eilen teki sitä mieli. Ei tarvitse sitten murehtia, että mitä jos... Kun olen kuitenkin murehtivaa sorttia. :)

Sushia on tehnyt kovasti mieli alusta asti. Eräänä iltana sushihimo meni niin kovaksi, että oli aivan pakko saada sitä. Mieheni lähti sitten heti hankkimaan sitä, vaikka olikin väsynyt pitkän päivän jälkeen. :Heartred Söin sitten avokado ja kananmuna susheja, joista poistin sen pienen merileväpalan. Ei ollut yhtä hyvää kuin lohisushit, mutta laitoin tosi paljon wasabia ja uitin soijassa, joten pahimmat sushihimot lähtivät. :p
 
Mä oon syöny sushia jossa on semmonen kypsennetty tonnikalatahna päällä. Samoin oon syöny sitä missä on kypsennettyä kalaa päällä ja merilevänauha. Nauhankin olen syönyt tietoisesti. Tekee niin kovasti mieli sushi/wasabi-yhdistelmää, että ei pysty elämään ilman. Brie-juustoa oon syöny pasteroidusta maidosta tehtynä. Eli huomioin ohjeet mutta en ihan viimosenpäälle aina noudata.
 
Oon kyllä syöny katkarapusalaattia kalatiskiltä....alkuraskaudessa söin myös kerran savustettua haukea. en oo hirveesti stressannu kiellettyjä ruokia, koska neki vaihtelee niin suuresti, ennemmin ajattelen sitä syötyä määrää. Ekalla kerralla neuvolassa sanottiin että syöt vaikka kalapuikkoja kun tekee mieli kalaa ja minun mielestäni tämä kuullosti oudolle:confused: enkähän kuitenkin syö kalan tuoreena, enkä mitään hirveetä lähes kalatonta puikkoa...
 
Täälläkin nyt tullut ekat mieliteot nimittäin maito ja vaniljajäätelö! Siis ihan tajuton maito himo koko ajan :D
 
Vaivaako kellään ruokahaluttomuus? Itellä ei tee oikein mitään mieli (paitsi suklaa maistuu anytime). Etenkin ruuanlaitto on hankalaa kun ei tee mitään mieli, niin ei oo inspistäkään laittaa mitään. Ja aamut! Leipä vastustaa ihan urakalla...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Möttönen, kohtalotoveri ilmoittautuu! Mulla on ollut oikeastaan koko raskauden tollanen olo. Yhtenä päivänä tosin teki ihan hulluna mieli pannupizzaa ja yhtenä paninia :D mutta muuten nämä 22vk on menneet ällötystä nieleskellessä.
 
Takaisin
Top