Raskausajan ruokavaliot ja mieliteot

Mun maitohimo on laantunut. Oikeastaan enää ei ole mitään suurempia himoja.. Kai. UUsia odotellessa. :grin Toivottavasti alan himoamaan vain hedelmiä. :p
 
Mulla kans himo maitoon on vaan lisääntynyt.. :P tuoremehujakin tekee yleensä kovasti mieli ja suklaata!
Näin joulun alla kun suklaita ja konvehteja tulee joka suunnasta nii tälle loppasuulle kyllä maistuu..:grin
 
Mun himot kohdistuvat edelleen suklaaseen. Konvehteja, levyjä, patukoita... kaikki käy! :P Millainenkohan pallero oon, jos tää mussuttaminen jatkuu tätä rataa. Mut hitot siitä, mä nautin täysillä kun vihdoinkin voin syödä oksentamatta!!! Syön just sitä, mitä tekee mieli.
 
Mun on alkanut tekemään hirveästi mieli valkohomejuustoa, muumilimpparia ja geishasuklaata. Homejuustoa ei saisi syödä listeriavaaran vuoksi mutta pakko tunnustaa että söin sitä pari pientä palaa muutama päivä sitten. Muumilimppari ja suklaakin ovat tavallaan kiellettyjä sokeriseurannan vuoksi, mutta eihän pienet määrät silloin tällöin pahaksi ole... Maitoa olen alkanut myös himoitsemaan ja sitä saattaa mennä litra - puolitoista päivässä.

Tuttava piirissä ruokavaliorajoituksia on kritisoitu, sillä periaatteessa pitää syödä monipuolisesti mutta kaikki sallitut ruuat ovat jollaintavalla vaarallisia. Esim. hedelmät, ne nostavat verensokeria liikaa. Vihannekset ja juurekset suositellaan pesemään ja kypsentämään, mutta silloinhan niistä katoaa kaikki mineraalit ym. Siis kypsentäessä. Mutta itse olen sitä mieltä että kun syö kohtuudella ja käyttää maalaisjärkeä niin selviää.
 
Oletteko miettineet jo joulupöytää? Meillä syödään yleensä mätiä, kylmäsavulohta ja sillisalaattia jouluna. Mädin ja kylmäsavulohen ajattelin jättää varmuuden vuoksi pois, mutta mitenköhän on sillisalaatin laita? Sillihän on myös kypsentämätöntä kalaa. Anoppini tekee sellaista itse ja se on aina yksi suurimmista herkuistani joulupöydästä. Isäni luona sitten syödään yleensä kaupan rosollia, mitenköhän on sen laita, kun siinäkin on silliä ja eikö se ole vakuumipakattua?
 
Mä jättäisin tän yhden kerran joko kokonaan kypsentämättömät kalat väliin tai sit söisin vain tosi kohtuudella. Kaupan valmisjutut jättäisin kyl väliin, mut noi itse tehdyt on sit toinen juttu, kun sä tiedät miten ja millon ja kuka ne on tehny tai voit ainakin kysyä. Itse söin edellisenkin raskauden aikana graavilohta, mutta vain vähän, näin taitaa mennä nytkin. Mut nää on näitä jokaisen omia päätöksiä...
 
Muistaakseni jostain luin/kuulin, että vihannesten höyryttäminen ei hävittäisi samaan tapaan niitä hyviä aineita kuin keittäminen. Rakastan muutenkin höyrytettyjä porkkanoita ja parsakaalia. Niitä voin kanssa, nam!:Heartred
Olen raskausaikana syönyt ihan normaalisti. Alussa olin ihan, että nyt tulee ruokaremppa yms, mutta jäätävä pahoivointi hävitti sellaiset harhakuvat/ajatukset. Seuraava tavoite oli syödä ihan mitä vain, kunhan se menee alas ja pysyy siellä. Nyt olen ottanut ihan rennosti ruuan suhteen. Syön muutenkin monipuolisesti, niin mitä sitä ruokavaliota muuttamaan. Muutenkin tekee mieli vain maitoa, juustoa, rahkaa, pähkinöitä, kalaa, vihanneksiä ja hedelmiä. Jos nyt syön pitsaa ja hamppareita silloin tällöin niin iik. Alussa kaikki makea ällötti, mutta nyt on kyllä suklaa alkanut maistua:D Jos nyt ei elä pelkällä suklaalla, niin kaikki on varmasti ihan hyvin. Uskon kehoni kertovan minulle mitä tarvitsen mielihalujen muodossa. Kuullostaa ehkä hullulle, mutta tämä on toiminut minulla:)
 
Joulupöydästä syön kyllä kaikkea, mutta kohtuudella. Rosollista en tykkää joten jää sillit väliin ja graavilohi on vanhempien tekemää ja hakevat kalasatamasta/tiskiltä tuoreen lohen sitä varten:p ruuan päälle otan holillisen glögin, mutta normaalia pienemmän lasin:cool14
kunhan ollaan vanhemmilta kotiuduttu niin ollaan tavattu illalla/yöllä laittaa pieni juustotarjotin ja viinirypäleitä. Nytkin teemme näin, olen syönyt huoletta homejuustoja, kunhan ne ovat pastöroituja tuotteita.
toivottavasti ei saada lahjaks enempää suklaata, tuntuu että joka välissä nappaan pari konvehtia:excited001
 
  • Tykkään
Reaktiot: P_K
En ole kuullut että vihannekset pitäisi kypsentää ennen syömistä?! Peseminen tietenkin on selvää, muutenkin, mutta mitä niihin vihanneksiin pesemisen jälkeen vielä jää?
 
Yllätys15: mä sain neuvolasta viimeksi lapun juustoista ja siinä oli mainittu, että Valion Aura olisi sallittu.
 
Ja valion sivuilla sanotaan, että ei suositella auraa kuumentamattomana raskaana oleville.. Ota näistä nyt selvä sitten... :P
 
Tökkönen, jotkin ''hihhulit'' on sitä mieltä, että niihin saattaa silti jäädä multaa ja entäs jos siitä saa myyräkuumeen yms. Iiiik, polttakaa kaikki porkkanat. Alussa jaksoin tästäkin välittää, mutta nykyään rouskuttelen pestyjä raakoja porkkanoita kuorineen päivineen ihan hyvällä mielellä. Jokainen tyylillään!
En tosiaan ota kauheesti enää paineita syömisestä. Ruokamyrkytykset on aika harvinaisia ja jos järjen kanssa toimii, niin kaikki menee varmasti ihan hyvin.
Asla, musta tuntuu, että kaikki firmat aina varmuuden vuoksi pesee kätensä näistä jutuista. Aattele mikä show siitä tulis, jos Valio sanois antaa mennä vaan ja sitten joku edes väittäis saaneensa niiden juustosta jtn.
 
Joo siis minä olen myös ollut tosi höveli noiden rajoitusten suhteen, ihmettelin tosiaan vain tuota kun ei järkikään oikeen sano että mitä siinä nyt vielä voisi olla jos pesee ja kuoriikin vielä... Auraa olen syönyt myös, järki sanoo ettei listeria voi siinä lisääntyä kun pastöroitu. Ja asia on varmasti juuri niin ettei yritykset halua kontolleen mitään sikiökuolemia...

Mutta tänä jouluna ajattelin että joudun kyllä kylmäsavu- ja graavikaloista kieltäytymään, koska kuuntelin viime viikolla radiosta kuinka vastikään oli testattu noita kalatuotteita ja 18:sta testatusta kolmessa oli ollut listeriaa. Olen graavikalaa syönyt kyllä aiemmin, mutta en vakuumista. Nyt jätän väliin kun kuulin uutisen, aika isolla prosentilla sitä listeriaa löytyi...
 
Joo, lukihan se joskus pähkinäpussissakin, että saattaa sisältää pähkinää. No shit! Ettei vaan kukaan allergikko haasta oikeuteen, kun ei varotettu. Jenkeissä onnistuis varmaan sekin. :P
 
Homejuustoissa se home on se, jossa pöpöt, joten en söisi. Pastörointi ei homejuttuun vaikuta.
Listeriasta: tiedustelin tosiaan kälyltäni, joka suurtalouseläinlääkäri ja tietää paljon elintarvikehygieniasta: Listeriaa luonnossa, vesistössä ja mullassa. Jos ostat ns. nostettua kalaa(kasvatettua) on riski listeriaan aika pieni, koska altaat testataan jatkuvasti. Samalla kala testataan myös täällä tulopäässä. Jos siis graavaat itse, osta tuore kala. Listeria monistuu hapettomassa tilassa, siksi se kasvaa vakuumipakkauksissa. EI siis niitä. Jos kaipan kalatiskissä olisi listeriaa, olisi se kaikissa kaloissa. Osta siis mahd. tuoretta. Suola tai sitruunahappo ei tapa listeriaa, mutta sitruunahappo kyllä muuten kypsentää kalaa(sitruskypsennys). Suolaprosentin pitäisi olla yli 6%, jotta bakteerit kuolisi ja sellaista pitoisuitta ihmissuu ei pysty edes maistamaan.
Tsekkaa jääkaapin lämpö. Tosi monilla liian lämmin kaappi kalalle. Pitää olla se 3astetta max. Älä syö graavaamaasi kalaa kuin sinä päivänä kun tehty tarjottavaksi, anna miehen syödä loput. Muut pöpöt voi kuitenkin tulla raakaan kalaan. Listerian voi saada myös huonosti pestyistä käsistä puutarhatöiden jälkeen joten kannattaa muistaa ettei vakuumipakkauset ole ainoa.
Muut bakteerit: toksplasma: märehtijöiden. Voi saada jos on eläinten kanssa tekemisissä. Botulismi: myös vakuumeissa. Listeriaohjevielä: älä syö kalaa every day, mitä enemmän syöt niin kasvatat riskiä. Mätiä älä syö, siinä riski suurempi.
 
Aattelin nyt jouluna kyllä syödä homejuustoja, mutta kohtuudella. Graavilohesta en ole koskaan tykännyt, mutta kylmäsavulohta aion ottaa hieman. Meillä rosolli tehdään itse, joten siihen ei tule silliä. Muuten mennään kohtuudella ja mielitekojen voimalla Kasvikset pitäisi kuulemma kypsentää tai kuumentaa siksi kun niihin voi jäädä just multaa yms. josta voi tulla erinäisiä bakteereja. Mutta kun käyttää maalaisjärkeä nii pärjää mun mielestä aika pitkälle. Ja nää raskausajan ruokasuositukset on ollu 10 vuotta käytössä, eli on ennen niitäkin selvitty ja saatu eläviä ja terveitä lapsia.
 
Ite en ota ollenkaa stressiä siitä mitä suuhuni laitan :grin Joulupöydässä suurin herkku on graavilohi ja itse pyydetyistä kaloista saatu mäti:p Kohtuudella ja maalaisjärjellä olen tähänki mennessä suuhuni ruokaa laittanut. Paitsi toki se suklaa..Sitä menee todellakin tavallista enemmän :confused:

Pst. Hyvät Joulut kaikille viettäville :)
 
Luin valion sivuilta että valion sinihomejuusto sopeutuisi myös raskaanaoleville :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Tuntuu että mua on nyt ruvennu enemmän ällöttämään kaikki mahollinen:sick009 rv 27+3.
leipä, jogurtti, satsumat,mehukeitto ja karkki menee aina....muttaku pitäis syyä jotain lämmintäki. Monesti saan kyllä vähä alas ku rupee vaan syömään.
Alkuraskaus meni ilman pahoivointia ja mielitekoja...vieläkään ei oo mielitekoja, paitsi minttusuklaavanukas:smiley-bounce022
 
Örph, täällä pahoinvoidaan edelleen... ei meinaa mikään mennä alas. Joulun selvisin ihmeen kaupalla oksentamatta, mutta sen jälkeen jatkui taas. Ruokavalio koostuu taas satunnaisista leivistä ja suklaan palasista tällä hetkellä :D alan olla aika poikki tän olon kanssa.
 
Takaisin
Top