Raskausaikana vältettävät/kielletyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja next
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen aikaan olin kyllä ihan paineissa noista suosituksista ja syynäsin varmaan kaikki ruokatarvikkeet, jotka kaupasta ostin, mutta huomaa että toisella kierroksella on pikkusen rennompi ote :D Toki toisten ruoka-aineitten kohdalla oon yhä täysin ehdoton, mutta ihan hyvä tuosta tuli vaikka söinkin odotusaikana pari turkinpippuria sillon tällön :p

Mulla taitaa olla sama homma. Olin lähes hysteerinen niien juustojen ja muiden kanssa (jopa eräissä hautajaisissa menu meni uusiksi mun takia). Nyt syö muutaman palan lakua jos siltä tuntuu!

Esikoisen aikaan olin kyllä ihan paineissa noista suosituksista ja syynäsin varmaan kaikki ruokatarvikkeet, jotka kaupasta ostin, mutta huomaa että toisella kierroksella on pikkusen rennompi ote :D Toki toisten ruoka-aineitten kohdalla oon yhä täysin ehdoton, mutta ihan hyvä tuosta tuli vaikka söinkin odotusaikana pari turkinpippuria sillon tällön :P

No niin, nyt alkoi tehdä mieli turkinpippureita!!

Rouva V. Kyllä rucolaa uskaltaa silloin tällöin syödä, mutta joka päivä ei kannata vetää rucola salaattia. :-) Mutta juu, onhan noita rajoituksia vaikka kuinka paljon. :-) Ja itse olen uskaltanut syödä kotimaisia munia raakana (majoneesi yms.), koska evira on todennut sen olevan turvallista (ulkomailla/ulkomaista en söisi).

Rakastan cocktaileja ja jokaperjantainen perinne meillä on ollut, että mies tekee mulle cocktailin :) suosikkeja on sellaiset, joissa on raakaa kananmunanvalkuaista, ja tällaisia olen myös alkoholittomina versioina edelleen juonut kunhan vaan on kotimaisista munista tehty :) mies on harjaantunut jo aika taitavaksi saamaan holittomista juomista ihan erehdyttävästi ”aitoa” vastaavia!

Ollaan menossa tänään töistä syömään ja vilkaisin ravintolan ruokalistaa... Kyllä jäi laihaks omat vaihtoehdot. Listalta löytyy raakaa kalaa, ilmakuivattua kinkkua, maksaa, mätiä, haukea, fetaa... :banghead: Onneksi 1 alkuruoka, 1 pääruoka ja 2 jälkiruokaa on sellaisia missä ei mitään vältettävää.

Ollaan menossa tänään töistä syömään ja vilkaisin ravintolan ruokalistaa... Kyllä jäi laihaks omat vaihtoehdot. Listalta löytyy raakaa kalaa, ilmakuivattua kinkkua, maksaa, mätiä, haukea, fetaa... :banghead: Onneksi 1 alkuruoka, 1 pääruoka ja 2 jälkiruokaa on sellaisia missä ei mitään vältettävää.

Pelkään myös vähän ensi viikkoa, mennään työporukalla syömään hienosti pitkän kaavan mukaan ja mietin nyt jo eri strategioita, miten hoitaa tilanne huomaamattomasti. En haluaisi vielä kertoa kenellekään töissä raskaudesta. Pohdin, että lähettäisin etukäteen ravintolaan sähköpostia, että voisivatko tarjoilla minulle "huomaamattomasti" menun, joka ei sisällä kiellettyjä raaka-aineita (ravintolassa ei ole ruokalistoja, vaan ainoastaan yksi 10 ruokalajin yllätysmenu, joka tarjoillaan samanlaisena koko seurueelle), sekä vaivihkaa kaataa minulle eri viiniä (alkoholitonta). Kaikkeen sitä pitää taipua paljastumisen pelossa! :)

Mulla taitaa olla sama homma. Olin lähes hysteerinen niien juustojen ja muiden kanssa (jopa eräissä hautajaisissa menu meni uusiksi mun takia). Nyt syö muutaman palan lakua jos siltä tuntuu!

Mulla myös sama, että esikoisen aikaan olin tarkempi, ja lipsahduksista sekä joskus ihan sallituistakin (esim. Valion tuorejuusto) tuli ihan hirveä morkkis. Nyt en ole niin hysteerinen. Mitään selviä listeriariskituotteita en syö, mutta en panikoi siitä miten hyvin työpaikkaruokalan salaatti on huuhdeltu tai kriiseile muutamasta lakukarkista.

Enkä enää itse keksi kielletyksi sellaisia asioita mitä ei listalla ole. Viimeksi ahdistuin hirveästi kun välillä ainut mikä upposi oli eineskolmioleivät, joissa oli majoneesia, jota ei ilmeisesti ole varsinaisesti kielletty mutta jota moni kuitenkin välttää. Ja toinen on makeutusaineet. Nyt olen päättänyt suhtautua kriittisesti virallisten suositusten ulkopuolisiin lisärajoituksiin.

Pelkään myös vähän ensi viikkoa, mennään työporukalla syömään hienosti pitkän kaavan mukaan ja mietin nyt jo eri strategioita, miten hoitaa tilanne huomaamattomasti. En haluaisi vielä kertoa kenellekään töissä raskaudesta. Pohdin, että lähettäisin etukäteen ravintolaan sähköpostia, että voisivatko tarjoilla minulle "huomaamattomasti" menun, joka ei sisällä kiellettyjä raaka-aineita (ravintolassa ei ole ruokalistoja, vaan ainoastaan yksi 10 ruokalajin yllätysmenu, joka tarjoillaan samanlaisena koko seurueelle), sekä vaivihkaa kaataa minulle eri viiniä (alkoholitonta). Kaikkeen sitä pitää taipua paljastumisen pelossa! :)

Onpa kinkkinen tilanne... Mitäpä jos kysyisit ravintolasta mitä tuo yllätysmenu pitää sisällään ja kertoisit miksi on niin tärkeää tietää?
Tilasin eilen sitten hanhenrintaa ja se oli aivan punaista sisältä. Tajusin vasta puolessa välissä kun ravintolassa oli niin pimeää. Söin kyllä koko annoksen, kun luotan siihen, ettei tasokas ravintola tarjoilisi ruokaa, jossa on salmonellariski :sour:

Onpa kinkkinen tilanne... Mitäpä jos kysyisit ravintolasta mitä tuo yllätysmenu pitää sisällään ja kertoisit miksi on niin tärkeää tietää?
Tilasin eilen sitten hanhenrintaa ja se oli aivan punaista sisältä. Tajusin vasta puolessa välissä kun ravintolassa oli niin pimeää. Söin kyllä koko annoksen, kun luotan siihen, ettei tasokas ravintola tarjoilisi ruokaa, jossa on salmonellariski :sour:

Ajattelen myös niin, että jos on hyvästä ravintolasta kyse, niin jos liha nyt on hieman roséeta sisältä niin menkööt. Tilasin myös tällä viikolla annoksen, jossa oli savustettua lohta, ja varmistin että kyseessä oli lämminsavulohi - no, kala oli kuitenkin sisältä tosi raakaa, ja kaiken lisäksi annoksessa oli mätiä päällä, mitä ei kuvauksessa mainittu. Söin nyt sitten kuitenkin kaiken, ja järkeilin että tasokkaassa paikassa kun syö niin turha pilata yöuniaan asialla. Mutta jatkossa täytyy selkeästi olla tarkempi, tuon tyyppisissä paikoissa kuitenkin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että mikään liha tai kala ei ole ihan well-done vaan jätetty sisältä raa'ahkoksi.

Ajattelin nyt niin, että huomenna käyn aamulla varhaisultrassa, ja sen jälkeen laitan vasta ravintolaan sähköpostia - noloa olla näin hankala, joten haluan olla varma, että kyydissä on oikeasti joku pieni henkilö, ennen kuin alan näin vaikeaksi :)

Monella tuntuu olevan vähän rennompi ote, jos lapsia jo ennestään, kun musta tuntuu, että olen nyt aiempaa kriittisempi. Esim. aikaisemmin viikolla vedetty Hesen soijatortilla sai melkein kylmän hien otsalle, kun syödessäni havaitsin siellä olevan jotain fetan tyyppistä juustoa (ja joo olihan se lämmin tortilla, mutta tuskin juusto oli kuumennettu). Ja vaikka fetaa ja raejuustoa olenkin syönyt plussattuani, niin heti kun kuulin, ettei niitä suositella syötäväksi kylmiltään, jätin ne totaalisesti pois. Saman reaktion sai eilen miehen tuomat Brunbergin vaniljasuukot, kun syötyäni luin niissä olevan munanvalkuaista.:nailbiting: Ehkä nuo km:t ovat saaneet mut "hysteerisemmäksi", kun en haluaisi itse pilata tätä odotusta. Mutta joo, rennompaa otetta pliis tännekin. :bag:

mulla on keskenmenot ollu ennen lapsia, mutta miljan kanssa samoilla linjoilla, mä oon tarkempi nyt ku ennen. ehkä takaraivoon hakkailee (lääkäri-)äidin sanat, kun harmittelin et jäi vielä yks pullo inkivääriglögiä ja oon sitä säästelly mut nyt en voikaan juoda, niin se sano et ekat 3kk kannattaa olla ylitarkka, koska silloin kehittyy "vauva" eniten, joten riskit isoimmat. oon päättäny ottaa äidin sanoista vaarin, ja sinne johki 13. viikolle asti välttää kaikkee mahdollista.

Olenko paha ihminen jos menen sushille? Rv 5+
Kalanhan saa paistettuna ja levää voi välttää.

Minä söin tänään kuhaa kun oli ainoa vaihtoehto. Toivottavasti ei ole mitään haittaa :confused: Jostain luin siis ettei saisi syödä järvipetokaloja.

Milja, joo en mäkään niin rento ole että fetaa söisin kypsentämättä. :nailbiting: Enemmän meinasin semmosia, joita ei ole oikeastaan edes todettu vaaralliseksi, tai jotka on suurina annoksina vaarallisia mutta totaalikiellon perusteet on kyseenalaiset. Listeriariskituotteiden osalta olen kyllä varovainen, koska se on todellinen todistettu riski ja pienikin määrä saastunutta ruokaa voi olla vaarallinen.

Minä söin tänään kuhaa kun oli ainoa vaihtoehto. Toivottavasti ei ole mitään haittaa :confused: Jostain luin siis ettei saisi syödä järvipetokaloja.

En usko et kerran syötynä haittaa :) söin minäkin kerran ku saatiin naapurilta tuoreena. Siinä oli se että petokalat kerää elohopeaa itteensä nii jatkuvassa käytössä ois varmasti haittaa.

Meillä syötiin tänään madekeittoa :p Kunhan niitä järvieläimiä ei syö usein niin se on ihan ok. Hauki on kokonaan kielletty, ainakin tossa listassa.

Mä olin viime raskaudessa ihan helisemässä näiden ruokarajotusten kanssa, nyt otan vähän rennommin. Perus kieltolinjaa seuraan, mutta en niin kamalan sokeesti vaan käytän vähän maalaisjärkeekin :)

Takaisin