Raskausaikana vältettävät/kielletyt

Ai jos esim 2016 vuonna ennätysmäärä 67 ihmistä koko Suomen väestöstä saa listerian niin se on paljon? :D minusta ei 0.001% ole hirveesti...

"Jokainen saa listeriabakteerin silloin tällöin ruokaillessaan" - tuota mä tarkoitin sillä yleisyydellä. Suurin osa tartunnoista on toki oireettomia, mutta oireetonkin listeria voi vahingoittaa sikiötä, joten en ainakaan sokeasti tukeutuisi oireisen listerioosin harvinaisuuteen koska se on vähän eri asia.
 
"Jokainen saa listeriabakteerin silloin tällöin ruokaillessaan" - tuota mä tarkoitin sillä yleisyydellä. Suurin osa tartunnoista on toki oireettomia, mutta oireetonkin listeria voi vahingoittaa sikiötä, joten en ainakaan sokeasti tukeutuisi oireisen listerioosin harvinaisuuteen koska se on vähän eri asia.
Kyllä nimenomaan, mutta sen aiheuttama tauti on harvinainen! Ihmisillä luonnostaankin listeriaa. Listeriabakteeri joka aiheuttaa infektion läpäisee istukan, muttei edes aina. Ja se ei ole oireeton jos on puhjennut infektioksi. Infektion saaminen siis on todella harvinaista vaikka listeriaa on ns joka puolella. Joten edelleen olen sitä mieltä että joku valion juusto on suht turvallinen syödä raskausaikana kun heidänkään tehtaalla ei ole yli 10-vuoteen listeriaa tavattu. Mutta jokainen ottaa juuri sen riskin minkä haluaa ja syö mitä haluaa :)
 
Siis onhan siinä hitonmoinen ero et vetääkö jotain graavikalaa vai lähes kiehuvaksi kuumenenttua juustoa.

Siis toki, mutta kun jotkut (enkä tarkota täällä vaan ylipäätään) tuntuu olevan näiden kalojenkin suhteen löysin rantein, tai sit vedetään pehmeitä juustoja kuumentamattomana yms :)
 
Siis toki, mutta kun jotkut (enkä tarkota täällä vaan ylipäätään) tuntuu olevan näiden kalojenkin suhteen löysin rantein, tai sit vedetään pehmeitä juustoja kuumentamattomana yms :)
Joo, niissä järvikaloissa vaan taitaa olla rajoitukset vähän eri syistä :sad001
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että valion pehmeetkin juustot (kippari, koskenlaskija) on ok, koska tehtaalla ei oo aikoihin tavattu listeriaa (se on yli 10 vuoteen, koska nyt on puhuttu jo vuosia kymmenestä vuodesta). Auraa en syö kuitenkaan (vaikka mieli tekis), mutta oon ihan luottavaisin mielin noiden tuotteiden kanssa.
 
Mie olen syönyt salaattijuustokuutioita ja bonjour tuorejuustoa ihan sellaisenaan, jos firman nettisivuilla lukee selkeällä Suomenkielellä, että tuotteet ovat täysin turvallisia raskaana ja imettäessä ja sen jälkeen kerrottu mitä kaikkea juustoille tehdään niin kyllä luotan siihen, että ovat tosiaan ottaneet asiasta selvää ja ovat vastuussa tuotteistaan :)
 
Plääh. Ekassa raskaudessa välttelin jokirapusalaattia, mutta seuraavassa tuli vauvapalstalla puhetta ettei sittenkään olisi kiellettyä ja söin huoletta. Ravuthan on siinä kypsiä ja majoneesia en ole vältellyt kun se ei virallisella kieltolistalla ole. Nyt löysin kuitenkin netistä jonkun artikkelin jossa oli testattu ruokakauppojen palvelutiskin tuotteita ja siellähän se rapusalaatti komeili savukalan ja lohimössöjen kanssa listeriatilastoissa. Taitaa jäädä lounaaksi suunnitteltu rapusalaatti ostamatta. :meh:
 
Tuossa jutussa luki että 2016 yksi raskaana oleva on sairastunut listerian vuoksi, kuulostaa siis erittäin harvinaiselta. Luulin yleisemmäksi. Toki varovainen täytyy olla, mutta en aio olla hysteerisen tarkka vaan jälkeä käyttäen valikoiva :)

Tässä kannattaa myös huomioida se, että raskaana olevat välttelevät riskielintarvikkeita muita enemmän, mikä saattaa osaltaa selittää vain tuon yhden todetun sairastumisen.

Itse olen syönyt aika huoletta Suomessa (riskit ovat pienet, mutta olemassa) ja sekös jos mikä tuntuu miestäni ärsyttävän. Hänellä on tapana ihmetellä, miksi en pysty skarppaamaan suhteellisen lyhyttä aikaa omasta elämästäni ja samalla antaa lapsellemme mahdollisuuden terveempään elämään, mutta... jotenkin "kaikesta hyvästä" luopuminen on niin vaikeaa! :'(
 
Joo tietenkii vaikuttaa että raskaana olevat välttelevät niin riski pienempi ja sairastuneita vähän.

Mie nyt edelleen ihmettelen että onko se listeria bakteeri vaarallinen vauvan alulle kun sen äiti saa (eikä asiasta tietenkään tiedä) vai vasta kun siitä sit sairastuu?

Silti menen itse sillä että jälkeä käyttäen, ei turhia riskejä mutta en myöskään täysin välttele.
 
Joo tietenkii vaikuttaa että raskaana olevat välttelevät niin riski pienempi ja sairastuneita vähän.

Mie nyt edelleen ihmettelen että onko se listeria bakteeri vaarallinen vauvan alulle kun sen äiti saa (eikä asiasta tietenkään tiedä) vai vasta kun siitä sit sairastuu?

Silti menen itse sillä että jälkeä käyttäen, ei turhia riskejä mutta en myöskään täysin välttele.

Tässä lääkärikirjasta lainaus:

”Listeria leviää sikiöön joko istukan kautta tai nousevana infektiona emättimestä. Se voi aiheuttaa kohdun ja sikiön vakavan infektion, johon liittyy merkittävä sikiön menetyksen mahdollisuus eli keskenmeno, sikiön tai vastasyntyneen kuolema. Sikiölle vaarallinen listerioosi ilman äidin oireista infektiota on erittäin epätodennäköinen. Siksi mahdollinen altistuminen listerialle ei ole aihe tutkimuksille.”
 
Mun mielestä vain kylmäsavulohi on riski, itse olen ainakin syönyt lämminsavulohta.

Ja vielä tuosta listeriasta. Mä en tuijottaisi sokeasti niitä lukuja, koska kuten joku sanoikin, useimmat äidit noudattaa ohjeita eikä luvut kerro siitä millainen riski olisi jos jättäisi ohjeet nouttamatta. Toiseksi, erilaiset kuumetaudit on raskausaikana yleisiä samoin kuin keskenmenot, eikä useimmilta koskaan testata listeriaa, joten epäilen pääseekö kaikki tapaukset ikinä tilastoihin. Pieni se riski varmasti kuitenkin on, mutta ei ehkä ihan niin pieni kuin tuosta voisi optimistisimman tulkinnan mukaan päätellä.
 
Syön maalaisjärjellä kaikkea kuten aikaisemmissa raskauksissakin. Tiedän etten ole sen enempää bakteerimangeetti kuin olin ennen raskautta. Suomessa suhteellisen turvallista ruokaa laatu-valvontoineen.

Keskusteltiinkin aiheesta neuvolassa ekalla kerralla ja huumorinkukka välistä kukkien. Kalasta.. Aasian maissa syödään raakaa kalaa päivittäin. En nyt siis tarkoita että niin pitää tehdä mutta hyvä pointti sekin. :wink Salmiakkia syön mutta en pussi tolkulla. Pehmeää juustoa normaalisti. Maksalaatikkoa ym maalaisjärjellä huomioiden A-vitamiini. Esim. Laatikkoa saa syödä loppujen lopuksi paljon ennen kuin suositus täyttyy! Se sisältää niin vähän oikeaa maksaa.

Lopuksi sanoisin; jokainen syököön tai olkoon syömättä ihan omantunnon mukaan. :)
 
Uskaltaakohan ulkomailla miten syödä maitotuotteita? Lähinnähän tuo jogurtti ja jäätelö mietityttää. Kanarialle matkustetaan...
 
Takaisin
Top