Raskausaikana vältettävät/kielletyt

Mä söin eilen subwaysta ihan perus kananrinnan, se on kuitenki kypsennettyä lihaa ja pyysin käyttämään tuoreempia kasviksia. Niitä leikataan monesti päivässä ja pidetään tosi hyvää huolta niiden hygieniasta (oon ollu subissa töissä). Mun kaveri eleli esikoisen ekan kolmanneksen ajan lähes pelkästään subileivillä, kun kaikki muu lensi pihalle :hilarious:
 
Mä söin eilen subwaysta ihan perus kananrinnan, se on kuitenki kypsennettyä lihaa ja pyysin käyttämään tuoreempia kasviksia. Niitä leikataan monesti päivässä ja pidetään tosi hyvää huolta niiden hygieniasta (oon ollu subissa töissä). Mun kaveri eleli esikoisen ekan kolmanneksen ajan lähes pelkästään subileivillä, kun kaikki muu lensi pihalle :hilarious:

Uskaltaisiko syödä tonnikala täytteellä? Se on lemppari:p
 
Toka97, ei kai tonnikalaa oo kielletty? Siihen toki sekaan laitettu sitä kevytmajoneesia, mutta ite en ihan noin tarkasti kato niitä jos syön yhden subin/kk. Subwayn sivulta varmaan löytyy mitä mikäkin sisältää :)
 
Toka97, ei kai tonnikalaa oo kielletty? Siihen toki sekaan laitettu sitä kevytmajoneesia, mutta ite en ihan noin tarkasti kato niitä jos syön yhden subin/kk. Subwayn sivulta varmaan löytyy mitä mikäkin sisältää :)

Joo ei oo mut just sitä majoneesia mietin, kiitos :)
 
En ole aikaisemmin ollut mikään kahvin suurkuluttaja, mutta kovin tiukalta on tuntunut se yksikin kuppi tiputtaa. :rolleyes: Olen siis tehnyt aamukahvikoktailin, jossa 2 mittaa perus juhlamokkaa ja 1 mitta kofeiinitonta kahvia (kaksi kuppia kai kun on se suositeltu maksimimäärä). :grin Ei kyllä mikään makuelämys ja voi olla että kohta jää tuokin väliin...nää aamuetomiset kun vain pahenee.
 
Oon subissa töissä ja tulee syötyä niitä leipiä joka hemmetin päivä.. :D Ne omat lempparisubit, missä pepperonia ja salamia, oon jättäny vaan välistä.
 
Miksi raejuustoa ei saisi syödä? Mielestäni sitä on nimenomaan suositeltu hyvänä proteiinin ja kalsiumin lähteenä. Lisään joka aamu kaurapuuroon
 
Eikö tossa raejuustossa oo just se, että vaikka se on pastöroitu, niin se on pehmeä juusto, jossa helposti listeria muhii...?

Mäkin syön normaalisti päivittäin raikkaria, mut nyt raskaana oon jättäny väliin. Vaikka esim. Valiohan on vakuuttanu, että heidän kaikki tuotteet on turvallisia raskaana oleville, mutta on siinä aina se pieni riski olemassa, vaikka tuotantoprosessi olis kuinka hygieeninen.
 
Onko teille kelleen sanottu että soija tuotteita pitäis välttää raskaus aikana?

Miulle neuvolassa eilen sanottiin että hyvä olis välttää soijatuotteita koska niiden kasvatuksessa käytetään niin vahvoja torjunta aineita että siirtyis itse soijaan sitten..
Luomu soija tuotteet on sit eri..
Neuvola tätini on kuulemma jollain kurssilla missä oli kuullu tän väitteen ja sanoki nyt et ei se ainakaa pahaa tee jos sniitä välttäis..
 
Eikö tossa raejuustossa oo just se, että vaikka se on pastöroitu, niin se on pehmeä juusto, jossa helposti listeria muhii...?

Mäkin syön normaalisti päivittäin raikkaria, mut nyt raskaana oon jättäny väliin. Vaikka esim. Valiohan on vakuuttanu, että heidän kaikki tuotteet on turvallisia raskaana oleville, mutta on siinä aina se pieni riski olemassa, vaikka tuotantoprosessi olis kuinka hygieeninen.

https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Tuolla on lista Valion juustoista, jotka soveltuu raskaana. Kaikki Valion tuotteet ei oo siis yksoikoen turvallisia, mutta jos ne kuumennetaan tarpeeksi kuumaksi niin sitten asia eri :)
 
Lainaus valion sivulta: ”Valio raejuustot valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi.”

Eli ei kuitenkaan täysin riskitön. Valmistajan mukaan vähäriskinen. Riittää mulle perusteeksi jättää syömättä, jos pienikään riski saada listeria.
 
Onko teille kelleen sanottu että soija tuotteita pitäis välttää raskaus aikana?

Miulle neuvolassa eilen sanottiin että hyvä olis välttää soijatuotteita koska niiden kasvatuksessa käytetään niin vahvoja torjunta aineita että siirtyis itse soijaan sitten..
Luomu soija tuotteet on sit eri..
Neuvola tätini on kuulemma jollain kurssilla missä oli kuullu tän väitteen ja sanoki nyt et ei se ainakaa pahaa tee jos sniitä välttäis..

Muistan kuulleeni jotain tuon tapaista soijasta. :) En ite kyllä juurikaan soijaa syö, käytän muita kasviproteiineja mielummin.
 
Oon subissa töissä ja tulee syötyä niitä leipiä joka hemmetin päivä.. :D Ne omat lempparisubit, missä pepperonia ja salamia, oon jättäny vaan välistä.
Kävin myös tällä viikolla ostamassa subin ja kysyin onko heidän käyttämä juusto pastöroitua, mutta myyjä ei tiennyt. Jätin varmuuden vuoksi ottamatta.
 
Kävin myös tällä viikolla ostamassa subin ja kysyin onko heidän käyttämä juusto pastöroitua, mutta myyjä ei tiennyt. Jätin varmuuden vuoksi ottamatta.

Se uuni on toisaalta niin kuuma, että jos paahdettuna subin ottaa, niin juusto on kuplivan kuumaa kun se tulee sieltä ulos.
 
Oletteko uskaltaneet syödä ravintolassa annoksia joissa on pariloitua vuohenjuustoa? Onhan se periaatteessa kuumennettu, mutta itseä vähän epäilyttää onko se paksun kiekon keskiosa kuumentunut niin paljon että mahdollinen listeria olisi kuollut. Mietin olenko hysteerinen vai en. Lähiravintoloissa on vähän niukka tarjonta raskaana oleville. Kunnon naudanpihviä en halua pilata läpipaistamalla, ja kana- ja possuannoksissa tuppaa olemaan lähes kaikissa jotain kiellettyä. :meh:
 
Oletteko uskaltaneet syödä ravintolassa annoksia joissa on pariloitua vuohenjuustoa? Onhan se periaatteessa kuumennettu, mutta itseä vähän epäilyttää onko se paksun kiekon keskiosa kuumentunut niin paljon että mahdollinen listeria olisi kuollut. Mietin olenko hysteerinen vai en. Lähiravintoloissa on vähän niukka tarjonta raskaana oleville. Kunnon naudanpihviä en halua pilata läpipaistamalla, ja kana- ja possuannoksissa tuppaa olemaan lähes kaikissa jotain kiellettyä. :meh:

Voitko pyytää poistamaan kielletyn ainesosan annoksesta? Mä oon syöny kyllä pariloitua vuohenjuustoa...
viime raskaudessa otin joskus savulohipastaa lähilounaspaikassa niin, että pyysin paistamaan sen lohen :D teki kyllä ilman mutinoita.
 
Oletteko uskaltaneet syödä ravintolassa annoksia joissa on pariloitua vuohenjuustoa? Onhan se periaatteessa kuumennettu, mutta itseä vähän epäilyttää onko se paksun kiekon keskiosa kuumentunut niin paljon että mahdollinen listeria olisi kuollut. Mietin olenko hysteerinen vai en. Lähiravintoloissa on vähän niukka tarjonta raskaana oleville. Kunnon naudanpihviä en halua pilata läpipaistamalla, ja kana- ja possuannoksissa tuppaa olemaan lähes kaikissa jotain kiellettyä. :meh:

mä otin vuohenjuustobroitsua yks päivä, ja se olo kyllä vaan nopeesti käytetty pannulla. vähän ärsytti, kun mun mielestä sen juuston ihanuus on siinä kun sen on grillannu kunnolla. en jaksanu (tai oikeestaan ehtiny) lähettää annosta takas keittiöön, ois voinu pyytää kuumentaa kunnolla kuplivaks. söin siitä osan (just ne reunat jotka oli ees vähän pehmenneitä) ja jätin sen osan missä oli listeria :D

jatkossa aion syödä, mutta mainitsen tilatessa erikseen et juuston pitää olla kunnolla sulanu.
 
Takaisin
Top