Raskausaikana vältettävät/kielletyt

next

Sukkela juttelija
Lokamammat 2018
Täällä voisi keskustella ja kysyä mm. ruoka-ainerajotteista ja muusta raskausaikana vältettävästä/kielletystä.
 
Perusperiaate on tämä: kaikki kiva kielletty :dance008:laughing021

Ei vaan, salmiakkia ja lakua saa syödä tosi vähän. Kiellettyjä on ainaki viime vuonna ollu kaikki graavatut tuotteet, jotku sienet, inkivääri ja sit tietty alkoholi.
 
Täytyy sanoa, että viimeksi syynäsin sitä inkivääriä joka paikasta, nyt aion olla rennompi :D kunhan ei nyt tarkoituksella vedä inkivääripaloja tai inkivääriolutta...
 
Ja sitte ilmakuivattu kinkku, salami&meetvursti :stop: meetvursti kyllä uppois täällä jos sais :grin
 
Mä olin siis myös lievästi sanottuna neuroottinen. Oikeastaan kaava oli aina sama: Syötävä tuote -> Google -> liikaa infoa -> hyi yök, en syö!:D Nyt on kyllä ihan eri meno. Graavatut/vakuumipakatut tuotteet ja pehmeet juustot jätän hyllylle. Ja tietty neuvolan mustan listan tuotteet.:)
 
Meetvurstia mä en kyllä tienny :eek:

Joo ei se vissiin montaa vuotta oo kiellettyjen listalla ollu.. ”Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu”
 
Mä ajattelin syödä kyllä pastöroitua tuorejuustoa ja sulatejuustoa silloin tällöin. Aurajuustoa ja fetajuustoa taas vain kuumennettuna. Valion sivuilla oli tällainen ohjeistus, jos sen oikein tulkitsin... Salmiakkia ja lakua ajattelin syödä toisinaan jos oikein tekee mieli, en nyt pussikaupalla mut esim irtsareissa ja jätskissä. :D Meetvursti oli kyllä uusi asia, tosin en kyllä varmaan muutenkaan söisi kun närästää. Mut kai toisinaan salami pizzassa on sit ok?
 
Ainakin kaksi vuotta sitten neuvolassa sanottiin, että suurten kotimaisten valmistajien pastöroidut tuore- ja sulatejuustot on turvallisia, mutta ulkomaisia tai pienempien valmistajien juustoja ei suositella, koska ne voi kontaminoitua listerialla myöhemmin käsittely- ja pakkausvaiheessa vaikka maito olisikin ollut pastöroitua. Isoimmat kotimaiset valmistajat on kuulemma sitoutuneet pitämään valmistuslinjat puhtaina. Näin siis mulle sanottiin 2016, en tiedä mikä on nykyohje. :)
 
Tietyt siemenet suurissa määrissä voi alkaa kehossa tuottamaan myrkkyjä, kuten pellavansiemenet. Niitä on paljon erilaisissa siemensekotuksissa ja useissa leivissä. Mä ite kysyin esikoista odottaessa että mikä on se "suuri määrä" mutten saanut koskaan mitään fiksua määrää, välttelin sit koko raskauden niitä.
 
Tietyt siemenet suurissa määrissä voi alkaa kehossa tuottamaan myrkkyjä, kuten pellavansiemenet. Niitä on paljon erilaisissa siemensekotuksissa ja useissa leivissä. Mä ite kysyin esikoista odottaessa että mikä on se "suuri määrä" mutten saanut koskaan mitään fiksua määrää, välttelin sit koko raskauden niitä.

Neuvolasta miule sanottiin n. kaks vuotta sitten et jos syö leipää missä on pellavansiemeniä palan - pari pari kertaa viikossa nii on OK
 
Ja kiellettyjä oli vielä järvien petokalat esim hauki ja maksa. Majoneesissakin oli listeriavaara jos siinä on raakaa kananmunaa.

Ite oon kyllä melko huoletta syöny valion tuorejuustoja ja aurajuustoa ja fetaa ku en voi elää ilman :Heartred en kyllä ihan päivittäin
 
Majoneesi pitää olla sellasta joka on tehty pästöroiduista munista niin sillon se käy oodottavalle äidillekin
 
Pastöroidaanko muniakin?! Tää oli ihan uutta :D luulin, että riittää että on suomalaisista munista tehty.
 
Hei yks kyssäri: oon hetken käyttänyt kasvimaitoja kahvimaitoina ja huomasin, että ainakin tossa Rainbown kauramaidossa on lisättynä A-vitamiinia :eek: Onko kaikissa kauramaidoissa näin?
 
Uusia juttuja tullut seitsemän vuoden jälkeen :) Onko tarkempaa tietoa noista siemenistä, koskeeko se vain pellavansiemeniä vai kaikkia siemeniä?
 
Takaisin
Top