Raskausaikana vältettävät/kielletyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja next
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Naksutiili Niin mutta eikös kampaamo värit ole paljon tutkitumpia kuin koti värit ja sitä kautta turvallisempia? Kuin niin kampaaja koskee väreihin, miun ystävä joka on alalla käyttää ainakin hanskoja ja sivellintä, eikä väri ole kosketuksissa ihoon missään vaiheessa. :) Onko hällä joku erikoinen käytäntö? :)

Ja jokainen tekee itse sen päätöksen värjääkö vai eikö ja ei oo miulta pois kumpikaan. :)
Samaa tavaraa ne on mutta kampaamossa Miedompia kuin kaupassa se hapetin. Hanskat kestää sen 10-15min kunnes päästävät jo suuret määrät väriä läpi. Lisäksi sitä voi roiskua, hanska hajota huomaamatta. Myös märästä tukasta irtoaa iholle kemikaaleja joka on juuri värjätty joten periaatteessa ne hiukset pitäs sit leikata ja kuivata myös hanskat kädessä. Ei ole todettu että niitä kemikaaleja vaarallisen paljon kohtuullisesti käytettynä imeytyisi. Muuten siitä tosiaan olisi rajoitukset. Jokainen käyttää kemikaaleja juuri sen verran kuin tahtoo kuitenkin ja hyvähän niitä on vähentää mutta tukan värjäys 3-4krt raskausaikana ei ole paha :)

Naksutiili Kiitos paljon avaavasta tekstistä. :)
Toivottavasti oli apua! Mutta edelleen sanon että kemikaaleja on hyvä vähentää muttei se hiusten värjäys muutaman kerran pahin asia ole. Esim taas alumiinidödöt jättäisin pois yms jos niitä käyttää.

Aloin suunnitteluvaiheessa värjäämään tyveä mahdollisimman lähelle omaa hiusten sävyä, ja noin puoli vuotta olen ollut täysin värjäämättä. Jos värjäisin, käyttäisin kasvipohjaisia värejä tai sellaista tekniikkaa, missä väri ei vaikuta iholla (esim. balayage, ombre).

Vaihdoin myös lähes kaiken kosmetiikan sekä luonnonkosmetiikkaan että allergiatestattuihin tuoksuttomiin tuotteisiin.

Tanskassahan on raskaana olevilta kosmetiikan käyttö kielletty, koska kemikaalialtistuksella on todettu yhteys mm. sikiön sukupuolikehitykseen ja siittiöiden määrään. Ja nämä vauriothan monesti paljastuvat vasta kun lapset ovat aikuisia. Ajattelin itsekin siis mennä varmimman kautta, sillä onneksi hyvin pienellä vaivalla voi itse vaikuttaa tuohon omaan kemikaalikuormaansa. Jokainen saa tietenkin tehdä miten haluaa, eikä tämä ole mikään paasaus. Haluan meikata edelleen, vaikka olen raskaana, eikä luonnonkosmetiikan ole aukottomasti todistettu olevan 100% turvallista raskauden aikana, eli riskin otan minäkin.

http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/kauneustuotteiden-riskit-raskaudelle-tiesitko-taman
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/106701-meikkikohu-jatkuu-uusi-”kieltolista”-raskaana-oleville
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/106100-ts-meikkauskielto-raskaana-oleville-naisille

Muokattu viimeksi:
Naksutiili Niin ainahan niitä kemikaaleja kannattaa käyttää mahdollisimman vähän. :-) Ite kun oon tällänen luonnon lapsi, niin kaikki kyllä jo minimissä, meikkaan ehkä kerran kuussa ja niin ees pois. :-) Mut kemikaaleja nyt tulee jo hengityksen kautta ilmasta, ettei kaikkea voi mitenkään välttää. :-) Ja en todellakaan ketään tuomitse meikkaamisen tai hiusten värjyyn takia, ei vaan ole oma juttu muutenkaan. :-)

Taifuuni, ei saa. :( Muistan asian elävästi viime raskaudesta kun juuri olin saanut pihan ryytimaan kukoistukseen rucoloineen päivineen kun neuvola löi kieltolaput kouraan. Rakastan rucolaa ja se kasvoi oikein rehevänä kasvimaalla mutta syödä en saanut. Yäääh!

Saako rucolaa syödä? Ihan kuin jostakin olisin kuullut, että ei.
Kyllä rucolaa saa syödä! Rajoitus koskee imeväisikäisiä, koska runsas määrä nitraattia sisältäviä kasveja haittaa hapenkuljetusta elimistössä.

Aikuisella joka painaa 60kg nitriitin päivittäissaanti ylittyy n 50g rucola annoksella per päivä, jos käyttö on jatkuvaa. Ja tuohon hapenkuljetukseen juurikin vaikuttaa se liikasaanti.

No voi pyhä p*****e! Eihän tässä voi syödä kohta mitään :banghead::arghh:

Rouva V. Kyllä rucolaa uskaltaa silloin tällöin syödä, mutta joka päivä ei kannata vetää rucola salaattia. :-) Mutta juu, onhan noita rajoituksia vaikka kuinka paljon. :-) Ja itse olen uskaltanut syödä kotimaisia munia raakana (majoneesi yms.), koska evira on todennut sen olevan turvallista (ulkomailla/ulkomaista en söisi).

Kiitos Mutter rohkaisusta. Mä rakastan salaatteja,etenkin kesäaikaan. Neuvola oli ylihuomenna joten sieltä odotan saavani sen "kieltolistan" :grin

Rucola ei ole edes sillä eviran kieltolistalla, jotkut th:t vaan sanoo tuosta listan ohi. :-) Sanoisin, että se mitä ei ole listalla on kohtuullisesti nautittuna ok. :-)

Ja kannattaa vaikka punnita 50g rucolaa, niin näkee että se on aika iso keko.

Täääh, en oo ikinä kuullu et rucolaa ei sais syyä! Itse kyllä noudatan sitä Eviran kieltolistaa, ja mitä ei sieltä löydy niin syön kyllä ihan hyvällä omatunnolla. Se on kuitenkin suhteellisen harvinaista herkkua mulle.

Esikoisen aikaan olin kyllä ihan paineissa noista suosituksista ja syynäsin varmaan kaikki ruokatarvikkeet, jotka kaupasta ostin, mutta huomaa että toisella kierroksella on pikkusen rennompi ote :D Toki toisten ruoka-aineitten kohdalla oon yhä täysin ehdoton, mutta ihan hyvä tuosta tuli vaikka söinkin odotusaikana pari turkinpippuria sillon tällön :P

Takaisin