Raskausaikana vältettävät/kielletyt

Tiedättekö, miksi inkivääriä pitää vältellä? Pahoinvointi teettää kaipuuta siihen, kun oon aiemmin käyttänyt apuna sairastellessa. Googlaillessa inkivääri nousee esiin pahoinvointia helpottavana.
 
Tiedättekö, miksi inkivääriä pitää vältellä? Pahoinvointi teettää kaipuuta siihen, kun oon aiemmin käyttänyt apuna sairastellessa. Googlaillessa inkivääri nousee esiin pahoinvointia helpottavana.

Se koskee lähinnä käsittääkseni valmisteita. Mausteena en ole ainakaan itse sitä vältellyt. Pahoinvointiin auttanut pieni määrä tuoretta inkivääriä mehuun tai smoothieen.
 
Kiitti vastauksista! Tuo on kyllä hyvä idea, että pyytää erikseen paistamaan kunnolla, ei tullut jostain syystä mieleenkään moinen yksinkertaisuus. :joyful: Eilen otin varman päälle ja söin pippuripossua, hyvää sekin onneksi oli. :) Homejuustokastike on myös paha, kun siitä ei aina tiedä onko kylmä vai lämmin. Aiemmin olen olettanut että lämpimän ruuan kastike on yleensä lämmin ellei erikseen mainita, mutta viime raskaudessa törmäsin pari kertaa aurajuustokanaan jossa aurakastike olikin sellaista kylmää kermaviili/ranskankermatyyppistä. :wideyed: Nyt en ole sitten uskaltanut ottaa homejuustoruokia ollenkaan, vaikka kysymällähän sekin selviäisi.

Ainut ruoka mihin olen tähän mennessä pyytänyt tuunausta on nuo mediumpihvit. Nykyään tosi moni ravintola haluaa jättää hampurilaispihvitkin sisältä punaiseksi, vaikka Evira ei kyllä suosittele rakaa jauhelihaa kenellekään, raskaana olosta riippumatta. :wideyed:
 
Se koskee lähinnä käsittääkseni valmisteita. Mausteena en ole ainakaan itse sitä vältellyt. Pahoinvointiin auttanut pieni määrä tuoretta inkivääriä mehuun tai smoothieen.

Kiitos Ratamo ja Silkkitassu! Nyt uskallan ottaa tuoreen inkiväärin takaisin käyttöön :)
 
Minä epäilen että osittain syynä tuohon inkivääri suositukseen on se että joissain maissa noita inkiväärijuomia/teetä on suositeltu juurikin tuohon pahoinvointiin ja sitten niitä on kiskottu ylenmäärin ja siinä vaiheessa ei olekaan enää se turvallisuus varmaa tai ainakaan tutkittua.

Minäkin uskon että erityisesti tuoreinkivääri ruuassa tai teen mausteena satunnaisesti on ihan ok. Kohtuus kaikiessa siis...
 
Eihh! Oon pitkään halunnut maistaa tuota Lohilon jäätelöä,nyt ostin ja tajusin vasta kotona että eihän siinä mitä lue pastöroidusta maidosta :O eli ymmärtääkseni on sitten pastöroimaton,vai voiko sitä syödä? En edellisen raskauden aikana tajunnut ajatellakaan, että jäätelöitä ei voisi syödä.
 
Eihh! Oon pitkään halunnut maistaa tuota Lohilon jäätelöä,nyt ostin ja tajusin vasta kotona että eihän siinä mitä lue pastöroidusta maidosta :O eli ymmärtääkseni on sitten pastöroimaton,vai voiko sitä syödä? En edellisen raskauden aikana tajunnut ajatellakaan, että jäätelöitä ei voisi syödä.

Minäkin ostin jäätelöä jossa on mascarponejuustoa, pästäroitua kylläkin. Sitä el varmaan suositella...
 
Eihh! Oon pitkään halunnut maistaa tuota Lohilon jäätelöä,nyt ostin ja tajusin vasta kotona että eihän siinä mitä lue pastöroidusta maidosta :O eli ymmärtääkseni on sitten pastöroimaton,vai voiko sitä syödä? En edellisen raskauden aikana tajunnut ajatellakaan, että jäätelöitä ei voisi syödä.

Eikös jäätelö kuumenneta valmistuksessa? Ja joo oli pakko ostaa ja maistaa kun en ollu ennen kuullu, hyvää oli tupla suklaa :hungry:
 
Olin viime raskaudessa ihan hysteerinen... jos nyt pääsisi helpommalla. Mäkin oon syöny raejuustoa tähän asti mut nyt täytyy harkita uudestaan.
 
Mä sain jotenkin ihan päinvastaisen käsityksen tuosta artikkelista. :wideyed: Siis että listerian saaminen tietyistä ruuista (raaka kala, pastöroimaton maito ja pehmeä juusto erikseen mainittuina) on nimenomaan melko tavallista, joskin se aiheuttaa terveelle ei-raskaana olevalle oireisen taudin vain harvoin. Raskaana olevalle se on kuitenkin vaarallisempi. Itse olisin tuon artikkelin perusteella entistä varovaisempi listerian suhteen, koska olen aiemmin kuvitellut kyseistä bakteeria harvinaisemmaksi.
 
Tuossa jutussa luki että 2016 yksi raskaana oleva on sairastunut listerian vuoksi, kuulostaa siis erittäin harvinaiselta. Luulin yleisemmäksi. Toki varovainen täytyy olla, mutta en aio olla hysteerisen tarkka vaan jälkeä käyttäen valikoiva :)
 
Aa okei, se kohta meni multa sitten ohi. :) Tosin oireet on niin epämääräiset ja keskenmenot niin yleisiä, että tuskin tulee kaikkia tapauksia testattua ja todettua. Samaa mieltä kyllä siitä ettei hysteerinen kannata olla.
 
Muokattu viimeksi:
Mä sain jotenkin ihan päinvastaisen käsityksen tuosta artikkelista. :wideyed: Siis että listerian saaminen tietyistä ruuista (raaka kala, pastöroimaton maito ja pehmeä juusto erikseen mainittuina) on nimenomaan melko tavallista, joskin se aiheuttaa terveelle ei-raskaana olevalle oireisen taudin vain harvoin. Raskaana olevalle se on kuitenkin vaarallisempi. Itse olisin tuon artikkelin perusteella entistä varovaisempi listerian suhteen, koska olen aiemmin kuvitellut kyseistä bakteeria harvinaisemmaksi.
Ai jos esim 2016 vuonna ennätysmäärä 67 ihmistä koko Suomen väestöstä saa listerian niin se on paljon? :D minusta ei 0.001% ole hirveesti...
 
Juu ei nyt hysterian partaalle kannata kenenkään ajautua, mut kyllä mullekin tuli tosta artikkelista vielä vahvempi fiilis siitä, että tuo tauti ei oo todellakaan leikin asia enkä ite halua turhia riskejä ottaa. Musta tuntuu, et monet ei varmasti ees tiiä millainen listerioosi ees on, eivätkä siksi näe tarpeellisena noudattaa kyseistä suositusta. En oo kyllä itekään tienny noin tarkasti, mistä siinä on kyse. Musta tämmösissä faktatietoon perustuvissa asioissa esimerkiksi kuuluisaan "maalaisjärkeen" luottaminen on yksinkertaisesti typerää, esim että kotona graavatusta kalasta ei voisi muka saada listeriaa. Huoh! Mutta mie voisin paasata näistä suosituksista vaikka kuinka, joten olkoot nyt tällä erää :D
 
Juu ei nyt hysterian partaalle kannata kenenkään ajautua, mut kyllä mullekin tuli tosta artikkelista vielä vahvempi fiilis siitä, että tuo tauti ei oo todellakaan leikin asia enkä ite halua turhia riskejä ottaa. Musta tuntuu, et monet ei varmasti ees tiiä millainen listerioosi ees on, eivätkä siksi näe tarpeellisena noudattaa kyseistä suositusta. En oo kyllä itekään tienny noin tarkasti, mistä siinä on kyse. Musta tämmösissä faktatietoon perustuvissa asioissa esimerkiksi kuuluisaan "maalaisjärkeen" luottaminen on yksinkertaisesti typerää, esim että kotona graavatusta kalasta ei voisi muka saada listeriaa. Huoh! Mutta mie voisin paasata näistä suosituksista vaikka kuinka, joten olkoot nyt tällä erää :D
Siis onhan siinä hitonmoinen ero et vetääkö jotain graavikalaa vai lähes kiehuvaksi kuumenenttua juustoa.
 
Takaisin
Top