Raskausaikana vältettävät/kielletyt

Syön maalaisjärjellä kaikkea kuten aikaisemmissa raskauksissakin. Tiedän etten ole sen enempää bakteerimangeetti kuin olin ennen raskautta. Suomessa suhteellisen turvallista ruokaa laatu-valvontoineen.

Keskusteltiinkin aiheesta neuvolassa ekalla kerralla ja huumorinkukka välistä kukkien. Kalasta.. Aasian maissa syödään raakaa kalaa päivittäin. En nyt siis tarkoita että niin pitää tehdä mutta hyvä pointti sekin. :wink Salmiakkia syön mutta en pussi tolkulla. Pehmeää juustoa normaalisti. Maksalaatikkoa ym maalaisjärjellä huomioiden A-vitamiini. Esim. Laatikkoa saa syödä loppujen lopuksi paljon ennen kuin suositus täyttyy! Se sisältää niin vähän oikeaa maksaa.

Lopuksi sanoisin; jokainen syököön tai olkoon syömättä ihan omantunnon mukaan. :)

Mun äiti himoitsi raakaa maksaa raskaus aikana ja niin myös sitä söi! Ihan terve olen :D vaikka olisi voinut käydä tosi huonosti :/
 
Mun äiti himoitsi raakaa maksaa raskaus aikana ja niin myös sitä söi! Ihan terve olen :D vaikka olisi voinut käydä tosi huonosti :/

Jaiks :D Itsekin aluksi himoitsin naudanliha tartaria mutta en kuitenkaan suuhun laittanut. Heitinkin vitsillä että masussa asuu ilmeisesti demonivauva joka himoitsee verta :'D :'D

Mieli on ihmeellinen :wink
 
Jaiks :D Itsekin aluksi himoitsin naudanliha tartaria mutta en kuitenkaan suuhun laittanut. Heitinkin vitsillä että masussa asuu ilmeisesti demonivauva joka himoitsee verta :'D :'D

Mieli on ihmeellinen :wink

Niin en tiedä kieliikö raudan puutteesta sellainen raa'an lihan himo :D
 
Makeutusaineet. Örk. Normaalisti käytän kohtalaisesti makeutusaineita, mutta raskausaikana olen pyrkinyt rajoittamaan, mieluummin valinnut sitten vähäsokerisen vaihtoehdon. Nyt sitten paukahti radidiagnoosi. Pitäisi syödä usein ja erityisesti proteiinia, mutta ne helposti mukaan otetavat ja lennosta napattavat (rahka, jogurtti, proteiinipatukat ja -juomat) sisältää lähes poikkeuksetta joko sokeria tai makeutusaineita. Ennen radidiagnoosia en siis ole syönyt välipaloja työpäivinä juuri lainkaan, vaan syönyt miniaamupalan lennossa ja satsannut sitten lounaseen ja illalliseen. Nyt olen ihan pihalla että mistä sitä keksisi helpoksi proteeinipitoiseksi välipalaksi. :wideyed: Mietin josko kehtaisin kuitenkin ostaa dieettirahkoja, vai yritänkö väkisin vääntää alas niitä maustamattomia ja makeuttamattomia.
 
Makeutusaineet. Örk. Normaalisti käytän kohtalaisesti makeutusaineita, mutta raskausaikana olen pyrkinyt rajoittamaan, mieluummin valinnut sitten vähäsokerisen vaihtoehdon. Nyt sitten paukahti radidiagnoosi. Pitäisi syödä usein ja erityisesti proteiinia, mutta ne helposti mukaan otetavat ja lennosta napattavat (rahka, jogurtti, proteiinipatukat ja -juomat) sisältää lähes poikkeuksetta joko sokeria tai makeutusaineita. Ennen radidiagnoosia en siis ole syönyt välipaloja työpäivinä juuri lainkaan, vaan syönyt miniaamupalan lennossa ja satsannut sitten lounaseen ja illalliseen. Nyt olen ihan pihalla että mistä sitä keksisi helpoksi proteeinipitoiseksi välipalaksi. :wideyed: Mietin josko kehtaisin kuitenkin ostaa dieettirahkoja, vai yritänkö väkisin vääntää alas niitä maustamattomia ja makeuttamattomia.

Mites ois maustamaton rahka ja siihen mausteeksi sokeritonta mehukeittoa?
 
No mä mietin maustamatonta rahkaa marjoilla, mutta pelkäsin että se on liian hapanta mun makuun. Ajattelin kokeilla maustamatonta Skyriä kun se on muistaakseni tavallista rahkaa täyteläisempää, mutta en löytänyt kaupasta. Nyt tarttui mukaan noita dieettirahkoja ja proteiinivanukkaita. Piltti ja mehukeitto on kyllä huippuhyviä ideoita, pitää ostaa ensi kauppareissulla niitä ja maustamatonta rahkaa. :)
 
Mä en ole ikinä pystynyt syömään rahkaa minkään muun kun tavallisen mehukeiton kanssa ja sekin oli välillä vaikeaa (juurikin sen happamuuden vuoksi). Mutta maustamaton (ei se aito mikä on superrasvainen) Kreikkalainen jogurtti on aika hyvä vaihtoehto, se on ravintoarvoiltaan jugurteista lähimpänä rahkaa ja minä ainakin saa sen menemään esim. marjojen, ananaksen, banaanin tai vaikka viinirypäleiden kanssa. Ja siitä tulee ihania smoothieita. :)
 
Mä hommasin heraproteiinia ja olen nyt tehnyt smoothieita siitä, marjoista/hedelmistä ja vedestä. Ihan hyvin on toiminut. Tosin siinäkin on nyt sitten hieman makeutusainetta, kun pistin miehen kauppaan enkä älynnyt sanoa että tuo sitä makeuttamatonta. Ostan sitten myöhemmin sitäkin.
 
Mitäs mielipiteitä seuraava aihe nostaa? Oon limuaddikti... Oon juonu kaiken lightina, paitsi nyt raskaana siirtyny normisokerisiin kun en halua aspartaamia käyttää. Ongelma vaan on se, että tiettyki sitä on lähteny lihoon ihan erilailla ku sitä sokeria tulee. En ehkä ihan päivittäin juo, mut kyl sit joka toinen päivä ja joko tölkillisen tai puolilitrasen kerrallaan/ yhden päivän aikana. Juon myös vettä janojuomana, ja vissyjä kans. Enkä nyt haluais moralisointia siitä et ois parempi lopettaa limut kokonaan (tiedetään tiedetään), vaan mielipiteitä (tai jopa faktoja) siitä et kumpi mieluummin: sokeri vai aspartaami?
 
Mitäs mielipiteitä seuraava aihe nostaa? Oon limuaddikti... Oon juonu kaiken lightina, paitsi nyt raskaana siirtyny normisokerisiin kun en halua aspartaamia käyttää. Ongelma vaan on se, että tiettyki sitä on lähteny lihoon ihan erilailla ku sitä sokeria tulee. En ehkä ihan päivittäin juo, mut kyl sit joka toinen päivä ja joko tölkillisen tai puolilitrasen kerrallaan/ yhden päivän aikana. Juon myös vettä janojuomana, ja vissyjä kans. Enkä nyt haluais moralisointia siitä et ois parempi lopettaa limut kokonaan (tiedetään tiedetään), vaan mielipiteitä (tai jopa faktoja) siitä et kumpi mieluummin: sokeri vai aspartaami?

Minä olen myös miettiny samaa. Vaihdoin tuoremehuun :D Jos verensokerien kanssa ei ongelmaa niin pitäisin itse sokeria parempana vaihtoehtona. Mut onnistuisko vaihtaa just vaikka tuoremehuun...? Ainaki osa :D Alkuun teki tiukkaa kyllä.
 
Samaa olen pohtinut, että kumpi pahempi sokerimu vai light versio? Olen vaihtanu kevytversiot sokerisiin, toki tässä syynä se että ne makeutusaineelliset vähän ällöttää nyt (kun kaikki muukin ällöttää). Miulla menee limua tölkki päivässä, auttaa huonoon oloon niin olen sen itselleni sallinut. Täytyy toivoa että radi pysyis tällä kertaa pois niin saa edelleen nauttia sokerilimunsa :grin
 
Saikos niitä ulkolaisia marjoja (hollantilaisia mansikoita) syödä tuoreeltaan? Ja voikos niitä antaa taaperolle(1v4kk)?
 
Saikos niitä ulkolaisia marjoja (hollantilaisia mansikoita) syödä tuoreeltaan? Ja voikos niitä antaa taaperolle(1v4kk)?

En tiiä saako mut myö on syöty ja annettu 1v5kk tytöllekkin. Hyvin huuhdellaan kylmällä vedellä ennen syöntiä.
 
Saikos niitä ulkolaisia marjoja (hollantilaisia mansikoita) syödä tuoreeltaan? Ja voikos niitä antaa taaperolle(1v4kk)?
Samaa oon vähän miettinyt, mut uskaltauduin syömään eilen espanjalaisia tuoreita mansikoita. Pakastemarjat oon ostanut kotimaisia kun saattavat olla maista, joissa ei ehkä ole yhtä tiukat säädökset viljelijöillä kuin täällä Suomessa. Tosin en ole niin tarkasti asiaa selvittänyt...ehkä pitäisi. Kertokaapa fiksummat?
 
Pakko tulla vielä kommentoimaan vaikka aihe onkin siirtynyt tuosta listeriajutusta eteenpäin... itse kuulun niihin, joille tämä käänteinen lottovoitto eli listerioosi(oireettomana) on napsahtanut ja tämän seurauksena menetin esikoiseni raskauden puolessa välissä. :'( Vältin kaikkea kielletyltä listalta pilkun tarkasti ja lähes hysteerisesti vielä enemmänkin ja silti sen jostain sain, arvoitukseksi jäi mistä ja milloin. Ristikontaminaatio jossain ravintolassa on ainoa järkeenkäypä selitys.. joten riski on todellinen, vaikka "harvinaisesta" puhutaankin..
 
Pakko tulla vielä kommentoimaan vaikka aihe onkin siirtynyt tuosta listeriajutusta eteenpäin... itse kuulun niihin, joille tämä käänteinen lottovoitto eli listerioosi(oireettomana) on napsahtanut ja tämän seurauksena menetin esikoiseni raskauden puolessa välissä. :'( Vältin kaikkea kielletyltä listalta pilkun tarkasti ja lähes hysteerisesti vielä enemmänkin ja silti sen jostain sain, arvoitukseksi jäi mistä ja milloin. Ristikontaminaatio jossain ravintolassa on ainoa järkeenkäypä selitys.. joten riski on todellinen, vaikka "harvinaisesta" puhutaankin..

Hui kamala:sad001(
 
Mitäs mielipiteitä seuraava aihe nostaa? Oon limuaddikti... Oon juonu kaiken lightina, paitsi nyt raskaana siirtyny normisokerisiin kun en halua aspartaamia käyttää. Ongelma vaan on se, että tiettyki sitä on lähteny lihoon ihan erilailla ku sitä sokeria tulee. En ehkä ihan päivittäin juo, mut kyl sit joka toinen päivä ja joko tölkillisen tai puolilitrasen kerrallaan/ yhden päivän aikana. Juon myös vettä janojuomana, ja vissyjä kans. Enkä nyt haluais moralisointia siitä et ois parempi lopettaa limut kokonaan (tiedetään tiedetään), vaan mielipiteitä (tai jopa faktoja) siitä et kumpi mieluummin: sokeri vai aspartaami?

Täällä on kans cola-addikti enkä tiiä kumpi on parempi, mut koitappa Kaskein mustikkamehua, on ihan sika hyvää :D
 
Minä olen myös miettiny samaa. Vaihdoin tuoremehuun :D Jos verensokerien kanssa ei ongelmaa niin pitäisin itse sokeria parempana vaihtoehtona. Mut onnistuisko vaihtaa just vaikka tuoremehuun...? Ainaki osa :D Alkuun teki tiukkaa kyllä.

Tää ei nyt suoraan vastaa kenenkään kysymyksiin, mutta tavallaan hauska kuulla että joku muukin himoitsee limuja. Musta on tullut limun lipittäjä raskausaikana. Myös tuoremehuja menee kovasti. Kumpiakin join ennen aniharvoin. Ehkä niissä mauissa on jotain mitä mieli halajaa... jotain sitrushedelmiä vastaavaa? Ja on se niinkin, että kun muut ottaa alkoholillisia drinkkejä niin pitää munkin jotain kivaa saada...:rolleyes:
 
Takaisin
Top