Raskaus vaivoja

heidh: Mä oon nyt 6vko ollu töistä jo pois, oon kans hoitoalalla. Selkäkipujen kanssa jäin alunperin pois ja ne helpotti kun kotona on ollut, toinen syy oli käsien puutuminen ja särkeminen ja sekin vain pahenee päiväpäivältä, eli en olisi kuitenkaan pystynyt loppuun asti olemaan.

Nää liitoskivut on kyl kauheita! :(

Kuuku87: Mulla ei mitään pistää kipua oo ollu, mut kylmästä rinnat ei pidä ollenkaan, vähän kun saa kylmää ni pistelee ja koskee ja tuntuu et ne jäätyy. Meinasinki et vois virkata jonku tissien lämmittimen. :D
 
Susq87: Minä taas en ole huomannut kylmettymistä, mutta se kipu tuntuu rintojen alla. Ehkä pitäisi siis käyttää liivejä myös iltaisin ja ottaa pois vasta, kun menee petiin. Ei sitten muuta kuin virkkaamaan lämmitintä :)
 
Kuuku87; mulla on oikean rinnan alla semmoinen polttava/viiltävä kipu ja sitä tuntuu toisinaan liivien kanssa myös. Mä luulin et oon jättimasuni kanssa pyöriessä onnistunu jotenki satuttaa ylimmän vatsalihaksen. Levottomista jaloista oon kärsiny jo ennen raskautta silloin tällöin ja nyt raskauden aikana se on jokailtainen ongelma, todellatodella veemäinen vaiva!!!

Ruokahaluttomuus on iskeny oikeen kunnolla ja semmosia alkuraskauden kuvotuksia oon kanssa huomannu aika ajoin. Eilen illalla itkua tihertäen pyörin sängyssä ja sohvalla kun ei vaan saa unta, aina ollu huono nukkuja ja nyt viimiset kuukaudet ollu sellasta puolen tunnin unipätkää kaik yöt, hyvää treeniä pikkusen tuloon :)

Kun pieni muukalainen on sylissä ni uskon et nää kaik ikävät jutut tuntuu aikas mitättömiltä mutta nyt laittaa toisinaan ketuttamaan. Mä oon alusta asti kuulunu siihen killiin katsottuun ryhmään, mikä ei nauti raskaana olosta eikä varsinkaan koe tätä 'naisen parhaana aikana'. Onneksi pian on aarre sylissä <3
 
Juu en ihmettele jos hoitoalalta jää aikaisin pois, riippuu tietysti paikasta jossa on töissä :/ itsekkin olisin voinut vielä jäädä mutta iltaisin otti selkää niin kovasti sekä niitä liitoskipuja ja supistuksia(?) tuli niin paljon että ei siellä kivaa ollut ja vatsa vielä tiellä kun yritti auttaa pukeutumisessa niitä vanhuksia.. ja kun piti kyykkiä ja nostella vuodepotilaita ym nii näin paremmaksi jäädä pois ja muutenkin ollut stressiä muista asioista sekä töistä joten nyt helpotti kun työt jää poies :) 
 
mä sinnittelen vielä töissä, ois tämä ja ensi viikko jäljellä. selkäsärkyjä tulee, kun istuu pitemmän aikaa (työtuolissa on onneksi keinutoiminto ja ristiseläntuki, oon jo "uhannut" rullata tän tuolin kotiin, kun mammis alkaa ). yleensä asiakastapaamiset on pahimpia selän kannalta, mutta nyt niitä ei onneksi enää ole, vaan tää loppuaika menee kirjallisia töitä tehdessä ja muuten vain työpaikalla lusiessa. mun vauva on ottanut asiakseen potkia ylös hinkkeihin, joten välillä mikään asento ei ole hyvä.

eilen huomasin, että rintojen alle tulee kivuliasta "paineen tunnetta", etenkin istuessa ja myös selällään maatessa. eilen oli lisäksi vaikeaa löytää hyvää nukkuma-asentoa, koska vauva potki kumpiakin kylkiä ja heräsin yölläkin siihen, että unen läpi tuntui potkut. kävin jo johonkin aikaan neulomassa sukkaa, mutta palasin sänkyyn, koska olin niin väsynyt. mies muutti aamuyöllä olohuoneen sohvaan, kun minä kuulemma rojahdin sänkyyn siihen malliin, että patja tärähti. nenäkin on tukossa enkä ihan tarkkaan tiedä, johtuuko raskaudesta, alkavasta nuhasta vai sukan neulomisesta.

tänään myös v..utti heti aamusta, kun jouduin istumaan bussissa tunnin matkalla töihin, kun normisti menee 30-40min. onneksi on illalla jumppa, niin voi tääkin päivä muuttua vielä paremmaksi. mä olen kans sitä ryhmää, etten voi ymmärtää miksi raskausaikaa sanotaan naisen parhaaksi ajaksi. mä oon viettäny ison osan tästäkin ajasta hormoniraivareissa ja koko ajan on jotai kremppaa, isoimpana vaivana toi selkä ja lisäksi peloissani, että meidän pienelle käy jotain (ja kilahdan edelleen, jos menee päivä sillai, ettei heti tunnu liikettä).
 
Yhdyn täysin dellan ajatuksiin raskaudesta.. =/

Mulla on alkanut taas rinnat olemaan kipeät.. niitä särkee ja sattuu vähän väliä.. Seksi ei enää maistu, ja se harmittaa, kun olen aina ollut seksuaalisesti kovin aktiivinen, ja nyt haluaisin kyllä edelleen, mutta en vain saa "sitä" fiilistä kaivettua itsestäni esiin.. mies-raukka =/ Tänään aamusta yritettiin jotain hommailla, mutta mieskin vaan totes, et ei tuu mitään, sun vatta on tiellä! JEE!!
 Valkovuoto on myös lisääntynyt huimasti viimeisen parin viikon aikana, onko muilla?! siis oikeasti huimasti.. Vauva painaa rakkoonkin niin, että saa päivystää vessan lähettyvillä aamusta iltaan.. tammikuu, tule jo!! <3
 
Peikko-12: Onneksi on muitakin, joilla samantapaista kipua. Olen tullut siihen tulokseen, että sen täytyy liittyä johonkin venymiseen tms. Tosin itsellä huomenna neuvola niin voi vaikka kysäistä asiaa niin ei jää vaivaamaan :) Ja joo yäk nuo levottomat jalat, kun tuntuu että mikään ei auta :(

della_79: Minulla ollut nenän tukkoisuutta melkein raskauden alusta asti. Varsinkin öisin ja aamuisin nenä tuntuu tukkoiselta ja helpottaa vasta päivällä. Olen lukenut, että nenän tukkoisuus kuuluu osana raskausvaivoihin. Johtuu ilmeisesti samoista hormoneista, jotka huolehtii kohdunalueen limakalvojen vahvistamisesta ja siten vaikuttaa myös nenän limakalvoihin ja saa nenän tuntumaan tukkoiselle. Kyseisessä artikelissa neuvottiin myös niin halutessaan käyttämään tilapäisesti nenäsumutetta. Itse en kyllä ole ryhtynyt käyttämään mitään nenäsumutetta, kun en niiden käytöstä oikein muutenkaan tykkää.

Aibhlin: Eiköhän miehesi ymmärrä sen, että seksuaalisuus saattaa muuttua näinä aikoina. Ja mitä ihmettä, kun hän on tokaissut että vatsa on tiellä :/ Eihän sille mitään voi ja onhan asentoja sellaisiakin, jossa se vatsa ei niin häiritse :) Olen lukenut, että joitakin häiritsee ennenaikaisen synnytyksen pelko näin loppuvaiheilla tai pelko satuttaa vauvaa, jos harrastaa seksiä. Oma mieheni ainakin on puhunut siitä, että mitä jos vauva syntyy ennakkoon jos loppuvaiheessa hommailee, mutta asiasta kysyin neuvolassa ja ainakin siellä näin sanottiin, että mitään vaaraa ei olisi. Ja vielä tuohon valkovuotoon. Täälläkin se on lisääntynyt sitä vauhtia, että jos ei käytä pikkuhousunsuojaa niin olo on epämukava :/ Vauva potkii rakkoa myös tällä niin, että jatkuvasti saa juosta vessassa ja kova pissähätä yllättää useita kertoja yössä :/ Kyllä se tammikuu ihan pian tulee :) 

Ja sitten yleisesti: En muista onko aikaisemmin aiheesta ollut puhetta, mutta onko muilla alkaneet rinnat vuotamaan tätä ns. esimaitoa? Itsellä olen huomannut tätä "vaivaa" jo muutamia kertoja :/ Muutaman kerran yöpaita kastunut ja kerran lakanakin oikein reilusti :/

 
Kuuku87: Mä oon ajatellu et se on varmaanki sitä "maitoa", mut ainostaan mul tulee oikeasta rinnasta. :D
 
Susq87: Mulla se "maidon" eritys vaihtelee rinnasta toiseen. Onneksi sentään on vasta tullut pieniä määriä :D Jostakin olen lukenut, että rintojen puristelua kannattais siinä vaiheessa välttää, että se maidontulo ei lisääntyis liikaa ennen synnytystä :)
 
Nyt on sit unetki menny. :/ Joka kylen kääntämiseen herään ja muutenki 1,5h pätkissä tulee nukuttua.. Harmittaa ku toi nukkuminen on ollu se kaikist suurin voimavara minkä kans on kaiken muun jaksan. Mut eikhän tää tästä. :))
 
Moi!

Varotus pissahuumoria:
Onko kellään muutes ollu raskauden aikana sellasta "erikoisuutta", että joinakin harvoina öinä pitää rumpata vessassa hädän takia ainakin n. 15 kertaa? Kun siis mulla on ollu pari kolme kertaa koko raskauden aikana tuollasia öitä (ehkä siis kerran 2-3 kuukaudessa). Viimesin oli tässä viime viikolla. En mä nyt mielestäni juonut edellisenä päivänä kun korkeintaan puoli litraa normia enemmän nestettä. Ja sit sekin vielä, et joka kerta kun kävi vessassa niin hätä oli aina todellinen, et ei tullu vaan mitään tippaa.. Aikas outo juttu. Normisti tullu käytyä vaan se n. 3 kertaa keskimäärin yössä vessassa.

Muutoin mulla ei ole unet mennyt, mut kun kylkee kääntää yleensä siinä huomaa, et "nyt alkaa olee jo liian myöhästä mennä vessaan" ja "et voisko tähän hankkia potan/vaipat itelleen" :D...

Mä oon muutes niitä naisia, jotka on nauttinu raskausajasta tosi paljon. Mut ymmärrän kyllä, että on paljon syitä, miks raskaudesta ei voi ja ei pidäkään nauttia. Ensinnäkin mun alkuraskaus meni "liian helposti" - eli mulla ei ollu pahemmin mitään oireita. Sit keskiraskauskin tuntu menevän tosi mukavasti ja loppuraskaus jos on ainoa osa, jossa nyt on alkanut vasta tuntumaan kömpelöltä ja hankalalta, niin senkin saan olla lomalla ja aina kun haluan saan jalat jonnekin vatsaa ylemmäs ja voin vetää lonkkaa. Et siinä suhteessa on vaan oltava kiitollinen tästä mahdollisuudesta viettää "viimeistä lomaansa 18 vuoteen". Mut toki tää loppuraskaus on vissiin se rankin vaihe (esikoinen tulossa), ja en olekaan vielä kokenut sitä kun tuntuu että räjähtää kokonsa puolesta ja odottaa jo että saisi vyötärönsä takaisin. Kaitpa sekin päivä koittaa...
 
Joo tosi helpolla olen minäkin kyllä päässy ekan ja tokan kolmanneksen ja osan vikasta.
Ja toivon niiden vuoksi että kun tästä on selvitty ni raskaus jää mieleen positiivisena asiana. :D Nyt vasta ruvennut vaivat kasaantumaan, lähinnä noi liitoskivut ja supistukset ja nyt tuo nukkuminen. :/
 
Esikoisen raskaus oli kaikinpuolin helppo!
Tämä ei sitten niinkään, pahoinvointia eka ja toka kolmannes, oksentelua vielä viikoittain toisella kolmanneksella. Hemoglobiini aina matala. Huoli vauvasta ja sen terveydestä, kontrolliultrissa ravaamista yms.. Eli raskaudet todellakin ovat erilaisia! Tästä en siis oo niinkään nauttinu kuin esikoisen odotuksesta vaikka ei tämäkään hirvimmästä päästä ole.

DiaLia, kyselit tuosta vessassa ramppaamisesta yöllä. Ootko pistäny merkille, ootko syöny normaalia suolasempaa ruokaa edellisenä päivänä tai iltana? Nimittäin ite huomasin sen viime yönä. Paistettiin eilen joulukinkku ja sitä tietty tuli illalla vedeltyä aika paljon niin yöllä sai heti juosta useemmin vessassa vaikka en juonutkaan normaalia enempää.
 
Hemppa: Joo voi olla että oon syöny tai juonu jotenkin erilailla.. taisin just edeltävänä päivänä syödä normaalia enemmän.. hm... ja sitä edeltävinä vissiin vähän "kevyemmin" (mitähän se on kun kädetkin toimii kuin "automaattimättökoneet"?) :D...

Mut olihan se tosi outoa, ja ei kovin normia oo juosta tyyliin 15 kertaa veskissä.. pitääpäs neuvolassakin utasta asiasta.. mut ei kait mitään hätää ole. Vauvakin ollut aina ihan normiaktiivinen..
 
Ensimmäinen ja toinen kolmannes sujui täällä siis ongelmitta, mutta aikaisemmin kirjoittelinkin jo noista liitoskivuista, jotka ovat alkaneet vaivata. Liikkua pitäisi, ettei tuo paino räjähtäisi käsiin ja pää hajoaisi, mutta kun koskee.

En tiedä luetaanko tämä vaivaksi, mutta nyt olen sitten alkanut nähdä enemmän ja enemmän painajaismaisia unia - mitään muuta ei herättyään muista kuin sen että kauheata oli. Unet ovatkin sitten pätkittäisiä, ja tuntuu että välillä valvoo ja "pyörisi jos pystyisi" pitkiäkin aikoja.
 
Täällä on nyt alkanu supistuksia tulemaan enempi tässä viime päivinä.. siis noita kovetteluja.. Vatsa vetää yhtäkkiä ihan kovaksi  koko ajan puristus kasvaa, ja tuntuu et hengitys melkein salpautuu ja sit taas helpottaa..  Etenkin illalla noita tuntuu tulevan useastikin ja suht tiheesti.. On niitä tänä aamunakin ehtinyt jo muutama tulemaan.. Eilen oli myös sellaista menkkamaista jomottelua alamahalla ja selällä.. Levossa kun oon, niin ei noi rasituksesta johdu.. Kohtu vaan alkanu vissiin treenailun.. 

Esikon odotuksessa miulla ei ollu yhtään supistuksia ennen h-hetkeä, joten siten uusi tuttavuus nämä harkkasupparit.. :)
 
Eilen illalla kun nukkumaan oltiin käymässä niin mies huomautti mun navasta. :D
Oonhän mä peilin kautta kattonu et vähän "ojossa" se on, mutta eilen sitte huomattiin et se on puoliks työntyny jo ulos ja ei oo mikään kovin miellyttävä näky. :D
 
Mulla ei ole vielä näkyvissä tuota navan kääntymistä :D Kumma juttu kyllä, mutta ei kai se jokaisella kai käännykkään :D
 
Takaisin
Top