Raskaus vaivoja

Heidh, täällä kanssa oksentelua ja aivan kammottavaa närästystä. Neuvolassa perjantaina sanoivat et jos ei viikonloppuna hellitä niin ma soittoa neuvolaan. Kaikkea en kuitenkaan oksenna niin en oo päivystykseen lähteny. Ethän oo alottanu rautakuuria? Siitä tulee toisille todella huono olo ja vatsa menee sekaisin. Mä oon aina kärsiny närästyksestä ja nyt raskauden loppu puolella tää on jokapäivästä ja oksentelu vielä lisää happojen nousua.

Yöt menee valvoessa närästyksen ja levottomien jalkojen viihdyttämänä. Rennie ei enää mulla tehoa kuin hetkeksi. Onneksi laskettu aika hiipii hitaasti mutta varmasti lähemmäksi :)

Ja muuten pizza ja aplarimehu ainakin mulla on kanssa närästyksen provosoijia.
 
En oo nytte alottanu mitää, samaa rautaa syön ku alussakii, maltoferia kun maha ei kestä muuta. Mullakin pysyy sisällä mutta ihan kamala olo ja varmaanki on närästystä kun eilen otin rennien nii tuntu että hetkeks helpotti. Täällä myös levottomat jalat, ihan kamalaa illalla mennä nukkumaan kun tuntuuu että jalat vielä jatkaa ! en sen päivän jälkee syöny pitsaa. ei oo ennen raskautta närästäny nii oon vähän ulapalla mikä pahentaa sitä ja mikä auttas.. :D täytyy alkaa netist vissiin lukee. meijän äitillä ollut kuulemma meinaan kaikissa raskauksia ihan kamala närästys ja mikään ei auttanut mutta loppunutkin kuulemma samantien kun synnyttänyt..
 
Tällä viikolla kiertelin kauppoja yksin ja siskon kanssa ja huomasin miten sormet tykyttivät. Ajattelin vaan että se johtuu liian kuumasta ja liikunnasta ym, mutta sitten perjantai-iltana tajusin että mun sormet on kyllä ihan turvonneet eikä sormukset liiku mihinkään turvonneiden nivelten ohitse.

Lauantaiaamuna sain ähellettyä vihkin ja kihlan pois kosteusvoiteen ja saippuan kanssa mutta oikean käden nimettömän sormus ei liikkunut sitten mihinkään. Olin jo alistunut siihen että mun pitää käydä katkaisemassa se liikkeessä huomenna.
Äsken kuitenkin pidin oikeaa kättä ylhäällä 20min ja voitelin käden oivariinillä niin sain lopulta sormuksen pois. Oli kyllä lähellä ettei lähtenyt siltikään ja nyt kyllä sattuu.

Eilen aamulla poistettujen sormusten jäljet näkyvät vieläkin ihan selvästi. Enkä mä tosissaan huomannut mitään, sormukset pyörivät kuitenkin eivätkä ahdistaneet kuin noilla shoppailureissuilla. Nyt kun vertaa näitä sormia missä oli sormukset niin ovat ihan eri mallisia kuin muut sormet jotka ovat ilmeisesti saaneet turvota rauhassa kokonaisvaltaisesti. Onneksi mulla oli vain kahdessa sormessa sormuksia.
 
Mulla on toi turvotus käsissä ollut alusta alkaen, sormukset ei mahtuneet enää rv 20 jälkeen. :D Plus siihen päälle sitte se puutuminenki, mut onneks kohta helpottaa. :)
 
Hei!
Kysyin perjantaina neuvolassa mitä he näkevät virtsatestissä ja sanoivat tarkastavansa ainoastaan valkuaisaineet. Eli tämä tulehdus on saattanut olla jo vaikka kuinka kauan tietämättäni kun tosiaan oireeton on ollu..
Olen ollut lievästi ylipainoinen kun tulin raskaaksi, mutta ei siltikään musta toi 10kiloa niin vaarallinen ole, nyt oli viimeks paino noussu 100g/viikko.
Tuosta käsien turpoamisesta tuli mieleen et mulla on ollu ehkä kuukauden päivät semmonen vaiva et sormet puutuu ja ranteita särkee niin paljo ettei välillä pysty edes kirjottaa. Tykkään kutoamisesta kovasti, ja ajattelin että nämä viimeiset viikot aion keskittyä kutomaan kaikkea kivaa vauvalle, mutta viiden minuutin päästä on ranteet jo niin kipeet ja sormet tunnottomat ettei pysty jatkaa.. :/ Vähän kurjaa, mutta ei voi mittään! :)
 
En ehdi nyt jäädä lukemaan mitä täällä on aijemmin asiasta mainittu vai onko mainittu ollenkaan. Elikkä onko kellään tätä samaa inhottavaa vaivaa kuin minulla : Leposyke nousee ihan pilviin tekemättä mitään. Tuntuu,että sydän tulee rinnasta läpi. Jatkunut reilu pari vkoa. Soitin sairaalaan viikko sitten,kun rupesi päässäkin tykyttämään. Sieltä sanoivat, että on normaalia näillä vkoilla (silloin 32 ja jotain) koska vauva kasvaa hirveetä vauhtia ja hemppari saattaa romahtaa(mulla ollut aina hyvä ilman rautatabletteja). Neuvoivat vaan huilimaan, juomaan vettä ja ottamaan para-tabsin. Ja jos yöllä olisi tullut hassu (?) olo, niin sitten vuodelepoon sairaalalle. No se tykytys meni kyllä ohi ihan veden juomisella ja huilimisella. Ja tottakai sitä tuli jotenkin helpottunut olo, kun kätilö sanoi puh. ettei vaikuta vauvaan mitenkään.

Ja omista raskausoireista vielä sen verran,et pahoinoinnit on kyllä jääny ihan omille teille,et eipä oo enää mitään ollut ONNEKS! Leikkelettä ja makkaraa en ole pystynyt syömään en edes haistamaan rvkon 12 jälkeen. Saas nähä maistuuko enää ikinä.
Vähän ehdin lukasta muitten vessassa ravaamisesta. Ite pääsen vähällä, jos herään vain 4 kertaa yön aikana pissille. Yks yö kello oli 02.30 kun kävin vessassa, seuraavan kerran se olikin huimat 03.00 !! Ja yöt menee muutenkin huonosti!! Kyleltä kylelle, pissilli, närästää, suonta vetää (joudun hetken kävelemään,että menee ohi) ja taas uudelleen kyleltä kylelle,pissille, närästää jne.. emoticon Sitten onkin aamu!
Niin ja pari(kymmentä) kertaa oon saanu käydä tkssa,et ois muka pissatulehdusta, ikinä ei oo tulehusta löytyny ja ne nyt tottakai aina tekee alapäätutkailunkin samalla ja ottaa muitakin testejä virtsasta kun vaan pissatulehdus testin. Kaikki ollu kunnossa. Eikä hiivaakaan ole löytynyt. Siellä sit on joka kerta tultu siihen tulokseen,että vauva painaa rakkoon ja tuntuu sitten sen takia jokseenkin ilkeeltä. Virtsatessa ei oo ikinä kirvellyt, mutta muuten on sitten tuntunut,et ois tulehdus. Kaikki nää rakkoonpainamiset ja tämmöset on niin uutta kun on ensimmäinen tulossa!:) ja onhan noi aina hyvä käydä tarkistuttaa.
Selästä voisin vielä vähän verran kitistä, kipee on! Ollut aikalailla alusta asti. Lääkäri sanoin,että johtuu luultavasti siitä,kun on taaksepäin kallistunut kohtu. :O ja sekin kuulemma vaikuttanut, kun olin niin hoikka ennenkuin rupesin odottamaan (161cm ja 50kg) ..
 
Rii_a: Täälläkin välillä leposyke on tosi korkealla, mut käsittääkseni se on ihan normaalia tässä vaiheessa raskautta. Joskus just kun sairaalassa käyrää otettiin ja itse vaan tosiaan on maannu koko ajan niin silti syke huiteli 100 korvilla.. Sitä ilmeni muillakin siellä, joten taitaa tosiaan aika yleistä olla. Sit taas hetken kuluttua olo parani ja syke palasi normaalimmaksi.. :)
 
DiaLia, jos tarkoitit sitä kun aiemmin kerroin siitä kun kaaduin, niin ei sitä oo kommentoitu neuvolassa mitenkään. Tai siis laitettiin mut päivystyksen kautta lääkärille, joka lähinnä naureskeli mun tuntemuksille (eli kun tuntui että tasapaino häviää jonnekin, tavalllaan niin kuin olis kävellyt heiluvan laivan kannella). Selitystä en asiaan saanut, lääkäri epäili että johtuis siitä etten ollut syönyt, mutta se diagnoosi ei pätenyt, kun se saattoi tulla sekä nälkäisenä että kohta pian syömisenkin jälkeen. Samoin mun hb ja verenpaineet oli ihan normaaleja.

Ainut mitä tuosta lääkärireissusta kostuin, oli sydänkäyrälle ja -ultraan joutuminen, eikä nekään toimenpiteet johtuneet itse päässä heittämisestä, vaan siitä että toi päivystyslääkäri kuuli mun sydämessä sivuäänen jota piti lähtee sit tutkimaan. Eli itse "pyörtymisolon" aiheuttajaa ei saatu selville, ja sitä tulee vieläkin satunnaisesti. Ei kyllä ole kertaakaan tullut enää niin vahvana kuin silloin kun multa oikeesti meni jalat alta.
 
Täällä huitelee kanssa yli sadassa ajoittain. Neuvolassa justii kun mitattiin nii siellä sadassa se tykytti ja sanoi että ihan normaalia tässä vaiheessa. Ja varsinkin sillon kun vauva painaa palleaan ja vaikea hengittää tuntuu että syke kohoaa taivaisiin.
 
Ihan tässä viimeisen viikon aikana olen herännyt säännöllisesti joka aamu 4-6 välillä siihen että kylven hiessä. Siinä saattaa sitten mennä pari kolme tuntia että hikoilu menee ohitse ja voi taas nukahtaa.

Valtava jano on myös ja tuntuu ettei päivällä tarvitsisi ollenkaan käydä vessassa vaikka kyllä sitä tulee käytyä kun "joku" nyrkkeilee virtsarakkoon päin =) Yöllä käyn 2-3 kertaa pissalla.

Mä kyllä odotan taas sitä että tulee pissahätä! Nyt on ollut vain sellaisia epämääräisiä tuntemuksia eikä kunnollista oikeeta pissahätää kertaakaan.
 
Täällä on nyt huomannu sen kuinka noi vatsalihakset ei oo tottunu kannattelemaan tota mahaa! Nyt sen huomaa oikeesti kun toi maha alkaa painamaan, että on tullu se 7 viikkoa maattua tässä raskaudessa, eikä lihakset oo joutunu kannattelemaan tota painoa! Ihan hirveetä tuskaa oli muutamana päivänä iltaisin liikkuminen, kun molempiin vatsan sivuihin sattuu!! Siis ei kylkiin vaan tohon mahaan! Kyyristelin vaan menemään ja koitin käsillä kannatella mahaa, ettei sattuis niin paljoa.

Onneksi miulta löytyi toi tukivyö, joten sitä oon nyt pitäny niin ei oo iltaisin mahaan sattunu.. Ei viime raskaudessa tällaista ollu. Uskon tosiaan, että tolla pitkällä makoilulla on osansa tähän asiaan.. :O
 
brainfreeze: Mulla se pyörryttävä olo ei johdu ainakaan kaatumisista vielä tähän saakka ollu kaatumatta tän raskauden aikana.. En sitten tiiä mistä vois johtua ja oon vieläkin unohtanu neuvolassa kysyä sitä, kun onneks se olotila on jo loppunut .. oli joskus viime kuussa sitä enempi... Aika hurja juttu, että vieny ihan jalat alta... :S... 

Minä muuten otan aina tuon Maltoferin niiden raskausajan Multi-Tabsien kanssa ja hyvin ovat imeytyneet (kun ei samaan yhteyteen juo kahvia/maitoa/muuta vastaavaa imeytymistä heikentävää)
 
mulla sattuu nivusiin ja tänään ollu muutenki niin kipeä päivä, ettei meinannu mennä ohi edes nukkumalla. ummetus ja närästys iski yhtäaikaa eikä tuntunu yhtään kivalta. kuvittelin jo, et sairaala kutsuu, mut lyhyiden päiväunien jälkeen tuntui vähän paremmalta. nyt ei sit enää kävellä yhtään, matka kaupasta autolle ja takas, vaeltelu kaupassa ja autolta toiseen kauppaan ja takas ja autolta kotiin teki sen verran tiukkaa et meinasin hyytyä toisen kaupan pihaan.
 
Mulla saattaa olla pukamat emoticon

Ei oo koskaan ennemmin ollut niin en tie miltä pitäis tuntua tai näyttää, enkä oo kyllä kurkannutkaan tuonne peräpeilin puolelle. Tänään vaan ollut pyllynsilmä kipeä ja vähän kirvellyt, mut oon joutunut käydä kakkosella toki tänään vissiin kolme kertaa, ja pyyhkiminen ei ainakaan enää tunnu hanuriin mukavalle. (Ei oo kovalla, eikä ripulilla, ihan normitavaraa tullut, mutta vaan vähän useammin ku normaalisti.) Paperiin tuli vertakin tossa viimeisimmällä vessareissulla, ja ette arvaa pelästyinkö, olin ensin ihan varma että veri tuli emättimestä, mutta kyllä se tais rektaalista tulla. Eikä sitä sitten enää tullut mistään kun kävin taputteleen paperilla vähän joka reiän päällä. Kävin suihkuttamassa jo takapuoleni lämpimällä vedellä ja se tuntui helppaavan, mut odotan innolla huomisaamua kun saan mennä aamupaskalle!

 
Pukamia Pukamia, mulla ollut jo 3kertaa raskauden aikana ja ne on hiton kipeitä ja verta tulee. :/
 
mullaki on pukamia, ostin sellaista ceridalin öljyä, jolla olen joka ilta voidellut alakertaa (apteekissa suosittelivat myös välilihaa voitelemaan, koska se kuulemma ottaa osumaa synnytyksessä). ton öljyn aikana ei oo ollu mitään verenvuotoja eikä kipuja alakerrassa. mulle noi pukamat on tulleet ihan ton ummetuksen mukana :(
 
täällä alkanu taas iskias kivut sekä selkäkivut. ja aika usein tulee semmosia menkkamaisia polttelu kipuja, onko ne niitä supistuksia vai mitä ne on.. ? :D onko muilla ollut käsien puutumista? mulla on alkanut nyt ja öisin ihan herään siihen kun kädet ihan puuduksissa, eikä voi olla kyllä asennosta kiinni koska en ole käsien päällä silloin nukkunut. samoten tuvotus astunut kuvioihin mutta tuopa ei mitäää haittaa :) kelloa ei vaan voi pittää kädessä.
 
heidh kysyin neuvolassa kun mullakin on ollut menkkakipuja, ja kuulemma ne on ihan supistuksia. Näin ainakin terkka kehui, kun kuvailin millä tavalla koskee alavatsaan ja selkään! Sanoi vaan että hyvä juttu että niitä alkaa olla, auttavat kuulemma pehmittämään ja kypsyttämään paikkoja?
 
juu mäki eilen sit päädyin itteksein ajatuksee et niitä ne varmaan on kun niitä tunnin tuli ja missään asennossa ei ollu hyvä olla. ja vauva veti hirveetä rallia masussa, tuntu että tulee läpi. jos pysyis sunnuntaihin asti masussa nii sitte vois alkaa jo tulemaan pikkui tänne sylin puolelle :)
 
Takaisin
Top