Raskaus vaivoja

Mulla oli silloin ennen raskautta noit kerta vuoteen, eli tuli nikamalukkoja. Ainaki samantyyliset oireet, tuntuu et puristava vanne tossa ja hengittäminenki sattu. :/
 
Täällä kans käyty kaks kertaa raskauden aikana kampaajalla hiukset värjäyttämässä. Ja seuraavan kerran meen 29.12, sit voikin olla sen 3kk ihan rauhassa. :)

Minäkin olen aina tykännyt nukkua puoliksi mahallaan, jalka koukussa. Nyt kun ei pysty niin kylkiasentokaan ei tunnu hyvälle. Olen jo pari viikkoa nukkunut tyyny jalkojen välissä ja yksi tyynyn kulmista masun alla.. Vähän on helpottanut nukkumista. Kyljen kääntö on kauheaa äheltämistä ja aina hengästyy. :S
 
Lääkäri sanoi tänään, että hiuksia saa raskaana ollessa värjätä, ei kuulemma mitään haittaa. Minkähän takia sitä sitten jossain ei suositella, koettaisivat päättää mikä on ok ja mikä ei. Piikkimaton käytölle tuli sen sijaan täyskielto, aattelin että se olis rentouttanut kivasti mutta ei sitten. Syytä ei kuitenkaan eritellyt tarkemmin. Jos aiheuttaa supistelua niin eikös se olis sitten esim. synnytyksessä tosi jees? Voihan akupunktiotakin käyttää halutessaan???
 
Joo mul on kans toi tyynyjen asettelu, jalkojen välissä on pakko olla yks se auttaa hyvin noihin liitoskipuihinki. Ja sitte mahanalla joku tosi matala tyyny tai peitonkulma. :)
 
Mikä siinä piikkimatossa on? Just olen eilisen illan makoillu sen päällä kun selkä sattui ja se auttaa mulla... :(
 
Käsittääkseni piikkimatto saattaa aiheuttaa supisteluja, minkä takia niitä ei suositella käytettäväksi raskausaikana..
 
Hyvä tietää tuosta piikkimatosta, olinkin miettinyt, että saakohan sitä käyttää vai ei. Ainakin sitä voi sitten ihan lopussa kokeilla, jos alkaa mennä yliaikaa... :)

Hiusten värjäämiselle ei kai koskaan ole ollut mitään virallista kieltoa kun kai niiden kemikaalien pitäisi olla turvallisia käyttää kun kerran ihmisten annetaan niitä päähänsä laittaa muinakin aikoina kuin raskaana ollessa. Itse vieroitin itseni hiusten värjäämisestä jo pari vuotta sitten, joten onneksi ei tarvitse miettiä, että voiko värjätä vai ei.

Raskausvaivat on oikeastaan pysyneet samanlaisina viime viikot: välillä närästää ihan hirveästi (tähän asti olen yrittänyt pärjätä Samarinilla ja ruokasoodalla, mutta kohta pitää kyllä siirtyä kovempiin aineisiin, kuten Rennieen, kun ei noista aina ole apua), maha painaa/puristaa/on tiellä koko ajan enemmän ja istuessa alkaa hengästyttämään ja tuntuu, ettei saa hengitettyä kunnolla. Mulla on mun mielestä jo nyt aika iso maha, joten huolestuneena odotan, miten isoksi se vielä kasvaa ja miten sitä sitten ihan loppuvaiheessa enää pääsee liikkeelle tai pystyy ylipäänsä olemaan kun nyt jo alkaa tuntumaan, ettei mitään mukavaa asentoa ole enää olemassa. Mitään varsinaisia kipuja ei onneksi ole, vain sellaista yleistä tukalaa oloa. Onneksi äitiysloma alkoi jo viime viikolla, niin nyt voi tuskailla täällä kotona rauhassa :D

Kaksi ekaa kolmannesta raskaus tuntui niin hyvältä ja ajattelin, että voisin olla vaikka aina raskaana, mutta nyt kyllä alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että voisi tulla jo, eikä edes haittaisi, jos tulisi pikkuisen etuajassa. Myöskään synnytys ei tunnu enää ollenkaan niin huonolta vaihtoehdolta kun tietää, että sitten tästä puristavasta pallomahasta pääsee eroon ja pystyy taas kumartumaan laittamaan kengät jalkaan ilman hirveää ähellystä ja vatsahappojen polttelua kurkussa.
 
Onko kukaan muu huomannut sellaista tunnetta, että sisäreidet olis tosi kipeät? Vähän kuin olis käynyt salilla vetämässä oikein kunnon lihastreenin, mikä on tosiaan aika kaukana totuudesta tällä hetkellä... Ja kävellessä tulee selkeästi vahva paineen tunne alapäähän, typeränä jo tulee sellainen tunne että pitää laittaa kädet alle ettei vauvan pää tunge ulos sieltä, vaikkei se ihan niin helposti taida pulahtaa maailmaan :) Muutenkin toisinaan kävellessä tunnen sellaista vihlovaa kipua kyljissä, sit pitää aina vaan pysähtyä kunnes kipu menee ohi koska muuten ei kyllä ole mitenkään mahdollista jatkaa matkaa. Olen yrittänyt ajatella että nämä kaikenlaiset vaivat nyt vaan kuuluvat tähän loppuraskauteen, mutta nuo kipeytyneet reisilihakset kyllä pääsivät yllättämään ihan täysin...
 
Hei, Miuuski ja herne, mulla on just sellaisia vihlontakipuja lyhelläkin kävelylenkillä koiran kanssa, että pitää pysähtyä. Ja tietti maha on ihan kovana. Kävin maanantaina neuvolassa lääkärillä ja paikat olivat pehmenneet ja vaavi laskeutunut... ohjeeksi tuli lepoa ja kuulemma koiralle viestinä:lyhyemmät lenkit kelvattava :D Mutta kai se on yksilöllistä, miten nuo avaavat ja  pehmentävät paikkoja..
 
Miiuski ja herne:Mulla on aikalailla samantyyppisiä kipuja ja välillä tuntuu kyl just sisäreisissä siitä en varma onko normaalia mut muistaakseni esikoisen aikaan supistuksia tuntu sisäreisissäki.Mut en nyt oo huolestunu ku ei sen suurempaa kipua ja ei mitenkää kokoajan jatkuvaa.
 
No mulla onkin onneksi ensi viikolla neuvolalääkäri niin katsotaan missä kunnossa "paikat" on. Koira parkaa kyllä käy sääliksi jos nämä jo melkein olemattomat lenkit tästä vielä lyhenee :) Katselinkin juuri tuota ladonkokoista kumpuani peilistä ja aika roikkuvalta se näyttää, eli varmaan on sitten laskeutunut ja siitä aiheutuu se paineen tunne. Tuli mieleen että voihan myös olla että jotenkin alitajuisesti jännitän reisilihaksiani jottei vauva sieltä tippuisi ja siitä sitten johtuisi nuo lihaskivut. Ei kyllä tullut mieleen että supistukset voisivat tuntua myös reisissä, mutta voihan se tosiaan olla että se tunne jotenkin heijastuu sinnekin. Jotenkin olen ollut niin varma siitä että vauva pysyy vatsassa yli lasketun ajan, kun mies tuli jopa kolme viikkoa myöhässä, mutta pitääkin nyt yrittää vähän rauhoittaa vauhtia!
 
Ne on niitä liitoskipuja, tuntuu et jalkoja revitään irti. :D Niistä on nyt jokunen viikko kärsitty, samoin häpylyy on todellakipeä ja nyt oon huomannu että kipu on myös lantiossa ja alaselässä. 14.12 ois äippäpolille aika ja ekaa kertaa odotan sisätutkimusta että tiedän mikä tilanne tuolla alhaalla on. :)
 
Miiuski ja herne: Minulla on myös kävelyn yhteydessä paineen tunnetta alapäässä ja yhden kerran sellaista on tuntunut, vaikka olen ollut pitkällään. Itsekin olen miettinyt, että kohta varmaan tulee lapsivesi tai supistukset ja että pitää lähteä sairaalaan. Kävellessä myös vihlovaa kipua jommalla kummalla puolella alavatsaa eikä se helpota ennenkuin pysähtyy. Neuvolassa tuosta asiasta mainitsin ja siellä sanottiin, että kuuluu raskauteen ja tarkoittaa sitä että nyt on maltettava levähtää hetki ja otettava rennommin.

Aikaisemmin tuolla kirjoittelin pistävästä kivusta rintojen alla iltaisin. Joku mainitsi rennien auttavan asiaan ja niin ensiksi luulinkin, mutta toisin kävi. Kivut jatkuvat edelleen rintalastan seutuvilla ja kysyin asiasta neuvolasta. Terkkari kertoi, että ei liity närästykseen vaan siihen, että kohtu on noussut jo niin korkealle että alkaa painamaan rintalastaa. Sanoi myös minulla olevan enää noin kaksi viikkoa aikaa kunnes kohtu on noussut aivan rintalastan ja keuhkojen alapuolelle ja sanoi, että saattaa tulla tunne, että kohtu ja mahdolliset vauvan ylöspäin kohdistuvat potkut painaa keuhkoja pihalle. Siis kivaa "kipuilua" luvassa, mutta toisaalta sen kestää kun tietää mitä odottaa ja että laskettuun aikaan ei ole enää pitkä matka :)
 
Paineentunne johtuu juuri siitä että vauva on alhaalla sen verran iso että aiheuttaa painetta erityisesti liikkeessä ja pystyasennossa. Se on ihan normaalia.

Supistukset voivat tuntua reisissä mutta silloin kipu ei ole jatkuvaa vaan syklittäistä kuten supistuskin. Mulla tuntuu supistukset aina ajoittain reisissä ja esikoista synnyttäessä tuntui kuin reidet palaisivat, niin hurja kipu niissä tuntui. Mulla tuntui ihan reiden päällä, ei niinkään sisäreisissä.

Koirien on ihan hyvä tottua siihen että lenkit lyhenee. Ne lyhynee joka tapauksessa (ainakin alkuuna) siinä vaiheessa kun vaavi syntyy :), kokemusesta on.

Mulla on myöskin kipua häpyluussa ja häntäluussa mutta eipä se mikään ihme ole kun sinne alakertaan kohdistuu nopealla aikavälillä paljon suurempi paino ja paine.
 
Minullakin on välillä järkyttävän kovia kipuja kylkiluissa vasemmalla ja vas. rinnan alla. Tulee usein syönnin jälkeen. Täytyy koittaa syödä vain vähän kerralla.

Nyt on tullut muutaman kerran koiran kans kävelyllä lähentäjiin kova kipu, just niinku ois salilla käynyt.

Ja tosiaan välillä kävellessä alavatsa kramppaa niin ettei pysty liikkumaan. Tuon takia kävin sairaalassaki eilen (plus verenpaine). Lähettivät neuvolan lääkäristä.. Kaikki kuitenki hyvin onneksi! vauva on laskeutunut jo niin alas, että alavatsakipuilu voi johtua siitäkin. Ja on ilmeisesti niitä harjoitussupistuksia.

Verenpaineen lisäksi mittailen nyt päivittäin proteiineja. Ettei vaan raskausmyrkytys tulis.
 
Täällä kanssa ollut jo pitemmän aikaa tuota paineen tunnetta alhana sekä masuun pistelee lenkeillä koiran kanssa niin että pakko pystähtyä.. olen nyt lyhentänyt lenkkiä reilusti ja käydään useammin mutta silti tuntuu välillä ihan kamalalta. ja mieshän täällä marmattaa että mitään muuta en tee kun löhöön ja syön. olen monta kertaa töksäyttänyt takaisin että hittojako se tietää näistä kivuista ja ottas itte melkein kymmenen kiloa mahaan lisään niin katsellaan sitten kuka valitta..! :D
 
heidh, kurjaa ettei miehesi ymmärrä.. :/ meillä koiran lenkitykset ovat siirtyneet nyt miehelle, jos vaan on kotona. Lääkärin määräyksestä...
 
Niinhän se on.. Siksipä täällä ollaan sotatantereella jatkuvasti kun mies ei tajua minua ja jaksa kuunnella kun sanon siitä että särkee kävellä ja pyydän tekemään joitain asioita puolesta..
 
Onko muilla ollut pahaa/kuvottaa/oksettavaa oloa tässä vaiheessa raskautta? vähä samalaista ku alkuraskaana. Tosi inhottavaa. ja nyt iltasin nukkumaan mennessä oikea jalka on todella kipeä lonkasta varpaisiin asti.  Oon aatellu et kohtu  painaa jotain verisuonia tms. ja miljoona tyynyä pitää olla sängyssä. :) 
 
Takaisin
Top