Raskaus vaivoja

Hannan

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinäkuun äidit 2019
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Onko teille muille tullu ns. vaivoja raskaudesta johtuen? En nyt tarkoita oireita, vaan nimenomaan vaivoja, jotka haittaavat työskentelyä tai muuten jokapäiväisten askareiden tekemistä.
 
Itsellä on ollu jonkin verran univaikeuksia.  Jossain vaiheessa tää uniongelma haittasi koko elämää; normaalisti kun omaan suorastaaan loistavat unenlahjat. Levottomat jalat yöllä, katkonainen nukkuminen, sekavat unet jne jne. Välillä tuntuu ettei yön aikan juuri tule nukuttua. Onneksi tilanne on nyt rauhoittunut.. Onks itselläs tullut jotain vaivoja?
 
Liekö enemmen vaiva kun oire... mutta mulla on tullut närästys kuvioihin. Vaihtelee lievästi aika kovaan.. En ole vielä perillä aiheuttaako mikä kaikki muu syöminen kun chili. vai aiheuttaako kaikki..
 
Närästystä on täälläkin ja se on varsin harmillinen vaiva, vaikkakin sinänsä harmiton. Oon yrittänyt olla päivällä kokonaan ilman kahvia, koska se selkeästi auttaa. Aamukahvit oon kylläkin juonut. Myös rasvainen ruoka pahentaa närästystä. Joskus närästävä olo tulee, vaikka olisin syönyt kuinka terveellisesti ja suositusten mukaan... Maitolasillinen on mulla kuitenkin tähän asti ainakin hieman helpottanut oloa !
 
Mä olen huomannut huomannut että mulla "puutuu" torso ympäriinsä: alaselkä ja maha siis, tai miten sen sanoo.. Vai olisko enemmän kramppeja... Niin kuin olis kiristävä vanne perseen yläpuolella, joka menee ihan vatsan puolelle asti! Tuo tulee kun pitää olla edes aavistuksen kumaras (imuroinnin aikana, tiskaamisessa jne). Eilen illalla toki huomasin että kun toi tunne tulee niin mun vatsa vetää ihan kivikovaksi, oisko ne sit niitä enteileviä supistuksia vai mitä ne nimeltään nyt olikaan. Hankala sanoa kun ensimmäistä odottelen :)

Toinen vaiva on kans se ettei meinaa saada yöllä nukuttua, on vain tajuttoman kuuma koko ajan ja kun nukahdan, mä herään yltä päältä hiessä.

Kolmas on ainainen kusihätä. Koiran kanssa ei voi mennä edes puolen tunnin reippaalle kävelylenkille, ellei just ennen lähtöä käy vielä tiristämässä muutamaa tippaa pyttyyn. Inhottava kun puolessa matkassa kotia alkaa tuntua että tältä mammalta herahtaa pian haarukka märäks (vaikkei oo vielä kertaakaan niin käynytkään.).
 
Kuulostais kyllä ihan harjoitussupistuksille noi sun vatsan kovettumiset.

Täällä ainakin ne supistuskset ovat jokapäiväisenä riesana, mutta enpä oikeen rennomminkaan pysty ottaan. Ei tietty sais nostella mitään niin raskasta yms, mutta mun kohdalla vaan on pakko kun on 9kk ikäinen poika joka ei vielä itse kävele:) Kävelyllä, imuroidessa tms tai joskus muuten vaan ollessakin tulee supistuksia. Kipeitä ei onneksi ole ollut mutta silti miettii että onko vaarattomia näin kun toista odottaa niin pelkää et vauveli tulee etuajassa.

Toinen vaiva on, mikä oli kyllä ekassakin raskaudessa just toi jalkojen/pohkeiden särkeminen nukkumaan mennessä! Voi se on sitte niin rasittavaa ku ei tiiä mitenpäin olis... Nyt ostin tyynyn ihan sitä varten että saa nukkuma-asennon paremmaksi ja jalat ylös :)
 
Vielä ei ole tullut mitään vaivoja *koputtaa puuta* ja ihanat syyssaappaatkin mahtuu vielä jalkoihin, eli turvotusta ei ole. Ihan raskauden alussa mun selkäni jumahti ihan kunnolla (noidannuoli), mutta tiedä sitten johtuiko se raskaudesta vai oliko yhteensattuma...

Kuuma mullakin on öisin, mutta toisaalta mies tykkää kun revin yöpaidan aina pois päältä emoticon

Ja pissahätä on koko ajan, mutta jotenki en osaa ajatella sitä vaivana...vai kai se sitä on.

Tänään on pitkästä aikaa olo, että on ihanaa olla raskaana!

 
JATKUVA pissahätä! Voi miten inhottavaa. Äidiltä perintönä pieni virtsarakko ja ilman raskauttakin saa useasti juosta vessassa mut tää on ihan jotain kauheeta kun vauva painaa ilmeisesti koko ajan rakkoa ja heti jos on vähänkää tavaraa säiliössä niin täytyy juosta vessaan. Inhottavaa kun täytyy ajatella aina jos jonnekin lähtee että on juuri käynyt vessassa, muuten saa palata tkas kotiin hetken päästä tiristämään.
 
Mua ei onneks oo turvottanu pahemmin vielä, eikä oo tullu inhottavia ulkoisia muutoksia kuten arpia tai suonikohjuja, toisaalta masukin on vielä pieni enkä ole lihonut yhtään... Ainoa todella häiritsevä asia on ollu, etten saa nukuttua niinku ennen. Yleensä nukahdan heti tarpeen tullen ja nukun kuin tukki kunnes kello soi, ja meteli, valo yms. ei haittaa. Nykyään heräilen paljon, näen outoja unia ja valvon öisin pitkiäkin aikoja. Rakon olen onneks kouluttanu muutenki 'kestäväks', eli ei tartte yleensä montaa kertaa päivässä juosta vessassa, ja vaikka ero nykyiseen onkin huima, en edelleenkään joudu koko ajan miettimään missä ja milloin pääsen seuraavan kerran.
 
Yöt on mullakin mennyt levottomiksi ja vessassa joutuu käymään 1-2 kertaa.
Mutta pahemmaksi ne vaan menee...

 
Mä jo tossa melkein tuulettelin että voi nukkua yöt ilman että tarvii pissalle nousta, nyt vikat 4 pv ollu et vähintää se kaks kertaa on käytävä. Är! :D
 
En tie meneekö tää raskausvaivojen piikkiin, mutta mulla on alkanut tasapainoaisti oirehtia, oon kaatunut jo kaks kertaa viikon sisällä! Ja sekin oire kun tulee yhtäkkiä, riippumatta siitä oonko syönyt just vai en. Lääkärillä kävin asian tiimoilta ja mua peloteltiin kyllä vaikka ja millä (veritulpilla ja vaan sillä että mulla on paskaset korvat) mutta ei siis johtunut hemoglobiinista tai verenpaineesta, ne on olleet koko ajan normaalit. Ens viikolla mun pitää mennä jatkotutkimuksiiin josko selviäis jotain raskauttavaa.

Toinen "oikea" oire on sitten se että mun alaselkä huutaa hoosiannaa, pitkään istuminen EI tunnu kivalta!
 
Nyt sit alkaa tulla oireita kun masu on alkanut kasvaa. Viimeisten 2 viikon aikana vatsa on oikein pulpahtanut esille. En tiedä johtuuko siitä vai mistä mutta mua a) hengästyttää koko ajan b) väsyttää kävellä pitkiä matkoja ja häntäluu kipeytyy kävelyretkillä. Hieman mietityttää miten tää olo vielä kehittyy kun on kuitenkin vielä 18vkoa aikaa kasvaa... Uimassa kävin menneellä viikolla ja se tuntui kivalta - täytynee siirtää liikunta kaduilta täysin sinne halliin.
Tänään oltiin miehen kanssa n.3h kaupungilla - lopputulema se että mun oli pakko ottaa päiväunet siihen päälle kun väsytti niin. En mä ennen ollut tällainen :-)

Ja jalat turpoilee kans nilkoista jos kävelen pitkään. Hankin tänään tukisukkahousut, jos ne vaikka auttais.
 
mä huomasin pari yötä sitten, et huimaa jos nousee liian nopeeta ylös. nousin keskellä yötä vessaan ja meinasin törmätä seinään ku huimasi niin paljon. muulloin ei oo ilmenny mitään vastaavaa..

oon kyl työpäivän jälkeen ollu melko loppu mut koska on koiraa ja lasta ja kissaa ja miestä, on pakko sinnitellä hereillä nukkumaanmenoaikaan asti. aloitin tällä viikolla uuden harrastuksen, josko se nyt piristäis pikkusen. turvotusta ei ole enää juuri ollut, koska opettelin juomaan hanavettä :)

ummetus taitaa olla tän hetken veemäisin vaiva mulla, sain onneksi siihen hyviä neuvoja neuvolasta ja tuttavapiirin naisilta :)
 
Hei kaikille :)
Olenko ainoa, joka kärsii myös valkovuodon lisäksi (luen sen vaivaksi) virtsankarkailusta! IHAN KAMALAA! Olen niinku joku vanha mummo, aivan ällöttävää!
Myös väsymys on palannut ja nyt aivan vaivaksi asti, sekä jalkojen mieletön särkeminen.. =/ Supistuksia, kivuliaita, saan töissä päivittäin, mutta ei auta, oma yritys ja sen työt on tehtävä =/ rahaa ei ole palkata ketään kun ei riitä palkkaa vielä itsellekään asti. itku kurkussa päivästä toiseen, ei kauheeta herkkua nyt!
 
Hei, Aibhlin, mulla oli muutama viikko aiemmin sellasta että kun oli ihan jatkuvasti pissahätä, niin tuntui että välillä lirahti housuunkin? Järkeilin että kyse oli siitä että valkovuoto oli niin runsasta(eli juu, kärsin myös runsaasta valkovuodosta), ja kun sitä erittyi samanaikaisesti kun kärsi jatkuvasta pissahädästä niin se tuntui ihan virtsankarkailulta. En tiedä kuinka vaikeasti sen selitin, mutta aloin tekeen niitä kuugelin (kegelin?) harjoituksia joka kerta kun kävin pissalla, eli pysäytin pissaamisen noin viis, kuus kertaa joka vessareissulla, ja jo muutaman päivän jälkeen ei enää tuntunut että karkailis tai että olis karkailemassa :) Eli suosittelen niitä! Ei ne valkovuodon eritystä lopeta, mutta ainakin auttaa tuohon virtsarakon vahvistumiseen!

Hui, kuulostaa kyllä rankalle tuo sun työ :( Et saisi sinne ketään edes osa-aikaisesti auttamaan, vaikka joku sukulainen tai kaveri, tai mies tai joku, kahvi ja ruokapalkalla?
 
Täällä hkissä järjestettiin odottaville äideille semmonen fysioterapeutin ohjaustunti, jossa nimenomaan painotettiin, että meidän pitäis tehdä joka päivä lantionpohjalihasten treeniä - eli kestävyysharjoittelua (pidät ne jännittyneinä 20s ja lepuutat 40s) - ja tätä sit 10-20 toistoa/ päivä. Sen lisäksi vielä nopeusharjoituksia, jotka on just avainasemassa tuon pissankarkailun kanssa, eli jännität niitä lihaksia 20 kertaa sillä lailla että pidät puristuksen vaan muutaman sekunnin ja lepuutat sitten muutaman sekunnin. Ja näitä siis joka päivä synnytykseen asti. Fysioterapeutti sanoi myös, että kun on pissalla, niin virtsan tuloa EI SAA keskeyttää kuin kerran, ettei bakteerit pääse virtsaputkea pitkin ylös, mutta tuossa pöntöllä voi harjoitella ja testata että missä kunnossa lihakset on.

Ja vinkkinä: nuo harjoitukset kannattaa aina "sitoa" johonkin rutiiniin: itse esimerkiksi aina töihin ajaessa teen kestävyysharjoittelut ja pois päin ajaessa nuo pikaharjoitukset. Onneksi en oo ajanut kolaria (vaatii hieman keskittymistä ettei vaan pakaroita puristele yhteen). Olis meinaan kiva poliisisetälle selittää, että "anteeksi, harjoitin juuri lantionpohjan lihaksiani enkä nähnyt edellä olevan jarruttavan..."
 
Hyvä kuulla että ei saa pidättää kuin kerran yhden pissan aikana, enpä tiennyt! Tosin mulle sanoi kyllä neuvolatäti että pysäytä pissa muutaman kerran peräkkäin aina pissalla ollessa, mutta se oli harjoittelija ja sijaisti mun vakkaria, että ehkä mä uskon jos Sikkuriini sulle on kerrottu se fysioterapeutin suusta.
 
Tää päivä on menny taas rääkymiseen kun supistukset oli niin kovia.. remppaakin pitäis tehdä mutta yksinkertaisesti kroppa ei enää illalla jaksa! =/ mieskin lähdössä viikoksi toiselle paikkakunnalle töihin ja senkin kanssa on saanut taas jonkin verran tapella, ties mistä. Nää hormoonit!! Vihaan niitä. Nekin luen vaivoiksi siis :D
Olen yrittänyt värvätä avuksi ties ketä, mutta en yksinkertaisesti ole saanut ketään auttamaan. 2 kertaa viikossa mulla käy eräs teini maksua vastaan tekemässä työt ja joka viikko saan tinkiä jostain, jotta saisin tytön hurjan liksan maksettua... Nyt ei auta muu kuin oikeasti uskoa, että asioilla on tapana järjestyä.
 
Mulla on ollut noita virtsankarkailuja jo ekasta lähtien.... Alkoi synnytyksen jälkeen heti ei ollut viellä odottaessa. Poika nyt 4 w ja edelleen on karkailua ollut koko ajan. lihakset kunnossa ja jumpattu on, mutta silti. Ja nyt kun odotan toista niin on tuo vaiva tuplaantunu. Mulla sitä ei tule koko ajan vaan aina vessa käynnin jälkeen ensimmäisen ponnistuksen yhteydessä.... Meinaan tokan synnyttyä mennä sähköshokki hoitoon jota täällä kuulemma annetaan kun juu´ri kyselin. Harmittaa etten hoitut heti ensimmäisen jälkeen vaan kärsin vaivasta. Joten älkää tehkö samaa virhettä... :)
 
Takaisin
Top