Raskaus vaivoja

Täällä on paha olo tullut takaisin, taisin jossain aiemminkin siitä kirjoitella. Kuhan muistaa syödä parin tunnin välein jotain pientä ja juoda paljon niin aika hyvin pysyy kurissa ! :) ei onneksi niin paha kuin alkuraskaudesta.  tähän asti ollut etten ole mitään kotiruokia tai ylipäätänsä ruokaa oikein halunnut syödä, käynyt kuvottamaan kaikki ja mikään ei maistu, niin nyt tullut hirveät himot ihan normaaliin kotiruokaan ja nälkäkin on sen mukainen kyllä nykyää :o mutta jauhelihaa en voi syödä, haju ja sen näkeminenkin oksettaa jo..
 
Alkaa kyl olee tää eläminen ku hidastetust filmist näiden kipujen kans! Huh huh.
 
Hei Tammimammat!

Onko teillä muilla ollut virtsatientulehdusta raskauden aikana? Mulla löydettiin tänään, mitä ihmettelin kovin koska oireita ei oo paljoakaan ollut. Tai olin kuvitellut tämän tihentyneen vessassa käynnin vaan liittyvän raskauteen. Nyt jännitän että mitä jos tämä on ollut pidempään, niin onhan vauvalla kaikki varmasti kunnossa? Lääkäri nimittäin sano että jotkin arvot virtsatestissä, en muista mitkä, olivat niin korkeat etteivät he pystyneet mittaamaan sitä.. (??!!) Ja olen kuitenkin jättänyt näytteen viimeksi pari viikkoa sitten neuvolassa ja sanoivat että kaikki on kunnossa. Ei minulla ole kyllä toisaalta luottoa tähän meidän neuvolaan yhtään. Täällä ensimmäisen kerran annoin koko raskauden aikana virtsanäytteen viime viikolla, enkä ole koskaan kuullut mitään numeroja, siis mitään arvoja, paljonko lapsen syke on jne.Ehkä mitätön asia mutta ensikertalaisena sitä haluaisi kuulla kaiken mahdollisen. Paino on ainoa luku minkä olen nähnyt, ja siitä olenki saanut toruja kun se on noussut jopa 10 kiloa lähtöpainosta! (Aargh..) Tämä siis täällä Ruotsissa.
Ei ollut tarkoitus että menee ihan valitukseksi, pahoittelut. On vaan koko raskauden ajan ollut epävarma olo onko kaikki hyvin ja pelästyn herkästi siksi kaikesta poikkeavasta!
Jos jollain on kokemusta aiheesta, lukisin mielelläni. Ja hyvää loppuodottelua kaikille!
 
Noista virtsatulehduksista: Itsellä ei ole ollu kummankaan raskauden aikana mutta olen kuullut jostain että se voi ilmaantua ihan hetkessä ja äkkiä mennä tosiaan pahaksi (siis että arvot ovat pahasti pielessä). Tämähän ei siis tarkoita että olisit aiheuttanut vauvalle jotain tällä tulehduksella, se vaan jyllää sinussa nyt voimakkaana. Toki jos se jätettäisi hoitamatta, saattaisi vauva saada osan tästä tulehduksesta mutten usko kun aikaväli on kuitenkin noin lyhyt millon olet viimeksi antanut puhtaan näytteen.
 
Moi!

Lyhyesti vaan tännekin kommenttia, et nyt viho viimein on alkanut raskauden olotilat rasittamaan. Mut kauanpa kesti: ekat 8 kuukautta meni kyllä ihan liian "nätisti", kun aina joutu "pettymään", kun ei ollu oikein mitään oireita. Oonkohan minä jonkun sortin masokisti, kun oikein nauttis siitä, että ois kokenu vaikeampana tämän raskausajan? Emt... hmph.. Mut siis nyt tuntuu et keuhkojen tila ahdistuu päivä päivätä ja kohtu lähentelee jo palleaa ym. Ahdasta siis.... eikä varmana helpota loppua kohden.. eli jos sitä jo nyt toivoo että pian se synnytys olis, niin mitähän on fiilikset sit toivojen mukaan lasketun ajan lähettyvillä n. 7-8 viikon päästä?
 
vauvakuumeilija: Oliko sulla sitten jo lähtöpaino korkea? Kun mulle sanottiin ihan ekoilla neuvolakerroilla, että paino saisi käyrän mukaan nousta jopa 17 kg, kun painoindeksi oli alle 20.
 
Lueskelinkin että tätä samaa on ollut muillakin, mutta mainitsen silti vielä omissa nimissänikin samat :)

Alavatsavihlonta on tullut viimeisimmän neuvolan jälkeen. Mies sanoi että olisko siitä kun hoitaja paineli niin kovakouraisesti alavatsalta etsiessään vauvan päätä, mutta en usko että se voi vaikuttaa monta päivää myöhemmin? Tänään varsinkin ollut aika tuskaista, aina kun istuu, ei mitään hätää. Sitten kun nousee seisomaan ja lähtee kävelemään, pitää liikkua todella hitaasti tuon vihlonnan takia. Tuon vihlonnan lisäksi on tullut tosi jämäkät harjoitussupistukset. Onhan niitä ollut puolivälistä asti, mutta nyt varsinkin mä huomaan ne heti, en siis sillä että olisivat kipeitä, vaan sillä että itse supistaa vaan niin vahvasti. Näitä kahta on ollut nyt tämän viikon, iltaisinkin on ihan rehdisi maha kipeä kun menee nukkumaan, oon joutunut asettaa tyynyjä vatsan alle kylkiasennossa ja toinen tyyny selän taakse. Kyljen kääntäminen on aika haastavaa. Alakerran luut on myös aika hellänä, samoin nivuset.

Helpotusta näihin on tuonut kyllä tukivyö, oon yrittänyt muistaa laittaa sen päälle ainakin silloin kun oon lähtenyt koiran kanssa lenkille.
 
Onko kellään muulla semmosta niksahtelua/naksahtelua lantion seudulle/vatsan seutuvilla ? :o minul jo pitemmän aikaa kuulunut semmoista niksahtelua mutta on kyllä täysin kivutonta.. tässä on mietitty pitkän aikaa mitä toi on.. löystyykö lantion luut vai mitä ihmettä se ääni on :D
 
Joo kyllä, heihd! Oon huomannut tollasta naksahtelua öisin kun käännän kylkeä! Mä oon luullut kuvittelevani koko äänen, kun missään ei varsinaisesti tunnu kun naksahtaa, eli en osaa paikantaa sitä juuri muualle kuin lantion seutuville.
 
Mulla kuuluu pitkin päivää ääntä, varsinkin kun istun. Mistäköhän se ääni tulee.. :o :D huomenna aamulla ysiltä neuvola niin täytynee tuosta kysyä.. Alkuun ajattelin että kuvittelin kanssa koko äänen mutta nyt kuulunut niin usein että ajattelin että pakko se on oikeasti jostain kuulua ! 
 
nivusten ja lantio-alaselkä-lonkat alueen kipuiluja ollu..viime raskaudessa oli issiasta joten varmaan ne kivut siellä taas alkaa nostelemaan päätä. Onneks ei mitään ihan kamalaa mutten kyl lattialle enää yksin uskaltaudu makalilemaan kun en sieltä välttämättä kärsi yksin nousta. Harkkareita tulee päivittäin..välillä oikein tukalia. Muutamia oikeita kipeitä suppareita tullu muttei kovinkaan montaa.
 
heidh, brainfreeze: mulla on just tota niksahtelua/naksahtelua kans kuulunu ja kysyin neuvolas, ni sano et se on kuulemma joillakin raskaana olevilla normia, mut sitä ei tiedä kuulemma mistä vois johtua. Kun mä selitin, et mä kuulen sen ylävatsalta, ihan kun se vauva kohdussa jotenkin niksahtelis?... Siis se tässä onkin outoa, et mulla ei kuulu mistään omista luista lantiosta tai niin alhaalta ja voisko se sit olla jotku ylihauraat kylkiluut? Emt.. ku se kuuluu siitä navan kohdalta/vähän päältä keskeltä ja eihän siellä mulla ole luita... :D

 
Kysyin neuvolassa tuosta niksahtelusta ja siellä sanottiin että vauvan nivelet vois naksua?:o en tiedä kuin paikkaansa pitävää mutta yleensä kyllä vauva liikkuu silloin kun niksahtelua kuulluu. ja joskus kyllä tiedostan että se on lantion luut mutta tuo ylämasulla oleva niksahtelu ihmetytti. Ja sanoi kanssa että kaikilla sitä on ja on ihan normaalia :D
 
Heidh: :D Kiitti vastauksesta, mulla neuvolatäti sano, et on aiemminkin kuullu, mut ei voi sanoo tarkkaan mistä johtuu - et onko minä vai vauva vai mikä? :)

Aattelin itekin et ois ne lapsen kasvavat luustot, aikas hurjaa.. miten konkreettiseks tuollanenkin tieto alkaa sen tulevan kaverin tehdä!
 
no nyt alkaa olla jo aika valtava olo, vaikkei toi maha edelleenkään mikään jättelarge ole. mies valittaa, että herää joka kerta, kun vaihdan asentoa yöllä, vaikka minä yritänki mahdollisimman hissukseen kääntyä. kävely tuntuu mahdottomalta jopa ilman koiraa, koska kylkeen alkaa pistämään jo ihan vähäinenkin kävely (jopa lähikauppaan ja takas). kenkiä ei saa jalkaan mitenkään.

jotain hyvää sentäs, ummetus on helpottanut ja saan vielä öisin nukuttua wc-reissujen jälkeenki. ja vauva potkii aamuyöllä ja päivällä eniten :)
 
Täällä eilen ihan järkyttävä päänsärky heti aamusta ja en suostunut ottaan lääkettä kun ajattelin että kyllä se menee ohi. No illalla lähdin kaverille käymään ja tekee ruokaa mutta eihän siitä mitään tullut. Olin kaks panadolia 500mg jo ottanut ja kun alettiin syömään niin multahan meinas tulla kaikki ylös ja sitte ajattelin että no kävelen kotiin jos helpottais. Sen verran että pari metriä ulkona kävelin kamalassa lumisateessa alkoi supistaa niin kovaa että piti soittaa tuo mies hakemaan. Kotiin kun päästiin soitin synnärille ja siellä neuvovat kokeilla saunaa ja ehdotonta lepoa sekä vielä yhtä särkylääkettä 22-23 välissä.. Saunoin sitten kans tuntia jotta olo helpottuis ja kokeilin sitte syödä ja samantien oksensin.. Sen jälkeen olo kyllä helpotti sen verran että sain nukahdettua joskus kahdentoista aikaa ja aamulla heräsin 4.30 pirteenä kattelemaan telkkaria. Edelleen paha olo ja kävellessä käy ilmeisesti vähän supistelemaan. Täytyy  nyt sitten vissiin ihan kirjaimellisesti vain maata ja huilata.. Kyllä säikähdin eilen, ajattelin jo itku silmässä että nytkö tuo tuolta jo ulos haluaa..! Ilmeisesti mulla niskat ollu niin jumissa että laukes sitten migreenikohtaus..
 
heidh, toivottavasti olo paranee pian!

Voin sanoa että onhan olo tukala mutta kun luen monien muiden vaivoja, niin taidan päästä aika helpolla tässä vaiheessa. Rv 36 alkamassa tänään, viikon verran ollut äippälomalla josta kyllä nautin. En ole vielä kokenut harjoitussupistuksia (en ainakaan ole tiedostanut asiaa). Pahimmat raskausvaivat sain kokea ensim.3 kk aikana jolloin tuo pahoinvointi oli järkyttävä ja vatsa jatkuvasti sekaisin. Sitten keksivaihe oli aivan loistava, olin täynnä energiaa ja vointi parhaimillaan. 
Ja nyt olo on ok, voisin kyllä vaan levätä ja nukkua mutta joulupuuhaa ois vielä riittävästi. Alaselkä heti kipeä jos olen liian kauan liikkeellä. Tukivyö ois varmaan hyvä hankkia, mutta mietityttää kun niin vähän aikaa jäljellä niin jospa vaan jaksais loppuun saakka ilman. Ja sitten nivelet on hirmun kipeät, eli sormet voimattomat ja sattuvat liikutellessaan, sekä polvet. Öisin nousen 1-2 kk vessaan, mutta muuten saan nukuttua ongelmitta. Eli loppujen lopuksi taitaa olla tuuri kun vaivoja ei ole liikaa, vaikka jo huokailen ihan riittävästi oman olon kanssa. 

Voimia kaikille loppuodotukseen :)
 
Huonosti  nukuttu yö kera liitoskipujen ja supistuksien kanssa. :/ Äh! Ei siitä paratabsistakaan ollut hyötyä kun muutamaan kertaan, mul käy ylensä särkylääkkeiden kanssa aina niin, ne auttaa pari ekaa päivää ja sitte ne on yhtätyhjän kanssa..
 
Brainfreeze: Tosta pyörtymisolosta... en oo muuten ees tajunnu sanoo tosta neuvolassa, mut mulla on tuota samaa oireilua ollu välistä nyt ehkä tän viikon aikana se kolmisen kertaa.. siis se vaan tulee ihan erilaisissa tilanteissa. Pitää yrittää muistaa kysyä ens kerralla et mikähän vika?

Häntäluukin on alkanu taas reistailemaan sillain, et normisti kaikki kunnossa ja sit ottaa yhen askeleen/ei ees liiku, niin hirmu vihlonta yhtäkkiä.

Mulla ei tuo ummetus vaivaa kun oon kahviherkkä.. ottaa yhen pienen kupin/päivä kahvia niin se on ummetukset sillä hoidettu.

Mulla tota virtsankarkailua esiintyny yskiessä, mut onneks se raskauden alkuajan outo oire: yskiskely on vähentyny.. oiskohan peräti ollu jotain heinäallergiaa/vastaavaa? Eli harvemmin enää onneks yskii - ja karkailua esiintyy.

Heidh: Parempia vointeja sinne päin!
 
Aamusta oli parempi olo. No sitten päivällä söin pitsaa ja menin hetkeksi nukkumaan ja siitä kun heräsin niin aivan armoton maha kipu, polttelua ja tuntuu että oikein jyllää masussa.. Silloin myös oksettti mutta sain juotua melkein litran appelssiinimehua niin oksennus oli helpotti.. En nyt tiedä onko tämä jotakin vatsatautia vai mitä.. Vauva ihan normaalisti liikkunu ainakin tähän asti ja nesteet pysyy sisällä kyllä.. Pitäisiköhän kokeilla rennietä josko oiskin vain närästystä.. en vaan noita lääkkeitä oikeen tykkää nyt raskaana ollessa ottaa. Alkuraskaudessa kerran meni renniellä ohi.. Ja kuinka kauan vatsakipujen kanssa täytyy käpristellä että soittaa jonnekkin? Ollut nyt tänään tuota polttelua ja huonoa oloa.
 
Takaisin
Top