Raskaus vaivoja

Yöllä kyljen vaihto on aikamoista ähinää eikä onnistu heräämättä. Mulla on ikävä mahallaan ja selällään makaamista! Selällään ollessa nivusista painaa ja tuntuu epämiellyttävältä. Tästä seuraa myös se että olen aina jalat koukussa, kun en muuten pysy kyljelläni =D

Muuten ei ole ollut oireita.
 
Väsyttää ja vielä kerran väsyttää... illasta laitan usein nukkumaan jo 21.00. Aamulla sitten pirteenä ylös, mieluiten noin päin. Muuten ei kauheesti mitään oireita täällä.
 
Joo alkaa toi nouseminen sohvalta ja sängystä olla tukalaa mut siihenki omat konstisa sitte. :)
Mua ei niinkään väsytä, unenpäästä saan kyllä aina heti kiinni ja voin helposti nukkua sen 15h vain nukkumisen ilosta. :) Mut oon aina tykän nukkumisesta et ainoa muutos on toi et saan heti unta enkä pyöri eka kahta tuntia.
 
Mä olen tainnut päästä aika pienillä vaivoilla (kop, kop puuta). Nyt närästys on voimistunut niin että Rennietä on oltava aina mukana ja muutenkin ruoka-annoksia pitäisi varmaan pienentää, ettei ruuan jälkeen olisi niin vaikea olo.
Olen käynyt bodypumpissa elokuusta lähtien ja kävin viimeksi tänään (rv 28+3) ja ehkä osittain sen ansiosta selkä on pysynyt riittävän vahvana. Lokakuun alusta lähtien olen myös käyttänyt Anita tukivyötä lähes päivittäin. Selän treenaus (ei mitään rehkimistä, mut jotain liikettä) voisi varmaan auttaa vaivoihin. Selkähän kehittyy myös vatsalihaksia tehdessä, mut tekis sellaisia liikkeitä vaikka painoilla mitkä ei suoraan rasita pitkittäisiä vatsalihaksia. No, ehkä joku asiantuntija osaa neuvoa paremmin, mutta mun nähdäkseni pienikin säännöllinen liike ja treenaus voi auttaa.
Ja sitten voi tietysti käydä hieronnassa ja/tai kiropraktikolla. Mä käyn suht säännöllisesti molemmissa pitääkseni selän kunnossa (jossain vaiheessa mulla oli toosi kipeä ongelmaselkä). 
 
mä olen varmuuden vuoksi noussut jonkin aikaa sängystä ja sohvasta (makuulta) ylös samallai kuin mun kaikkien leikkausten (2 x laparoskopia eli vatsan tähystys ja 1 x umpparileikkaus) jälkeen eli kyljen kautta. mietin et, jos sit on jokin osa vatsaa/alakertaa kipeänä synnytyksen/sektion jälkeen, niin tulee ainakin ylläpidettyä tuota tapaa. istuma-asennosta joutuu toki punnertamaan itseään ihan eri tavalla, mutta onneksi olen vielä "varsamaisen ketterä" (ei nyt sentään, viljelen vaan tuota, kun multa kysellään, mahdunko liikkumaan jossain ja pääsenkö ylös jne.)

mun on kauhean vaikea välillä löytää hyvää istuma/makuuasentoa ja kaikista paras asento onkin kun makaa selällään tyyny pään alla sohvalla jalat miehen sylissä tai sit istuu jalat semisti ristissä. töissä joudun tekemään kävelykierroksia ja käymään makaamassa työkaverin sohvassa ja tää uusi työtuoli on kyl ylihyvä, koska se tukee ristiselkää :)
 
Meinasin uuden aiheen alottaa mut en jaksanu ja aattelin et tää mun juttu kuuluis ehkä paraiten tänne. Eli mulla on nyt jonku aikaa ollu sectiohaavassa sellasta lievää kipua/pistelyä siis ei mitenkää lujaa tuu kipeetä mut tuntuu vähä. Eli jos on muita joilla sectiolla tullut edellinen niin onko ollut samanlaista?Mietityttää vaan et kai se haava kestää.Täytyis yrittää muistaa sit neuvolas maanantaina puhua asiasta.
 
Nyt on alkanu mullaki sit vessas ravailut ku pikkunen on kääntyny plus nyt sitte lievää närästystäkin havaittavissa. Muuten tosi hyvä olla ainaki toistaseks. :)
 
Mullakin on alannut yöjuoksut vessan ja sängyn välillä. Lisäks kans tota närästystä, ja ihan tajuttomasti pierettää koko ajan! :D

Selkäkipu ei oo mennyt minnekään, oikeestaan vain pahentunut, samoin liitoskivut. Kävely ja pitkään seisominen,sekä "ryhdikkäästi istuminen" (eli töissä tietokonetuolilla) on aika inhottavaa.
 
Mulla on nyt alkanut semmonen polttelu/pistely tossa vatsalla, ylävatsalla on suurimman osan ajasta ja yöllä sattuu kääntää kylkeä sekä muutoinkin nousta tuolilta ylös tai kyykkiminen sattuu. Vaihtaa välillä paikkaa voi olla sivummallakin mutta pääasiassa tuossa ylävatsalla semmonen nyrkin kokoinen alue. Tiedän ettei ole närästystä koska minua on närästänyt aikaisemmin.. Onko kellään muulla ollut samanlaista ? :s täyttyyköhän tästä nyt huolestua.. 
 
mun vauva on aloittanut yöriehumisen. viime yönä heräsin monta kertaa siihen, että yritin vaihtaa asentoa ja heti, kun liikahdin, vauva aloitti uudelleen potkimisen. myös wc-reissut lisääntyneet, viime yönä kävin kaksi kertaa, joista jälkimmäinen oli tuntia ennen kellonsoittoa ja sit oiski heti aamulla pitänyt päästä uudelleen. eli oon jokseenkin väsynyt, koska yöt menee vauvan riehuessa ja pitäessä mua hereillä ja wc-reissuilla. pitänee huomenna keskustella asiasta neuvolassa ja harkita vakavasti sairaslomalle jäämistä. mulla ois vielä pari työtehtävää, jotka vaatisi mun läsnäoloa seuraavat kolme viikkoa, jotka voisin yrittää vielä sinnitellä, mut sit alkais kyllä olla jo aika jäädä kotiin.

mua pisteli eilen oikeaan kylkeen, lähinnä sellaista venytyskipua, josta en ollut ihan varma, onko se seurausta mun lauantaisesta liukastelusta vai ihan normaalia asiaankuuluvaa. tänään sit pisteli vasempaan kylkeen. närästystä mulla on ollut viimeiset pari viikkoa, lievänä tosin. mä pystyn kyllä ihan hyvin vielä kääntyilemään, mut kenkienlaitto on työlästä, vaikkei mulla ookaan käytössä kuin lenkkarit, kumpparit tai vetoketjulliset nilkkurit. maha on jotenkin tiellä ja se sit ahdistaa. kaikista paras on kun makaa selällään pää tyynyn alla jalat suorina, ja heti kun yrittää kyljelleen, vauva antaa sarjatulena potkuja, ihan sama kumpi kylki on kyseessä. luulenkin, että tuolla alhaalla ollaan jotenkin poikittain.
 
Meilläkin on täällä yötouhuaja :) iltaisin alottaa ja sitten yötä myöten villiintyy. Huomasi hyvin kun jouduin yhden yön aikana viettämään sairaalassa lisähapessa kiinni neljä tuntia.. ei paljon nukuttu kun heräsi vauvan potkuihin.. Koira oli saanut levyn päälle hyppäämällä ja siihen oli jäänyt sitten uunipelti missä oli ranskalaisia ja nehän kärysivät täällä sitten ihan kunnolla.. viikko menny kohta ja savun haju lähtenyt nyt pikkuhiljaa pois.. palohälytinkin laulatti täällä niin kauniisti. kyllä säikähdettiin! soitin sitten sairaalaan ja ne sano siellä että pitää mennä käymään ja lääkäri sitten määräsi neljäksi tunniksi lisähappeen.. :o helpotti omaa oloa kun tiesi että vauva kunnossa ja lääkäri siinä jutusteli mun kanssa.
Mutta mulla ei vielä oo niin iso masukaan että sen takia olisi hankala vaihtaa kylkeä vaan itse sen kivun takia.. täytyyp soittaa neuvolaan tänään päivällä kun se soittoaika on sinne ja kysyä varmuuden vuoksi.. :o 
 
heidh:mulla on kans välillä tai aika useinki sellasta kipua just kylkiluiden alla mulla on kyl aika iso maha et oon aatellu jos vauva vaan on niin ylhäällä et painaa jo.Tänään on neuvola et täytyy sielä kysyy ku vaan muistan.Meilläki yöllä riehutaan tosin en siihen herää mut jos herään muuten niin huomaa kyl:)
 
jos viitttit nii tuu sitten kertoo mitä ne sanoi siellä :) mulla oli viimeviikolla lääkäri mutta ei ollut vielä tämmöstä ja neuvola on vasta marraskuun 22. pv 
 
Täälläkin on kyl semmonen yökukkuja että huh huh.. Eilen illalla makasin vasemmalla kyljellä sängyssä ja vasemalla kyljellä tuntui siltä kun vauva olisi neulonut masussa! Ei mitenkään kivan tuntuista mut hassua silti. Käyn muuten nykyään harvemmin vessassa kun alkuraskaudessa. Vauva siis noussut kunnolla ylös lantiosta! Yölläkään ei tarvii ku kerran käydä vessassa.

Närästystä on sillon tällön havaittavissa. Pari kertaa oon rennietä ottanu.
 
Mulla ei muita vaivoja tällä hetkellä kuin närästys, joka on välillä hirveetä ja välillä sitä ei tule ollenkaan. En ole oikein paikantanut, että mistä ruoista sitä tulee. Tuntuu, että jos on pitkään syömättä tai sitten jos syö kerralla liikaa niin sitä tulee helpommin. Ja sitten tietysti ruokalevolle meneminen ei ole mikään hyvä juttu, kun makuuasennossa se yltyy. Yksi yö epätoivoissani join pari lasia maitoa ja sitten vielä soodalitkua (kun ei mitään närästyslääkettä ollut) kun oli niin tukala olo.
Välillä maha tuntuu kanssa jotenkin "painavan" tai siis tuntuu semmoista epämääräistä tukalaa oloa, en tiedä liittyykö se kanssa tuohon närästykseen, enkä oikein osaa kuvailla edes miltä se tuntuu. Suurimman osan ajasta masu tuntuu ihan kivankokoiselta (vaikka onkin mielestäni aika iso viikkoihin nähden) eikä haittaa olemista millään tavalla ja sitten välillä se tuntuu kuin se painais kroppaa vähän joka suunnalta ja muutenkin olo on kuin norsulla ;)
Jumpassa ja salilla olen onneksi edelleen pystynyt käymään. Tietysti kaikki vatsaliikkeet ja suurin osa hypyistä on pitänyt jättää pois ja muutenkin vähän rauhoittaa tahtia.
Ja en tiedä luetaanko tämä vaivaksi, mutta seksiä tekee mieli koko ajan - mikä on kyllä vähän ristiriidassa tuon norsumaisen olon kanssa :D
 
"Heräätkö joskus keskellä yötä pohjekramppeihin? Niin inhottavalta kuin ne tuntuvatkin, krampit ovat vaarattomia. Nouse ylös ja kävele hetki – yleensä vaiva helpottaa pian. Jos krampit vaivaavat usein, voit kokeilla syödä magnesiumlisää."
Näin luki tänään mun etusivulla ja siis TODELLAKIN! Viime yönä heräsin 3 kertaa ihan jäätäviin kramppeihin, sattui niin että taisin kivuissani kirota vauvankin siinä samalla =/ Itku tulee väistämättä, nämä ovat niiiiiin inhottavia!! onko muilla?
 
mulla kramppasi yksi yö molemmat pohkeet, mikä oli tosi veemäinen tunne :( lähdin hoippumaan sitten makkarista hetkeksi muualle asuntoon, jotta krampit laukeaisi ja sitten vasta palasin sänkyyn. ekan kerran kramppasi ehkä noin kuukausi sitten enkä sillon vielä tajunnut, että kävely helpottaa, joten itkin ja valitin sängyssä ja päädyin tunkemaan krampanneen jalan miehen peiton alle (sekin kyl helpotti :D) ei noita kramppeja onneksi oo ihan joka yö, mutta niitä kun ei voi ennustaa mitenkään, vaan niihin herää ihan kesken unien.
 
Täällä alkanut vasen nivunen vaivata ja ihan vaan kävelemisestä. Kulkemista ei haittaa, mutta pikkusen pitempään liikenteessä olemisen jälkeen alkaa vihloa ikävästi. Pari viikkoa sitten tietä pitkin tehdyn pitkähkön kävelyreissun jälkeen oli kankkukin kipeä (siis ne lihakset, mitkä yleensä ilmoittavat olemassa olostaan keväällä, kun hyppää ensimmäistä kertaa pyörän selkään) ja toosa tuntui halkeavan. Tuon jälkeen onneksi ei ole vaivannut kuin tuo nivunen, mutta osaa sekin vihlaista ikävästi. Vihlaisee vaikka on ollut vain jalat suorana selinmakuulla ja siitä kampeaa ylös. Kivaa!
 
Takaisin
Top