Raskaus vaivoja

Ekaa kertaa ehkä koko elämässä oikeesti ristiselkä jotenkin kipeä iltaisin, etenkin kun istunu jonkin verran..huonon sään takia en oo kävelylle 'päässy' parina päivänä, että voihan sekin vaikuttaa...Yöllä pakko käydä kerran vessassa, mikä on ärsyttävää, kun yleensä en koskaan joudu öisin käymään. Unettomuus, tai siis unen katkonaisuus ei vaivaa niin paljon nyt, kun on iltaisin nukkumaan mennessä niin poikki, ja toivottavasti se vaiva ei palaakaan enää takaisin...
 
Hei, tää kyselee vielä, että onkohan yskimisestä miten haittaa vauvalle? oon nyt kolmatta päivää yskiny pahasti ja nyt vähän vihloo alavatsasta...
 
mä huomasin kans eilen, kun olin ollut töissä koko päivän toimistolla ja istuin koneella ja neuvottelussa pitkän jakson, et mun selkää alkoi särkemään. heti kun nousin ylös ja kävelin hetken, selkäsärky laantui mut alkoi uudelleen kun istuin alas. viime yönä oli kans selkäsärkyä, ja tein pari venytysliikettä ja vaihdoin asentoa niin se rauhoittui. säikähdin kuitenkin ihan mielettömästi sitä särkyä! selkäkivun lisäksi myös vatsa oli kipeä johtuen tuosta s..tanan ummetuksesta ja taisipa olla myös vatsan kasvua meneillään kun mikään ei ollut eilen eikä toissapäivänä hyvin :(

onneksi sentään vauva potki eilen neuvottelun aikana todella kovaa, niin sai varmuuden, että tuolla alhaalla ollaan elossa :) illalla oli sitten vähän vaisumpi eikä tänäänkään ole "sanonut" juuri mitään. onko teillä muilla vauvalla vaisumpia kausia vai liikkuuko vauva koko ajan tai edes monta kertaa päivässä? 
 
Della 79: On välillä vaisumpia hetkiä itsellä ainakin liikkumisessa, mutta eilen kun käytiin neuvolassa ja kuunneltiin sydänääniä pikkuinen liikkui kuulemma todella paljon silloin, en tuntenut niitä.. minulla kuulemma iso istukka edessä, joka vaimentaa hyvin jos potkii esim. selkään päin.. Tämän takia, en varmaan vielä tunne kaikkia liikkeitä.. Missäs sinulla istukka ?
 
mulla on istukka etuseinämällä ja se on vaimentanut aika paljon liikkeitä, mut pikkuisen ollessa aktiivisimmillaan potkuja on tuntunut istukankin läpi. useimmiten tunnen liikkeet kuitenkin alavatsalla "housurajassa". sydänäänet tuntui kuitenkin neuvolassa aika hyvin ja tunsin myös joitakin potkujakin sydänääniä kuunneltaessa.
 
Mun mahatyyppi on ollut melko hiljainen jo muutaman päivän. Liikkuu kyllä, mutta ei enää kauheastikaan potki, mitä jossain vaiheessa teki koko ajan... Nyt vihloo alamahaa kovasti, jalat tuntuu puutuneilta ja taas on sellainen "mitä tämä nyt oikein on" - fiilis! Pitää vissiin kaivaa kotidoppleri kaapin pohjalta, varmuuden vuoksi.
 
täälläkin aika hiljaista ollut muutamia päiviä, vaikka kuinka yritän iltasin olla ja ihmetellä liikkuuko nii ei tunnu mitää :/ töissä sitten joskus tuntunut pieni töytäisy muttei sitä voi sanoa varmaksi kun niin hässäkkä.. ja nyt kaikenlisäksi flunssa iskenyt, ihan kuumeinen olo, päätä jomottaa ja nuha muttei kuitenkaan kuume nouse! hitto. ei kehtaisi olla töistä saikulla, ei edes vaikka nousisi kuume.. yskittääkin vähäsen. huomenna on muutens meillä 4D !!! ;))) sitä odotellassa !!
 
Mulla oli myös istukka etuseinällä ja paremmin jotenki tuntuukin liikkeet sivulla.

Onhan noi vauvat aina välillä hiljasempia et ei ihan heti kannata huolestua:)vaikka ymmärrän kyl:)
Aibhlin:onko sulla koska ollut neuvola?ootko puhunu noista mahdollisista supistuksista ym.? Mä nyt voin olla ylihysteerinen mut mä olisin kyl jo käynyt tarkistamassa ettei oo kohdun suulla muutoksia siis voihan olla ihan normaaliakin mutta tosiaan mä mielummin tarkistaisin tilaneen ku miettisin kotona. Mut siis tämä on vaan mun mielipide:) Ja jos pian on neuvola niin siellä sit puhua:)
 
Olen soittanut neuvolaan ja käynyt neuvolassa, seuraavan kerran menen ensi vkon ke! Mutta ei sieltä olla mua mihinkään tutkimuksiin passitettu.. sanottiin vaan et ota rauhallisemmiin.. huoh. Vitsit mä pelästyin eilen, kun olin vessassa (kärsin järkyttävästä ummetuksesta) ja pyyhkiessä paperi oli ihan veressä!! Kun rauhoutuin, tajusin veren tulevat sieltä "toisesta reiästä".. mutta pelästyin kyllä.. olisi jo tammikuu!! =/
 
Aibhlin: Mulla on kans ollut ummetuksen aiheuttamaa vähäistä verenvuotoa peräaukon tietämiltä ja myös emättimen suuaukon reunoilta, jolloin olen kilahtanut ihan huolellisesti, et nyt tuli keskenmeno. olen lohduttautunut sillä, että vuoto on tosi vähäistä eikä hätää ole. sain neuvolasta ja apteekin farmaseutilta ohjeeksi hankkia aco intiimialueen voidetta (ei ole lääkkeellinen voide, vaan sisältää hoitavia öljyjä), joka suojaa hankaamiselta ja muodostaa jonku suojaavan kalvon. ostin siis sitä eilen eikä nyt pienemmän hädän yhteydessä ole ollutkaan emättimen reuna-alueen verenvuotoa, mut ummetus on sit asia erikseen.
 
Täällä kans kärsitään ajoittain todellakin pahasta ummetuksesta ja edellisestä synnytyksestä tulleista pukamista! Ne vuotaa melkein joka kerralla kun käyn isommalla tarpeella mut rupeen hoitaa niitä vasta synnytyksen jälkeen. Ummetukseen käytin mahanpehmikkeitä viime raskaudessa ja varmaan joudun tämänkin raskauden aikana kunhan pidemmälle mennään.
 
Mulla myös on alaselkäkipua ihan lantion korkeudella. Välillä vihlaisee pahastikin ja tuntuu, että silloin kipua leviää salaman tapaisena tuntemuksena reiteen asti.
 
Mullakin on nyt tullut kunnolla alaselkävaivaa. Oon kyllä jo ennen raskauttakin kärsinyt alaselkä- ja ristiselkäongelmista, mutta nyt tuntuu että just toi alaselkä on ihan juntturassa. Säteilee pakaroihin ja reisiin asti välillä, selällä nukkumisen jälkeen varsinkin on totaalisen jumissa. Töissä kun joutuu istua sen 8 tuntia, niin välillä pitää nousta seisomaan ja kumartua ihan 90 asteen kulmaan ja siitä vielä taivuttaa alaspäin, ja tuntuu että selkä on jumissa, ei mitään lihaskramppia, vaan ihan ehtaa niveljumia. Mietinkin että huomenna voisin ehkä soittaa neuvolaan jos saisin pitkän viikonloppuvapaan, josko yhtään auttais.
 
Mulla ei muita suurempia vaivoja, kuin vatsa- ja selkäkipuja. Tuntuu vähän samoilta kuin menkkakivut aikoinaan tai sellaiset vatsakivut mitä tuli kun jännitti tai oli hermostunut jostain. Näiden kipujen kanssa tulee usein myös pahoinvointia. Vähän huolestuttaa, kun en tiedä että mistä tuo johtuu... Mietin, että oonko stressannut jotenkin överisti ja sen takia vatsa on kipeänä vähän väliä :( onneksi on neuvola maanantaina niin voin siellä kysellä asiasta.
 
pikku_m : minulla on samanlaisia tuntemuksia, melkein päivittäin! Minä kovasti toivon ja oletan että ovat kasvukipuja tai sitten tosiaan liittyvät jotenkin tuohon ummetukseen =/
 
Ala selkä kivut on ihan arkipäivää, ollu jo ennen raskautta työntakia. Mut nyt on tullu niinki kauheit juttui ku oikee käsi ja ranne puutuu, öisin päivisin kokoajan jos käsi ei oo liikkeellä?! :o Ja eilen illan tuli eikaa kertaa kauheet närästykset. :/ Oonki täs manaillu et oon niin helpol nää 23vko päässy et nyt se alamäki alkaa! Toi käsi kyllä huolettaa, meinasinki et vois käydä lääkärissä sen kanssa. Muuten ei oo enää mitää oireit juurikaan, jos toi pikkunen tuol ei potkis ni en edes huomais että oon raskana. :) Tai no ei tää maha jätä kyl mitää epäselväks. :D Mut jokatapaukses.
 
Aibhlin: sanoivat eilen neuvolassa, että tuollaiset kivut on ihan normaaleja ja kuulemma kunhan ei ala kivuliaita supistuksia tulemaan, niin ei tarvitse huolestua :)
 
Äitiyspolilla sanoivat että satunnaiset kivut ovat ihan normaaleja, ja kuuluvat raskauteen. Jos kipu on jatkuvaa, ja jatkuu heti kun särkylääke on otettu niin silloin on syytä tarkistaa että kaikki on kunnossa.

Itse olen sitä mieltä että ne menkkamaiset kivut ovat kohdun kasvukipuja.
 
Täällä raskausvaivana tuota alaselän kipua.. Tai on yleensä hiukan tuossa toisen pakaran päällä sellainen kova kipu kun käy istumaan, tai nousee seisomaan ym..

Ja nyt sit tosiaan tuon istukan sijainnin takia kaikki nostelu, kantelu ym. itsensä rasittaminen on kielletty.. Tosi vaikea olla, kun ois paljon tekemistä ja mitään ei saa tehdä..


Niin ja tota menkkamaista kipua on välillä täälläkin.. Kohdun kasvukipuja ne miustakin on! Muistan että niitä oli esikkoa odottaessakin.. :)
 
Riida: Mikä sijainti sun istukalla siis on (lukee varmaan jossain muussa keskustelussa)? Eli miten se vaikuttaa tuohon nosteluun yms.
 
Takaisin
Top