Raskaus vaivoja

Miulla ei esikkoa odottaessa ollut minkäänlaisia selkävaivoja, vaikka tein suht raskasta työtä ja olin huonommassa kunnossa kuin nyt. Tässä raskaudessa taas on selkävihoitellut aina välillä, muttei mitenkään edes viikottain.. Luulen että se on siis monesta tekijästä kiinni tuo selän kipuilukin.

Ja molemmissa odotuksissa miulla on maha ollut iso, tässä tokassa ekaakin isompi, ja vielä enempi edessä. Mahan tuloonkin tuntuu vaikuttavan tosi yksilölliset seikat. Oli sit pitkä taikka lyhyt, niin saattaa maha tulla alusta asti tosi esille, ja toisilla vauva jemmautuu jonnekin suojaan, eikä mahaa tule paljon mitään, vaikka olisi kuinka pieni ja laiha.. :)


Mut tosiaan vaivoista.. Eipä täällä valittamista.. Vuoto on helpottanut!! Tänään ei oo vuotanut, ja toivotaan että tämä jatkuis. Vielä reilu viikko odotettavaa siihen tarkastukseen. Maha alkaa olla tiellä tosiaan, mutta kyl tän vielä kestää! Loppuraskaudesta se vasta tiellä onkin! ;D Närästys on lähes päivittäistä ja inhottavaa!! Kävinkin apteekista hommaamassa jättipaketin Rennietä kaappiin, että on sit mistä ottaa apua siihen oloon!
 
Mua eilen alko ihmetyttää yli kaiken ku neuvolalääkäri sano että jos kärsii selkäkivuist ni sitte on tehtävä vatsalihasliikkeit :s olin sillee et mitäh???en oo kuullu että vatsalihasliikkeet ois raskausaikan suotavii.Ja tänää käytiin esikoisen kans taas lenkil ja tuntuu tuo paineen tunne tuol alhaal lisääntyneen+kivutkin.meinasin vaa jo alkaa kesken lenkkii itkuu tuhertaa ku ei ois jaksan enää kotii kävellä mut pakkohan se oli.Eikä mitään mistään tiedetä että olkoot sitten lenkkeilyt :(
 
Fjansku:

Ite oon aikanaan tehny ihan julmetusti vatsalihaksia kun treenasin kilpaa urheilussa. Ja voin kyl sanoo et jotku neuvolatädit on oikeesti tosi pimeitä. Mulle nyt ei ainakaan ensimmäisenä tulis mieleen raskaana tehdä vatsalihaksia millään kaavalla! Mun mielestä on ihan sallittua raskaana ollessa antaa just vatsalihasliikkeiden olla. Esim. mulla on varmana ollu ihan tarpeeks timmit lihakset, eli ts. helposti sitten revähtävät vaan kun maha kasvaa.

Eri asia onkin just se, et miten sitä asentoa saa korjattua, että selkälihakset jaksaa kantaa joka päiväsen raskauden rasituksen. Totta kai se on normaalisti sillein (kun ei ole raskaana), että vastakkaiset lihakset (tässä tapauksessa selkälihasten vastakkaislihakset, eli vatsalihakset) parantavat asentoa huomattavasti, kun niitä vahvistaa.

Ite lähtisin tarkastamaan ryhtiä, itellä ainakin toimii se, kun laitan olkapäät mahdollisimman eteen ja "rönötän" eli just ryhdikkään vastakohta. Sillon kaikki lihakset on rentoina. Toinen mitä en missään nimessä tee, on selän notkolle laitto (helposti tulee kun painopiste muuttuu raskaudessa), enkä työnnä lantiota eteenpäin. Eli teen just ryhdikkyyden vastakohdat - se toimii mulla.
 
Fjanskulle vielä: unohtu tohon vielä laittaa, että tukivyö keskivartalolle on kuulemma todella toimiva ratkasu kanssa jos alkaa liikaa rasittua selkä.
 
Muuten kyllä ymmärrän tuon, että hyvät vatsalihakset tasapainottavat selkää ja päinvastoin, mutta eilen oltiin juuri kaupungin järjestämällä luennolla odottaville perheille. Siellä fysioterapeutti sanoi, että nimenomaan ainakin vatsarutistukset ovat ehdottomasti kiellettyjä viimeisellä kolmanneksalla, koska lihasten välissä oleva rako kasvaa ja voi olla vaarallistakin, jos repeytyy. En sen tarkemmin osaa selittää, mutta näin tosiaan kerrottiin.
 
Vaivoja on kyl tosiaan tullu vaikka minkälaista; jotenkin aina ajattelin että raskaana oleminen olisi kivempaa :/ Olenkohan jotekin huono ihminen kun näin ajattelen...? Pienellä on kaikki hyvin, mikä tietty on tärkeintä! Já tokihan pikkuisen takia mielellään itsekin vähän kärsin.
Jotenkin vaan tuntuu, että voisi välillä olla "normaalimpikin" olo. Itsellä on ollut aika paljon kohdun kasvukipuja, liitoskipuja ja harjoitussuppareita, joiden takia liikkuminen on jäänyt täysin nollaan. Tämä taas syö mielialaa, kun on normaalisti tottunut urheilemaan useesti viikossa. Nyt ei pysty edes kävelylle lähteä.
Lisäksi vaivana tullut rytmihäiriöt!!!!!! Niitä tuntuu olevan melkein joka päivä, eivätkä neuvolassakaan ottaneet niihin mitään kantaa... Onko muilla ollut sydänoireita/rytmihäiriötä?
Lisäksi itsellä on jo nyt turvotusta sormissa ja jalkapöydissä :S Ja lisäksi vielä yöllisiä pahoinvointikohtauksiakin on alkanut tulla...Huhhuhh...
Tässä sitä vaan kauhulla odotellana et mitä tämä 3 kuukautta vielä tuo tullessaan... ::O
 
Meillä menee nykyisin yöt valvomiseksi kun vauva päättää alkaa heräillä juuri äidin nukkumaanmenon aikaan. Potkuja, pyörimisiä, lyöntejä, nipistelyjä yms. tulee usean tunnin sarjoissa. Välillä rauhoittuu jos onnistuu löytämään hyvän asennon, yleensä vain sängystä ylösnouseminen ja käveleminen auttaa. Myös selkää särkee ja alavatsa on kipeänä, välillä paineentunne on sietämätön.

Liian pitkään istuminen/seisominen/makaaminen sattuu aina johonkin joten työnteosta ei oikein tule mitään. Siihen päälle nuo uniongelmat ja vielä työn puolesta tullut hätätyömääräys (12h työpäivät pakollisia, myös viikonloput, ilman viikkolepopäivää) johtavat todennäköisesti siihen, että haen jälleen lisää saikkua.

Yhdyn kyllä mimbun kommenttiin, että luulin tämän olevan paljon kivempaa. Tän 27 viikon aikana on ollut yksittäisiä päiviä (ehkä joku 10 kpl) jolloin tää on ollut kivaa. Muutoin menee kyllä ikävän puolelle emoticon

 
ei tää kyl mitään kivaa ole, vaikka oonkin selvinny vielä aika vähin vaivoin. ummetus (ja peräpukamat :( ) kiusaa edelleen ja tänään on ollut ylivoimaisesti p..kin päivä kaikista, koska mahakin on ollut niin pingottunut. tosin luulen kyllä, että mulla on menossa paisumispäivät osa n, koska aamusta asti on ollut maha piukeana ja mieliala on ollut v....ntunut ja kiukkuinen. onni on tuntea pienen liikkeet ja ihanaa, että hän kasvaa, mutta välillä sitä miettii, että raskaanaolo on yliarvostettua. Mua kiusaa selkävaivat, välillä öisin ja usein päivällä ja eilen tuntui nivusissa kipua. ton kivun vuoksi ei oo kovin usein huvittanut harrastaa seksiä ja siitäkin tulee syyllinen olo, vaikkei mun mies mitään erityistä ookaan vailla.myös väsymys aiheuttaa sitä, ettei jaksa olla seksuaalinen :( ja lemmikeillekin tulee huudettua ja räyhättyä ja annettua liian vähän hellyyttä (eilen kyllä pidin kissaa sylissä ja hellin illalla koiraa, joka ois halunnu syliin, mut en uskalla sitä enää ottaa). eli mielialan vaihdokset ja pintaan nousseet epäilyt miehen uskollisuudesta häiritsee kans (ja ei mitään syytä epäillä sellaista).
 
Viime raskaudessa olin tosiaan itsekin sitä mieltä et raskaus on ihanaa aikaa! Olihan se! Jaksoin tehdä kaikkea, olo oli mitä mainioin! Oli ihana odottaa! :)

Tänään oon taas vuotanut verta hiukan, ja olo on sellainen, et kunhan päivät vaan hiljalleen kuluis eteenpäin ja päästäis tarpeeksi pitkälle, että vois hiukan huoli helpottaa! Ensi viikolla on sentään se tarkistuskäynti sairaalassa, ja maanantaina verikokeissa käynti, että alkaa taas tietämään vähän et mikä tilanne tuolla mahassa on.. Istukka on varmaan paikallaan yhä siinä hiukan kohdunsuun päällä, kerta vuotokin jatkuu ajoittain.. Siirtyis nyt vaan ylemmäs!!

Närästys vaivaa lähes päivittäin.. Inhottava vaiva! Onneksi on Renniet! :)
 
Nyt on tullut oikein kunnon vaivoja. Guuglettamalla käsitin että nää olis lantion löystymisestä johtuvia kipuja: tuntuu kuin olisi ajanut 100 km polkupyörällä (jossa tosi kapea satula). Haarovälin jotkin luut siis ihan kosketusarkoja, samoin kuin vasemmalla puolella alaselän ja pakaran yhtymäkohtaa jomottaa. Kun istuu, ei ongelmaa, mutta kun nousee seisomaan, tai kävelee, alkaa jomottaa.
Sama öisin kun pitäisi kääntää kylkeä, niin särkee haarovälin nivusista, tai pikemminkin lantiota, että kyllä sitä tuppaa heräämään kun vaihdan asentoa. Itkua ei ole tarvinnut vielä vääntää, mutta kyllä nämä pari päivää on olleet tuskallisia. Onneks huomenna on lääkärineuvola, saa kysyä mitä tää oikein on ja onko toiveita että tälle pystyis tehdä jotain!
 
Mulla on ollut selkäkipu jo pitkään. Ostin tukivyön mikä vähän helpottanut. Mutta nyt se selkäkipu säteilee jo oikean puolen pakaraan. Tuntuu kävellessä.

Ja tuntuu siltä kun lieskoja lentäs tosiaan kans välillä suusta..

Tällä hetkellä myös kauhee jalkasärky. Oon tuntenu itteni aika nuhaseksi jo monta viikkoa.

valivali :) mä oon kuitenki pääosin voinu nauttia raskaudesta ja noi oireet on olleet ihan kestettävissä.

Töitä vaan ei tahdo jaksaa. Väsyttää eikä jaksas millään sitä kauheeta tahtia. Oon niistä ihan poikki ja nyt meni molemmat
 
Mä oon tosissani jo kettuuntun näihin hiton kipuihin.Eilee yöllä iski yhtäkkii alapäässä niin kovat kivut että meinasin kirota jo suuree äänee.On niin vaivalloist jopa kääntä öisin kylkeekin.Ainut mikä tuntuu täl hetkel hyvält on vaan pelkkä istuminen.Yhtää huvittas mitää tehdä.Mut päivät meneekin muksun peräs juostes ja kaupas käyden ja iltasin sitte siivoon.Vois jo mennä aika nopeemmin et sais jo pikku nyytin :) Neuvolaan on ihan turhaa saatikka äippäpolille soittaa koska eivät siellä missään mistään välitä. :(
 
Mulla on lisääntyny noi alaselkä/ristiselkäkivut sekä turvotus on huima, tänään neuvolalääkärillä käyty ja sairaslomaa äippälomaan asti.
 
Mulla on ollu hirmu helppo raskaus. Ei ollu pahoinvointia, ei turvotusta, ei itkua, ei juuri mitään mitä monilla teistä on tuntunu olevan. Mutta nyt alkoi n. 3viikkoa sitten kamalat selkäkivut. Kävin pari viikkoa sitten neuvolassaja siellä oltiin jo silloin sitä mieltä, että sairaslomalle pitäisi jäädä, muttaku en mie halua. Haluan olla töissä. Kivut selässä kyllä alkavat olla kovat. Aamulla ei koskaan särje, eikä oikeastaan koko päivänä jos en mitään tee, mutta jos teen vähänkin jotain kipu alkaa ja yltyy iltaa kohden. Eilen illalla piti kävellessä ottaa jo seinistä tukea kun tuntu ettei jalat tahdo kantaa.

Jos nyt yritän sinnitellä tämän kivun kanssa, niin voikohan siitä olla jotain haittaa selälle myöhemmin? Millään en haluaisi töistä vielä pois jäädä, mutta en haluaisi itseäni tahallisesti "vahongoittaakaan".
 
Joo siis itelläki kaikin puolin helpporaskaus ollu, vaivaa on jonkin laista aina ollut mutta ei mielestäni mitään pahempaa ja mitään mikä olisi haitannut normaalia arkea. Paitsi nyt tämä selkä, aino hyvältä tuntuva asento on enää vasemmalla kyljellä maaten ja helppohan se on siihen nukahtaa illalla, mutta on kun olen aika pyörivää sorttia niin herään mitä ihmeellisimmistä asennoista ja selkä kiittää. Kohdunsuu oli normaali eikä poikkeavuuksia löydetty eli kivut eivät ole vaarallisia pienelle. Olen hoitoalalla töissä ja nostelua on joten oli parempi tässä vaiheessa lyödä hanskat tiskiin ja jäädä kotiin silittelemään massua. :)
 
Selkäsärky, siitä mainitsin neuvolassa, ja sit hoitsu sanoi et tukivyön saa lainaks fysioterapeutilta. Nukkuminen kummallakaan kyljellä ei onnistu enää, ku muuten tulee masutyypiltä sellasia potkuja, et tuntuu päässä asti :D
Virtsankarkailua on kans ilmestynyt..tosin todella pientä sellasta. Öisin saa juosta vessassa jatkuvasti. 
Sit on viel se, että nyt on maha kasvanut sen verran et sängystä tai sohvalta nouseminen tarvii sen tietyn asennon, että pääsee ylös. Ja välillä eksyn lattialle istumaan.. Siitähän pääsen onneks nopeiten miehen avulla ylös :D Mut niin se vaan on, että kaikki tää on silti aika ihanaa :)
 
Jos näistä vaivoista nyt puhutaan. Niin kerrotaan niistä nyt täällä. Univaikeuksia myös minulla. Mulla tuo vauva painaa nivuseen, että on vaikea nukkua ja lähes mahdotonta vaihtaa asentoa. Edellisessä raskauksessa vaiva oli vain yöllä mut nyt myös päivällä ja makuullaan aina pahimmillaan. Tähän vaivaan on myös auttanut tukisukat jotka hankin. eli turvotusta on myös aikas lailla. Vessassa saa myös juosta jatkuvasti, mutta se taitaa olla myös normaalia. Toki siellä saa juosta useammin kun raskausväli on lyhyempi.
Närästystä mulla on myös, mut siihen auttaa Rennie, joka sallittua raskaan oleville, kokeilkaa siis sitä.
 
Mulla pitäs lähteä ettimään tukisukkia, epäilen että mulla on vasemmassa jalassa se pinnallinen laskimotukos, kohta soitan neuvolaan.. ja sitte issias särky on mitä kamalin työpäivän jälkee! sattuu mennä makuullekkin oikeen kun se vetää tuolta, ja töissä en voi kyykkiä tai nostella kun sattuu.. ja nyt jo noin kipeä niin mitä se on sitten kun jään puolentoista kuukauden päästä pois töistä..
 
Takaisin
Top