Raskaus vaivoja

Selällään ei kannata enää loppuaikoina nukkua. En tiedä ihan tarkkaan miksi, mutta näin sanoi yksi tuttu kätilö. Kylkiasennot on suositeltavampia.
Itsellä on vain kerran tullut pohjekramppi, mutta silloin olin kyllä ollut tanssimassa enkä tietenkään venytellyt, joten en edes ajatellut, että johtuis erityisesti raskaudesta.
Ylipäätään vain "raskas" ja pingoittunut olo eli sellainen painava ja ihan kuin olisi koko ajan liian täynnä.
Nyt on alkanut kiristää ylintä vatsalihasta, ihan kuin siinä olisi koko ajan veto sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa. Lisäksi esim. yöllä kun kääntyilen kyljeltä toiselle, tuntuu, että lonkka "irtoaa", ihan kuin niksahtaisi pois paikaltaan tai jäisi liikkeestä vähän jälkeen eli tulee paljon myöhemmin kuin muu kroppa :D
 
Mulla on nyt aika usein ollut aamusta että kun nousen sängystä, tai mistä vaan niin lonkkiin vihloo ja särkee niin älyttömästi etten pääsekkään nousemaan.. Joudun mennä pieneen takakenoon istumaan että kipu helpottaisi edes hetkeksi. Tänään juur viimeks tossa aamulla meni kymmenen minuuttia ennenkun pääsin nousemaan ja sittenkin sattui aivan jumalattomasti!! ja vieläkin kinkkaan kuin mummo. särkee niin hullunlailla, onks ne niitä liitoskipuja kans vai mitä ihmettä ? :O
 
Oon kuullu tuosta selällään nukkumisesta että sitä ei suositella koska vauva jo painaa sen verran paljon että painaa sitten äidin selkärangan luona kulkevia isoja verisuonia jotka siis "meneevät lyttyyn" kun vauva painaa niitä ja ne on elintärkeitä sekä meille että vauvalle. Itselle ainakin tulee semmonen höntti olo jos yhtään pidempään on selällään makaamassa joten en oo sit voinu selällään  enää nukkua. Voin kyllä olla tässä asiassa väärässäkin mut ihan kun tämmösen olisin jostain kuullu. :)
 
Moikka!

Toivottavast täst ei oo viel kirjoteltu etten toista samoja juttuja..

Mutta siis onko täällä kukaan yhtä "onnellinen" ku minä eli siis mulle on tullut aivan järkyttävä kipu häpyluuhun, jostain muilta sivuilta luin, että ovat liitoskipuja kun paikat venyy?
Ja ilmeisesti loppua ei tule ennenkun masuasukki tulee ulos?
Kävellä en pysty ollenkaa ilman kipua, ainut milloin kipu ei ole sietämätön on kun olen saanut hyvän asennon ja olen paikoillaan enkä missään nimessä vaiha asentoa!!! :D

Ja niille jotka eivät tiedä miltä tää tuntuu ni yks mikä tuli mieleen joskus kun on treenannu ittesä täysin piippuun tai jos ei ole urheilut pitkään aikaan ja lähteen kunnolla urheilemaan niin se seuraavan päiväinen kipu kun et pääse sängystä ylös ilman kipua tai pysty liikkumaan ilman kipua ni se lähentelee tätä olo tilaa.
Ainut ero siihen, että se kestää 1-3pv ja tää ilmeisest vielä yli 9 vko:a =)

Rv 30+3

Aaahh, voi tätä odottamisen onnea!!! Yeah! =)
 
Joku tuolla ylempänä sanoikin että olis ihanaa kun ei olis mitään ongelmia eikä vaivoja. Mä uskon että munkin valivalit vähenee huomattavasti kunhan saan jäädä kotiin äitiyslomalle! Nyt tuntuu että jokainen pienikin vaiva mikä ilmenee, vaikuttaa automaattisesti mun työjaksamiseen, mikä taas tekee olon kaks kertaa väsyneemmäksi ja huonommaksi. Nytkin olo on kaikin puolin ok, kun olen vielä sairaslomalla. Ei haittaa yhtään vaikka selkää särkee, eikä se että kurkku ja keuhkoputki ovat kipeät ja täynnä räkää, tuskainen kuumeenkaltainen olokaan ei haittaa mua yhtään,kun tiedän ettei ole kiire minnekään, eikä tarvitse yrittää näyttää edustavalta toimistossa. Tää mun flunssa nyt ei varsinaisesti kuulu näihin raskausvaivoihin, muuten kuin sen asian puolesta että en saa käyttää mitään kunnon troppia, mur! emoticon

Mulla oli ja on kyllä edelleenkin liitoskipuja. Alkas muutama viikko sitten just lantiokivuilla ja silloin teki kyllä mieli itkua tuhertaa kun yöllä heräsin kipuun asentoa vaihtaessani. Ei siihen oikein mikään auttanut, ja välillä tuntui että kivut oli ihan koko lantion sisällä, häpyluusta häntäluuhun ja vielä kaikissa muissa mahdollisissa kohdissa. Nyt kipu on taas helpottanut, ja pystyn jopa istumaan kovallakin alustalla. Onneksi mulla ei ole kokoaikaista ollut, kivut tulee ja menee, mut sitten kun ne tulee, ne kestää kyllä sitten sen pari päivää. Mutta peukkuja Snorbe, ei ole enää paljon odotusta jäljellä!
 
nukkuminen vaikeutunut ihan tosissaan. mäkin varon selällään nukkumista ja oon nyt parina yönä nukkunut peitonkulma puoliksi kyljen alla, jolloin selkä ei oo ihan kiinni patjassa. toinen vaihtoehto on "nojata" mieheen. mun vauva protestoi heti tuota kylkimakuuta potkimalla kylkiin, joten siinä ei ainakaan nukuta, paitsi ehkä puolitajuttomana aamuyön tunteina. me kasattiin viikonloppuna pinnasänky makuuhuoneeseen ja mun pitäis nyt ensi viikonloppuna muuttaa pinnasängyn puolelle sänkyä nukkumaan, eli voi olla melkoinen kulttuurishokki edessä, koska oon kuluneet 3,5 vuotta nukkunut nykyisillä sijoillani.

on taas niin painava ja pingottunut olo, eli varmaan masussa kasvetaan taas.
 
Nukkuminen - ahh.
Se tosiaan välillä on vähän hankalaa. Itse nukun kyljelläni, ja ilmeisesti välillä myös selälläni. Ongelmana on se, että olen 36 vuotta nukkunut mahallani, joten tämä uusi opiskelu on hankalaa. Vieläkin öisin käännyn mahalleni ja kenotan sit sellaisella skolioosi-asennossa, jossa maha osoittaa sivulle, rinnat patjaan ja polvet patjaa kohti myös... mitä sitä ihminen ei tekisi nukkumisensa vuoksi!
Mä olen jäykkä aamuisin, mutta vielä ei onneksi muita kipuja ole ilmaantunut - siis mitään suurempaa ainakaan. Kyllä kai nekin ehtii tulla.
Verenpainekin taas tasaantui viikonlopun aikana, mutta parin viikon aikana on tullut armoton huohotus: kai vauva painaa keuhkoja ja hemoglobiini on huono, jolloin pienikin ponnistus (eilen illalla esim silitys ja puhelimeen puhuminen yhtä aikaisesti) aiheuttaa hengästymisen. Huoh.
Muuten oikein reippaalla mielellä!
 
Mun on myös ikävä mahallaan nukkumista! Olen yrittänyt nukkua niin että polvet ja maha ovat kylkiasennossa, alempi jalka suorana, ylempi polvi korotettu tyynyllä ja sitten hartiat mahallaan-nukkumisasennossa. Jos on vähänkään pissahätä tämä asento ei onnistu. Sitten vaan kyljellään tyyny polvien välissä.

Selällään makaaminen on tosissaan vähän ahdistavaa, vaikka sekin olisi mieluisampi nukkumisasento kuin tuo kylkimakuu.

Pissahädät on alkaneet olla vielä epämääräisempiä, yöllä saatan olla pitkään hereillä ja miettiä että mikä nyt on ennenkuin lähden kokeilemaan ja kas, olikin hirveä hätä ilman mitään muita tuntomerkkejä. Päivällä taas saattaa tulla hirveä hädän tunne mutta ei sitten pöntölle päästessä tulekaan kuin liruja.

Huomenna tasan 8vkoa laskettuun aikaan =)
 
Jep, noista liitoskivuista... Mulla oli esikoista odottaessa jo tää sama vaiva, loppu viikoilla ennen synnytystä liikkuminen oli oikeesti jo yhtä tuskaa ja pikkusenkin pidemmän matkan jos yritin kävellä, niin loppu matkasta jo itku pääs siitä tuskasta. Ei todellakaan mikään hauska vaiva. :(
Nyt sit alko samanlainen kipuilu joskus n.kk sitten,  liikkuessa joka paikkaan navan alapuolella koski. Neuvolan täti sitten ehdotti tukivyötä ja epätoivoisena sit päätin sellasen hommata, vaikka en aluks uskonutkaan, et se auttais tälläseen kipuiluun. Mut joka tapauksessa nyt on parisen viikkoa ollu vyö käytössä ja ei päivän aikana pahemmin ole kipuja ollut, toki jotain pientä mut ei läheskään niin pahoja kun ennen vyötä. Nyt elelen vahvassa uskossa ettei loppu raskauskaan oo yhtä tuskallinen kuin edellinen ja pääsen ehkä jopa sängystä ylös. ;) Tosin vissiin sit pitää jo nukkua vyön kanssa jos meinaa kasassa pysyä. :D
 
Minulla on ollut univaikeuksia yli kuukauden. Tämä on kamalaa. En saa nykyisin öisin unta. Nukahdan aamulla 6 aikaan , kun mieheni lähtee töihin.. Herään sitten 13-16 aikaan. Kyllä menee päivät pilalle. Olen yrittänyt herätä aikaisemmin ja taistella väsyneenä päivän läpi, mutta illalla piristyn vaikka olisin nukkunut vain 3h! Aivan käsittämätöntä. Onkohan tämä ihan normaalia ? Maanantaina neuvola missä meinaan kyllä mainita asiasta. Edellisestä neuvolakäynnistä onkin jo 2kk säästääköhän kaupunki vai onko normaalia, että käyntejä on näin vähän ?
 
laura_ , Mulla on ollut sama juttu nukkumisen kanssa jo useamman kuukauden, nyt viime viikolla jouduinkin jäämään sairaslomalle kun vuorokaudessa tuli nukuttua ihan vain muutamia tunteja ja se provosoi sitten harjotussupistuksia, töitä olisi onneksi ollut enää vain kaksi viikkoa niin aika loppusuoralle sai olla töissä. On tosi inhottavaa kun yöt menee kukkuessa ja sit päivät nukkuessa, kun ei sitä oikeen yöllä viitsi tiskailla ja imuroida :)
 
Tääl menee nukkuminen koko aika vaan tuskasemmaks :( Selkä niin kipeä että kun unissaan vaihtaa asentoa,herää siihen joka kerta kun koskee.Ja öisin sit tulee monet kerrat siihen herättyä taikka sit vessassa käymiseen.Sit päivällä on sellanen olo ettei kerta kaikkiaan mitään jaksa tehdä,ja tulee hermoja meneteltyy kun kämppä tuntuu kaatuvan niskaan ja kotityöt kasaantuu vaan kaikki :(
 
Mä oon aina rakastanu nukkumista eikä se nytkään tuota suuria vaikeuksia, selällään tosin en enää oiken osaa nukkua vaikka ylensä aina olen selälläni nukkunut, en siksi että se tuntuisi pahalta, mutta ei vaan pysty enää rauhoittumaan selällään maaten joten jompi kympi kylki on ollut parempi. :) Heräilyt vaihtuvat öitten mukaan, joskus nousen 3 kertaa joskus vain kerran, mutta kyllä sitä melkeimpä aina havahtuu kun asentoa vaihtaa, mutta vielä ei sen suurempaa vaivaa nukkuminen ole teettänyt. Luulen nyt että jonkin sortin supistuksia on ollut, vihloo välillä niin vietävästi ja kovettuu tuo alavatta.. Muuten vielä tosi hyvä olla. :))
Ainoa miinus minkä olen huomannut on kävely ja pitkään seisoviltaan oleminen, pelkkä ruokakaupassa käynti käy päivän urakasta, sen jälkeen jalat on niin kipeät että tuntuu kun ois maratonin juossu, mulla tosin tota turvotustakin jo nilkkojen seudulla että vaikuttaa varmaan sekin asiaan. Mutta koitan toisaan välttään mitään pidempiä kävely juttuja. :)
 
Täällä on kans tuo nukkuminen vaikeutunut toden teolla. Tai siis nukahtaminen. Olen ennen raskautta ja aina oikeastaan nukkunut yöt todella hyvin, ei oo koskaan vaivannu kuumuus tai mikään muukaan. Nyt yöllä herään kun oon ilman peittoa ja silti on todella kuuma! Mies tykkää nukkua lähellä ja sitäkin joudun patistamaan aina toiseen laitaan sänkyä. Myös herättyäni uni ei tule millään uudestaan vaikka koskaan mulla ei oo ollu sen kanssa ongelmia. Viime yönä pyörin ja hyörin, mikään ei ollu hyvin. Myöskään hyvää asentoa ei tahdo enää löytyä. Viimein sain nukuttua jotenkin kun laitoin tyynyn jalkojen väliin ja kylkiasentoon kampesin itteni. Olis niin tärkeetä nukkua vielä yöt hyvin kun voi, varsinkin esikoista aatellen mut en tiiä, ei kai tälle mitään voi tehdä.
 
Ihana herätys kun paidan etumus märkä..ensimmäistä kun odottaa niin unenpöpperössä sydän pomppas kurkkuun et nyt pikkunen haluaakin jo tulla. Meillä seurantaa runsaiden suppareiden ja eteisistukan takia niin jostain syystä toi maidon tihkuminen sai näin yöllä ihan paniikkiin. Käsittääkseni kuitenkin ihan normaalia? Sormiakin särkee kovasti, nivelet on kuin ikäihmisellä :D Pikkunen on niiiiiiin kovin kauan odotettu ja rakas mutta raskaus ei vaan ole mulle ainakaan sitä 'naisen parasta aikaa', alku oli todella hankala ja hetken keskivaiheilla oli mukavaa ja nyt taas olo melko tukala. Onneksi on enää 59 päivää laskettuun aikaan :)
 
Sormien särkeminen - "ihana" kuulla että jollain muullakin on tämä vaiva!! Mistä se oikein johtuu?????? Onko kyse vain turvotuksesta, vai mikä sen aiheuttaa? Mulla on neuvola ensi viikolla ja ajattelin kysyä tätä, mutta jos joku tietää viisaampana jo aiemmin vastauksen, niin kiitos!

Öisin kun herää, niin tuntuu ettei saa kättä nyrkkiin/auki kun sattuu niin pirusti. Tosi ikävää..
 
mä olin eilen työpaikkakoulutuksessa koko päivän ja sen kyllä huomasi viime yönä: selkä kipeytyi koko päivän istumisesta ja yöllä selkäkipu säteili ylävatsalle, ja pelkäsin, että nyt on masussa asiat pahasti. ei sentään olleet, vaan vauvakin alkoi potkimaan neljän aikaan aamuyöllä ja siinäpä sitä sitten menikin hetki, ennenkuin nukahti uudelleen. mä alan olla ihan tosi poikki noiden yöheräilyjen vuoksi, muuten kunnossa ei ole mitään vikaa. töissä mun hommat kevenee näin loppua kohti, tosin ensi viikolla käyn yhden työreissun Tampereella (junalla) ja muuten loppuaika menee aika kevyesti. jos mä vielä edes sen kaksi seuraavaa viikkoa jaksaisin, sitten voisin hyvillä mielin olla vikan viikon saikulla tai tosi kevyesti töissä.

jaksan sentään vielä kävellä, käyn aamuisin koiran kanssa n. puolentunnin lenkin ja illalla samanmoisen koiran ja miehen kanssa. kävelin äsken n. puolituntia kollegan kanssa ja ajoin sitten yhden pysäkinvälin ratikalla :D
 
Sikkuriini, mulle sanottiin et tää on ihan normaalia, liittyy siihen kun lantio löystyy synnytystä varten ja hormonit ei pysty aikaansaamaan tätä vaan siellä lantion seudulla niin siks myös sormien nivelet kipeinä, joillain myös ranteet ja nilkat.Kun sanoin neuvolassa, että aamuisin ja öisin pahimmillaan niin johtuu ilmeisesti siitä kun tässä vaiheessa raskautta nukkuu kyljellään ja masun takia mitä kummallisimmissa asennoissa niin ääreisverenkierto heikkenee ja tämän takia kädet tuntuu hetken 'käyttökelvottomilta' :) Menetin senkin takia yöunet kun mukava työkaverini alkoi heti reumalla pelottelemaan. Kandee kuitenkin vielä mainita asiasta omalle neuvolatädille, itse sain tosiaan vastauksen et ihan asiaan kuuluvaa eikä mitään jatkotutkimuksia :)
 
Takaisin
Top